GTE Blue Sport Chris@R5

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Ad van Haperen
Contacteer:

Hier ben ik dan :D

Voor zover ik weet is er alleen een veschil tussen phase 1 en phase 2

Maar of die van een clio hetzelfde is als die van een GTE zou ik niet weten.

Ik dacht trouwens altijd dat juist het HOM nummer bepalend was maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb ook nog wel een paar ecu's liggen maar dat zijn phase 1 ecu's, en ben eigenlijk niet van plan ze te verkopen omdat ik nu ook het probleem heb.

Ik ga van het weekend (of volgende week) eens mijn luchtklep (incl dat zwarte kastje) vervangen want ik heb nog een andere set liggen.

Mocht ik hier iets nieuws uit krijgen dan hoor je het wel.
Chris@R5

Heb ik ook al vervangen. Weinig verschil.
Danny van Duren
Car: GTT

[quote="Bart GTE"]Is het ook een beetje merkbaar gechipt ofniet? aangezien iedereen zegt dat je er beter aandoet om er dan ook een

dat chippen is wel te merken maar met een andere nokkenas is het nog beter te merken heb beide liggen dus :D
Chris@R5

Danny van Duren schreef:
Bart GTE schreef:Is het ook een beetje merkbaar gechipt ofniet? aangezien iedereen zegt dat je er beter aandoet om er dan ook een

dat chippen is wel te merken maar met een andere nokkenas is het nog beter te merken heb beide liggen dus :D
Doe mij die maar :wink:
Nee gein maakt me niet uit welke.
Chris@R5

Ik ben vandaag even naar Holtrop geweest voor een ECU en wat denk je?
Inderdaad, geen ruk verschil!
Ik heb die dus daar gelaten en gekozen voor een geheel gasklephuis met een TPS erop.
Ik heb daarnaast ook de koelvloeistofsensoren voor in het blok en achterin het blok mee genomen.

Nu laat ik de auto stationair draaien en de TPS zou dus een verkeerde waarde aan kunnen geven. Dus ik haal de kabel er af en doe die op het gasklephuis die ik heb gekocht. Nu laat ik 'm weer stationair draaien om zo de sensor te laten voelen dat de kleppen dicht staan.
En nog geen verschil....

ik wacht nu tot het blok kouder is en ik de sensor van de koelvloeistof kan vervangen.
Want dan is mijn laatste hoop alles demonteren en weer monteren en dan hopen dat er een wonder gebeurt. :(
Chris@R5

En ook de andere sensor maakt geen hol verschil uit...
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Maak eens een duidelijk lijstje met wat je al heb vervangen/geprobeerd. Dan is het misschien ook wat overzichtelijker voor de rest om misschien een oplossing te bedenken...want dit is wel erg raar allemaal...
Chris@R5

- Gasklepschkelaar 2x vervangen.
- Temperatuursensor koelvloeistof 2x vervangen.
- Boutje onder het huis erin gezet, was er uit gelopen. Beetje vooruitgang.
- Stappenmotor 3 keer vervangen.
- Andere ECU geprobeert.
- Gasklephuis schoon gemaakt.
- Andere luchttemperatuursensor gemonteerd.
- Bedrading nagemeten stappenmotor en gasklepsensor.
Bart V

Al gekeken met startspray/remmenreiniger of hij ergens anders nog valse lucht trekt?? En is de massa van de motor in orde?
Chris@R5

Morgenavond ga ik alles eraf halen en nieuwe pakkingen er tussen doen.
De massa van de motor niet goed, waar kun je dat nog meer aan merken? Dat is toch niet van het een op het andere moment zo?

Alles is begonnen toen ik terug kwam van de snelweg en ik een heel stuk 180+ had gereden.
ARNO16V
Contacteer:

Misschien kun je je vraag op deze site stellen, komen nogal eens interessante vragen/problemen/antwoorden voorbij.
http://www.problemcar.nl/
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Chris@R5 schreef:De massa van de motor niet goed, waar kun je dat nog meer aan merken? Dat is toch niet van het een op het andere moment zo?

