Sinds vorige week heb ik een probleem met de ventilatie in mijn megane. Het motortje dat verhindert dat de buitenlucht in je auto komt - hoe noem je dat ding eigenlijk - doet iets verkeerd. Nu wou ik dat eens van dicht bij bekijken.
Dat motortje zit naast de pollenfilter. Om daar proper aan te kunnen moeten de ruitenwisser gedemonteerd worden. En dat lukt me nu eens niet. Vandaar mijn vraag: Hoe krijg ik de ruitenwisser - heel die stang - eraf?
Voor de volledigheid: het is een Megane Coupé 2.0 16v van 1996.
M.
Problemen met de ventilatie - Megane Coupe
Als het goed is zit onderaan de ruitenwisser stang een dop die je omhoog kunt klappen. Daar zit 1 schroef en als je die los hebt kun je de wisserarm los wrikken door hem omhoog te klappen en dan heen en weer te bewegen. (haaks op de scharnier)
Zover was ik ook al geraakt. Die moer was makkelijk los gekregen. Nu heb ik met al mijn fokkebollen aan die stangen liggen wringen, daar is geen beweging in te krijgen. Het is maar: de voorruit en de motorkap zit toch dicht in de buurt en die zie ik liever niet de vernieling in gaan omdat ik ergens een verborgen schroefje of moertje vergeten ben. En beide stangen zitten even vast...
Maar als ik je goed begrijp, is het enkel die moer los en sleuren?
M.
Maar als ik je goed begrijp, is het enkel die moer los en sleuren?
M.
Gisteravond nog eens geprobeerd en uiteindelijk ben ik erin geslaagd om mijn ruitenwissers eraf te krijgen. Er is wel een polietrekker aan te pas gekomen.
Ik was ook begonnen met het demonteren van heel die ventillatie/luchtinlaat doos, maar dat wordt ziet er ook een weekendjobke uit. De 3 bouten die ik losgemaakt had volstonden niet om dat doos eruit te krijgen. Dat wordt dus dieper graven...
M.
Ik was ook begonnen met het demonteren van heel die ventillatie/luchtinlaat doos, maar dat wordt ziet er ook een weekendjobke uit. De 3 bouten die ik losgemaakt had volstonden niet om dat doos eruit te krijgen. Dat wordt dus dieper graven...
M.
Ik heb ondertussen het probleem al gevonden. In het doosje dat die luchtrecyclageklep bedient waren 2 tandwieltjes redelijk om zeep. Waardoor die klep dus niet meer deftig dicht bleef staan...
Moest er iemand zo'n doosje hebben liggen voor een prikkie...
M.
Moest er iemand zo'n doosje hebben liggen voor een prikkie...
M.
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Die klep kun je makkelijk vervangen hoorArnie schreef:Het motortje doet iets verkeerd??? Tikt ie bij het aan zetten van het contact?? Dan is er namelijk een klep afgebroken en dat kost een heel nieuw huis en niet alleen de klep daar red je het niet mee.
GR

Is een Service Mededeling van bij Renault...heb het pas geleden uitgevoerd bij een Megane 1.9 diesel...geen gemakkelijk klusje btw...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
tsja, misschien dat er bepaalde modellen/fabricagenummers zijn waarbij het hele huis vervangen dient te worden, maar volgens mij is het vervangen van de klep bij allemaal hetzelfde.
Het is wel een tijdrovend klusje, ook ahankelijk wat voor uitvoering je hebt...met airco is klote om het hele huis uit te bouwen...
Het is wel een tijdrovend klusje, ook ahankelijk wat voor uitvoering je hebt...met airco is klote om het hele huis uit te bouwen...

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi