GTX problemen

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
IkkeOnnie

hallo mensen, ik zal me even voorstellen, ik ben Ronnie en heb sinds 1 week een renault 5 GTX. en heb me al helemaal suf gelezen en gezocht hier op het forum.

nou heb ik een paar probleempjes die ik niet goed kon vinden in het forum, en misschien hebben jullie hier een simpele oplossing/verklaring voor.

-als het TE koud is start hij gewoon niet, ik weet dat je veel moet proberen met shoke, maar deze week kreeg ik hem 2 x aan maar ook 2x niet(dit waren ook meteen de 2 koudste dagen).

-als ik met constante snelheid rijd (0 tot 80) dus soort van vrijloop, want op snelweg heb ik meer luchtweerstand moet ik meer gas geven om constante snelheid te rijden. maar onder 80 dan haperd i. en dit is als hij koud is maar ook als hij warm is.

- en hebben jullie een idee waar mijn stationair schroef zit :D ik word er gek van, als ik afrem en koppeling indruk, of te traag schakel slaat hij af.

-owjah nog iets, als ik de auto uitzet. dan wil i wel uitgaan maar dan gaat hij toch gewoon door. als een soort van diesel, some 2 tot 3 slagen. soms blijft i gewoon doorgaan en dan moet ik m in de versnelling stoppen.

ik hoop dat jullie een oplossing hebben, want ik ben best gek op de auto. en ben er veel mee van plan zodra het warmer begint te worden. tis un te koud om aan auto te bouwen.
Menno

Ik zou eens beginnen met een onderhoudsbeurtje (filters, ontsteking, olie, stationair afstellen, etc.). Dan weet je weer waar je staat met die auto, en heb je waarschijnlijk een redelijk deel van je problemen al verholpen.
rev it like a rental
GTE (Sjoerd)

naast bovengenoemde dingen vervangen zou ik de carburateur eens goed onder handen nemen!!

mag ik 't zeggen?? Voor een gtx is d'r ook genoeg te vinden trouwens bij clubcinq :wink:
Jobba
Contacteer:

bekende problemen :D het slechte starten en haperen/inhouden bij constant rijden onder de 80 heb ik ook met mn GTX...
de standaard onderhouds dingetjes heb ik grotendeels al gedaan (rotor, verdelerkap, bougies+kabels, olie, oliefilter, carb schoonmaken) maar helaas nog zonder resultaat. brandstoffilter en brandstofpomp staan nog op mijn lijstje en daar heb ik dus alle hoop op gevestigd :)
als dit allemaal niet helpt kan het ook nog valse lucht zijn ergens, een gescheurde vacuumslang ofzo.
starten doet ie van mij uiteindelijk wel altijd, maar vaak na 3x afslaan...
IkkeOnnie

sjoerd bedoel je aan info?

ik ga t filter maar eens snel nakijken. maar hij start alleen niet als het echt koud is.

en ik had trouwens nog iets. soms als ik iets meer gas geef, lijkt t net of t gas blijft hangen. erg vervelend. net een soort cruisecontrol. en na een tijd is het ineens over. maar kan ook weer zo terugkomen.
5gt8vturbo

je cruisecontrol kan je verhelpen door je egr klep dicht lassen (die dikke slang die in je luchtfilterloopt en uit je spruitstuk komt en dat bolletje weghalen (slangentjes afdoppen)en je bent er vanaf. dat hij hapert bij de 80 km is dit in elke versnelling? dus in 3 4 en 5? anders kan het best aan je tweede trap liggen die niet meer goed/ sluit opend. dan starten met een gtx is best simpel maar ook frustrerend 2 gas een beetje intrappen en als hij aanslaat choke uit. dat is nog voor mij de beste manier en start hij bijna altijd. dat hij uitslaat kan een aantal oorzaken hebben: een lekke vacuum slang (onstekking naar carb) , of een lekke uit/inlaat pakking veroozaakt ook vaak het nadiesellen testen met remreiniger oid spuiten terwijl hij draait
IkkeOnnie

da van het cruisecontrol snap k zo snel nie:D moek ff de klep voor openen.

het haperen is van 0 tot 80 ongeveer. dus in elke versnelling zolang ik maar niet teveel gas geef gaat i haperen. 50% gas geven haperen weg.

t nie starten zoals jij beschrijft moet ik normaal ook doen. dan gaat t goed. maar als het echt koud is. dan kun ej helemaal vergeten. ik krijg 2 vonkjes zeg maar. hij wil ff en daarna issie helemaal dood:D

en waar moet ik met de remmenreiniger spuiten.(geweldig spul trouwens)
:lol:

iig bedankt iedereen voor het geweldige meedenken en tips geven.

ik hoop hier snel een prachtig project van te maken. heb al aantal leuke ideen.

