Update:
gister m'n sjonnie-style

universele einddemper eronder weg getrokken

en vervangen door een Simons Sportsystems stalen sportdemper (
http://www.ray.se is hun website, maar is in het Zweeds en niet in Engels oid)
die had ik besteld bij Stroeve Motorsport, en zaterdagmiddag even opgehaald. Staal omdat RVS toch wel een flink stukkie duurder is, en dat doe ik dan over 3 of 4 jaar wel een keer, als de stalen demper een jaar of 2, 3 goed blijft ben ik tevreden.
de japstyle universele demper beviel me niet, en omdat ik steeds gedonder met dat ding had, en het pijpje ernaartoe ook niet netjes gasdicht was, heb ik samen met m'n pa besloten om die er onder weg te gooien en een 'echte' sportdempert te monteren. m'n pa heeft 'm nu ook betaald, ik betaal 'm terug als ik financieel weer wat beter zit.
staat trouwens stukken netter, het Simons uitlaatje, veel minder opvallend dan dat veel te grote japstyle ding. en veel makkelijker te monteren, hangt netjes in de ophangrubbers nu.
verder is er weinig aan m'n auto veranderd, behalve dan dat ik al weken last heb van het linker sproeiertje van de wiswas installatie, die of verstopt is, of naar de klote.
ben ondertussen al een keer of 10 aan het stellen geweest met veiligheidsspeld, dan is het even goed, maar even later is het straaltje of weg, of veel te zwak, of veel te hoog op het raam, of veel te laag (zonder dat ik ook maar iets heb veranderd

) zelfs een keer dat na het dichtdoen van de motorkap ik weer opnieuw mocht gaan stellen, terwijl dat ik net daarvoor nog gedaan had

maar morgen ga ik 'm doorblazen met lucht, dus kan zijn dat het probleem dan weg is. anders het sproeikopje eruit trekken en een nieuwe of 2dehandse erin. rechter sproeikopje is gewoon goed.
ook nog leuk: terwijl ik +/- een maand geleden weer eens aan het stellen was, waarbij ik een paar keer in en uit de auto moest om de ruitensproeier te proberen, ging ineens m'n linker portier van buiten niet meer open

met hulp van een handige kennis even opgelost, een of ander onderdeeltje binnenin de deur ietwat afgebroken en met tie-wraps hersteld.
die hendel wordt tenslotte elke keer opnieuw gebruikt, dus vrij normaal dat er wat slijt, wel irritant als je steeds via de achterdeur of andere voordeur naar binnen moet
vrijdag gaat ie voor de keuring, dus allemaal ff duimen

, en ik laat hier wel ff weten hoe het is verlopen.