positie sub

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
PaulM

Ik zie vaak luitjes met dikke audio shit achterin, maar elke keer hebben ze de sub naar buiten toe gericht (speaker richting de klep wijzend). Nu vraag ik me af, is niet beter om ding of naar links (als ie rechts staat) of naar voren te richten? je zit toch ook voor :) en naar links heb je meer knal naar de open ruimte in je kofferbak? Of is er bepaalde reden voor?
Frits Clio 16v

Dit staat er over op het forum van show your sound: KLIK

Ik heb mijn sub recht omhoog gericht, omdat ik alles in een dubbele bodem gebouwd heb.
En het klinkt in elk geval erg lekker (~)

Maar je kunt het natuurlijk testen, dan weet je het zeker :) .

Gr, Frits.
Tom
Moderator
Car: MB

lokatie van een sub is niet zo belangrijk, die bass dreunt wel door (nooit gemerkt ergens). Je tweeters moet je wel plaatsen, anders hoor je er niet veel meer van
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maus

De sub heeft wel wat bewegingsvrijheid nodig, je moet 'm niet stijf tegen de achterbank naar voren gericht hebben staan.
Maar als jij de sub thv je achterbumper met z'n snuffert naar voren gericht neerzet, is 't geen probleem. Of dat je dan nog je kofferbak kan gebruiken is vers 2.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Mijn sub heeft in de Wiliams altijd in het midden gestaan, met de speaker naar de rechterkant gericht. Werkte perfect... Daarna in de Corsa aan de linkerkant, met de speaker naar binnen gericht. Geen geluidsverschil, maar hij blies wel de roest uit mijn kofferbak weg. ;)
Erix
Contacteer:

De plaatsing en richting van een subwoofer maakt zeker wel uit. Zelfs om meerdere redenen.

De twee belangrijkste redenen zijn de afstand van de golven tot de luisteraar en reflectie objecten en de mogelijkheid voor de subwoofer om lucht te verplaatsen.

En daarnaast, een 'bass' is veel meer dan wat gedreun. Mocht je de meerwaarde van een goede laagweergave niet kunnen waarnemen of waarderen dan hoef je jezelf inderdaad niet zo druk te maken over dit soort punten.
Stefan S.

Bij enkele subwoofers met de daarbijbehorende kistvolumes kun je minimale verschil horen, maar bij de grootste categorie stampkisten maakt het echt niets uit of je deze nu links of rechts in de kofferruimte plaats. Bij home hifi echter zijn de verschillen vele malen groter en heeft plaatsing van de sub grote gevolgen voor je geluidsbeeld.
Erix
Contacteer:

uhuh... reflecties van je kofferklep hebben al snel meer invloed op je geluid dan je denkt. Hoe lager de frequentie hoe groter het effect is...
Arjen

Vaak kun je met een filter (fase omdraaien) of DSP nog wel wat verbeteren.
Plaats reactie