(nog 1 vraagje. kan ik op mijn '88 gtx 3 deurs, een gtt bumber skirt set bouwen)
5gt8vturbo

IkkeOnnie schreef:da van het cruisecontrol snap k zo snel nie:D moek ff de klep voor openen.
dat je auto doorrijd terwijl je geen gas meer geeft zelf noemde je het een soort van cruise control :D
het haperen is van 0 tot 80 ongeveer. dus in elke versnelling zolang ik maar niet teveel gas geef gaat i haperen. 50% gas geven haperen weg.
waarschijnlijk je tweede trap. luchtfilterhuis eraf en kijken of hij helemaal opengaat / dicht gaat bovenin je carb kijken
t nie starten zoals jij beschrijft moet ik normaal ook doen. dan gaat t goed. maar als het echt koud is. dan kun ej helemaal vergeten. ik krijg 2 vonkjes zeg maar. hij wil ff en daarna issie helemaal dood:D
is wel normaal, je kan kijken voor je bougies, kabels verdeler(kap) etc maar het zal een probleempje blijven.
en waar moet ik met de remmenreiniger spuiten.(geweldig spul trouwens)
:lol:
tussen je kleppen deksel en je carb
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

dat nadieselen kan je verhelepen door het elketronische potje achter op de carburateur te vervangen dat is een afsluiter tegen nadieselen
kijk natuurlijk eerst ff of er een draadje aan zit en op er tijdens contackt aan stroom opstaat
Riël
Über-Spammer

Ik heb wel eens gezien dat wanneer de fan contactgeschakeld is, en deze draait wanneer je de auto af zet, de fan doorzwingeld en zo als dynamo functioneert waardoor de auto dus niet wil afslaan :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
IkkeOnnie

het nadieselen is nu bijna helemaal weg. en afslaan doet i nie meer (het stationair iets omhoog gedraaid)

alleen het "niet" starten baal ik nog erg van.want zo kom ik nog niet op het werk.

ik heb de accu ook door laten meten, en die was nog perfect.
Jobba
Contacteer:

ik zou dan eerst maar eens de bougies, rotor, verdelerkap en kabels vervangen. allemaal vrij eenvoudig zelf te doen en mocht dit het niet verhelpen kan je het in ieder geval uitsluiten!
IkkeOnnie

bougies zijn gister vervangen.
verdelerkap wilde ik doen, maar bouten zaten goed vast 8) en ik moet luchtfilter verwijderen voordat ik er goed bij kan.
tis alleen lastig allemaal. ik kom elke dag pas na 6 uur thuis. en dan is t alweer donker :(

is het trouwens mogelijk een automatische shoke in te bouwen?
Abel
Über-Spammer

moderne carb scoren
IkkeOnnie

der is volgens mij een gtx versie die wel automatisch heeft. kan ik die kan zomaar overzetten?
IkkeOnnie

IkkeOnnie schreef: (nog 1 vraagje. kan ik op mijn '88 gtx 3 deurs, een gtt bumber skirt set bouwen)
Gabri van der Veen
Über-Spammer

ja :)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
IkkeOnnie

haha, ja op de gtt set of op de shoke:D

(trouwens hoe krijg ik mijn dashboard los?? ik kan nergens schroefjes vinden.t gaat me vooral om zekeringen kast. t klepje krijg k wel los ;) maar ik wil erachter zijn. want er zit een gemini alarm in, maar werkt niet meer. en aan relais te horen zit het systeem erachter.)
Rob

IkkeOnnie schreef:der is volgens mij een gtx versie die wel automatisch heeft. kan ik die kan zomaar overzetten?
Ik denk datje in de war bent met de injectie versie van de GTX. Die heeft geen choke (hendeltje). Dat zou ik niet omzetten, maar gewoon een injectie GTX zoeken.
Wel iets minder Pk's, maar wel een stuk berouwbaarder (geen kromtrekkende carb etc.)
IkkeOnnie

dus t is nie mogelijk om van die choke af te komen in mijn huidige karretje? :nee:
Abel
Über-Spammer

och er zal heus wel een automatsche choke op een GTX zijn geweest..

zijn er geen volvo's met een carburateur met automatiche choke??
5gt8vturbo

carb is toch altijd met choke? moet je er een injectie van maken
IkkeOnnie

mmm, da moek dus nog ff onderzoeken. iemand een idee voor t dashboard gedeelt?? want dan gaat i vanavond open:D
Abel
Über-Spammer

injectie maken is te moeilijk en de carb heeft meer vermogen..

