ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Johan schreef:pk/kg of kg/pk :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Naar mate een hok zwaarder wordt, is de funfactor ook veel lager.
Ondanks meer vermogen wordt een auto toch veel logger.

Vooral dat gewicht van die nieuwe clio is echt te treurig voor woorden... Dat woog onze vorige Laguna ook man. (N)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

X pk/kg == X paardenkracht per 1 kilogram

dus

pk | X
-------------------------
kg | 1

dus voorbeeld

pk | 120 | 0.14..
------------------------
kg | 840 | 1
/840 dus

dus ongeveer 0.14 pk/kg

of zit ik nu helemaal mis :)
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Oops , het is Kg/Pk :p
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Ooit begon het in 1991 met de beroemde Renault Clio 16V met 137 pk. Inmiddels heeft de snelle Clio een 2,0-liter met 197 pk onder de kap. Daarmee is hij de meest vermogende in zijn klasse.

[img]http://www.autoweek.nl/images/800/7/c07 ... e06777.jpg[/img]

In de basis is de 2,0-litermotor van de nieuwe Renault Clio RS dezelfde als die van zijn voorganger. De nodige aanpassingen zorgen voor het hogere vermogen en koppel. Dat is wel nodig ook want de nieuwe snelle Clio is liefst 225 kilo zwaarder dan zijn voorganger.
De topsnelheid is met 215 km/u 5 km/u lager dan bij de vorige Clio Sport, de 0-100-sprint wordt echter drietienden sneller afgewerkt (6,9 s). Dat ligt aan de van Nissan afkomstige close ratio-versnellingsbak. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van zijn voorganger, hoewel er in de bak best wat meer weerstand zou mogen zijn. Ook de remmen zijn flink verbeterd in vergelijking met z’n voorganger.
De motor wordt pas echt wakker boven de 5.500 toeren per minuut. Bij 7.500 wijst het oplichtende lampje op de toerenteller erop dat er doorgeschakeld moet worden. De Clio RS is een zeer fraaie verschijning maar zou eigenlijk wat lichter moeten zijn. Het vermogen is daarom zeker niet te hoog. Echt supersportief is hij niet, daarvoor is de nieuwe Clio Renault Sport nog iets teveel op comfort afgestemd.

[img]http://www.autoweek.nl/images/800/9/bba ... 878739.jpg[/img]

[img]http://www.autoweek.nl/images/800/8/f38 ... c2f468.jpg[/img]

De volledige rij-impressie met de Renault Clio RS staat in AutoWeek 24, die op woensdag 14 juni in de winkels ligt.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

De Autoweek is een beetje de Story/Prive onder de autobladen (U), maar goed. Ze lichten nu al een behoorlijke tip van sluier op...
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Wil de RS weleens bij Top Gear zien :)
keesuitklundert
Berichten: 85
Lid geworden op: do 10 feb 2005 20:35

Rik Hamberg schreef:de 0-100-sprint wordt echter drietienden sneller afgewerkt (6,9 s). Dat ligt aan de van Nissan afkomstige close ratio-versnellingsbak.
:~ Het hangt dus nog geheel van de bestuurder af. De bak mag dan wel erg verbeterd zijn, zolang je niet goed schakelt, kan een ervaren bestuurder met een 16v nog een sprintje winnen.
De Golf 5 GTI, heeft een uitstekende automaat uitvoering waarmee je sneller trekt dan met een schakelbak.
Alhoewel dat het rijden een stuk minder leuk maakt lijkt me :lol:
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

AnthonyR schreef:Clio III RS - 1240 - 197 - 6.29 kg/pk
Clio II RS - 1010 - 172/182 - 5.87/5.55 kg/pk
Clio I 16V - 990 - 137 - 7.22 kg/pk
5 GT Turbo - 840 - 120 - 7 kg/pk
Zo zie je maar wat een strak bakkie de Clio II RS toch is. Was een grote stap vanaf de Clio I 16v (alhoewel de Williams, hier niet genoemd, natuurlijk al sneller was).
Helaas is het zoals hierboven al genoemd door Steven dat je het gewicht met pk's wel kan opvangen, maar dat de funfactor langzaam verdwijnt.
Misschien wordt een Twingo II RS wel wat. :smoke:
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Neen de Twingo wordt niks, heb wat voorspellingen op het net gezien en in het autoblad Autoreview, het wordt een klein slagje Scenic type.

Zou ook best kunnen, de Modus is niet echt een succes!

Maar ik denk dat de RS nog steeds wel tot de verbeelding spreekt, het is immers nooit een pur sang racer geweest, ook een auto die toch nog wat comfort overhoudt.

