ACT: Wegligging

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Dit topic gebruiken voor het stellen van vragen over verlagen, et-waardes, velg- en bandenmaten etc etc waar geen nieuw topic voor nodig is.

Bedankt :D
Laatst gewijzigd door Ronnie op do 8 jun 2006 9:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

pcman schreef:ik ben van plan om binnen kort mijn 19 te verlagen en nou heb ik nog een aantal vraagjes:

hoe lang ben je er ongeveer mee bezig om hem voor te verlagen?
heeft er iemand ervaring met het verlagen met torsie stangen?
en hoelang ben je daar dan mee bezig?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

voorzijde moet met het juiste gereedschap (veerspanner) toch wel in een ruim half uurtje lukken per kant. Valt best mee
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Mike, Regel de veren enz.. dan regelen we binnenkort jouw verlaging :wink:
pcman
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 2 jan 2006 12:19
Car: Clio IV Estate
Locatie: Doetinchem

heb misschien al veren. :D
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

pcman schreef:heb misschien al veren. :D
Ik heb binnenkort misschien ook wel even tijd :p :wink:
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

(Y)

Beter kun je het niet regelen :wink:
pcman
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 2 jan 2006 12:19
Car: Clio IV Estate
Locatie: Doetinchem

hier mijn nieuwe aanwinst

[img]http://www.the-pcman.nl/RTC/Afb016.jpg[/img]

@ Frits: wanneer had jij ff tijd?
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Hoever gaat ie nu omlaag?
pcman
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 2 jan 2006 12:19
Car: Clio IV Estate
Locatie: Doetinchem

cm of 4 a 5 als het goed is :D
Marcus
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 19:29
Locatie: Hellevoetsluis

Netjes (Y)
Maar verlaag je hem alleen aan de voorzijde?
Dit omdat ik op de foto maar 2 veren zie.
pcman
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 2 jan 2006 12:19
Car: Clio IV Estate
Locatie: Doetinchem

nee ook achter maar achter is een torsie as (heeft geen veren)
Marcus
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 19:29
Locatie: Hellevoetsluis

O ja, das waar ook. :)
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Even een vraag over het verbreden van stalen velgen.

Stel je laat een 5,5 J stalen velg met een ET van ongeveer 37 (standaard Twingo) verbreden, dan blijft de ET waarde toch hetzelfde?? En wordt zo'n velg alleen maar naar buiten verbreedt? Of zowel binnen als buiten??

Maw: als je een lagere ET waarde wilt, wat volgens mij de Mattig velgen hebben, moet je dus of die velg kopen of een standaard stalen velg van misschien een ander merk auto, iig met lagere et. ??
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dat ligt er maar net aan aan welke kant je de velg laat verbreden.
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Maar de et waarde wordt toch vanaf de binnenkant gemeten?? Dus hoger kan je hem wel maken, maar lager niet, jah of je moet een stuk vanaf binnen eruit halen en erbuiten opzetten, snap je het nog :~ :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd, als je em aan de linkerkant en de rechterkant laat verbreden blijft de ET gelijk. Laat je de buitenste rand verbreden dan gaat je ET omlaag en binnenste rand ET omhoog.
Maar het beste is als je passende velgen hebt om te kijken hoeveel ruimte je nog in je wielkast hebt en aan de hand daarvan verbreden.

Rekening houdend met welke bandenmaat je wilt en hoever je em stretcht en dus hoe breed je velg moet zijn om em zo te stretchen blabla.

ET is altijd vanaf het midden van de velg gemeten, tot het aanlegvlak waar je wiel tegen de naaf gaat.
ET0 is dus het hart precies in het miden van de velg.
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Huh, dan had ik het niet goed dus :~ .