de carb is er altijd met choke, alleen zit er een handmatige of een automatiche choke op..
IkkeOnnie

dan kan ik er dus wel een automatische van maken, ben ik ook van da geklooi af. moet ik dan andere carb's hebben?
IkkeOnnie

IkkeOnnie schreef:mmm, da moek dus nog ff onderzoeken. iemand een idee voor t dashboard gedeelt?? want dan gaat i vanavond open:D
8)
AlexW

aan beide zijkanten zitten clips die moet je indrukken dan kun je het dashboard naar voren trekken, aan de bovenkant onder de voorruit zit het dashboard ook vast met drie clips. Als je vanaf de onderkant daar tegenaan duwt met een lang voorwerp dan moet het wel lukken. Suc6
IkkeOnnie

daar ben ik weer. ik heb afgelopen weekend mijn luchtfilter eraf gehaald. nu verdenk ik mijn filter van de meeste problemen die ik heb. mijn vraag is, hoort er een pakking tussen de carb en het filter?? want nu zit er alleen een klein opstaand plastic randje. en het ziet er niet echt uit alsof hij goed zal afsluiten, waardoor hij valse lucht zou kunnen pakken.

weet iemand dit?? :)
5gt8vturbo

dit hoort zo hij hoort er gewoon in te liggen, wel hoort er een pakking te zitten tussen filterhuis en carb
Calle

IkkeOnnie schreef:daar ben ik weer. ik heb afgelopen weekend mijn luchtfilter eraf gehaald. nu verdenk ik mijn filter van de meeste problemen die ik heb. mijn vraag is, hoort er een pakking tussen de carb en het filter?? want nu zit er alleen een klein opstaand plastic randje. en het ziet er niet echt uit alsof hij goed zal afsluiten, waardoor hij valse lucht zou kunnen pakken.

weet iemand dit?? :)
Hij zal hooguit vuile lucht pakken, het zit nog voor je gasklep, dus valse zal het niet zijn. Maar vuile lucht is ook geen goed idee, dat filter is erg bevorderlijk voor de levensduur van je motor.
IkkeOnnie

mmm, dus t licht niet aan valse lucht :(

starten doet hij inmiddels aardig goed. nog niet geweldig. maar goed genoeg;)

alleen zit ik met het probleem dat het gas soms blijft hangen. en dan niet de kabel maar iets anders :evil: . (ik gaf valse lucht de schuld, maar dat was t dus niet)
en het is ook alleen als ik veel gas geef, dus eigenlijk over de helft. en hij doet dat sneller als hij nog niet helemaal warm is. en als ik dan een paar x gas geef, dan schiet hij weer in normale stand

daarbij komt ook. dat het stationaire een raar verhaal is.
wat zijn normale toeren?? ik moet hem op 2000 minimaal instellen anders slaat hij meestal af. en als ik aan het rijden ben, en ik trek op en trap koppeling in en rem dan af, dan slaat hij bijna gegarandeerd af. maar als ik eerst beetje afrem op moter zonder gas te geven en dan koppeling intrap. dan is er niets aan de hand. is dit normaal? 8)
5gt8vturbo

waarschijnlijk staat dan je co schroef niet goed afgesteld.
Calle

Misschien een lek in de vacuumslang naar je rembekrachtiger, die willen nog wel eens verouderen en kleine scheurtjes vertonen.

Lek = valse lucht, en als je met remmen van het gas af gaat moet de motor het vacuum in de bekrachtiger op peil proberen te houden, dan zou hij best wel eens teveel van het vacuum "snoepen" waardoor de motor stilvalt.
5gt8vturbo

IkkeOnnie schreef: alleen zit ik met het probleem dat het gas soms blijft hangen. en dan niet de kabel maar iets anders :evil: . (ik gaf valse lucht de schuld, maar dat was t dus niet)
en het is ook alleen als ik veel gas geef, dus eigenlijk over de helft. en hij doet dat sneller als hij nog niet helemaal warm is. en als ik dan een paar x gas geef, dan schiet hij weer in normale stand
tweede trap blijft niet hangen?
IkkeOnnie

Misschien een lek in de vacuumslang naar je rembekrachtiger, die willen nog wel eens verouderen en kleine scheurtjes vertonen
dat is da kleine bolletje naast blok. aan de kant van koelvloeistof reservoir? en hoe kan ik die controleren op lekken? of is het beter om gewoon te vervangen?

en welke rpm is normaal bij stationair??
tweede trap blijft niet hangen?
toen ik filter eraf had, gingen de kleppen gewoon op en neer. kon niets geks ontdekken. maar k zal snel nog eens kijken
Plaats reactie