Miekje's RS

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Plaats reactie
Miekje16V

Jah jij zal je ook wel rot geschrokken zijn toen! Dus nooit de dop van de koelvloeistof eraf schroeven als de motor heet is!!! 8)

Iemand nog een idee waarom mijn koelvloeistofpeil niet gezakt is?? (zie twee posts eerder)
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Kan zijn dat je koelvloeistof z'n werking kwijt is. Zitten net als in olie bepaalde toevoegingen in, waardoor het z'n werk beter kan doen.

Als het z'n werking kwijt is, zal het op een gegeven moment ook minder gaan koelen en kun je te maken krijgen met een motor die ineens wel heel warm word.. Zelf mogen ondervinden met de vorige auto: motorkap open, met werkhandschoenen en op afstand (niet met m'n kop erboven.. erg voor die man maar als Wegenwachter zou je beter moeten weten) de dop heel voorzichtig geprobeerd open te draaien, maar daar zat toch een druk op! >-)
Dop maar weer dichtgedraaid, ik heb een 20 minuten gewacht maar de druk en warmte bleven, en het bleef sissen in het expansievaatje, dus ik ben maar naar huis gereden.
Ik geloof niet dat ik iets aan de koelvloeistof heb gedaan toen, alleen weer een beetje op normaal peil gebracht, (veel kwijtgeraakt onderweg :D ) en nooit weer last van gehad.

En dan is er ook nog iets met het peil als je bijvult.

Als het warm is zet de koelvloeistof uit, dus gooi je met koude motor de boel vol, dan gaat het uitzetten als de motor warm is/warmer wordt. Resultaat er blijkt veel te veel in te zitten en het wil naar buiten.

Het zou inderdaad ook je koppakking kunnen zijn, maar dan komt er meestal ook witte rook uit je uitlaat, en zou er volgens mij ook koelvloeistof in je olie moeten komen (afhankelijk van hoe erg het is)

De koelvloeistof bevindt zich niet alleen in het expansievaatje, maar ook in de radiateur en in je motor.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Gast

als jouw wagen rijd als een zonnetje laat die koppakking dan maar achterwege. Laat je toch de hele zooi vervangen bij de dealert , reken dan maar op +++1000€. Als je enkele kennissen hebt die goed op de hoogte zijn van de F7P, probeer dan de koppakking te vervangen met het blok erin. Op zich is dit niet moeilijk, het is enkel een geklooi met de spruitstukken en spanrollensysteem. Maar zoals eerder vermeld, als je zelf zegt dat je wagen goed loopt en hij geen water verliest (door een lekke koppakking) zou ik de problemen elders zoeken. Dat hoog stationair toerental is op zich geen probleem en beinvloed ook het rijgedrag van de wagen niet.

De overweging is dus te maken...of je gaat grof geld betalen bij een dealer, of je doet het met de kennissen en heb je de onderdelen aan inkoop.
Haas
Car: Megane RS

@Rj, 120 eu ex voor een complete set met rollen erbij? zeker met dikke korting voor jou dan?
jiggy
Contacteer:

Haas schreef:@Rj, 120 eu ex voor een complete set met rollen erbij? zeker met dikke korting voor jou dan?
dat kan bijna niet anders, maar wel beter.
Miekje16V

Hoi Edward,

De koelvloeistof zit er net twee weken nieuw in dus die zou goed moeten zijn. Normaal staat mijn koelvloeistof bij een koude motor tussen het min en max in. Sinds die ANWB die dop heeft losgeschoefd staat het dus boven het max en is na 1 dag de auto laten staan (en dus koud) nog steeds boven het max... dat was de vraag, hoe dat kan? Het moet toch wegzakken of gebeurd dat wanneer ik de auto weer start?

En het te hoog in toeren rijden doet ie niet altijd maar de laatste keer was het wel heel extreem, in de 2e versnelling hoefde ik niet eens gas te geven om te blijven rijden... (N)

En voor wat betreft de koppakking laat ik een test doen... om het zeker te weten.

