Hoi mensen,
ik heb een probleem met mijn clio 1.2 uit 1991...
mijn velgen zijn te breed (denk ik), ik heb 15" LM originele renault velgen. Het zijn volgens mij ook dezelfde velgen als OZ F1 velgen.
[img]http://djpromo.web1000.com/eerst.jpg[/img]
[img]http://djpromo.web1000.com/tweede.jpg[/img]
Dit zijn ze, voor heb ik ze er al af moeten halen omdat het echt niet meer normaal was. Toch zijn de banden in de breedte maar 195, hoe kan het dat?
Ik was al bang dat ik 14" velgen moest gaan kopen, maar gelukkig lees ik hier dat sommige het voor elkaar krijgen om er 17" onder te doen. Of is het idd niet mogelijk om met een 1.2 groter dan 14" te rijden?
Velgen
-
Laatst gewijzigd door dafallrapper op do 13 apr 2006 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Hoi bram, dat weet ik zo niet zeker uit mijn hoofd, ben op mijn stage.. Maar ik meen me te herinneren dat er 195/55/xx stond. Ik zal vanavond even updaten, en proberen een host te vinden voor mijn plaatjes, want ik zie dat al mijn plaatjes zijn verdwenen op de site.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Net wat bram zegt.
Wat voor maat banden ligt er op? De meest gebruikte maten voor een clio 1 zijn 195/50/15 of eigenlijk beter 195/45/15. Beide passen. alleen de 50 maat heeft een grotere afwijking in je teller
Daarnaast. Wat is de ET-waarde van je velgen?
En natuurlijk niet te vergeten, wat is het probleem. want dat wordt me niet duidelijk in je stukje.
16" onder een clio 1 niet 16v is te doen. 17" praktisch niet. Degene die het wel hebben weten goed wat ze doen. en pakken de juiste maten velgen en banden.
Ergens heb je ws. een foutje gemaakt. maar zonder daadwerkelijk het probleem uit te leggen komen we niet verder.
Omschrijf het probleem. en beantwoord de bovenstaande vragen en je krijgt een goed antwoord.
Succes.

Wat voor maat banden ligt er op? De meest gebruikte maten voor een clio 1 zijn 195/50/15 of eigenlijk beter 195/45/15. Beide passen. alleen de 50 maat heeft een grotere afwijking in je teller
Daarnaast. Wat is de ET-waarde van je velgen?
En natuurlijk niet te vergeten, wat is het probleem. want dat wordt me niet duidelijk in je stukje.
16" onder een clio 1 niet 16v is te doen. 17" praktisch niet. Degene die het wel hebben weten goed wat ze doen. en pakken de juiste maten velgen en banden.
Ergens heb je ws. een foutje gemaakt. maar zonder daadwerkelijk het probleem uit te leggen komen we niet verder.
Omschrijf het probleem. en beantwoord de bovenstaande vragen en je krijgt een goed antwoord.
Succes.

Project: GTT Blue Sport
-
Uhm ET waarde weet ik ook nog niet, zal ik vanavond tevens updaten met de bandenmaat en foto's.
Nou mijn probleem is zeg maar dat mijn wielkastenuitschrapen als ik stuur... omdat de buitenkant van de band tegen de wielkast komt. De rechterwielkast gaat kapot als ik naar recht stuur (en dan gebreurt er links niets) als ik naar links stuur gaat de linkerwielkast kapot (en gebeurt er recht niets) Ik heb een tijdje gestuurd met een draaicirkel van "20" meter, maar toen had ik besloten dat het zo niet meer door kon gaan en heb ik de voorvelgen er vanaf gehaald. Nu kan ik weer fijn keren en inparkeren enz.
Nou mijn probleem is zeg maar dat mijn wielkastenuitschrapen als ik stuur... omdat de buitenkant van de band tegen de wielkast komt. De rechterwielkast gaat kapot als ik naar recht stuur (en dan gebreurt er links niets) als ik naar links stuur gaat de linkerwielkast kapot (en gebeurt er recht niets) Ik heb een tijdje gestuurd met een draaicirkel van "20" meter, maar toen had ik besloten dat het zo niet meer door kon gaan en heb ik de voorvelgen er vanaf gehaald. Nu kan ik weer fijn keren en inparkeren enz.
[quote="dafallrapper"]Maar ik meen me te herinneren dat er 195/55/xx stond. quote]
Dit is een verkeerde maat voor een Clio I. Hier hoort officieel de 195/45/15 onder, maar je kunt er ook de 195/50/15 onderleggen.
Ik heb zelf ook de 195/50/15 met 4 cm verlaging. Dit schaaft niet aan!
Succes!
Dit is een verkeerde maat voor een Clio I. Hier hoort officieel de 195/45/15 onder, maar je kunt er ook de 195/50/15 onderleggen.
Ik heb zelf ook de 195/50/15 met 4 cm verlaging. Dit schaaft niet aan!
Succes!
-
en 50 is dat dan de hoogte van de band ofzo? 5cm ofzo? Hoe kleiner hoe platter de band?
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
je uitleg klopt helemaal ronnie

