Gisteren uren bezig geweest met de GTE en het volgende gedaan:
- De sensor van het koelwater voor de ECU vervangen.
- Gasklephuis met TPS erop vervangen.
- Nieuwe pakkingen tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk.
- Weer een andere luchtregelschuif gepakt.
- Massa van het blok verfrist.
- ECU is al geprobeert, geen verschil.
- Alle luchtslangen met klemmen muurvast.
Geen van alles had effect...
Conclusie:
- Luchtregelschuif doet het prima. Reageert gewoon.
- Geen valse lucht. Bij het blokkeren van de luchtregelschuif netjes 550/600tpm.
- Geen verotte ECU.
- Geen verkeerde waarde van koelwater.
Wat ik nu heb gedaan is een soort vernauwing maken voor de luchtregelschuif met een gaatje zodat ie precies 1000tpm loopt als ie warm is.
De koude start moet even met je voet iets op het gas doen, maar alleen voor de eerste 800 meter. Daarna is er niks aan de hand.
Dus hij loopt wel machtig mooi. Echt geen klagen. Tis nog steeds een raket onder je kont
Ik had een kopie uit een werkplaatsboek mee met de uitleg en oorzaken van deze storing. Het zou eventueel ook de lambda-sonde kunnen zijn.
Maar ook deze gaf geen storing bij het uitlezen.
Dus ik weet behalve de lambda-sonde niet meer wat het kan zijn. Alles klopt nu. Het dingetje is weer netjes na gekeken op de punten die ik eerder heb genoemd en ik haal het ook niet weer los.
Een reden waarom ik toch denk dat hetde Lambda is:
Het probleem treed op wanneer ik 180+ voor kilometers heb gereden.
Lekker hete boel dus. Na het verlaten van de snelweg en het verlagen van mijn snelheid blijft de naald op 3000tpm.
Dit is het moment wanneer alles begon.
Nog iets: ik reed laatst ook weer even pittig door (

) en toen vlogen de vonken uit mijn uitlaat. Ik dacht wat verbrande kooldeeltjes.
Misschien iets waar iemand wat mee kan?