Groetjes Marieke
Edward
Contacteer:

Wou net gaan slapen maar ik vernam dat hier wat gebeurde :wink:

Als het er net nieuw opzit dan is het heel apart dat je peil dan zo abnormaal hoog is.

Wat betreft de koppakkingstest, vind ik wel een goed plan. Kun je die

A) uitsluiten van de lijst met oorzaken
of
B) je aandacht hier op richten en niet meer verder zoeken naar andere dingen die eventueel ook het probleem kunnen veroorzaken. Beetje zekerheid is nooit weg. (I)

De koelvloeistof zal bij het afkoelen weer wat 'inkrimpen' (bij gebrek aan beter woord :p ) en je peil zal dus weer wat omlaag moeten gaan.

Wat misschien nog zou kunnen: dat je radiateur verstopt zit ofzo, maar dat is slechts een gok, iets wat me net te binnen schiet, ik weet eigenlijk niet echt in hoeverre dat rëeel is..

Vast een hele domme vraag: Ik neem aan dat er gewone koelvloeistof opzit? (Geen Volkswagen koelvloeistof, anders is dat je oorzaak, maar zal wel niet natuurlijk, ik vraag het puur om dat ook uit te kunnen sluiten)

Volgens mij doet je koelvloeistof vlak na het starten van de motor zo goed als niks, met koude motor is koeling nog niet echt heel nodig, een temperatuursensor bepaalt dan dacht ik wanneer de koelvloeistof moet beginnen te stromen en dus gaat koelen.

Ik ga nu slapen (S) dus welterusten en pieker niet te veel over de Clio (ik weiger om 'm Clit te noemen :wink: :wink: ) want dat komt vast allemaal weer goed.
Robert-Jan

Haas schreef:@Rj, 120 eu ex voor een complete set met rollen erbij? zeker met dikke korting voor jou dan?
Ik zal ff de rekening doorspitten kan 10 euro duurder zijn, ik koop alles tegen inkoopsprijs :wink:
VLK Groep
Miekje16V

Hoi Edward,

Ach jah het Clitt is ook het koosnaampje wat ik hem gegeven heb he... dus als je hem niet zo wilt noemen vind ik dat ok hehe :p

Er zit uiteraard de juiste koelvloeistof in het systeem en het is pas omhoog gekomen toen de ANWB man de dop losschroefde... daarna niet meer gezakt dus wat ik vreemd vind.... ik weet dus niet of het verstandig is nu met de auto te gaan rijden??? Maar misschien zakt het peil daar juist wel van. Tot zover nooit problemen mee gehad dus.

Groetjes :wink:
Laatst gewijzigd door Miekje16V op zo 5 aug 2007 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

dat 't peil omhoog komt als je de dop losdraait bij warme motor, is normaal.
rev it like a rental
Miekje16V

Nou heb net een 2 garages gebeld... om het totaalkostenplaatje op te vragen voor distributieriem (en bijbehoren) en koppakking (en bijbehoren) te laten vervangen....

Bij de 1 kost het me 1000 euro... is wel een garage in de buurt maar die heeft minder ervaring met Clio's.
Bij de andere kost het me 800 euro... een garage 50 km verderop maar wel 1 die ervaring heeft met sleutelen aan snelle auto's (doet sleutelwerk aan rally clio's en motorrevisies)

Ik ga dus voor die laatste... klinkt deskundig en heeft me verzekerd niet meer dan 800 euro kwijt te zijn! Alleen nu vraag ik me af of het verstandig is zo'n eind te rijden met evt. een kapotte koppakking? De ANWB wil me waarschijnlijk niet brengen omdat het te ver weg is. Misschien iemand een auto ambulance of zou ik hem zelf erheen kunnen tuffen? :smoke:

Groetjes Marieke :)
Robert-Jan

Een complete distributieset kost bij de dealer 126,79 ex de btw
VLK Groep
Edward
Contacteer:

Gewoon zelf rijden.

Echt duidelijke symptomen van een kapotte koppakking heb je niet, dus ik zou er gewoon lekker zelf heen rijden.

