Help! Aankoop R19 1.8i RT

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
anyoha
Berichten: 15
Lid geworden op: do 10 mar 2005 22:39
Locatie: GRONINGEN R19 1.8i RT

Hallo, ik ben Anyoha.
Ik kan een R19 1.8i RT van 1993 kopen.
Kunnen jullie mij vertellen waar ik op moet letten bij de proefrit en evt. andere "zwakke" punten van die auto?
En al die er zijn wat ongeveer de kosten zouden kunnen zijn?

Grtz

Hoop snel iets te horen want ik ga as zaterdag 12 mrt al kijken.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

neem iemand mee die er iets vanaf weet, bij een auto van 12 jaar oud kan er van alles kapot of versleten zijn.
anyoha
Berichten: 15
Lid geworden op: do 10 mar 2005 22:39
Locatie: GRONINGEN R19 1.8i RT

Heb hem inmiddels gekocht. Heb in ieder geval gekeken of het blok droog is, koelvloeistof reservoir schoon, hoe hij schakelt, stuurt, geluiden tijdens de proefrit (geen vreemd geluidje te horen zoals wiellagers o.i.d.) , onderkant bekeken (zover mogelijk was).
De R19 1.8i RT was altijd dealer onderhouden. Boekjes erbij. Maar bij gehouden tot eind 2003. Distributie vervangen bij 95000 km in eind 2002.
Staat nu 115.000 km op de teller. Redelijke stand voor een 93er toch?

Verder een paar kleine dingetjes zoals rechterachterportier sluit af en toe wel, af en toe niet met de afstandsbediening. Kwaaltje las ik.
Verder start hij af en toe met vertraging. Je draait de sleutel helemaal om dan maakt de startmoter volgens mij één slag dan houdt ie even op en dan start hij "normaal". Weet iemand wat dat zou kunnen zijn?

Hij rijdt verder echt lekker. Ook nog eens lekker rap. (Y)

Grtz Anyoha
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Dat van die weigerende centrale vergrending is een bekend kwaaltje van de 19. Dat de startmotor blijft hangen duidt vaak op een versleten servo van de startmotor, deze zal gereviseerd of vervangen moeten worden als het erger wordt, maar kan ook lang zo blijven.

Lijkt me geen verkeerde auto, zo'n 1.8 is niet echt traag en hij heeft erg weinig km gelopen, veel plezier ermee!
DD_NL
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 5 jul 2004 8:07

Foto!
anyoha
Berichten: 15
Lid geworden op: do 10 mar 2005 22:39
Locatie: GRONINGEN R19 1.8i RT

Foto's komen er aan...
Weet iemand van jullie of ik de lampjes van de schakelaars (mistlampen, achtermistlamp en achterruitverwarming) ook kan vervangen? Ze doen het namelijk niet.

Grtz Anyoha
anyoha
Berichten: 15
Lid geworden op: do 10 mar 2005 22:39
Locatie: GRONINGEN R19 1.8i RT

Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Sjieke bak hoor! Ik mag die 19's wel. (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Het rijd ook verbazingwekkend goed :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zo'n 1.8 rijdt idd prima! Vergelijkbaar zoniet hetzelfde als een RSi motor ;)
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Mn ouders hebben ook ooit een 19 gehad...

Reed idd erg lekker, en ze hebben het er iedere keer weer over :D
Was een 1.7 (op kenteken), terwijl er 1.8 op de auto zelf stond :S
anyoha
Berichten: 15
Lid geworden op: do 10 mar 2005 22:39
Locatie: GRONINGEN R19 1.8i RT

Ben er tot nu toe ook erg blij mee.
Maar kan iemand mij vertellen hoe dat zit met de schakelaars (verlichting daarvan) die werkt dus niet, kan ik de lampjes erin vervangen of moet ik nwe schakelaars gaan halen?
Ik kon er nergens een topic over vinden!

Grtz Anyoha
Eerst zien, dan geloven!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

De verlichting in de knoppen, bedoel je? Die moeten volgens mij gewoon te vervangen zijn.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Bij de clio en 5 moest je de schakelaars uit het dashboard wiebelen en dan kan je aan de achterkant het lampje eruit draaien (bij een 5-je) of de schakelaar openmaken en het lampje vervangen. De vervangingslampjes kun je gewoon bij de onderdelen boer krijgen, kosten een halve euro per stuk ofzo.

Bij de alarmlichtschakelaar van mij clio zat het lampje alleen vast geklemd (niet in een voetje, maar echt aan hetkoper van de schakelaar) en is de soldeerbout eraan te pas gekomen.
anyoha
Berichten: 15
Lid geworden op: do 10 mar 2005 22:39
Locatie: GRONINGEN R19 1.8i RT

Okay bedankt guyzzzz!
Bedankt voor de tips zal er ff naar kijken!

Grtz Anyoha
Eerst zien, dan geloven!
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Jacco Osté schreef:Mn ouders hebben ook ooit een 19 gehad...

Reed idd erg lekker, en ze hebben het er iedere keer weer over :D
Was een 1.7 (op kenteken), terwijl er 1.8 op de auto zelf stond :S
dat was een foutje, af-fabriek zijn er een aantal met verkeerde badges erop gedrukt, er zit gewoon de 1.721 cc motor in.

jaja oud topic, maar kwam ik tegen en dit moest ik ff kwijt :D
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Calle schreef:Dat de startmotor blijft hangen duidt vaak op een versleten servo van de startmotor, deze zal gereviseerd of vervangen moeten worden als het erger wordt, maar kan ook lang zo blijven.!
Bij warme motor kan toch ook bdp sensor kapot zijn dat hij moeilijk start? :~
anyoha
Berichten: 15
Lid geworden op: do 10 mar 2005 22:39
Locatie: GRONINGEN R19 1.8i RT

De startmotor was idd stuk, op een gegeven moment deed ie dus helemaal nix meer... Naar de sloop geweest voor een andere maar niet gelaagd, bleken allemaal verkeerd te wezen. dus maar een nwe bestelt (125,- euri) en erop gezet. Probleem over, maar een maand of 2 later precies dezelfde problemen weer, ik dacht nee, he? niet weer de startmotor. Maar deze keer bij vlagen.
Toch maar weer checken die handel, wat bleek nou?
De min draad(de dunne) bie aan de startmotor vastzit met een moerje maakte niet goed contact, dus ff schoon geschuurd met een schuurpapiertje en weer aangesloten. Vanaf toen dus geen last meer gehad. Alleen zit ik nu met de vraag of die eerste starter wel echt stuk was...

Grtz Anyoha
Eerst zien, dan geloven!
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

anyoha schreef:De startmotor was idd stuk, op een gegeven moment deed ie dus helemaal nix meer... Naar de sloop geweest voor een andere maar niet gelaagd, bleken allemaal verkeerd te wezen. dus maar een nwe bestelt (125,- euri) en erop gezet. Probleem over, maar een maand of 2 later precies dezelfde problemen weer, ik dacht nee, he? niet weer de startmotor. Maar deze keer bij vlagen.
Toch maar weer checken die handel, wat bleek nou?
De min draad(de dunne) bie aan de startmotor vastzit met een moerje maakte niet goed contact, dus ff schoon geschuurd met een schuurpapiertje en weer aangesloten. Vanaf toen dus geen last meer gehad. Alleen zit ik nu met de vraag of die eerste starter wel echt stuk was...

Grtz Anyoha
goede vraag :p ik heb ook een RTi 1.8 gehad, fijne wagens! nog spijt dat ik die weg gedaan heb...
Plaats reactie