ventilator van de kachel doet het niet

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
bosmol
Berichten: 6
Lid geworden op: za 4 feb 2006 6:22

Hoi,
Kan iemand me zeggen waar de ventilator zit van een CLIO.
hij is van 1993. Hij doet het namelijk niet meer.
En hoe ik die eruit krijg. Alvast bedankt!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Welkom op de site. En stel je even voor in je eigen "wie is wie" topic :p

En zoek even naar Kachelweerstand :wink: Zeer waarschijnlijk dat die is doorgebrand. Als ik nu meer tijd had, had ik het voor je opgezocht 8)

GR.Frits
bosmol
Berichten: 6
Lid geworden op: za 4 feb 2006 6:22

ik denk niet dat het de kachelweerstand is. Toen ik de zekering wegnam en er terug instak deed ie het (Y) . Daarna deed ik het nog eens en dan draaide ie niet (N) .Daarom denk ik dat het de ventilator is. Alvast bedankt.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ventilator gaat niet vaak kapot bij een clio, echt niet.

Veel, VEEL vaker is het:
-de stekker op de kachelweerstand is doorgefikt
-de stekker achterop het kachel bed. paneel is doorgefikt
-de kachelweerstand is kapot.

Doet de kachel het in geen enkele stand, dan is het hoogstwaarschijnlijk 1 van de eerste 2 oorzaken maw is de weerstand nog goed.

Kachelmotor, kachelweerstand, en stekker op de kachelweerstand kun je vinden onder de rechter parafan, daar waar het krikje zit, en de computer bij een clio 16v. Zet desnoods rechtstreeks plus en min op de motor, als ie dan draait is ie nog gewoon goed.
Ik heb nog nooit een kachelmotor hoeven te vervangen, maar al die andere dingen wel moeten repareren.
bosmol
Berichten: 6
Lid geworden op: za 4 feb 2006 6:22

Bedankt, ik kijkt even na als't vrouwke thuis komt. 't is haar wagen.
Als't nog niet gaat, stuur ik nog wel.
Alvast bedankt :wink:
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

kachelweerstand vind je onder de parafan (plastic delen onder je voorraam onder de motorkap)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
bosmol
Berichten: 6
Lid geworden op: za 4 feb 2006 6:22

bedankt!!!!!
Je hoort er nog van!
:worship: :worship: :worship:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

canonballman schreef:Ventilator gaat niet vaak kapot bij een clio, echt niet.

Veel, VEEL vaker is het:
-de stekker op de kachelweerstand is doorgefikt
-de stekker achterop het kachel bed. paneel is doorgefikt
-de kachelweerstand is kapot.

Doet de kachel het in geen enkele stand, dan is het hoogstwaarschijnlijk 1 van de eerste 2 oorzaken maw is de weerstand nog goed.

Kachelmotor, kachelweerstand, en stekker op de kachelweerstand kun je vinden onder de rechter parafan, daar waar het krikje zit, en de computer bij een clio 16v. Zet desnoods rechtstreeks plus en min op de motor, als ie dan draait is ie nog gewoon goed.
Ik heb nog nooit een kachelmotor hoeven te vervangen, maar al die andere dingen wel moeten repareren.

En de weerstanden zelf gaan ook niet gauw kapot. Als je de weerstand eruit neemt zie je 1 draad met een cilindervorming dingetje van 1cm lang, en 2 spiralen.

Dat cilindervormig dingetje is een hittezekering, en deze gaan wel eens stuk en dan doet ie niets meer! Die zekering kost bij de electrozaak nog geen anderhalve euro...

dus meet die eerst even door, het is het volgens mij echt 99% van de keren als de weerstand stuk is, want wat wil er nu met zo'n spiraal gebeuren?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
bosmol
Berichten: 6
Lid geworden op: za 4 feb 2006 6:22

bedankt voor de tips !!
:worship: :worship: :worship:
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

ze hebben nog al eens de neiging door te roesten zodat er geen kontakt meer is..
bosmol
Berichten: 6
Lid geworden op: za 4 feb 2006 6:22

Wat ik wel gemerkt heb, is dat hij het niet doet wanneer het vriest. En wel bij gewone positieve temperaturen.Enig idee?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ergens vocht in?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Maar even in dit topic verder gaan, ondanks dat het in dit geval een GTT betreft.

Mijn ventilator doet het niet meer en na vanalles te hebben doorgemeten heb ik het sterke vermoeden dat het de kachelweerstand is. Nu kom ik met geen mogelijkheid in de buurt bij dat verrekte ding. Ik neem aan dat hij onder de fan zelf zit(wat ik daar zie lijkt er wel op iig)? Probleem is dat daar nog een plastic hekwerk voor zit wat ik er niet uit krijg.
Ik hoop dat jullie tips hebben, it's freezin' cold in dat hok namelijk :( .

gr. Matthijs
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Niemand?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Die weerstand zit i.d.d. onder de vin,volgens mij moet dan zoiezo de kachelunit eruit,en dus ook je dashboard (N) (N)

Je zou tijdelijk ff een draad rechtstreeks op 't motoretje kunnen zetten,de vin incl. motor kun je er zo naar boven toe uittrekken,ff de plus draad eraanknopen,ff 't draadje met ducktape strak vastplakken,en dan ff rechtstreeks naar de accu.

Geen goede oplossing,maar dan doet i.i.g. toch de kachel het.......... :wink:
Plaats reactie