Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Rwd-student
Contacteer:

@ Turbo Tinus: Ik zie dat jou spruitstuk anders is dan die van de R5, zelf gemaakt? Of heb je die geregeld? Zoals die van jou zit, zou bij mij ook veeeel beter uitkomen.
Rwd-student
Contacteer:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QADpAi4R ... G_2744.JPG[/img]
Zoow... Gisteren een 343 DL opgehaald. Binnen een jaar belastingvrij. 80.000 km op de teller. :foto:
Rwd-student
Contacteer:

Rwd-student
Contacteer:

Nog iemand die een benzinedrukregelaar heeft liggen?
Gerard race GT

ja, ikke :D kopuh?
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Rwd-student
Contacteer:

Ja, mag ik je telefoonnummer ff?
Gerard race GT

je hebt PM 8)
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Rwd-student
Contacteer:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RADnAgkS ... G_2554.JPG[/img]

Kan iemand me vertellen wat het "cup" aansluiten van je blok precies is? Ik heb een beetje lopen zoeken, en volgens mij is dit al "cup" aangesloten. Of is het gewoon een teringbende van een nephobbyist?
Thijs_NL

Is al cup aangesloten... knallen joh met die bak :)
Rwd-student
Contacteer:

Zover zijn we nog niet :p
Ik trek me eigen maar weer eens terug in de schuur...

Keep ya updated
Rwd-student
Contacteer:

Weet iemand hoe de rembekrachtiger van de renault 5 werkt?

Ik neem aan niet op de vacuum van de inlaat. (0)
Menno

toch wel :)
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Je kan alleen niet pompend remmen met het gas erop, na verloop van tijd doet ie dan niet veel meer :p maargoed, wie pomp er met volgas? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Contacteer:

Riël schreef:Je kan alleen niet pompend remmen met het gas erop, na verloop van tijd doet ie dan niet veel meer :p maargoed, wie pomp er met volgas? :)
niet pompen nee, maar wel remmen met volgas ...
there is no spoon.
Rwd-student
Contacteer:

:) Ooohw... hehe. Zit er gewoon een terugslagklepje in?

Anyway. Ik heb een set nieuwe koni's op de kop weten te tikken. En er komen nog andere veren onder. (denk OMP)

Bovendien ga ik toch zelf een spruitstuk maken, iig proberen. Cardanas is er al onder uit. Het oude blok is er trouwens zo goed als uit. Its all in progress..

Er vroeg me laatst iemand: heb je veel vrije tijd? (euh nee....) Heb je veel geld dan? (euh nee...) (D)
Rwd-student
Contacteer:

Volgens planning deze week het (vandaag dus) het blok eruit gehaalt:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QADpAlIR ... G_2774.JPG[/img]

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QADoAlER ... G_2773.JPG[/img]

De Oettinger spoiler die er niet op komt, het moet een schaap blijven. [img]http://groups.msn.com/_Secure/0QADoAlUR ... G_2777.JPG[/img]

De lege motorruimte, plaats zat voor een opgefokt r5 blok [img]http://groups.msn.com/_Secure/0QAAAAFER ... G_2782.JPG[/img]

Nieuwe koni's. Van ebay voor E22,50
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QAAAAE8R ... G_2771.JPG[/img]

In de planning staat nou eerst de koppeling in orde brengen. Ik moet iets hebben/maken dat het koppel van ongeveer 200Nm aan kan.

Tegelijkertijd kan er aan de brandstofvoorziening gewerkt worden. De R5 pomp heb ik al:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QAAZA1MR ... G_2595.JPG[/img]

Dus nog leidingen fixen+brandstofdrukregelaar. En even uitzoeken hoe ik de zaak op de tank aan sluit. (360 tank?)

Dan wordt het tijd om het blok erin te hangen, en het turbospruitstuk te gaan fabriceren.

[/img]
Rwd-student
Contacteer:

Even advies gevraagd voor het aansluiten van de brandstofpomp...

