ACT: Clio16V I

Post hier al je vragen over de Clio
Gesloten
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

maar is het schadelijk om een homokineet los te halen en weer vast te zetten? Kan dit zonder problemen?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

zo te lezen is dat ding enkel voor flexibele hoezen. De universele dus denk ik.

http://www.serenco.nl/versie1/pdf/Bootgunnl.pdf


maar de homokineet kun je na het lossen van het borg ringetje toch zo los halen met een tooltje en daarna weer monteren? Of zijn daar meer handelingen voor nodig? Nooit gedaan namelijk
wat is het voor soort ringetje? voor een punttang of een gewoon rond veerringetje? lijkt me te doen, alleen inelkaar klussen word moeilijker. je moet alles op zijn plaats houden dan.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

weet ik niet, heb een homokineet van de clio nog nooit los gehaald dus was ik benieuwd of je die zonder problemen kan (de)monteren?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

demonteren gaat altijd wel. maar bij het monteren moet je alle kogels goed hebben liggen en alles moet in een handeling inelkaar vallen. dat schijnt nogal moeilijk te zijn.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat zou minder zijn als dat lastig is. Iemand anders ervaringen.......
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

monteren van een homokineet is niet zo moeilijk hoor. geduld, beetje gevoel en een plasic hamer.
dat met die kogels begrijp ik niet. het ding kun je als een geheel gewoon monteren op je aandrijfas...
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Afbeelding
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe als die kogels er eenmaal uitzijn kan je er goed ziek van zijn :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ziet er idd niet zo lastig uit. Zit hij ook nog geborgd op de een of andere manier?

en een Nylon hamer (I) : goed idee, die had ik toch nog nodig
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Steven schreef:Hehe als die kogels er eenmaal uitzijn kan je er goed ziek van zijn :D
vallen die er zomaar uit dan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Tom schreef:Zit hij ook nog geborgd op de een of andere manier?
denk dat ik op de foto al zie waar het ringetje in steekt. De oogjes zitten dan aan de bovenkant in de uitsparing
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tom schreef:
Steven schreef:Hehe als die kogels er eenmaal uitzijn kan je er goed ziek van zijn :D
vallen die er zomaar uit dan
Je heb een buitenas, middenkooi en binnenas zeg maar en die kogels moet je dus erin drukken door de assen te bewegen. Beetje lastig uitleggen maar tis echt een gemier.

Vooral als je em in elkaar hebt en bij het assembleren van het hele blok in de auto erachter komt dat je die binnen en buitenas 1 kogel verdraaid hebt en je dus een 'stijve' homokineet hebt :lol:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hmmz, maar ja. Zou toch wel moeten lukken met een beetje geduld. Of zie ik dat nou verkeerd
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jawel, tisnie onmogelijk, kan alleen wel ff wat tijd kosten... en wat scheldwoorden ;)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik denk dat ik het toch een ga proberen binnenkort. Snap de werking zo op papier nog niet helemaal maar het zal wel. Op de foto lijkt het alsof de kogels elk een eigen "kanaal" hebben en dus niet kunnen verschuiven.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ik denk dat ik het toch een ga proberen binnenkort. Snap de werking zo op papier nog niet helemaal maar het zal wel. Op de foto lijkt het alsof de kogels elk een eigen "kanaal" hebben en dus niet kunnen verschuiven.
nou als het je goed afgaat heb je veel geld uitgespaard :D haal het maar voorzichtig uitelkaar dan zal het wel goedkomen. probeer hem er niet te snel af te slaan dan schiet hij misschien eraf en vallen de kogels er alsnog uit.

sjiek dat je het gaat proberen :worship: (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tom welke kant heb je kapot? bestuurders kant of de bijrijderskant?
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, maar gisteren merkte ik op de snelweg hetvolgende op:

rond de 120-130 lijkt de auto opvallend meer lawaai te maken, en dit geluid komt volgens mij van het rechter achterwiel. als ik dan bv aan 140 kwam, dan werd het geluid opvallend minder. wat kan dit zijn? ik dacht al aan een versleten wiellager of zo.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Johan_16v schreef:ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, maar gisteren merkte ik op de snelweg hetvolgende op:

rond de 120-130 lijkt de auto opvallend meer lawaai te maken, en dit geluid komt volgens mij van het rechter achterwiel. als ik dan bv aan 140 kwam, dan werd het geluid opvallend minder. wat kan dit zijn? ik dacht al aan een versleten wiellager of zo.
Correct. je hoort het meer zoemen.

