motorprobleem(pje) twingo

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
madtraxx
Berichten: 276
Lid geworden op: do 10 nov 2005 13:13

eergisteren heb ik dus speakers in de twingo geplaatst, na het installeren van de speakers heb ik nog ff zitten klooien met de radio zonder draaiende motor. De volgende dag wilde de auto bijna niet starten, sleutel omdraaien en vervolgens wat gekuch, na een beetje gas geven startte hij wel echter sloeg daarna weer af, de enige manier om de auto draaiend te houden was om gas erop te houden. Na een stukje te hebben gereden met een paar keer uitvallen liep de motor weer normaal. Vanochtend weer hetzelfde probleem; auto heeft een nacht stilgestaan in de kou en wederom wil de auto niet goed starten en slaat af bij stationair draaien. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ga er niet van uit dat ik iets van kabels of wat dan ook heb losgetrokken na het installeren van de speakers maarja ik weet ook niet wat er allemaal achter het dashboard door loopt wat hier verband mee zou kunnen hebben. Wel ben ik aan de achterkant met de speakers bezig geweest waar ik toen ik de beschermkap van de veerpootbrug een aantal transparante slangetjes zag lopen. Volgens de garage kan het niet de lambda sensor zijn....
madtraxx
Berichten: 276
Lid geworden op: do 10 nov 2005 13:13

suggesties mogen hoor ;) het hoeft niet de oplossing te zijn :P
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

hoe oud is je accu?
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Je garage wist alleen te vertellen dat het niet je lambda sensor kon zijn? :S

Maar idd, zoals Frits al aangeeft... Laat die accu es nakijken... ;)


Dat transparante slangetje (linksachter bedoel je zeker?) is van je achterruitenwissersproeierinstallatie (Mooi scrabblewoord) :P
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
madtraxx
Berichten: 276
Lid geworden op: do 10 nov 2005 13:13

Jacco Twingi schreef:Je garage wist alleen te vertellen dat het niet je lambda sensor kon zijn? :S

Maar idd, zoals Frits al aangeeft... Laat die accu es nakijken... ;)


Dat transparante slangetje (linksachter bedoel je zeker?) is van je achterruitenwissersproeierinstallatie (Mooi scrabblewoord) :P
Hier dacht ik zelf dus ook al aan, het gekke is dat de startmotor wel draait maar of het vermogen (A) uit de accu ontbreekt om voor de ontsteking te zorgen, en het accu lampje bleef inderdaad langer branden dan normaal, ik dacht zelf dat hier het probleem in zit echter de garage vermoedde de bougiekabels of de koude luchtsensor die aan de zijkant van je blok zit achter de v-snaar. En idd, dat bleek het slangetje voor de ruitenwisservloeistof te zijn, heb gisteravond 23:30 nog ff achterin de auto gezeten om de pioneer speakers in te bouwen.

ps. weet je al wat over die bumper?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Zodra de motor loopt zal de dynamo de stroom leveren aan de benodigde verbruikers. Als de motor dus eenmaal loopt, is er genoeg stroom aanwezig voor ontsteking e.d. Wel is het mogelijk dat ook de dynamo niet goed meer is, en dat kan je zelf controleren door de laadspanning (lees: boordspanning) te meten met draaiende motor. Als de dynamo slecht bijlaad, zal de accu ook niet of nauwelijks bijgeladen worden, zeker als deze ook niet al te best meer is.
madtraxx
Berichten: 276
Lid geworden op: do 10 nov 2005 13:13

Bart V schreef:Zodra de motor loopt zal de dynamo de stroom leveren aan de benodigde verbruikers. Als de motor dus eenmaal loopt, is er genoeg stroom aanwezig voor ontsteking e.d. Wel is het mogelijk dat ook de dynamo niet goed meer is, en dat kan je zelf controleren door de laadspanning (lees: boordspanning) te meten met draaiende motor. Als de dynamo slecht bijlaad, zal de accu ook niet of nauwelijks bijgeladen worden, zeker als deze ook niet al te best meer is.
is dat gewoon een kwestie van een multimeter op de accupolen zetten?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

inderdaad (Y)
madtraxx
Berichten: 276
Lid geworden op: do 10 nov 2005 13:13

dan ga ik dat vanavond even doen, wat is het normale voltage wat hij zou moeten aangeven?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

bij stilstaande motor 12-13 volt

bij draaiende motor 13-14,5
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
madtraxx
Berichten: 276
Lid geworden op: do 10 nov 2005 13:13

probleem opgelost, een paar weken later viel al het electronische uit alleen bleef de motor gewoon doorlopen. Spanningsregelaar van de Dynamo stuk :worship:
Freek S
Berichten: 186
Lid geworden op: di 15 jun 2004 21:16
Locatie: in jouw achtertuin

mooi man, dat het toch nog in het oude jaar opgelost is!

suc6 met de twingo :D
Buzzzz
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan 2006 11:59
Locatie: Amsterdam

madtraxx schreef:probleem opgelost, een paar weken later viel al het electronische uit alleen bleef de motor gewoon doorlopen. Spanningsregelaar van de Dynamo stuk :worship:
Tnx Madtraxx voor deze beschrijving, bovenstaande had ik afgelopen weekend, kon wel gewoon doorrijden, ruitenwissers gingen in stand 3 heeeeeel traag, idem elektrieke raampjes.