Alles is begonnen toen ik terug kwam van de snelweg en ik een heel stuk 180+ had gereden.

heb met de 19, niet lang voordat ik 'm wegdeed, een massaprobleem gehad, en dat was dus echt vanuit het niets. had m'n moeder weggebracht, en ik ging haar weer ophalen, rij er zonder problemen heen, terwijl ik stond te wachten motor uitgezet, en daarna nooit weer willen starten (N)

wat dingen geprobeerd zoals met startkabels proberen te starten met hulp van iemand die ik had aangehouden, hielp niet, aangeduwd een fietspad op en toen merkte ik dat de motor wel was gaan lopen maar zag nauwelijks wat in het instrumentenpaneel waardoor ik het eerst niet doorhad (instr.paneel had ook geen massa)

dus ik achteruit het fietspad af, motor liep hevig te sputteren en toen ineens liep ie weer normaal, in de 1 geschakeld en weggereden, nog geen 100 meter verderop weer sputteren, en toen probeerde ik 'm weer in achteruit te zetten, omdat dat even daarvoor ook had gewerkt, toen liep ie weer even goed en na in de vooruit geschakeld te hebben, sloeg ie weer af waarna het onder de motorkap iets begon te stinken. :p

had m'n motor al afgeschreven (voor niks, want het was een zekering ofzo) dus ANWB gebeld, die is wel 20 minuten bezig geweest om de massaconnector weer te maken (was afgebroken, kats doorgeroest) en de motor weer op gang te krijgen.

bij jou zal de massaconnector wel goed zijn, maar je kunt er erg vervelende problemen mee krijgen. en een verkeerde massa of slecht massa contact kan natuurlijk altijd.

kan me niet voorstellen dat het 180 rijden je probleem heeft veroorzaakt, dit moet gewoon kunnen, ook met een wat ouder wagentje.

in ieder geval veel succes!
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Bart V

Je kan gewoon de weerstand meten tussen je motorblok en de min pool van je accu. De weerstand moet nagenoeg 0 ohm zijn. Je kan ook gewoon een startkabel tussen de minpool van je accu en de motor zetten om te proberen.

Pakkingen van je inlaat verwisselen is geen fijn klusje, je kan dus beter eerst met een busje startspray of remmenreiniger uitzoeken of, en waar hij eventueel valse lucht trekt. Als de motor ineens in gaat houden of anders gaat lopen terwijl je in de buurt van de inlaat spuit weet je dat hij lekt. Als hij geen valse lucht trekt spaart het je een hoop werk uit.
Laatst gewijzigd door Bart V op di 3 jan 2006 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
MartijnG
Über-Spammer

Chris@R5 schreef:- Gasklepschkelaar 2x vervangen.
- Temperatuursensor koelvloeistof 2x vervangen.
- Boutje onder het huis erin gezet, was er uit gelopen. Beetje vooruitgang.
- Stappenmotor 3 keer vervangen.
- Andere ECU geprobeert.
- Gasklephuis schoon gemaakt.
- Andere luchttemperatuursensor gemonteerd.
- Bedrading nagemeten stappenmotor en gasklepsensor.
En wat had je nu allemaal met de luchtregelschuif gedaan?

Toevoerslang dichtknijpen, dan wordt het toerental 550 - 600. Je kunt dan met de stelschroef het toerental instellen als deze niet klopt.
MartijnG
Über-Spammer

En de gasklepschakelaar kun je als het goed is ook een stukje verdraaien. Misschien dat eens proberen?
Chris@R5

Heb ik inderdaad al gedaan. Dichtknijpen is bij mij gewoon netjes 550-600 tpm.
Ik wil eerst de pakking van het gasklephuis vervangen. Die zit er bij mij niet eens tussen dacht me pa. Die heeft 'm zonder mij een keer los gehad en die weet bijna zeker dat er niks tussen zat.

Nog iets:

Ik heb de sensor van het koelwater vervangen VOOR in het blok. Nu deint de meter van het koelwater vrolijk op en neer. Betekend dat nu dat de ACHTERSTE in het blok dan toch voor decomputer kan zijn ipv die voor in het blok?
MartijnG
Über-Spammer

Ja achterin het blok is voor de regeleenheid...(staat in handboek)
MartijnG
Über-Spammer

Even doormeten met ohmmeter,

4 graden 7,5 Ohm
20 graden 3,4 Ohm
70 graden 0,45 Ohm
100 graden 0,185 Ohm
Chris@R5

MartijnG schreef:Ja achterin het blok is voor de regeleenheid...(staat in handboek)
G*$^#*&%$*#&%$&*)(@#!
Dat is JUIST wat ik heb laten zitten :X :bonk:
MartijnG
Über-Spammer

Snel even vdoormeten en eventueel vervangen dus....en dan fingers crossed... >-)
Chris@R5

Uhm, mijn multimeter op de stand Ohm zetten (duh!) en dan zet ik 'm in de stekker? Dus van de sensor af halen? Of anders meten?
Robert-Jan

je moet de stekker van de sensor afhalen en de sensor doormeten
VLK Groep
Chris@R5

