Echt bizar!!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
LorenzowW 16V

Vandaag ging ik met mijn clio 2.0 16v uit '94 naar school...
Mijn auto had nog nooit eerder problemen vertoond hij deed het altijd in 1 keer en goed.
Ik reed op de snelweg en inneens hoorde ik mijn motor heel hard inneens.. Ik had al een sportuitlaat maar dit klonk heel anders:S:S Ik van de snelweg af en daarna zette ik mijn kontakt uit en daarna wilde hij niet meer starten... Ik draaide mijn kontankt aan en ik hoorde niet het bekende gezoem van het beetje benzine dat naar je cylinder wordt gepompt:S... dat was al probleem 1.
Probleem 2 begon met dat ik mijn auto probeerde te starten en dat ik mijn koppeling intrapte en hem niet in zijn 1e Versnelling kreeg..
Het leek net alsof ik tegen een muur aan het duwen was..:S..
De rest van de versnellingen deed het wel als ik mijn motor probeerde te starten en mijn koppeling op liet komen.. Wel druk dus.
maar deze 2 problemen kunnen al niet vergeleken worden..
ik de anwb bellen..
Eerst werd het stroomcircuit doorgemeten.. Ik had gewoon stroom en als eerste kwam de bobine die wel stroom had maar geen vonk gaf! maar dat kan niet verklaren dat ik hem niet in zijn 1 krijg of dat de brandstofpomp het niet zou doen... De distributie is goed, de tuimelaars draaien gewoon.
Een aantal dingen die inneens gebeuren die eigenlijk niet veel met elkaar te maken hebben.
De Anwb Monteur stond letterlijk met zijn handen in het haar:S
Hij was al aardig op leeftijd en in al die jaren dat hij bij de wegenwacht werkt had hij zoiets nog nooit meegemaakt!
Transport bellen dan maar..
Uiteindelijk stond mijn clio dus bij de garage en ik deed mijn verhaal en ging toen naar huis..
Ik belde degene waar ik de Clio van gekocht heb en hij vertelde mij dat hij dat probleem ook had gehad(behalve met dat van de Versnellingen)En daarvoor naar de Renaultdealer was gegaan.. daar stonden die monteurs "van Renault!" ook met hun handen in het haar... ze hebben er toen maar even een nieuwe Inspuitmodule in gedaan en de Bobine vervangen voor een nieuwe en een soort nooddraadje met een blauwe zekering "15" naar het stroomcircuit gemaakt zodat hij wel zou starten.. dat lost het probleem natuurlijk niet op..
Ik hoop dat ze het op de Garantie op de onderdelen toch nog Repareren..
heeft er anders iemand verstand van deze problemen??
ik ben wanhopig:(

Greetz Lorenzo
Bart V

Wel spanning op de bobine en geen vonk is opzich wel verklaarbaar. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de BDP sensor af en toe weigert, waardoor de bobine geen signaal krijgt, en dus geen vonk geeft. Het kan ook nog dat de bdp sensor wel werkt, maar het signaal via de ECU niet bij de bobine komt. Verdeler en/of rotor zouden ook nog voor problemen kunnen zorgen, maar dat is de controleren door rechtstreeks een bougie op de bobine kabel aan te sliuiten (neem aan dat de ANWB dit ook gedaan heeft) Dat voor de ontsteking.

Het niet in de 1 willen gaan is inderdaad iets wat niet direct een connectie heeft met de ontsteking. Het is vrij duidelijk dat er iets met je drukgroep niet in orde is, en waarschijnlijk is de diafragmaveer gewoon verrot. Dat is gewoon slijtage, en opzich niets ernstigs. Wat goed mogelijk is, is dat er dus iets is gebroken oid in de koppeling. Het zou kunnen dat er stukjes staal van de koppeling af zijn gevlogen (de motor draaide tenslotte) en dat deze de BDP sensor, welke vlak bij de koppeling zit beschadigd hebben. De BDP sensor verzorgt het signaal voor je ontsteking. geen BDP signaal = geen ontsteking. Dit zou ik dus zeker even controleren. Je kan er straks uitgebreid bij, aangezien je waarschijnlijk je koppeling zal moeten vervangen.

Mischien zit ik er naast, maar dit is een mogelijke oorzaak met de link van de problemen.

Succes.
Laatst gewijzigd door Bart V op do 22 dec 2005 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Een Clio 2.0 16V uit 1994? Gaat het om een ombouw of 'gewoon' een Williams?
Robke
Car: Lexus IS250

Dikke kans dat je motorsteun afgebroken is.
De motorsteun onder je accu, dan komt de motor op het subframe te liggen wat de herrie verklaart.
Dat verklaart ook waarom je hem niet meer in de eerste versnelling krijgt, want de schakelstang zit wat verdraaid.

Alleen het niet meer willen starten durf ik zo niet te zeggen wat dat is, misschien wel een kabel/stekker losgegaan ofzo....