Maar goed, al met al niet veel sneller dan de oude Clio, wel veel ruimer en nog altijd goedkoper dan een Golf GTI met dezelfde prestaties en bijna net zo ruim van binnen.
lesmoutas
Berichten: 83
Lid geworden op: di 1 nov 2005 10:17
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Als je bovenstaande rekensommetjes bekijkt komt de Clio RS 2 fase 3 er het best vanaf, kg /pk verhouding 5,55 (hoe lager dit getal hoe gunstiger). In werkelijkheid ligt dit getal hoger, 1010 kg is het ledige gewicht, zonder vloeistoffen en een e.v. bestuurder. Afhankelijk van het extra gewicht kom je uit op ca. 6 tot 6.5 . Die extra ca. 200 kg doet de Clio 3 de das om. Hetzelfde verschijnsel tref je aan bij Subaru, de WRX weegt ca. 200 kg meer dan de GTT (de STi is nog zwaarder).Wil je dezelfde prestaties, dan moet er voor veel geld stevig getuned worden, ik spreek uit ervaring. En dan nog heb je een zwaardere wagen, die minder leuk is te rijden dan de lichte versie.
Die Clio 2 (fase 2/3) is zo gek nog niet. Zeker met een "lichte" tuning, b.v. fastchip, andere uitlaat, K& N filter (tegen niet al te hoge kosten) pak je de Clio RS 3 volledig in. Bezint eer ge begint, voordat je de RS 2 voor een 3 gaat vervangen.
Ik snap trouwens niet waarom Renault het zover laat komen. Met het gebruik van wat meer aluminium delen , b.v. motorkap, achterklep. draagarmen enz. valt het extra gewicht aardig te beteugelen.
Laatst gewijzigd door lesmoutas op di 13 jun 2006 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Ik ook niet! Okee, hij is wat gegroeid, maar dezelfde motor en nog steeds geen reservewiel en de uitrusting is zelfs kariger... 200 kg aan aibags en andere veiligheidsstuff is toch veel?
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Ik denk ook wel dat Renault een snellere uitgeklede versie op stapel heeft staan, want dit gaat ze kopers kosten en zal de oude Clio RS in prijs opdrijven....:D.....dus Gijs je hebt hem te vroeg verkocht :wink:
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Over iedere auto valt wat te vertellen, misschien is de beleving ook veel minder dan normaal, alleen als ik het geld ervoor had dan had ik er 1 gekocht alleen voor het uiterlijk... En voor iedere auto is er wel een betere te verzinnen, maar dat is toch met heel renault :p
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

ls we puur rationeel kiezen zouden we allemaal ik een Suzuki Alto of Toyota Yaris Verso rijden. Yaiks! :w:
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik vind die plaatjes zo nep om te zien, als je in het echt ziet is die veel mooier (L)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

ik vind deze anders wel mooi om te zien:

[img]http://www.km77.com/marcas/renault/2006 ... gra/23.jpg[/img]
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Die is wel netjes maar ik bedoel dat die er op een totaalshot zo anders uit ziet :wink:

Dit is veel beter :p

[img]http://img152.imageshack.us/img152/3065 ... sf12dr.jpg[/img]
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

AutoVisie is wel redelijk positief over de nieuwe RS!
koentje85
Berichten: 151
Lid geworden op: do 26 aug 2004 8:26

ff een klein vraagje tussendoor

omdat ik bij: nl.techniek.electra al een topic had geopend en daar naar dit subforum werd verwezen, maar opnieuw mijn vraagje. Waar zijn smoke/zwarte zij-knipperlichten te verkrijgen voor een RS uit 01-2001
(voor de beginnende Renault-rijder: dit is toch de Clio II phase I??)
Zolang ze ook maar apk-goedkeur zijn :)
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

In hoeverre loopt die plastic onderbak door naar voren? Het zou een mooie verbetering zijn tegen roest.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

koentje85 schreef:ff een klein vraagje tussendoor

omdat ik bij: nl.techniek.electra al een topic had geopend en daar naar dit subforum werd verwezen, maar opnieuw mijn vraagje. Waar zijn smoke/zwarte zij-knipperlichten te verkrijgen voor een RS uit 01-2001
(voor de beginnende Renault-rijder: dit is toch de Clio II phase I??)
Zolang ze ook maar apk-goedkeur zijn :)
al op auto-onderdelen.com gekeken?
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ik denk dat zowat elke automaterialenzaak deze dingen kan leveren.
koentje85
Berichten: 151
Lid geworden op: do 26 aug 2004 8:26

okee, bedankt. Dan zal ik het eens navragen bij ons in de buurt. Meende namelijk dat deze vrij 'zeldzaam' waren :) Gelukkig niet dus
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Nee hoor, die zijn helemaal niet zeldzaam! Ik heb ze bijvoorbeeld. Ze komen van InterCarParts en kosten maar 3,90 euro per stuk ex. verzendkosten.
Ze hebben dus een zwart achterkantje en doorzichtig glas. Ziet er top uit. (Sorry, heb hier op werk even geen foto.)
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ga zo even koekeloere bij de dealer of de RS al is aangekomen :D , voor a.s zondag :D
jhu
Berichten: 88
Lid geworden op: di 30 sep 2003 21:45
Locatie: Delft

Mede RS'ers, ik heb een Boordcomputer / startprobleem topic geopend in de Electra groep, wellicht hebben jullie er ook ervaring mee gehad:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=21854
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

kwam ik dit net tegen op ebay.be...

KLIK

leuke "nu kopen prijs" niet? (Y)
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Nou nee... er komt nog ruim 8000 euro BPM bij omdat hij uit Belgie komt. (U)
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Voor die prijs zou ik hem morgen kopen :)
Maar helaas, ik woon in Nederland :(
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

elmotheelk (Eric) schreef:Nou nee... er komt nog ruim 8000 euro BPM bij omdat hij uit Belgie komt. (U)
Inderdaad, lang leve de Europese Unie, vrij van handelverkeer en werk!
|:
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Deze foto kon ik jullie niet onthouden :)

Zwart is echt dik :worship:

[img]http://img389.imageshack.us/img389/7061 ... ers8oa.jpg[/img]
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

AnthonyR schreef:Deze foto kon ik jullie niet onthouden :)

Zwart is echt dik :worship:

[img]http://img389.imageshack.us/img389/7061 ... ers8oa.jpg[/img]
Eeeek, |: , welke *#@ doet hem in de wasstraat, zonde van de lak, ik zie de strepen al verschijnen op dat zwart
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Daar stond die voor opslag :wink:
Plaats reactie