Robert-Jan schreef:je moet de stekker van de sensor afhalen en de sensor doormeten
Ok tnx!
Ad van Haperen
Contacteer:

kben benieuwd, hoop dat je erachter komt
Chris@R5

Dat scheelt jou mss wel":wink:
Ad van Haperen
Contacteer:

Chris@R5 schreef:Dat scheelt jou mss wel":wink:
'

kwilde het niet zeggen maar dacht het wel :D

denk toch dat het wel iets anders is bij ons want hij loop bij mij bij mijn luchtregelschuif helemaal afgesloten en gasklep dicht nog steeds 1200 toeren. Moet dus bijna wel ergens valse lucht zijn maar heb zo verrekte weinig tijd (en zin) de laatste tijd om te zoeken
Chris@R5

HEb ik ook. Nog 1400 tpm met de schuif bijna helemaal dicht.
Chris@R5

Gisteren uren bezig geweest met de GTE en het volgende gedaan:

- De sensor van het koelwater voor de ECU vervangen.
- Gasklephuis met TPS erop vervangen.
- Nieuwe pakkingen tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk.
- Weer een andere luchtregelschuif gepakt.
- Massa van het blok verfrist.
- ECU is al geprobeert, geen verschil.
- Alle luchtslangen met klemmen muurvast.

Geen van alles had effect...

Conclusie:
- Luchtregelschuif doet het prima. Reageert gewoon.
- Geen valse lucht. Bij het blokkeren van de luchtregelschuif netjes 550/600tpm.
- Geen verotte ECU.
- Geen verkeerde waarde van koelwater.

Wat ik nu heb gedaan is een soort vernauwing maken voor de luchtregelschuif met een gaatje zodat ie precies 1000tpm loopt als ie warm is.
De koude start moet even met je voet iets op het gas doen, maar alleen voor de eerste 800 meter. Daarna is er niks aan de hand.

Dus hij loopt wel machtig mooi. Echt geen klagen. Tis nog steeds een raket onder je kont :D

Ik had een kopie uit een werkplaatsboek mee met de uitleg en oorzaken van deze storing. Het zou eventueel ook de lambda-sonde kunnen zijn.
Maar ook deze gaf geen storing bij het uitlezen.

Dus ik weet behalve de lambda-sonde niet meer wat het kan zijn. Alles klopt nu. Het dingetje is weer netjes na gekeken op de punten die ik eerder heb genoemd en ik haal het ook niet weer los.

Een reden waarom ik toch denk dat hetde Lambda is:
Het probleem treed op wanneer ik 180+ voor kilometers heb gereden.
Lekker hete boel dus. Na het verlaten van de snelweg en het verlagen van mijn snelheid blijft de naald op 3000tpm.
Dit is het moment wanneer alles begon.

Nog iets: ik reed laatst ook weer even pittig door ( :wink: ) en toen vlogen de vonken uit mijn uitlaat. Ik dacht wat verbrande kooldeeltjes.
Misschien iets waar iemand wat mee kan?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Chris@R5 schreef:Misschien iets waar iemand wat mee kan?
Barbecuen?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bart V

Maar had je nou de inlaatpakkingen al gecontroleerd op lekkage?? En dan bedoel ik niet de pakking van je gaskleppenhuis, maar de inlaatspruitstukpakkingen zelf (zijn er 2)
Chris@R5

Bart V schreef:Maar had je nou de inlaatpakkingen al gecontroleerd op lekkage?? En dan bedoel ik niet de pakking van je gaskleppenhuis, maar de inlaatspruitstukpakkingen zelf (zijn er 2)
Ja sorry, ff remmenreiniger langs gespoten.

@ Erik: Wijsneus :wink:
Menno

met een voltmeter kan je die lambdasonde makkelijk testen.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Heb ej er nog een katalysator onder eigenlijk?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chris@R5

Riël schreef:Heb ej er nog een katalysator onder eigenlijk?
Nope die is helemaal leeg
Danny van Duren
Car: GTT

Chris@R5 schreef:
Riël schreef:Heb ej er nog een katalysator onder eigenlijk?
Nope die is helemaal leeg
katalysator maakt niet uit ik heb die ertussen uitgezaagt gehad en een pijp ertussengelast waar ik weer de lamda sensor ingemaakt had, en hij heeft zo 30000km goed gelopen. en zelfs ook een tijd zonder lamdasensor ivm apk :D . alleen dan gaat ie beetje erg veel zuipen maar verder loopt ie dan ook gewoon goed.

en sorry ik heb nog geen tijd gehad om voor die ecu`s te kijken
Plaats reactie