Velgen en banden maat

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Arnie
Berichten: 13
Lid geworden op: do 20 apr 2006 17:14

Wat is ongeveer de beste banden maat en velgen maat buiten origineel dan. Ik zat te denken aan 16" maar hier zijn niet zo heel veel banden in te vinden. En welke ET waarde komt t best uit met ongeveer 4 cm verlaging?? Voor een ranult 5 gtt.

Thnx
Laatst gewijzigd door Arnie op ma 15 mei 2006 16:38, 3 keer totaal gewijzigd.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

ff zoeken en tadaa aankoopadvies gtt

:)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

geloof me een auto van 20 jaar en een auto van 18 jaar maakt ook niet het verschil meer qua betrouwbaarheid. Gewoon voor 1 gaan ongeacht ph1 of 2 als hij maar goed is onderhouden en niet te veel roest heeft..
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Arnie schreef:Dag allen,

Ik ben van plan een 5 gtt te kopen maar ben vast aan eht voorwerken laat maar zeggen. Natuurlijk moet ie nog harder gaan lopen dan origineel maar ik heb hier wat vragen over. Als je je turbo druk hoger als 1 bar maakt heb je kans op pingelen heb ik gelezen is dit te verhelpen met alleen een groep a carb. ofzoiets en waar kan je deze kopen?? En is het wijs om 98 te tanken?? Ook wil ik de turbo druk van binnenuit kunnen aanpassen is dit het makkelijkst met zo'n draai knop of zijn er nog andere manieren? En zit er een druk aansluiting na je gas klep om eventueel een druk meter op aan te sluiten zou t namelijk wel fijn vinden om te weten wat er t blokje ingaat.

Best een hoop maar ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen,

Gr
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

altijd ! 98 tanken !
handig is een renix 209 onsteking aan te schaffen met pingelsensor
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hoe kun je nou het beste de roest constateren? De dorpels bijvoorbeeld? Daar zitten de skirts toch in de weg? Dus bij aankoop kan je er niet veel van zien...
Hetzelfde voor roest onder het voorraam / parafan.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

onder iig tegen de dorpelrand aan kijken, eventueel binnenzijde tapijt weg halen of van voor achter in de koker kijken (dan is het wel het fijnste als de skirt er af is)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Begint men weer over die dorpels...
:p

Kijk liever bij de achterraampjes en rond de voorruit voor roest.
Een dorpeltje vervangen kost geen drol en stelt bijna niks voor...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Is roest bij de achterraampjes klote om te laten maken dan?? Of valt daar ook nog redelijk makkelijk wat aan te doen?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

dan moet er gespoten worden..das altijd duurder..
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Moet heel het achterscherm gespoten worden of zo daar alleen een stukje voor gespoten kunnen worden?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Meestal spuit je dan idd het hele achterscherm uit zodat het niet opvalt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

en bij roest rond het voorraam ben je voor de hele koets de sjaak ...
Arnie
Berichten: 13
Lid geworden op: do 20 apr 2006 17:14

Best leuk die roest dingen allemaal maar heeft er iemand ook nog sugg. over mijn vragen??? please :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als je je turbo druk hoger als 1 bar maakt heb je kans op pingelen heb ik gelezen is dit te verhelpen met alleen een groep a carb. ofzoiets en waar kan je deze kopen??

Dat is waar, voldoende benzine is dan een pré maar dingen als een goede (betere) intercooler en een in zeer goede staat verkerend koelsysteem zijn zeker geen slecht idee. Een groep A carb krijg je bijvoorbeeld bij http://www.mbcarperformance.nl


En is het wijs om 98 te tanken?? Ook wil ik de turbo druk van binnenuit kunnen aanpassen is dit het makkelijkst met zo'n draai knop of zijn er nog andere manieren? En zit er een druk aansluiting na je gas klep om eventueel een druk meter op aan te sluiten zou t namelijk wel fijn vinden om te weten wat er t blokje ingaat.

98 tanken is zelfs VERPLICHT met je gtturbo. Druk van binnenuit aanpassen gaat via een draaiknop, kwestie van een klein lek genereren aan de aansturing van de wastegate/actuator. Ikzelf deed het met een electrisch drukknopje, gekoppeld aan een lpg-afsluitertje die dat lekje open of dicht maakte met 2 verschillende drukken als resultaat.