Erik bedankt voor het posten van die spanning, multimeter ff zoeken en wachten tot het niet meer hoost, dan meten. :yum:




:worship: :worship:
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

(Y)
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Jacco Osté schreef:Je garage wist alleen te vertellen dat het niet je lambda sensor kon zijn? :S

Maar idd, zoals Frits al aangeeft... Laat die accu es nakijken... ;)


Dat transparante slangetje (linksachter bedoel je zeker?) is van je achterruitenwissersproeierinstallatie (Mooi scrabblewoord) :P
nee deze dan koplampruitenwissersproeierinstallatieslangetjes :D
Buzzzz
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan 2006 11:59
Locatie: Amsterdam

Tussen 2 buien door even gemeten op de accu-klemmen. Motor uit 11,9Volt, motor, aan zakt de spanning naar 11, 4 V, als ik het goed begrijp laadt de accu dus niet op en trek ik langzaam maar zeker de accu leeg? Hoe kan ik erachter komen of het de dynamo of de spannings-regelaar is? Voor en achter die regelaar meten?

Nu eerst ff warm worden brrrrrrrrr en knutsefrutselboek erbij pakken
:bonk:
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

wel, dat zou kunnen, maar heb je ook je motor even laten draaien, om hem de kans te geven om op te laden...
Buzzzz
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan 2006 11:59
Locatie: Amsterdam

tut schreef:wel, dat zou kunnen, maar heb je ook je motor even laten draaien, om hem de kans te geven om op te laden...
Yep, maar die laadspanning, voor de accu zou, mijns inziens hoger moeten zijn,als de motor draait toch?

Kheb btw op partfinder.nl een mail verstuurd voor een 'nieuwe' dynamo, binnen paar uur reaktie terug, incluis verzendkosten E68,-, geen idee of dat veel is en of die spanningsregelaar er dan bij zit, morgen even bellen. Vervangend vervoer voor ak weekend al geregeld, soms zit het mee........

Tnx 4 replying!


Nu chillen.........
(I) :biertjuh:
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

ben ik effe blij dat er een 2tal twingos op een van de slopen hier vlakbij staan ...
madtraxx
Berichten: 276
Lid geworden op: do 10 nov 2005 13:13

ik denk dat je inderdaad hetzelfde probleem hebt, of je accu is rot of de dynamo of spanningseregelaar, valt na een poosje je boordcomputer ook uit?
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

tut schreef:ben ik effe blij dat er een 2tal twingos op een van de slopen hier vlakbij staan ...
2 maar? :p

Hier staan er 8 :D
(Vrijwel kaal overigens ;) )
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Jacco Osté schreef:
tut schreef:ben ik effe blij dat er een 2tal twingos op een van de slopen hier vlakbij staan ...
2 maar? :p

Hier staan er 8 :D
(Vrijwel kaal overigens ;) )
:~ vreemd
Buzzzz
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan 2006 11:59
Locatie: Amsterdam

tut schreef:ben ik effe blij dat er een 2tal twingos op een van de slopen hier vlakbij staan ...
Het is jou gegund >-) ....maaru zit daar nog een gave dynamo in? Kost ie?
:D

Mad: Yep, boordcompu valt helemaal weg. Nog ff een duits Twingo boek nagelezen, vrije vertaling: Motor 2 minuten met 3000 tot 4000 toeren laten draaien, zodat dynamo warm wordt(80 C), licht, ventilator en radio aanzetten, er ontstaat dan een stroombelasting van tussen de 3 en 7 amp. De spanning moet dan tussen de 13,5 en 14,8 V liggen: is die hoger, dan spanningsregelaar stuk. Is die spanning lager, dan ehh...abgenutzte schleifkohlen, dynamo dus! Rijden met defekte spanningregelaar kan wel, dan niet teveel stroom verbruiken en stekker van de dynamo en spanningregelaar lostrekken, anders gaat je accu ontladen over het defekte onderdeel. Leuk zo'n boek met info (I)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Buzzzz schreef:
tut schreef:ben ik effe blij dat er een 2tal twingos op een van de slopen hier vlakbij staan ...
Het is jou gegund >-) ....maaru zit daar nog een gave dynamo in? Kost ie?
:D
als je wil zal ik zaterdag effe eens zien..

maar ik zit wel redelijk zentraal belgie, en ik weet niet wat zoiets kost om per post te versturen...
Buzzzz
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan 2006 11:59
Locatie: Amsterdam

tut schreef:
Buzzzz schreef:
tut schreef:ben ik effe blij dat er een 2tal twingos op een van de slopen hier vlakbij staan ...
Het is jou gegund >-) ....maaru zit daar nog een gave dynamo in? Kost ie?
:D
als je wil zal ik zaterdag effe eens zien..

maar ik zit wel redelijk zentraal belgie, en ik weet niet wat zoiets kost om per post te versturen...
Dacht dat je misschien de prijs wist, wel heel aardig dat jij zou willen kijken, hoeft er niet speciaal voor op pad te gaan. Zoals ik boven schreef is er ook een in ned. te vinden. Ben nu ff met acculader ad gang, kijken wat die accu doet als ik hem er morgen weer in gooi :klop: (Y) Grtz..........
madtraxx
Berichten: 276
Lid geworden op: do 10 nov 2005 13:13

en buzzzz hoe zit het er nu mee?
Buzzzz
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan 2006 11:59
Locatie: Amsterdam

madtraxx schreef:en buzzzz hoe zit het er nu mee?
Ehhhh.............auto staat voor de deur :nee: ........ff heel veel werken, vrees dat ik 'tweety' vd week naar de garage breng, zie nog meer werk aankomen, snif.........geen klustijd :smoke: :biertjuh:
Plaats reactie