Bij snelheden van 40,80 en 120 hoor je wiellagers opspelen. ga je harder rijden is het weg/minder.

Duidelijk een wiellager. (F)
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

Frits schreef:
Johan_16v schreef:ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, maar gisteren merkte ik op de snelweg hetvolgende op:

rond de 120-130 lijkt de auto opvallend meer lawaai te maken, en dit geluid komt volgens mij van het rechter achterwiel. als ik dan bv aan 140 kwam, dan werd het geluid opvallend minder. wat kan dit zijn? ik dacht al aan een versleten wiellager of zo.
Correct. je hoort het meer zoemen.

Bij snelheden van 40,80 en 120 hoor je wiellagers opspelen. ga je harder rijden is het weg/minder.

Duidelijk een wiellager. (F)
ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!
volgens mij een euro of 60 per stuk. ik betaalde dat namelijk voor een voorwiellager. zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Frits schreef:Tom welke kant heb je kapot? bestuurders kant of de bijrijderskant?
bijrijders kant aan de wielzijde.


@JPS. Als ik hem los ga halen doe ik dat niet met de hamer maar dan las ik eerst effe een tooltje in elkaar
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Frits wrote:
Tom welke kant heb je kapot? bestuurders kant of de bijrijderskant?


bijrijders kant aan de wielzijde.


@JPS. Als ik hem los ga halen doe ik dat niet met de hamer maar dan las ik eerst effe een tooltje in elkaar
is wel beetje moeilijk als het een rechtse is. je moet die spie uit je as slaan dan om hem los te krijgen. kun je hem op een brug zetten?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

spie uit een as slaan? wordt steeds ingewikkelder (nog effe en ik ga toch voor universeel).

Ja ik kan hem zo op de brug op mijn werk. hebben we een 2 en 4 kolommer staan en luchtgereedschap ed.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Vanwaar al dat lastige?
Je neemt een punttangetje, houdt dat ringetje open wat verstopt zit onder het homokinetenvet, neemt een hamer en tikt de homokineet eraf ?

Die koppeling valt ECHT niet uitmekaar :) In elkaar zetten gaat ook wel, beetje puzzelen, maar dan moet je het toch echt wel bont maken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik snapte die spie al niet. Zoals Riël het zegt had ik het ook ingedachte.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ik was aan het denken om de as te verwijderen. die spie zit ie mee vast aan de bak. maar voor de rechter hoes hoeft die er helemaal niet af.

:~
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

J-P-S schreef:
ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!
volgens mij een euro of 60 per stuk. ik betaalde dat namelijk voor een voorwiellager. zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.
tussen 20 en 40 euro max
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Die spie is om je hele aandrijfas uit te bouwen. :wink: Maar liever die kant dan de andere. dat gekloot met die bakolie iedere keer :wink:

Tom, als je de kans hebt gewoon even netjes uitbouwen. daarna de homokineet er pas afhalen, als je hem met een hamer los wil tikken, heb je veel meer en makkelijker de ruimte :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

MarcoG schreef:
J-P-S schreef:
ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!
volgens mij een euro of 60 per stuk. ik betaalde dat namelijk voor een voorwiellager. zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.
tussen 20 en 40 euro max
Goedkoper dan 40 euro en je mag er mij een paar komen brengen marco :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

daarom wil ik dus effe een tooltje in elkaar zetten zodat ik zonder klappen en met een gecontroleerde beweging de homokineet eraf kan halen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tjaja.

T is ook erg ongekontroleerd, eraf tikken. Ben je langer bezig met tooltjes bouwen dan het werk zelf wat geen fuck voorstelt :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

MarcoG wrote:
J-P-S wrote:
Quote:
ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!


volgens mij een euro of 60 per stuk. ik betaalde dat namelijk voor een voorwiellager. zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.


tussen 20 en 40 euro max

doe mij dan ook maar een setje! :D

@ Tom,

die tool zal het handigste gaan van alles. lijkt me de beste oplossing
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Uit elkaar nemen


- Bouw de aandrijfas uit.
- Knip de klembanden door met een zijkniptang zonder daarbij de groeven in de kap van de astap te beschadigen.
- Verwijder de stofhoes.
- Neem zoveel mogelijk vet weg.
- Maak het huis los van de aandrijfas door de drie lippen van de stervormige borgplaat één voor één om te buigen.
Let op! Verbuig de stervormige centreerpen niet.
- Vang de drukkogel, de veer en de vulring onder de kop van de kogel op.
- Verwijder al het overige vet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik was alleen niet van plan heel de as te demonteren
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gesloten