En je kan voor de drukmeter de aansluiting van de actuator nemen, onder de carb, voor druk onder de gasklep.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arnie
Berichten: 13
Lid geworden op: do 20 apr 2006 17:14

Zijn die aftermarket meters een beetje precies?? En wat moet zo'n groep a carb. ongeveer kosten denken jullie want ik kan er niks over vinden bij mb op de website alleen een andere brandstof pomp.
Wassah
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 3 sep 2003 14:03
Locatie: H'lem
Contacteer:

Als je MB ff mailt, zal die je vertellen dat het zo tussen de 130 en 170 euro zit, weet niet meer de exacte prijs.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Group A carb kost als je zelf een goede carb aanleverd, €100,-
Krijgt die een revisie, andere sproeiers en wordt die uitgefreesd.
Wil je hem helemaal superschoon terug krijgen moet je €70 meer bijleggen dan jaagt die hem door een bad heen en bouwt die hem helemaal weer voor je op.
Arnie
Berichten: 13
Lid geworden op: do 20 apr 2006 17:14

Kijk mensen dit is info waar ik wat mee kan. Nu alleen nog een GT turbo kopen. En ff sparen natuurlijk, ik heb al overlegt een vrkoper bij mij op het werk is helemaal gek van oude renaults en die gaat me helpen een goede te vinden waarschijnlijk word het import vanuit frankrijk dacht ie.

Er stond op de website van MB een revisie set voor t motorblok set 3 compleet met lage compressie zuiger en bij die andere zitten normale gewloof ik zitten er standaard geen lage compressie zuigers in een GTT dan?? en weet iemand hoe je aan een bak revisie set kan komen??

Thnx
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

alles is relatief, de gt heeft standaard lage compressie tov een atmosferische motor, maar deze zijn lage compressie tov standaard gt zuigers

bakrevisies moet je bij cannonballman zijn, of de dealert natuurlijk.
there is no spoon.
Arnie
Berichten: 13
Lid geworden op: do 20 apr 2006 17:14

Ok ik vat hem dus dat zijn nog lagere druk zuiger dus meer lucht meer brandstof grotere boem.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Arnie schreef:Ok ik vat hem dus dat zijn nog lagere druk zuiger dus meer lucht meer brandstof grotere boem.
hogere druk, lagere compressie.
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het is gewoon een beetje een laffe manier om veel boost in je blok te kunnen jagen :)

Met modernere techniek als dat carborateurtje kun je prima op hoge druk en gewone compressie rijden, integendeel ik denk dat je compressie best nog wel wat hoger kan (komen we weer op een netjes afgeregeld injectiesysteem) en dat het rendement van je blokje wel verbeterd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arnie
Berichten: 13
Lid geworden op: do 20 apr 2006 17:14

Dus wat jullie zeggen is als je je blok reviseerd gewoon de originele spullen gebruiken dit komt op een set 2 denk van mb en dan gewoon een injectie systeem erop omdat het minder luchtweerstand geeft en dus een betere spoeling??
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ook een puntje nauwkeurigder afstellen..
Arnie
Berichten: 13
Lid geworden op: do 20 apr 2006 17:14

Moet je bij een GTT nog loodvervanger in je tank mikken of hoeft dat niet ik heb geloof ik ergens gelezen dat een GTT al hardere klepzittingen heeft maar heeft iemand hier ervaring mee??
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

Ik gooi nooit LVV in de GTT, ook niet met racen op het circuit, gaat prima.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

16 inch geen probleem. Zelf heb ik 16 inch OZ met Dunlop sp 9000 bandjes in de maar 195/40. Dit is een van de weinige (zo niet de enige) die in die maat te krijgen is. Velgen zijn 7,5 J breed en dat geeft ook geen enkel probleem, 8J op 16 inch moet ook kunnen. ET waarde weet ik zo niet uit mijn hoofd alleen. Mijn 5 is tussen de 30 en 40mm verlaagd, en geeft geen enkel probleem met aanlopen, ook niet met 4 personen erin of met vol insturen.

Als je 15 inch neemt zou ik maximaal voor 195/45 gaan omdat het anders voor en achter aan gaat lopen.

Nu moet je alleen ff de ET waardes opzoeken want die weet ik niet uit mijn hoofd :)
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

ET36. Gewoon lekker 15 inch met 195-45-r15 erom. Stuurt lekker, geen gezeik en prima met 4cm verlaging of meer.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Pff.. wat een ruk topic dit zeg... is meest chat over andere zaken.. beetje jammer
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Arnie lijkt het zelf niet echt erg te vinden en praat gewoon mee. Dus waar maak je je druk om? ;)
Plaats reactie