Johan schreef:pk/kg of kg/pk
ACT: Clio RS
Naar mate een hok zwaarder wordt, is de funfactor ook veel lager.
Ondanks meer vermogen wordt een auto toch veel logger.
Vooral dat gewicht van die nieuwe clio is echt te treurig voor woorden... Dat woog onze vorige Laguna ook man.
Ondanks meer vermogen wordt een auto toch veel logger.
Vooral dat gewicht van die nieuwe clio is echt te treurig voor woorden... Dat woog onze vorige Laguna ook man.

-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
X pk/kg == X paardenkracht per 1 kilogram
dus
pk | X
-------------------------
kg | 1
dus voorbeeld
pk | 120 | 0.14..
------------------------
kg | 840 | 1
/840 dus
dus ongeveer 0.14 pk/kg
of zit ik nu helemaal mis
dus
pk | X
-------------------------
kg | 1
dus voorbeeld
pk | 120 | 0.14..
------------------------
kg | 840 | 1
/840 dus
dus ongeveer 0.14 pk/kg
of zit ik nu helemaal mis

- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Ooit begon het in 1991 met de beroemde Renault Clio 16V met 137 pk. Inmiddels heeft de snelle Clio een 2,0-liter met 197 pk onder de kap. Daarmee is hij de meest vermogende in zijn klasse.
[img]http://www.autoweek.nl/images/800/7/c07 ... e06777.jpg[/img]
In de basis is de 2,0-litermotor van de nieuwe Renault Clio RS dezelfde als die van zijn voorganger. De nodige aanpassingen zorgen voor het hogere vermogen en koppel. Dat is wel nodig ook want de nieuwe snelle Clio is liefst 225 kilo zwaarder dan zijn voorganger.
De topsnelheid is met 215 km/u 5 km/u lager dan bij de vorige Clio Sport, de 0-100-sprint wordt echter drietienden sneller afgewerkt (6,9 s). Dat ligt aan de van Nissan afkomstige close ratio-versnellingsbak. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van zijn voorganger, hoewel er in de bak best wat meer weerstand zou mogen zijn. Ook de remmen zijn flink verbeterd in vergelijking met zn voorganger.
De motor wordt pas echt wakker boven de 5.500 toeren per minuut. Bij 7.500 wijst het oplichtende lampje op de toerenteller erop dat er doorgeschakeld moet worden. De Clio RS is een zeer fraaie verschijning maar zou eigenlijk wat lichter moeten zijn. Het vermogen is daarom zeker niet te hoog. Echt supersportief is hij niet, daarvoor is de nieuwe Clio Renault Sport nog iets teveel op comfort afgestemd.
[img]http://www.autoweek.nl/images/800/9/bba ... 878739.jpg[/img]
[img]http://www.autoweek.nl/images/800/8/f38 ... c2f468.jpg[/img]
De volledige rij-impressie met de Renault Clio RS staat in AutoWeek 24, die op woensdag 14 juni in de winkels ligt.
[img]http://www.autoweek.nl/images/800/7/c07 ... e06777.jpg[/img]
In de basis is de 2,0-litermotor van de nieuwe Renault Clio RS dezelfde als die van zijn voorganger. De nodige aanpassingen zorgen voor het hogere vermogen en koppel. Dat is wel nodig ook want de nieuwe snelle Clio is liefst 225 kilo zwaarder dan zijn voorganger.
De topsnelheid is met 215 km/u 5 km/u lager dan bij de vorige Clio Sport, de 0-100-sprint wordt echter drietienden sneller afgewerkt (6,9 s). Dat ligt aan de van Nissan afkomstige close ratio-versnellingsbak. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van zijn voorganger, hoewel er in de bak best wat meer weerstand zou mogen zijn. Ook de remmen zijn flink verbeterd in vergelijking met zn voorganger.
De motor wordt pas echt wakker boven de 5.500 toeren per minuut. Bij 7.500 wijst het oplichtende lampje op de toerenteller erop dat er doorgeschakeld moet worden. De Clio RS is een zeer fraaie verschijning maar zou eigenlijk wat lichter moeten zijn. Het vermogen is daarom zeker niet te hoog. Echt supersportief is hij niet, daarvoor is de nieuwe Clio Renault Sport nog iets teveel op comfort afgestemd.
[img]http://www.autoweek.nl/images/800/9/bba ... 878739.jpg[/img]
[img]http://www.autoweek.nl/images/800/8/f38 ... c2f468.jpg[/img]
De volledige rij-impressie met de Renault Clio RS staat in AutoWeek 24, die op woensdag 14 juni in de winkels ligt.
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: do 10 feb 2005 20:35
Rik Hamberg schreef:de 0-100-sprint wordt echter drietienden sneller afgewerkt (6,9 s). Dat ligt aan de van Nissan afkomstige close ratio-versnellingsbak.

De Golf 5 GTI, heeft een uitstekende automaat uitvoering waarmee je sneller trekt dan met een schakelbak.
Alhoewel dat het rijden een stuk minder leuk maakt lijkt me

-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Zo zie je maar wat een strak bakkie de Clio II RS toch is. Was een grote stap vanaf de Clio I 16v (alhoewel de Williams, hier niet genoemd, natuurlijk al sneller was).AnthonyR schreef:Clio III RS - 1240 - 197 - 6.29 kg/pk
Clio II RS - 1010 - 172/182 - 5.87/5.55 kg/pk
Clio I 16V - 990 - 137 - 7.22 kg/pk
5 GT Turbo - 840 - 120 - 7 kg/pk
Helaas is het zoals hierboven al genoemd door Steven dat je het gewicht met pk's wel kan opvangen, maar dat de funfactor langzaam verdwijnt.
Misschien wordt een Twingo II RS wel wat.

-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Neen de Twingo wordt niks, heb wat voorspellingen op het net gezien en in het autoblad Autoreview, het wordt een klein slagje Scenic type.
Zou ook best kunnen, de Modus is niet echt een succes!
Maar ik denk dat de RS nog steeds wel tot de verbeelding spreekt, het is immers nooit een pur sang racer geweest, ook een auto die toch nog wat comfort overhoudt.
Maar goed, al met al niet veel sneller dan de oude Clio, wel veel ruimer en nog altijd goedkoper dan een Golf GTI met dezelfde prestaties en bijna net zo ruim van binnen.
Zou ook best kunnen, de Modus is niet echt een succes!
Maar ik denk dat de RS nog steeds wel tot de verbeelding spreekt, het is immers nooit een pur sang racer geweest, ook een auto die toch nog wat comfort overhoudt.
Maar goed, al met al niet veel sneller dan de oude Clio, wel veel ruimer en nog altijd goedkoper dan een Golf GTI met dezelfde prestaties en bijna net zo ruim van binnen.
Als je bovenstaande rekensommetjes bekijkt komt de Clio RS 2 fase 3 er het best vanaf, kg /pk verhouding 5,55 (hoe lager dit getal hoe gunstiger). In werkelijkheid ligt dit getal hoger, 1010 kg is het ledige gewicht, zonder vloeistoffen en een e.v. bestuurder. Afhankelijk van het extra gewicht kom je uit op ca. 6 tot 6.5 . Die extra ca. 200 kg doet de Clio 3 de das om. Hetzelfde verschijnsel tref je aan bij Subaru, de WRX weegt ca. 200 kg meer dan de GTT (de STi is nog zwaarder).Wil je dezelfde prestaties, dan moet er voor veel geld stevig getuned worden, ik spreek uit ervaring. En dan nog heb je een zwaardere wagen, die minder leuk is te rijden dan de lichte versie.
Die Clio 2 (fase 2/3) is zo gek nog niet. Zeker met een "lichte" tuning, b.v. fastchip, andere uitlaat, K& N filter (tegen niet al te hoge kosten) pak je de Clio RS 3 volledig in. Bezint eer ge begint, voordat je de RS 2 voor een 3 gaat vervangen.
Ik snap trouwens niet waarom Renault het zover laat komen. Met het gebruik van wat meer aluminium delen , b.v. motorkap, achterklep. draagarmen enz. valt het extra gewicht aardig te beteugelen.
Die Clio 2 (fase 2/3) is zo gek nog niet. Zeker met een "lichte" tuning, b.v. fastchip, andere uitlaat, K& N filter (tegen niet al te hoge kosten) pak je de Clio RS 3 volledig in. Bezint eer ge begint, voordat je de RS 2 voor een 3 gaat vervangen.
Ik snap trouwens niet waarom Renault het zover laat komen. Met het gebruik van wat meer aluminium delen , b.v. motorkap, achterklep. draagarmen enz. valt het extra gewicht aardig te beteugelen.
Laatst gewijzigd door lesmoutas op di 13 jun 2006 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Ik ook niet! Okee, hij is wat gegroeid, maar dezelfde motor en nog steeds geen reservewiel en de uitrusting is zelfs kariger... 200 kg aan aibags en andere veiligheidsstuff is toch veel?
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Ik denk ook wel dat Renault een snellere uitgeklede versie op stapel heeft staan, want dit gaat ze kopers kosten en zal de oude Clio RS in prijs opdrijven....
.....dus Gijs je hebt hem te vroeg verkocht 