Mijn oude situatie was zo dat de pomp op het motorblok zat. Hoe zit het bij de R5? Ik heb weleens gehoord van een opvoer pompje oid? Dat zit er in de volvo tank dus niet.. iemand? Hoe moet ik de zaak aansluiten?

groeten
Rob

Bij een R5 GT Turbo zit de pomp naast de tank.
Wat het aansluiten betreft; het is een electrische pomp, dus zodra je er spanning op zet gaat ie pompen. En die pomp geeft wel genoeg druk om rond te gaan.
Zorg er wel voor datje leidingen (ook retour) dik genoeg zijn.
Rwd-student
Contacteer:

Vandaag verlagingsveren van OMP besteld. Mooi :wink:

Wie kan er mee denken over de koppeling:

Tot zover heb ik geen enkele sterke koppeling kunnen vinden voor een volvo 1.4 blok. De splines van de renault koppeling zijn totaal anders.

Het standaard 1.4 blok levert ± 100nm. Ik verwacht dat de originele volvo koppeling het koppel van het GTT blokje niet aan kan. Mischien dat het een idee is om de Renault plaat aan te laten passen zodat die in de prise as van volvo past. Maar grote kans dat de drukgroep dan nog te licht is...

Wie helpt?
-PAZ-
Über-Spammer

zijn die volvo's niet gelevert met zwaardere motoren dan een 1.4 dan kan je mischien van een andere volvo de koppeling gebruiken
R5GTT. Drive it like you stole it
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Rwd-student schreef:@ Turbo Tinus: Ik zie dat jou spruitstuk anders is dan die van de R5, zelf gemaakt? Of heb je die geregeld? Zoals die van jou zit, zou bij mij ook veeeel beter uitkomen.
Beetje hele late reactie maargoed mischien heb je er nog iets aan ;) (heb de laatste tijd niet zoveel gekeken, maar ben nu weer bezig met me 5-je >-) )

Spruitstuk is aan de uitgang dicht gelast en het nieuwe flensje is in het midden gelast (weet ff niet meet of het 343 of 340 (daar zat verschil in geloof ik...). Turbo zit met stangen vast aan motorblok om te voorkomen dat er iets scheurt :p .

Ik weet niet of het allemaal heel lang meegaat enzo, deze auto is gemaakt om op het circuit te rijden (maar heeft ook gewoon apk hoor :bang: ). Denk dat er nu 1500 km mee is gereden....nog geen problemen 8) .

p.s. Het is niet mijn auto maar die van me broer.

p.s. Ga zo door :worship:

edit: ohja, ik geloof dat me broer een nieuwe voering (sterker/anders?geen idee eignelijk;) op een oude koppelingsplaat heeft laten zetten.
Ik weet niet meer precies hoe of wat, en hij is nu op vakantie....kan het wel een keer vragen als ie terug is...
Rwd-student
Contacteer:

Zeer bedankt voor je reactie! Dat uitlaatspruitstuk is een optie waar ik nog niet aan gedacht had. Het is dan wel niet ideaal, maarja ik kan er mischien wel mee vooruit. Het spruitstuk is van gietijzer toch? Waar kun je dat het beste mee lassen?

Mijn auto is ook niet voor dagelijks gebruik hoor, maar er moet wel APK op komen.

Ik zal eens navraag doen over het laten bekleden van een koppeling, wie weet wat ik er wijzer van wordt.

Groeten
-PAZ-
Über-Spammer

op giet ijzer is redelijk goed te lassen, maar gaat nog beter/sterkere lassen wanneer je het eerst rood gloeiend stookt
Rwd-student
Contacteer:

Hmm... heb beschikking over een (snij) brander. 8) En met welk type lasapparaat kun je gietijzer dan het beste mee lassen? CO2? electroden? of iets anders?

Bedankt :P
-PAZ-
Über-Spammer

met co2 moet dat prima gaan
Rwd-student
Contacteer:

Ok bedankt, van een CO2 apparaat kan ik ook gebruik maken.