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
als ik het zo lees zit het in de hoogte van je banden. Er zou eigenlijk een 195/45/15 band op moeten. Dit samen met een misschien lage ET kan het probleem geven.
Post vanavond je ET waarde nog eens. Deze zou rond de 36 moeten liggen.
wat noem jij een wielkast? Of aan welke kant loopt het nu aan? Als hij op je voorscherm aanloopt kan je zeggen dat je ET te laag is. Dus aan de buitenkant van de velg waar je normaal naar kan kijken.
Als ie in je wielkuip aanloopt. dus aan de binnenkant dan kan je zeggen dat de ET aan de hoge kant is.
Post vanavond je ET waarde nog eens. Deze zou rond de 36 moeten liggen.
wat noem jij een wielkast? Of aan welke kant loopt het nu aan? Als hij op je voorscherm aanloopt kan je zeggen dat je ET te laag is. Dus aan de buitenkant van de velg waar je normaal naar kan kijken.
Als ie in je wielkuip aanloopt. dus aan de binnenkant dan kan je zeggen dat de ET aan de hoge kant is.
-
Met de wielkast bedoel ik:
Ik sta voor mijn portier van de bestuurderskant.. ik kijk naar mijn linkervoorvelg... en dan slijt de band in het midden tegen het schot wat links van mijn voorvelg zit.
Dus vanuit mijn stuur zou dat het laatste schot naar mijn voorbumper toe zijn zeg maar
Ik sta voor mijn portier van de bestuurderskant.. ik kijk naar mijn linkervoorvelg... en dan slijt de band in het midden tegen het schot wat links van mijn voorvelg zit.
Dus vanuit mijn stuur zou dat het laatste schot naar mijn voorbumper toe zijn zeg maar
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Duidelijk.dafallrapper schreef:Met de wielkast bedoel ik:
zit puur in de hoogte van je band.

-
Ooooh dat vind ik zeeer relax nieuws want ik vond het eigenlijk al veel te jammer dat ik mijn velgen weg moest doen
welke banden maat kan je mij aanraden? Of moet je dan alsnog eerst de velgenmaten hebben?

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nope. En je antwoord staat al hierboven. 195/45/15 is de mooiste maat. 195/50/15 kan evt. ook.dafallrapper schreef:Ooooh dat vind ik zeeer relax nieuws want ik vond het eigenlijk al veel te jammer dat ik mijn velgen weg moest doenwelke banden maat kan je mij aanraden? Of moet je dan alsnog eerst de velgenmaten hebben?
-
Oké goed fijn mensen!! Bedankt voor jullie snelle duidelijke hulp!!
Ik ga morgen dus even naar de bandenboer

Ik ga morgen dus even naar de bandenboer

-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
maarmet 195/50/15 heb je wel meer tellerafwijking..en 195/45/15 staat beter vind ik 

-
Ik heb gekeken naar mijn banden maat die is dus momenteel 195x50x15 dus dat is het dan toch niet 
Misschien kan ik het nog kleiner kopen? 195x40x15?

Misschien kan ik het nog kleiner kopen? 195x40x15?
-
okee.. de et waarde kon ik zo niet vinden op de velg, staat die aan de binnenkant dan?
-
- Contacteer:
Hoeveel cm is je auto verlaagd? Ik heb zelf ook een Clio 1.2 met 195/45/15 banden eronder....rondom ong. 4cm verlaagd. En het schaaft niet, dus die maat is het proberen waard!
-
Mijn auto is helemaal nog niet verlaagd, maar ik wil hem waarschijnlijk wel achter gaan verlagen. Maargoed eerst de velgen in orde maken 

-
Ik kan nergens echt gewoon ET vinden, maar aan de binnenkant van mijn velg zie ik net:
7jx15-4 h2 43
zou die 43 de et niet zijn?
7jx15-4 h2 43
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
7J is de breedte van je velg maat in inches.dafallrapper schreef:Ik kan nergens echt gewoon ET vinden, maar aan de binnenkant van mijn velg zie ik net:
7jx15-4 h2 43
15"is de groote van de velg.
H2 weet ik zo niet.
43 kan heel goed je ET waarde zijn. eigenlijk zou deze 36 moeten zijn voor een Clio1 hij staat nu 43-36=7 mm te ver naar binnen.
-
zou het dan iets kunnen helpen als ik spoor verbreders koop van 7 mm?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Regel eerst maar banden in de juiste maat. heb je meer aan.dafallrapper schreef:zou het dan iets kunnen helpen als ik spoor verbreders koop van 7 mm?