-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Over iedere auto valt wat te vertellen, misschien is de beleving ook veel minder dan normaal, alleen als ik het geld ervoor had dan had ik er 1 gekocht alleen voor het uiterlijk... En voor iedere auto is er wel een betere te verzinnen, maar dat is toch met heel renault 

-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
ls we puur rationeel kiezen zouden we allemaal ik een Suzuki Alto of Toyota Yaris Verso rijden. Yaiks! 

-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Deze al gelezen?
http://car.kak.net/modules.php?op=modlo ... =0&thold=0
En hier de plaatjes al van gezien:
http://www.km77.com/marcas/renault/2006/clio/rs/g01.asp
http://car.kak.net/modules.php?op=modlo ... =0&thold=0
En hier de plaatjes al van gezien:
http://www.km77.com/marcas/renault/2006/clio/rs/g01.asp
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
ik vind deze anders wel mooi om te zien:
[img]http://www.km77.com/marcas/renault/2006 ... gra/23.jpg[/img]
[img]http://www.km77.com/marcas/renault/2006 ... gra/23.jpg[/img]
-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Die is wel netjes maar ik bedoel dat die er op een totaalshot zo anders uit ziet 
Dit is veel beter
[img]http://img152.imageshack.us/img152/3065 ... sf12dr.jpg[/img]
Dit is veel beter

[img]http://img152.imageshack.us/img152/3065 ... sf12dr.jpg[/img]
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
AutoVisie is wel redelijk positief over de nieuwe RS!
ff een klein vraagje tussendoor
omdat ik bij: nl.techniek.electra al een topic had geopend en daar naar dit subforum werd verwezen, maar opnieuw mijn vraagje. Waar zijn smoke/zwarte zij-knipperlichten te verkrijgen voor een RS uit 01-2001
(voor de beginnende Renault-rijder: dit is toch de Clio II phase I??)
Zolang ze ook maar apk-goedkeur zijn
omdat ik bij: nl.techniek.electra al een topic had geopend en daar naar dit subforum werd verwezen, maar opnieuw mijn vraagje. Waar zijn smoke/zwarte zij-knipperlichten te verkrijgen voor een RS uit 01-2001
(voor de beginnende Renault-rijder: dit is toch de Clio II phase I??)
Zolang ze ook maar apk-goedkeur zijn

-
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
- Locatie: Breda
al op auto-onderdelen.com gekeken?koentje85 schreef:ff een klein vraagje tussendoor
omdat ik bij: nl.techniek.electra al een topic had geopend en daar naar dit subforum werd verwezen, maar opnieuw mijn vraagje. Waar zijn smoke/zwarte zij-knipperlichten te verkrijgen voor een RS uit 01-2001
(voor de beginnende Renault-rijder: dit is toch de Clio II phase I??)
Zolang ze ook maar apk-goedkeur zijn
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Nee hoor, die zijn helemaal niet zeldzaam! Ik heb ze bijvoorbeeld. Ze komen van InterCarParts en kosten maar 3,90 euro per stuk ex. verzendkosten.
Ze hebben dus een zwart achterkantje en doorzichtig glas. Ziet er top uit. (Sorry, heb hier op werk even geen foto.)
Ze hebben dus een zwart achterkantje en doorzichtig glas. Ziet er top uit. (Sorry, heb hier op werk even geen foto.)
Mede RS'ers, ik heb een Boordcomputer / startprobleem topic geopend in de Electra groep, wellicht hebben jullie er ook ervaring mee gehad:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=21854
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=21854
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Nou nee... er komt nog ruim 8000 euro BPM bij omdat hij uit Belgie komt. 

-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Deze foto kon ik jullie niet onthouden
Zwart is echt dik
[img]http://img389.imageshack.us/img389/7061 ... ers8oa.jpg[/img]

Zwart is echt dik

[img]http://img389.imageshack.us/img389/7061 ... ers8oa.jpg[/img]
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Eeeek,AnthonyR schreef:Deze foto kon ik jullie niet onthouden![]()
Zwart is echt dik![]()
[img]http://img389.imageshack.us/img389/7061 ... ers8oa.jpg[/img]
