lichte zuigers

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

jongens en vraag. bestaat er een manier om je zuiger lichter te maken?
zoja hoe en wat is het efect?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

helium :p
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Als je niet weet wat het effect is, waarom vraag je het dan? Met zo'n korte vraag kun je ook bovenstaande antwoorden verwachten he :p

Vermeld ook je auto ff er bij :)
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

kijk ik had met iemand gesproken die mij wat vertelt heeft. daarom wou ik van anderen ook een opinie. want naar mij geweten moeten de zuigers in balans blijven of heb ik het verkeerd?>

auto is een clio 16V
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zuigers zullen wel gedesaxeerd zijn, dus ja, wat bedoel je met balans. Als ze over het geheel lichter zijn, zal de balans hetzelfde zijn. Maar in principe geven lichtere zuigers een kleinere massatraagheid aan de krukas.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Met lichtere zuigers kan je hogere toerentallen draaien, zonder dat alles uit elkaar spat. Dit heeft alleen zin als er nog een hoop meer aan zo'n motor aangepast is, zodat ie ook echt vermogen blijft leveren bij hele hoge toerentallen. Alleen maar lichte zuigers monteren, levert vrijwel nix op.
rev it like a rental
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

levert niks op? jawel hoor, een lege portemonnee :lol:

even serieus, het heeft alleen nut bij extreem hoge toerentallen zoals bijv. formule 1 of dragrace maar meestal zijn dat ook motoren met een belachelijk korte slag.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Gerard race GT schreef:levert niks op? jawel hoor, een lege portemonnee :lol:

even serieus, het heeft alleen nut bij extreem hoge toerentallen zoals bijv. formule 1 of dragrace maar meestal zijn dat ook motoren met een belachelijk korte slag.
mmm...

meestal wel ja...maar een 8+ liter top fuel apparaat doet het dan toch met een slag van dik 114 mm :D (4,5")

8000 rpm voor een 54mm slag is haast niks, terwijl het voor bijvoorbeeld 93 mm slag extreem hoog is...

houd er even rekening mee dat 8500 toeren in een williams ongeveer een zelfde gemiddelde zuigersnelheid oplevert als een opgefokte Yamaha R6 die in plaats van 15 of 16000 toeren maar liefst 18000 toeren draait...praat je zomaar over dik 26 Meter per seconde...

terwijl theoretische technische neuzelaars al beginnen te haperen als ze 25 M/s horen :lol:

om een lul-verhaal kort te maken:

als je zorgt dat je 1.8 16v bij 9000 nog steeds trekt als een lier, wordt het tijd voor lichtere zuigers naar mijn mening :D
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Plaats reactie