En mischien past de 1.7 koppeling van volvo wel. Even uitzoeken.
Rwd-student
Contacteer:

Vandaag van biesheuvel mijn OMP veren binnen gekregen:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... nklein.jpg[/img]

Dit zal in combinatie met de nieuwe instelbare KONI's wel voor een heeeele wereld van verschil zorgen. (~) Zeker voor een Volvo :D

mazols
mark 5t
Contacteer:

gietijzer met een mig lastoestel lassen wordt niks :(
Riël
Über-Spammer

Je moet n oven hebbne om t langzaam te laten koelen. Dan lukt t wel
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MICHEL11GTE

gietijzer goed voorverwarmen en lassen met speciale gietijzer elektroden, dan in een branddeken wikkelen zodat het langzaam kan afkoelen (Y)
maar als je pech hebt scheurt het zo weer stuk (N)
Rwd-student
Contacteer:

Het beste is het dus lassen met electroden speciaal voor gietijzer? Oven moet wel te regelen zijn lijkt me.

Wat bedoel je precies met een branddeken eigenlijk? Zon blusdeken die normaal gesproken voor de veiligheid gebruikt wordt?
Rwd-student
Contacteer:

En check dit: zowaar sportkoppelingen voor de 340 1.4 :biertjuh: (D) Ik ben blij... Ik weet alleen de prijs nog niet (U)

http://www.dutchpowertrading.nl/Koppeli ... platen.pdf
MICHEL11GTE

gewoon een goeie deken die niet in de fik vliegt of smelt
de deken is bedoeld als vervanging van oven, dus zodat het gietijzer langzamer afkoelt. als het te snel afkoelt dan is de kans op haarscheurtjes/scheuren erg groot omdat gietijzer heel erg bros is met veel koolstof, bij gewoon staal valt dat erg mee.
Rwd-student
Contacteer:

Gister ben ik bezig geweest met de koppeling.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... gklein.jpg[/img]

Rechts zie je de volvo 1.4 plaat, en links de R5 GT Turbo plaat. Het is duidelijk dat de renault koppeling een stuk zwaarder gedimensioneerd is.

De renault plaat past wel in het volvo-vliegwiel en op de volvo-drukgroep. Alleen de splines van het gat waar de prise-as in komt zijn anders... helaas.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... lklein.jpg[/img]

Op deze foto zie je bovenaan het ENORME volvo vliegwiel. Het is echt belachelijk groot (en zwaar!). Echter ben ik bang dat ik hem wel moet gebruiken omdat ik anders niet uitkom met de startmotor, BDP sensor en het koppelingshuis.

Wat opvalt aan de 1.4 volvo drukgroep en vliegwiel is dat er een grotere plaat makkelijk in kan. Ik ben benieuwd of dat vliegwiel ook voor de volvo 340 1.7 gebruikt is bv. Mischien toch maar even een 1.7 plaat opzoeken om te kijken in hoeverre het past.

Omdat de renault plaat goed op het volvo-vliegwiel en drukgroep past, is het mischien toch een idee om het hart van de plaat te laten verwisselen. (afhankelijk van de prijs) De SACHS starre sinterplaat is 160 euro namelijk, maar kan het koppel zeker aan.

Dus dan wordt het:

-Volvo-vliegwiel klein stukje afdraaien (zodat hij weer "nieuw" is)

-Nieuwe originele drukgroep.

-En een nog onbekende koppelingsplaat. (of 1.7 volvo, of sachs sinterplaat, of het hart laten omzetten .

Als straks de koppeling in elkaar zit kan er wat mij betreft het blok ingehangen worden. Kan ik beginnen met het uitlaatspruitstuk

Groeten :biertjuh:
Rwd-student
Contacteer:

Wie kan mij antwoord geven op het volgende?

Mag je een turbo "op zijn kop" plaatsen? Dus dat de olieAANvoer aan de onderkant komt te zitten, en de olieAFvoer boven zit. Dat komt namelijk veel beter uit met het plaatsen van de turbo. De uitlaatkant zit nu aan de voorkant van de auto en de inlaat aan het kant van het schutbord....
Plaats reactie