De garage van 800 euro klinkt alsof ie er wel verstand van heeft, deze zal ongetwijfeld je motor ook wel kennen (wat je van die andere garage niet weet of ie deze motor wel eens bij de hand heeft gehad..)

Ik begrijp dat je sinds je merkte dat het koelvloeistofpeil te hoog was, niet meer in je Clio gereden hebt?
Miekje16V

Hoi Edward en de rest (F)

De koelvloeistof is omhoog gekomen toen de ANWB de dop losdraaide tijdens stationair lopen van de motor. Daarna heeft ie nog 5 min stationair gedraaid en zakte het peil niet. Sindsdien heb ik de auto idd niet meer gestart maar is het vloeistofniveau ook niet gezakt... dat vind ik zo raar!!?? Nu ben ik dus bang dat wanneer ik de auto start, dat de koelvloeistof eruit komt via de dop of dat er een slang gaat knappen omdat het zo hoog staat.... is snap er in elk geval geen reet meer van!
En dat terwijl de clio vorige week super reed... en dan ineens dat hoog stationair lopen en koppakking???? Misschien toch de thermostaat? :s

Groetjes Marieke
Gast

nogmaals, als je geen water verliest is er met de koppakking niets aan de hand. Vormt er zich in het waterreservoir een creme achtige substance zoals olie die zich in het water vermengd ?

Neen? Dan is je koppakking niet lek en hoef je ook geen onnodige kosten te maken. Preventief vervangen is weer een ander verhaal.
Miekje16V

Ok... dat geeft me weer hoop Jo! :)
Gast

haal even de stappen motor eruit en poets em volledig, je kan die dingen open maken. Indien ie stuk is hoeft dat geen bergen geld te kosten, je kan die van een clio16v, 1916v of 21t gebruiken. Wat je verwarming dan weer betreft, eerst helemaal doorspoelen tot ie schoon is, thermostaat vervangen kan ook geen kwaad. Dat zijn echt de kosten niet vooral met een paar handige harries daar in de buurt. Na dit gedaan te hebben zou je al een pak meer moeten weten. Je mag van een F7P zeggen wat je wil, het blijven massieve dingen die niet zomaar stuk gaan. 200.000 km is op zich geen punt.
Xvisor
Contacteer:

Hmm denk niet dat je bang hoeft te zijn voor je koppakking al kan het altijd heel raar zijn wat er gebeurd. Heb het net zelf gedaan bij mijn 19 16v. € 180 aan onderdelen: koppakking, distririem, multiriem, spanrol, kopbouten, klepdekselpakking en thermostaat. Zelf doen kost niks natuurlijk maar het is wel erg veel werk :( . Het kan zijn dat je drukdop niet oke is. Draai met koude motor de dop er voorzichtig af en kijk of het nog omhoog komt, gelijk blijft of dat het zakt? Ik zou zeggen gewoon starten en laat hem maar even rustig stationair lopen... het kan zijn dat er lucht in het systeem zit dat geeft vaak erg veel druk omdat het meer uitzet dan de vloeistof en overdruk veroorzaakt.

P.S. als het de koppakking is laat alsjeblieft de kop niet vlakken als het niet nodig is. Afgelopen weekend weer een F7P met kappote drijfstanglagers komen te staan na het vorige maand laten vlakken van de kop...
Renault and electrics are a recipe for trouble :)
Frits Clio 16v

Xvisor schreef:P.S. als het de koppakking is laat alsjeblieft de kop niet vlakken als het niet nodig is. Afgelopen weekend weer een F7P met kappote drijfstanglagers komen te staan na het vorige maand laten vlakken van de kop...
Daarom moet je bij de F7P/R ook de drijfstanglagers vervangen als je de kop vlakt.

Gr, Frits.
5gt8vturbo

voordat je je hele motor eruit laat halen :p, zou ik eerst een keer je koelvloeistof er helemaal uit halen en opnieuw afvullen. Waarschijnlijk zit er gewoon ergens een grote luchtbel. (als die anwb man hem open heeft geschroefd terwijl hij nog heet was trekt hij lucht naar binnen). Ik denk zelf vlak voor je thermosstaat waardoor hij niet open gaat en je peil niet zakt. Schone bak en terug gooien eronder kost je niks (alleen wat tijd)en waarschijnlijk zijn je problemen er ook mee opgelost.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

5gt8vturbo schreef:voordat je je hele motor eruit laat halen :p, zou ik eerst een keer je koelvloeistof er helemaal uit halen en opnieuw afvullen. Waarschijnlijk zit er gewoon ergens een grote luchtbel. (als die anwb man hem open heeft geschroefd terwijl hij nog heet was trekt hij lucht naar binnen). Ik denk zelf vlak voor je thermosstaat waardoor hij niet open gaat en je peil niet zakt. Schone bak en terug gooien eronder kost je niks (alleen wat tijd)en waarschijnlijk zijn je problemen er ook mee opgelost.
Zit net nieuwe koelvloeistof in :wink: 3 weken oud..
5gt8vturbo

Frits schreef:
5gt8vturbo schreef:voordat je je hele motor eruit laat halen :p, zou ik eerst een keer je koelvloeistof er helemaal uit halen en opnieuw afvullen. Waarschijnlijk zit er gewoon ergens een grote luchtbel. (als die anwb man hem open heeft geschroefd terwijl hij nog heet was trekt hij lucht naar binnen). Ik denk zelf vlak voor je thermosstaat waardoor hij niet open gaat en je peil niet zakt. Schone bak onder de auto koelvloeistof opvangen en terug gooien kost je niks (alleen wat tijd)en waarschijnlijk zijn je problemen er ook mee opgelost.
Zit net nieuwe koelvloeistof in :wink: 3 weken oud..
zo beter?
Miekje16V

Thanks jongens!!! Ik ga morgen even jullie tips ter hand nemen en de auto starten... kijken wat ie doet! Spannend :wink:

Wordt vervolgd.... (F)
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Succes met morgen!! :)
Edward
Contacteer:

Clio lady schreef:Wordt vervolgd.... (F)
Spannend :wink: :D

Idd suc6 morgen (Y)
Miekje16V

Ik schijn morgen een stekker los te moeten trekken wanneer de auto weer zo hoog stationair loopt. Is die kabel van het gasklephuis van de stappenmotor?? Waar kan ik die bewuste stekker vinden want ik wil het morgen ff uitproberen.

Ik ga in elk geval de motor starten met de dop van de koelvloeistof eraf omdat dan de evt. aanwezige luchtbel eruit kan gaan. (de koelvloeistof staat namelijk nog steeds bovenin het reservoir). Wellicht heeft dit ook te maken met de thermostaat die nu natuurlijk dicht zit en de koelvloeistof nog bovenin zit?? Kan het kwaad als ik op deze manier mijn auto ga starten?

Moet ik verder nog ergens op letten als ik hem ga uitproberen?

Zaterdag ga ik proberen de auto naar een garage te krijgen... is wel 50 km rijden dus ik hoop dat ie het haalt...

Groetjes Marieke
Xvisor
Contacteer:

De dop hoeft er niet af want lucht is lichter dan vloeistof en gaat toch naar een punt bovenin meestal je kachelrad/radiateur of koelvaatje.....

Suc7! ;)

Owja let op je temperatuur meter, let op of de koelvin aanslaat en jah verder even niks ik zou niet alles in 1 keer gaan uitproberen maargoed..
Renault and electrics are a recipe for trouble :)
Menno

Xvisor schreef: P.S. als het de koppakking is laat alsjeblieft de kop niet vlakken als het niet nodig is. Afgelopen weekend weer een F7P met kappote drijfstanglagers komen te staan na het vorige maand laten vlakken van de kop...
Is dat niet gewoon een kwestie van vuil in 't blok, of resultaat van water in het smeersysteem, toen die pakking er uit lag?