Maar kijk maar eens onder de auto om te zien of de versnellingsbak op het subframe ligt, dan heb je 1 probleem al opgelost als je die steun weer fixt.
LorenzowW 16V

mijn clio gaat om een ombouw...
dat laatste heb ik wel wat aan want toen ik onder mijn clio keek zag ik dat de versnellingsbak iets eronderuit kwam.... help?
ik kan nu even niet kijken want hij staat bij de garage...
LorenzowW 16V

ik heb mijn koppeling laten testen door de garage maar die is gewoon nog goed... ik las wel op het forum iets over je koppelingsplaat waar die beugels van afgebroken zijn... hij kon ook niet schakelen...
ik hoop niet dat ik hem nu weg moet doen... mijn brandstof pomp deed het ook niet en ik heb wel stroom... is dat dan door die BDP sensor dat hij niet werkt? of eerder stroomcircuit... sta er nog steeds van te kijken..

gr Lorenzo
LorenzowW 16V

de anwb heeft niet gekeken naar mijn bogies en rechtstreeks verbonden.. alleen naar mijn bobine.. en omdat die wel stroom had maar geen vonk gaf zat hij met zijn handen in het haar.. en heeft niet gekeken.. ook niet naar mijn brandstofpomp of die wel stroom kreeg.. dat die steun afgebroken is zal waarschijnlijk wel want je hoort ook een heel anders geluid bij het starten en een rare bonk... gisteren haperde hij een beetje bij het schakelen tussen zijn 1 en 2 en tussen zijn 2 en 3 en hoorde je een soort bonk ook... waarschijnlijk is dus die beugel onder de accu afgebroken??

gr Lorenzo
Menno

De combi van geen vonk, en geen pomp horen tijdens op contact zetten suggereert dat de hele ECU niet loopt. De ecu zelf kan overleden zijn, of bv vol staan met water. Maar als die motorsteun gebroken is, zou ik eerst eens de bedrading controleren. Er kan iets los zijn, of sluiting, waardoor een zekering of relais geploft is.
rev it like a rental
LorenzowW 16V

wat is de ECU eigenlijk??
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

De computer... :)
Menno

ECU = Electronic Controle Unit
De computer, het motormanagement, die grijze kast rechts onder de voorruit. Dat ding dus :)
rev it like a rental
LorenzowW 16V

ok duidelijk dat ding bij je zekeringen maar hoe kan dat nou weer onder water staan??
als deze overleden is wat ze bij de garage zeiden dat dat ook een oorzaak zou kunnen zijn.. zijn die nog wel te krijgen voor een beetje redelijke prijs???
Robke

De andere rechterkant. :wink:
Onder je krik zit een metalen plaat met een plastic bak eronder, daar zit de ECU in.
Die moet je eruit halen en even open schroeven. Als je dan vocht of brandsporen ziet op de printplaat, is je ECU waarschijnlijk ook overleden.

Maar ik zou eerst de motorsteun maken en de kabelboom nakijken, daarna kun je altijd nog de ECU nakijken.
LorenzowW 16V

is dat dat kastje die je zo met 2 bevestigingen open moet maken en waar een hoop bedrading in zit??? bij mij zit die naast de bobine en er loopt een raar rood draadje uit met een zekering "15" erin naar dat kastje. het draadje hoort daar niet .. de anwb had het over een nooddraadje naar mijn bobine... anders zou de motor niet starten.. die bobine is vervangen door de renault dealer... raar vind ik dat ze toen dat probleem niet hebben opgelost.. als het hiermee opgelost is.. ze hebben er toen wel een nieuwe inspuitmodule in gedaan...

al deze problemen:S beter laten maken??? of naar de sloop brengen.. volgens mij gaat dit een heleboel kosten.. of juist niet:P
Robke

Als je het zelf doet zal het reuze meevallen.

Die prutsers bij de Renault dealer kunnen gemiddeld gesproken alleen nog maar een computer aan de auto hangen en dan houdt het al een heel eind op....
Tom
Moderator
Car: MB

beetje vreemd plaats als je computer bij je bobine zit. Heb je geen fototje
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Denk dat je een kortsluitingkje hebt gehad. Kabels dus een nalopen, ik vind de theorie van Rob wel aannemelijk :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MarcoG
Contacteer:

LorenzowW 16V schreef:is dat dat kastje die je zo met 2 bevestigingen open moet maken en waar een hoop bedrading in zit???
Dat is nou je relaiskast. Als je de auto op contact laat zetten door iemand, moet daar 1 relaitje "KLIK" zeggen, en dan gaat je benzinepomp pompen (tenzij die net als bij mij ook kapot is).
Dit terzijde.

Je computer zit aan de kant van de bijrijder, onder de voorruit, in het motorcompartiment.
En heb je al gecheckt of je blok nog erin hangt? Bij mij is die steun op de snelweg ook losgeraakt (steun onder de accu). Stapvoets naar huis gereden... Kunt es rammelen met het blok, of even je accu eruit tillen, is geen werk.

[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... n-accu.jpg[/img]
Madmaus

MarcoG schreef:
En heb je al gecheckt of je blok nog erin hangt? Bij mij is die steun op de snelweg ook losgeraakt (steun onder de accu). Stapvoets naar huis gereden... Kunt es rammelen met het blok, of even je accu eruit tillen, is geen werk.
Toen mijn accusteun gebroken was kon ik er niet meer rijden. Gelijk de hele zooi naar de klote. Overal kortsluiting, me startmotor bleef lopen.
Meneer van de anwb heeft toen 2 uur gekloot en met een remkabel van een brommer me motor weer recht gehangen zodat ik nog kon rijden. En met een apart kabeltje me startmotor omgeleid. Bij mij brak die dus toen ik hard weg trok.... schade was aanzienlijk.....
Robke

Ik heb het een keer gehad met m'n eerste Clio, een 1.2.
Toen was de moer ineens verdwenen en had ik ook dezelfde klachten, maar toen was er niks mis met de elektronica.

Laatst met de 16V had ik het ook, maar dat had ik niet eens gemerkt door de extra baksteun die eronder zit.
Kortom; iedereen aan de extra baksteun. :D
Plaats reactie