ACT: Clio16V I
-
- Über-Spammer
wat is het voor soort ringetje? voor een punttang of een gewoon rond veerringetje? lijkt me te doen, alleen inelkaar klussen word moeilijker. je moet alles op zijn plaats houden dan.zo te lezen is dat ding enkel voor flexibele hoezen. De universele dus denk ik.
http://www.serenco.nl/versie1/pdf/Bootgunnl.pdf
maar de homokineet kun je na het lossen van het borg ringetje toch zo los halen met een tooltje en daarna weer monteren? Of zijn daar meer handelingen voor nodig? Nooit gedaan namelijk
-
- Über-Spammer
demonteren gaat altijd wel. maar bij het monteren moet je alle kogels goed hebben liggen en alles moet in een handeling inelkaar vallen. dat schijnt nogal moeilijk te zijn.
-
monteren van een homokineet is niet zo moeilijk hoor. geduld, beetje gevoel en een plasic hamer.
dat met die kogels begrijp ik niet. het ding kun je als een geheel gewoon monteren op je aandrijfas...
dat met die kogels begrijp ik niet. het ding kun je als een geheel gewoon monteren op je aandrijfas...
-
- Moderator
- Car: MB
denk dat ik op de foto al zie waar het ringetje in steekt. De oogjes zitten dan aan de bovenkant in de uitsparingTom schreef:Zit hij ook nog geborgd op de een of andere manier?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Je heb een buitenas, middenkooi en binnenas zeg maar en die kogels moet je dus erin drukken door de assen te bewegen. Beetje lastig uitleggen maar tis echt een gemier.Tom schreef:vallen die er zomaar uit danSteven schreef:Hehe als die kogels er eenmaal uitzijn kan je er goed ziek van zijn
Vooral als je em in elkaar hebt en bij het assembleren van het hele blok in de auto erachter komt dat je die binnen en buitenas 1 kogel verdraaid hebt en je dus een 'stijve' homokineet hebt

-
- Moderator
ik denk dat ik het toch een ga proberen binnenkort. Snap de werking zo op papier nog niet helemaal maar het zal wel. Op de foto lijkt het alsof de kogels elk een eigen "kanaal" hebben en dus niet kunnen verschuiven.
-
- Über-Spammer
nou als het je goed afgaat heb je veel geld uitgespaardik denk dat ik het toch een ga proberen binnenkort. Snap de werking zo op papier nog niet helemaal maar het zal wel. Op de foto lijkt het alsof de kogels elk een eigen "kanaal" hebben en dus niet kunnen verschuiven.

sjiek dat je het gaat proberen

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Tom welke kant heb je kapot? bestuurders kant of de bijrijderskant?
Project: GTT Blue Sport
ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, maar gisteren merkte ik op de snelweg hetvolgende op:
rond de 120-130 lijkt de auto opvallend meer lawaai te maken, en dit geluid komt volgens mij van het rechter achterwiel. als ik dan bv aan 140 kwam, dan werd het geluid opvallend minder. wat kan dit zijn? ik dacht al aan een versleten wiellager of zo.
rond de 120-130 lijkt de auto opvallend meer lawaai te maken, en dit geluid komt volgens mij van het rechter achterwiel. als ik dan bv aan 140 kwam, dan werd het geluid opvallend minder. wat kan dit zijn? ik dacht al aan een versleten wiellager of zo.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Correct. je hoort het meer zoemen.Johan_16v schreef:ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, maar gisteren merkte ik op de snelweg hetvolgende op:
Bij snelheden van 40,80 en 120 hoor je wiellagers opspelen. ga je harder rijden is het weg/minder.
Duidelijk een wiellager.

ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!Frits schreef:Correct. je hoort het meer zoemen.Johan_16v schreef:ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, maar gisteren merkte ik op de snelweg hetvolgende op:
Bij snelheden van 40,80 en 120 hoor je wiellagers opspelen. ga je harder rijden is het weg/minder.
Duidelijk een wiellager.
-
- Über-Spammer
volgens mij een euro of 60 per stuk. ik betaalde dat namelijk voor een voorwiellager. zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!
-
- Moderator
bijrijders kant aan de wielzijde.Frits schreef:Tom welke kant heb je kapot? bestuurders kant of de bijrijderskant?
@JPS. Als ik hem los ga halen doe ik dat niet met de hamer maar dan las ik eerst effe een tooltje in elkaar
-
- Über-Spammer
is wel beetje moeilijk als het een rechtse is. je moet die spie uit je as slaan dan om hem los te krijgen. kun je hem op een brug zetten?Frits wrote:
Tom welke kant heb je kapot? bestuurders kant of de bijrijderskant?
bijrijders kant aan de wielzijde.
@JPS. Als ik hem los ga halen doe ik dat niet met de hamer maar dan las ik eerst effe een tooltje in elkaar
-
- Moderator
spie uit een as slaan? wordt steeds ingewikkelder (nog effe en ik ga toch voor universeel).
Ja ik kan hem zo op de brug op mijn werk. hebben we een 2 en 4 kolommer staan en luchtgereedschap ed.
Ja ik kan hem zo op de brug op mijn werk. hebben we een 2 en 4 kolommer staan en luchtgereedschap ed.
Vanwaar al dat lastige?
Je neemt een punttangetje, houdt dat ringetje open wat verstopt zit onder het homokinetenvet, neemt een hamer en tikt de homokineet eraf ?
Die koppeling valt ECHT niet uitmekaar
In elkaar zetten gaat ook wel, beetje puzzelen, maar dan moet je het toch echt wel bont maken.
Je neemt een punttangetje, houdt dat ringetje open wat verstopt zit onder het homokinetenvet, neemt een hamer en tikt de homokineet eraf ?
Die koppeling valt ECHT niet uitmekaar

-
- Über-Spammer
ik was aan het denken om de as te verwijderen. die spie zit ie mee vast aan de bak. maar voor de rechter hoes hoeft die er helemaal niet af.

tussen 20 en 40 euro maxJ-P-S schreef:volgens mij een euro of 60 per stuk. ik betaalde dat namelijk voor een voorwiellager. zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Die spie is om je hele aandrijfas uit te bouwen.
Maar liever die kant dan de andere. dat gekloot met die bakolie iedere keer
Tom, als je de kans hebt gewoon even netjes uitbouwen. daarna de homokineet er pas afhalen, als je hem met een hamer los wil tikken, heb je veel meer en makkelijker de ruimte
Tom, als je de kans hebt gewoon even netjes uitbouwen. daarna de homokineet er pas afhalen, als je hem met een hamer los wil tikken, heb je veel meer en makkelijker de ruimte
Goedkoper dan 40 euro en je mag er mij een paar komen brengen marcoMarcoG schreef:tussen 20 en 40 euro maxJ-P-S schreef:volgens mij een euro of 60 per stuk. ik betaalde dat namelijk voor een voorwiellager. zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!

Tjaja.
T is ook erg ongekontroleerd, eraf tikken. Ben je langer bezig met tooltjes bouwen dan het werk zelf wat geen fuck voorstelt
T is ook erg ongekontroleerd, eraf tikken. Ben je langer bezig met tooltjes bouwen dan het werk zelf wat geen fuck voorstelt

-
- Über-Spammer
doe mij dan ook maar een setje!MarcoG wrote:
J-P-S wrote:
Quote:
ok, die moeten we dan maar eens gaan vervangen. best ook die aan de andere kant doen neem ik aan? enig idee wat zo'n lager kost? bedankt!
volgens mij een euro of 60 per stuk. ik betaalde dat namelijk voor een voorwiellager. zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.
tussen 20 en 40 euro max

@ Tom,
die tool zal het handigste gaan van alles. lijkt me de beste oplossing
Uit elkaar nemen
- Bouw de aandrijfas uit.
- Knip de klembanden door met een zijkniptang zonder daarbij de groeven in de kap van de astap te beschadigen.
- Verwijder de stofhoes.
- Neem zoveel mogelijk vet weg.
- Maak het huis los van de aandrijfas door de drie lippen van de stervormige borgplaat één voor één om te buigen.
Let op! Verbuig de stervormige centreerpen niet.
- Vang de drukkogel, de veer en de vulring onder de kop van de kogel op.
- Verwijder al het overige vet.
- Bouw de aandrijfas uit.
- Knip de klembanden door met een zijkniptang zonder daarbij de groeven in de kap van de astap te beschadigen.
- Verwijder de stofhoes.
- Neem zoveel mogelijk vet weg.
- Maak het huis los van de aandrijfas door de drie lippen van de stervormige borgplaat één voor één om te buigen.
Let op! Verbuig de stervormige centreerpen niet.
- Vang de drukkogel, de veer en de vulring onder de kop van de kogel op.
- Verwijder al het overige vet.