Dit 'niet-vlakken' verhaal wordt wel vaker verteld, maar ik ben erg nieuwsgierig naar een verklaring.

(rij zelf alweer bijna een jaartje rond met 1.4mm gevlakte kop 8) )
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Clio lady schreef:Ik schijn morgen een stekker los te moeten trekken wanneer de auto weer zo hoog stationair loopt. Is die kabel van het gasklephuis van de stappenmotor?? Waar kan ik die bewuste stekker vinden want ik wil het morgen ff uitproberen.

Ik ga in elk geval de motor starten met de dop van de koelvloeistof eraf omdat dan de evt. aanwezige luchtbel eruit kan gaan. (de koelvloeistof staat namelijk nog steeds bovenin het reservoir). Wellicht heeft dit ook te maken met de thermostaat die nu natuurlijk dicht zit en de koelvloeistof nog bovenin zit?? Kan het kwaad als ik op deze manier mijn auto ga starten?

Moet ik verder nog ergens op letten als ik hem ga uitproberen?

Zaterdag ga ik proberen de auto naar een garage te krijgen... is wel 50 km rijden dus ik hoop dat ie het haalt...

Groetjes Marieke
ja bij warm draaien ook de kachel aan op warm dan staat het hele circuit open
Miekje16V

Nou net ff motor gestart met dop van koelvloeistof eraf... Slang naar de radiator ingeknepen en er kwamen wat kleine luchtbelletjes omhoog in het reservoir... Toen de auto ongeveer 5 a 7 minuten stond te draaien kwam mijn koelvloeitsof langzaam nog verder omhoog terwijl de slang naar de radiator wel warm werd. Radiator zelf werd alleen aan de onderkant beetje warm. Wat me opviel was dat er in de buurt van de radiator/koelvin rook (of stoom?) naar boven kwam. Dit vond ik zo eng dat ik de auto maar weer heb uitgezet...
De rook uit de uitlaat was wit/grijs... maar er hing ook een druppel in de uitlaat dus dit zou condens kunnen zijn...

Frits komt vanmiddag ff kijken aangezien ik echt niet meer aan mijn clio durf te zitten. hulde aan Frits :worship:

Groetjes Marieke
Gast

blijkbaar spreek ik niet goed nederlands of ben ik niet echt duidelijk. Wat je hier allemaal verteld staat al op de 2vorige pagina's... :~
Miekje16V

Het was maar een update Jo... heb net pas de auto weer gestart na hem een week te hebben laten staan. :wink:
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Na wat verontrustende telefoontjes vanmiddag toch maar even bij dr langs gegaan. Wat klein gereedschap en een half litertje koelvloeistof in de auto gegooid.

En precies zoals hierboven allemaal uitgelegd, en wat ik ook al vermoedde de hele radiator vol met lucht. die eerst maar even ontlucht. en daar na de auto even laten lopen om te kijken of alles netjes bleef....

En ja hoor heerlijk zo'n 16v... :nee: Vast stationair lopen op 2500 toeren! De stekker van het gaskleppenhuis er af getrokken, en geen verandering. toch die andere dan?? Nee dus. want die gaf ook geen verandering. Stekkers terug gestoken en tot mijn verbazing. Terug naar 1000 toeren. :pompom: nog even gewacht tot ook de thermostaat open ging en de hele radiator warm werd. en klaar!!

Marieke kon me wel zoenen... :shame:

Zaterdag is de sleepdienst niet nodig, we rijden dr gewoon zelf naar toe! 8)
Miekje16V

Miekje is heeeeeeeel blij!!! Frits je bent een held :worship:

Nu nog zaterdag "Clitt" nog even veilig afleveren bij de monteur die hem helemaal gezond gaat maken.... komt vast goed :wink:

Allemaal heel veel dank voor jullie reacties!

Groetjes Marieke (F)
Laatst gewijzigd door Miekje16V op zo 5 aug 2007 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

auto gefixed, dus naar de reparateur brengen? ikniesnapnie
rev it like a rental
Plaats reactie