airco vragen

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Leon RS
Berichten: 156
Lid geworden op: za 29 okt 2005 14:42
Locatie: Nijmegen

Telkens als ik de airco aanzet hoor ik een tik onder de motorkap vandaan komen, is dat normaal?
Hoe gebruiken jullie de airco, laten jullie hem altijd aan of zet je hem pas aan naardat de motor is gestart en vervolgens uitzetten voordat de motor wordt uitgezet. Er worden verschillende verhalen verteld omtrent het gebruik van de airco, maar wat is nu het best zodat de airco en aircopomp het langste leven hebben.
Het gaat trouwens om een clio2.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Airco veel gebruiken, ook in de winter, en op zijn tijd een controlebeurt en je airco zal prima blijven werken (althans, de grootste kans op prima werken, alles kan stuk natuurlijk).

Die tik is ws je relais die de pomp laat aanspringen of de pomp zelf die aanspringt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

die tik is normaal, dat is de koppeling van de pomp die aangrijpt. Hoor je bij elke auto.

Wat me trouwens bij veel auto's met airco opvalt, is dat ze veel eerder beslaan als de airco uitstaat. Vergeleken met auto's waar geen airco opzit.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is? Vocht in de kachel/airco unit oid?
rev it like a rental
Leon RS
Berichten: 156
Lid geworden op: za 29 okt 2005 14:42
Locatie: Nijmegen

Dat klopt. Ik zet altijd de airco uit voordat ik de motor afzet.
Als de ramen niet beslagen zijn en ik start de auto dan beslaan ze direct totdat ik de airco weer aanzet.
Dus dan zal je denken ik laat de airco altijd aanstaan, maar mijn is verteld dat het beter is om de airco pas aan te zetten nadat de auto een paar honderd meter heeft gereden en uit te zetten een paar honderd meter voordat de motor wordt uitgezet.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dit maakt naar mijn idee echt helemaal niets uit :)

Gewoon aan laten staan die airco
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Ik laat hem altijd aanstaan bij normaal gebruik. Ook bij starten/uitschakelen. 1 van de grote voordelen van de airco is juist dat de ruiten niet beslaan. Een airco ontwasemd, dus haalt vocht uit de lucht. En dat is erg relaxt!
Die tik is normaal ja. Bij mijn RS kan ik het veschil zelfs voelen. Ga eens constant rijden (3000 toeren ofzo) en zet je airco aan/uit. Je voelt even een tik van het omslaan en je kunt zelfs voelen dat er een kline beetje pk's minder tot je beschikking staat met de airco aan. Of dan is maareen idee van mij... :smoke:
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Ik gebruik bijna nooit de airco (climate control in mijn geval)
Ik heb ook nog nooit die tik gehoord waar jij het over hebt als ik het aanzet. En ja, naar mijn idee vreet die airco veels te veel pk's :lol: :D
Leon RS
Berichten: 156
Lid geworden op: za 29 okt 2005 14:42
Locatie: Nijmegen

Klopt de airco eis wat vermogen, maar als ik constant met een doekje de voorruit moet schoon vegen ben ik ook niet echt in staat al het vermogen op te vragen. :p :) :) :)
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Even een schopje tegen een oude topic.

Ik hoor wel eens van mensen dat met airco uitgeruste auto's eerder warm zijn.
Ik weet niet wat voor auto's maar de mijne doet zijn naam eer aan,...steenkoud dus.


Zou het aan mijn gasinstall kunnen liggen dat mijn kachel er zo lang over doet om warm te worden?..Mijn vorige r19 op gas deed er ook al zo lang over om warm te worden (zeker 5 kilometer).

Mijn rij stijl is smorgens rustig niet boven de 2000 rpm komen tot de auto op temp is.



Oh ja , mijn airco install is recent hervult en de auto heeft net een grote beurt gehad.



iemand een idee, hoe ik het toch sneller warm kan krijgen in mijn scénic 2.0?
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

2000 rpm is wel erg overdreven, 3000 mag best met warmrijden hoor :)
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Hmmz ik dacht altijd er goed aan te doen (eerder schakelen, motor eerder warm?)

IIG hoe krijg ik mijn airco zo werkend dat deze warme lucht blaast bij een koude motor, of is dit een utopie?.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

hoger je toeren eerder warm? :) doe ook meestal tot 3000 max met warmrijden
Leon RS
Berichten: 156
Lid geworden op: za 29 okt 2005 14:42
Locatie: Nijmegen

Volgens mij kan de airco geen warme lucht geven als de motor nog niet warm is. Airco haalt alleen de vocht uit de lucht maar verder gewoon het zelfde als de gewone stand.
Warm rijden doe ik ook tot max. 3000 rpm en dat tot ca. 10 -15 km.
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Dank je Leon,.... dus dat verwarmen met de airco is een broodje aap verhaal, ..jammer.

Verder niet veel aan te doen dus, als smorgens gewoon een dikkere jas aan.
Verder lijkt me de gasinstall wel relevant met het lang uitblijven van de warmte.
Het verschil merkte ik toen er een gasinstall in mijn vorige renault werd ingebouwd, dit werd weer goedgemaakt door de webasto standverwarming :D
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Airco verwarmt inderdaad niet; die koelt alleen. Als je climatronic hebt zet de electronica wel de klepjes van en naar de kachel open, waardoor het warm wordt als het koud is.

Die warmte komt gewoon van de motor; is restwarmte. Die is volgens mij niet minder bij rijden op gas. 't Is immer nog steeds dezelfde benzine motor. Er zijn wel dieselmotoren die zo efficient zijn, dat electrische bijverwarming noodzakelijk is.

In mijn clio voel ik al na 1km warme lucht naar binnen stromen, echt lekker wordt het pas na een paar km extra.

Is je thermostaat niet kapot? Als dat zo is, duurt het langer voordat je motor warm is.

Andere oplossing: stoelverwarming.
Plaats reactie