Edit: ik ga eens ff wat speurwerk doen, dat ik het snap. http://www.allevelgenvan.nl/maat.php


Dus uiteindelijk heeft een mooi breed velgbet te maken niet alleen met een lage ET, maar eerder de combi met de J waarde
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

je moet het zo zien. Door het verbreden van je velg wordt je "J'-maat anders, breder dus. Waar je dan je hart in die velg zet, maakt bij wijze van spreken niets uit, dus kun je daarmee je ET waarde aanpassen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ronnie Detmers schreef:
Maw: als je een lagere ET waarde wilt...
..monteer je spoorverbreders ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Duidelijk :D

Bedankt.
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Wie kan my zeggen hoe ik myn voordempers van merk GAZ schroefset gtt.
Kan verstellen dan bedoel ik niet de hoogte maar de demping .
moet dat alleen met de 6 kant en welke kant moet je dan opdraaien om hem zachter te zetten en zitten er meer stel mogelykheden op .
Staat nu op in veren van 3 mm denk ik en dat is niet leuk.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

bovenop de demper, althans, dat is bij mijn gaz schroefset van me clio zo. Zo'n klein boutje, maatje M6 geloof ik.
Afstellen, geen idee, maar probeer het eens, eerst volledig de ene kant op dan de andere kant op, dan moet je het wel merken toch :)
over het algemeen is van bovenaf gezien met de klok mee stugger en tegen de klok in slapper.
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

ff paar vraagjes over koni vering op een 16v.
heb vanvoor verlaagde koni zitten, is deze nog verstelbaar in hoogte en/of in hardheid?

en weet iemand toevallig wat een setje koni schokdempers kost? (achteraan dus) deze schijnen wel in hardheid verstelbaar te zijn, ervaringen mogen ook medegedeeld worden indien mogelijk.

heb net even in de koni cataloog gekeken, en voor 16v is er telkens maar 1 type beschikbaar, dus dat zullen deze dan ook wel zijn gok ik.

alvast bedankt !
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

Johan_16v schreef:ff paar vraagjes over koni vering op een 16v.
heb vanvoor verlaagde koni zitten, is deze nog verstelbaar in hoogte en/of in hardheid?

en weet iemand toevallig wat een setje koni schokdempers kost? (achteraan dus) deze schijnen wel in hardheid verstelbaar te zijn, ervaringen mogen ook medegedeeld worden indien mogelijk.

heb net even in de koni cataloog gekeken, en voor 16v is er telkens maar 1 type beschikbaar, dus dat zullen deze dan ook wel zijn gok ik.

alvast bedankt !
iemand? :)

oh ja, geven deze achterdempers ook een zekere verlaging, zo ja, hoeveel cm ongeveer? danke!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zijn het gele koni's? Zo ja, dan zijn deze in hardheid versteldbaar. Niet in hoogte.

Ook aan de achterkant zullen gele Koni's alleen in hardheid verstelbaar zijn. Om de auto achter te verlagen zul je de torsie-as lager moeten zetten.
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

Merijn schreef:Zijn het gele koni's? Zo ja, dan zijn deze in hardheid versteldbaar. Niet in hoogte.

Ook aan de achterkant zullen gele Koni's alleen in hardheid verstelbaar zijn. Om de auto achter te verlagen zul je de torsie-as lager moeten zetten.
ja dat klopt, heb het dus opgezocht in de koni catalogus. heb ook volgende handleiding gevonden : http://www.koni.com/_cars/_general_info ... tment.html
enige probleem is dat ik die speciale verstelsleutel niet heb :(
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kun je gewoon los bestelle hoor..
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

kan je toch ook gewoon met een waterpomptang ofzo doen?
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ja, zo bijzonder zijn die haak sleutels niet :p

Gewoon bij de betere ijzerboer, en dan geen gamma of praxis of iets dergelijks. maar probis. :p
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

volgens mij bedoeld hij de sleutels voor de demper verstelling en niet voor de moer van de veerhoogte
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Whehe lol @ Erik :D

Ik had het hele linkie nognie eens gezien :p
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

yep, voor de demper verstelling idd... my bad. is dit toevallig een bepaalde inbus maat? of maw, makkelijk zelf te 'fabriceren' ?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zoals op de foto te zien is het een beetje een vreemd plat ding. Met een tang gewoon makkelijk te verdraaien
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

klopt..gewoon waterpomptang of andere tang erop en verdraaien..
uit mn hoofd zeg ik dat tegen de klok in harder is
Plaats reactie