Slecht starten bij koude motor (1.9 D-55 EURO 2000 LIGHT)

Post hier al je vragen over de Kangoo
Plaats reactie
ikinks

Nou, zo van de één op de andere dag wil de Kangoo bij koude motor slecht en ook regelmatig gewoon niet meer starten. We hebben deze auto nu bijna een jaar, en vanaf die tijd altijd netjes voorgegloeid en dan pas gestart. Zo ook afgelopen donderdag toen m'n zusje de auto mee wou nemen, maar starten... hó maar. :( Pas na ongeveer 10 minuten doorstarten (blijkbaar is de accu wel goed) pakte de motor vrij plotseling aan, maar wel met een dikke blauwe rookpluim uit de uitlaat, olie dus... De dagen erna precies hetzelfde... koud starten ging niet, maar zodra de motor een kwartier heeft gedraaid (gewoon op de weg, dus niet stationair), dan is er geen vuiltje aan de lucht en start het zoals die 2 weken terug nog deed...

Ik heb geen kaas gegeten van dieseltechniek, maar zijn er misschien dingen bij Kangoo's waar ik op moet letten? Onderdelen die snel kapot gaan of storing geven, dat soort zaken. Alvast bedankt!
Riël
Über-Spammer

Nou ja de gloeistiften kunnen toch best stuk zijn. Laat deze eerst eens checken. Meet of er spanning op staat, misschien is er alleen een zekering stuk. Het lijkt me best waarschijnlijk, aangezien de motor warm wel goed start.

Die blauwe pluim is gewoon diesel, dat is nagenoeg hetzelfde als olie, dus die blauwe kwalm zou ik me nog niet druk om maken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

idd gloeiers of zekering of relais van voorgloeisysteem
ikinks

Riël schreef:Nou ja de gloeistiften kunnen toch best stuk zijn. Laat deze eerst eens checken. Meet of er spanning op staat, misschien is er alleen een zekering stuk. Het lijkt me best waarschijnlijk, aangezien de motor warm wel goed start.

Die blauwe pluim is gewoon diesel, dat is nagenoeg hetzelfde als olie, dus die blauwe kwalm zou ik me nog niet druk om maken.
Juist ja. Maar hoe meet ik die dingen door? In het Kangoo-boekje zie ik wel een schema waar de zekeringen zitten, maar de gloeistiften staan er niet tussen. Of zit die zekering/relais onder de motorkap, in dat zwarte bakje aan de bestuurderskant?

Het handboek geeft als oorzaak dat de brandstofpomp slecht functioneert. Daar ook naar kijken, of eerst met de gloeiers beginnen?
Riël
Über-Spammer

Eerst met de gloeiers beginnen.
Zoek even waar ze zitten, ik heb geen flauw idee. Dan meet op, met koude motor, of er tijdens de 1e keer contact opzetten 12v op komt te staan (voorgloeien dus). Zo ja, zou je ze eens kunnen bekijken of ze niet al te gaar zijn. Vervangen kan nooit kwaad. Ik heb alleen geen idee wat ze kosten, ben niet zo into diesels :)
ikinks

Riël schreef:Eerst met de gloeiers beginnen.
Zoek even waar ze zitten, ik heb geen flauw idee. Dan meet op, met koude motor, of er tijdens de 1e keer contact opzetten 12v op komt te staan (voorgloeien dus). Zo ja, zou je ze eens kunnen bekijken of ze niet al te gaar zijn. Vervangen kan nooit kwaad. Ik heb alleen geen idee wat ze kosten, ben niet zo into diesels :)
Vaagheid... vaagheid...

Alle 4 de gloeistiften zijn kapot. M'n broer heeft ze doorgemeten, en geen van allen geeft een kick... Nu kreeg ik van m'n broer de vraag of ik hier even wilde vragen op hoeveel volt zo'n gloeistift afgeregeld moet staan. Ik heb er hier eentje voor mij liggen, en daar staat op:

Code: Selecteer alles

BERU  GERMANY 206
0 100 226 375 11V
Aan het laatste deel van de code te zien moeten de stiften dus op 11 Volt staan, maar tijdens het doormeten kwam er 12,5V op de multimeter te staan... Iemand enig idee hoe het precies zit?

Alvast bedankt!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

gewoon batterij spanning
Riël
Über-Spammer

Wat heeft je broer precies gemeten? Gemeten of er spanning op staat? Weerstand doormeten kun je vaak wat meer mee. Hoe zien de stiften eruit?

En die 11v betekend iets anders dan 11volt ;)
ikinks

Riël schreef:Wat heeft je broer precies gemeten? Gemeten of er spanning op staat? Weerstand doormeten kun je vaak wat meer mee. Hoe zien de stiften eruit?

En die 11v betekend iets anders dan 11volt ;)
Hij heeft ze uit het blok gehaald, wel aan de kabel gelaten, en doorgemeten. Ook de weerstand, die bleef oneindig groot. Daarna heeft ie ze rechtstreeks op een losse accu aangesloten, maar die dingen werden niet warm.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

goed getest dus vervangen maar

tenminste de - op schroefdraad waar hij het blok mee ingaat en plus op kleine pooltje boven
ikinks

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:goed getest dus vervangen maar

tenminste de - op schroefdraad waar hij het blok mee ingaat en plus op kleine pooltje boven
Is gebeurd en de stiftjes zijn vervangen. Kosten: ongeveer €75 (niet bij de dealer, maar bij een automaterialenzaak gehaald). Probleem opgelost dus. Bedankt voor de respons hier, ik blijf nog wel een tijdje hangen denk ik. 8)
Plaats reactie