Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Sander
Contacteer:

Robert wat kost dat sperdifje nou, en hebben ze die ook voor GTT's bij APS?

S:grin:nder
-----------------
In het verleden behaalde snelheden, bieden geen garantie voor de toekomst!
[ This message was edited by: Sander on 2002-03-23 19:43 ]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

kost wel een paar rooie dit sperretje moest voor hem ontwikkeld worden
ik geloof dat ie niet echt de behoefte had om de prijs lostelaten op de site
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sander
Contacteer:

No props, ik heb ook een GTT dus passen doet het niet. Maar misschien wil ik er eens in mijn GTT bak gooien. Heb misschien al een adresje, maar dat moet ik eerst even sjekken. Was maar puur voor een prijs indicatie.

Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

nou als het er niet is voor zo een ding
dan gaat het wel in de richting van 5 rooien denk
ik weet niet wat zuks kost
Michel S.
Contacteer:

Voro de GTT hoef je geen Sper bak te laten ontwikkelen. Ze zijn er immers al. Ik heb er tenminste 1. Had liever die 6 bak van Marcel gekocht, maar heb het geld er helaas niet voor.

Maar ze zijn er wel.

Mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

gelukje voor jullie ja
Menno

On 2002-03-22 17:47, robert
wrote:

maar eerst een bier :lol:
Goeie wijn.........

is nog geen bier :lol:
rev it like a rental
robert

zo dat was wel meer dan 1 bier. Men, wat een weekend.

Voor jullie GTT lucky bastards kan je een sperretjes zo halen. Beetje zoeken op internet en ze vind ze wel.

De prijs voor mijn sperretje viel heel erg mee. Voor ongeveer 1250 pleuros was ik de man. Dus, ondanks dat het een enig stuk was, issie even duur als eentje van de plank.
Matijs
Contacteer:

Hee, Robert, hoe is het nu met je alu stoters? Zitten ze er al in, loopt 'ie al, blijft het heel? En je sper?

We willen natuurlijk wel op de hoogte worden gehouden over de grensverleggende werkzaamheden met custom-build onderdelen :smile:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

als dat goed loopt moet ik ze ook hebben:lol:
die stoter stangen dus he
robert

yep, ik rij er nu 2 dagen mee.
tis nog te fris om goed commentaar te geven.

Hij heeft nu 5 maanden stil gestaan, en bv. alle contactjes denken dan niet: o, ik stop dan ook maar met corroderen.
Duzzz gisteren had ik een half jaar renault-related contact ellende in 1 keer. Maar tis gefixt, de zaak uitgelijnt en bijna apk klaar. (ben door alle sper delay reeds ernstig te laat)
2 nieuwe voorbandjes gemonteerd, van een voor mij onbekend merk. Maxxis, schijnt bekend te zijn in de kartsport. Supergoedkoop! 205-40-16 gemonteerd alles inc voor E94 ps. (bij reedijk in strijen)

sper: je moet in ieder geval opnieuw leren uitsturen, wegens groot terugstelmoment.
Effe geprobeerd natuurlijk: Het is me nog niet gelukt in zn het binnenwiel te laten spinnen, terwijl ik het echt heb geprobeerd. Men, wat een tractie.
Ook even geprobeert wat er gebeurt als je in zn 1 zo klein ( en snel :smile: ) mogelijke rondjes rijdt. Nou dat moet je maar niet doen want je hebt het idee dat je wielophanging afbreekt.

sintermetaal koppeling: doordat deze bestaat uit 2 ringen met een axiale veer ertussen is die nog bedienbaar. In begin sleepte hij nog behoorlijk, waardoor de bak niet schakelde, na 10 km ofzo is het ingesleten zodat ik em goed kon instellen.

stoterstangen: ik heb nog geen giga hoge toerentallen gedraaid. Ik heb de klepspeling expres iets hoger gezet.
Alpine: 0.20 en 0.25
T1/2: 0.30 en 0.40
me: 0.25 en 0.30

hmm, je hoort het wel:iets meer kleptik

als ik verderz nog iets te melden heb hierover hoor je het meteen!
robert

ik heb even gezocht waar het te filen, maar ik kon geen goed topic vinden.

Ik had van de week het electrische waterpompje van mijn chargekoeler in mijn handen. En kon duzz het boschnummer aflezen.

bij deze:
BOSCH
APG 12V
0 130 002 061

Te bestellen bij de brezans.
Het ding doet geloof ik zo uit mijn blote hoofd zon 120 liter per uur, en kan eigenlijk geen druk leveren.
Anonymous

:cool: :cool: :cool:

vrijdag bodegraven ?
Sander
Contacteer:

On 2002-04-09 10:27, robert wrote:
ik heb even gezocht waar het te filen, maar ik kon geen goed topic vinden.

Ik had van de week het electrische waterpompje van mijn chargekoeler in mijn handen. En kon duzz het boschnummer aflezen.

bij deze:

Bedankt Robert!

Bedankt Robert

BOSCH
APG 12V
0 130 002 061

Te bestellen bij de brezans.
Het ding doet geloof ik zo uit mijn blote hoofd zon 120 liter per uur, en kan eigenlijk geen druk leveren.
[ This message was edited by: Sander on 2002-04-09 10:57 ]
robert

On 2002-04-09 10:32, Ploegah wrote:
vrijdag bodegraven ?
nope.
het vliegseizoen begint weer. Ben dan high in the sky (no WW this time).

maar: komt goed.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

hee robert ga je de klep speling wel weer naar originele maten terugdraaien of hou je het zo ?
weet jij of de koppakking van een t1/2 past op een attje?
en of je de klepbediening van een t1/2 zo over kan schroeven?
robert

ik denk dat ik em weer terugzet, want ik vind het getik toch wat te luid. En ik draai toch niet lange tijd hoge last (=hete kleppen = veel uitzetting = veel speling nodig), waar zon t1/2 wel voor bedoeld was.

Volgens mij kan je de koppakking van AT en T1/2 zo uitwisselen. Het is ook dezelfde kop/onderblok/bussen. Alleen de dikte varieerd. Als je een beetje gaat neuzen bij:

<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.mecaparts.com/" TARGET="_blank">www.mecaparts.com/</A><!-- BBCode End -->

zie je dat veel hetzelfde is!!

Vanwege hetzelfde blok enzo ZOU je de klepbediening zo over kunnen zetten.
Alleen:
-de stoterstangen van een T1/2 zijn 1 mm langer (vanwege dikke koppakking)
Das geen probleem, stel je zo weg.
-De nokkenas kan je niet overzetten. Het distributie tandwiel op de krukas ook niet (bij een t1/2 zit er een poelie aan)
En dus de ketting ook niet. Maar: de at heeft al een dubbele ketting, de t1/2 niet (gnagna :grin: )
-De tuimelaars en klepveren, en klepschotel zijn hetzelfde,
-De kleppen zelf van een t1/2 hebben dezelfde maat, maar zijn van een beter spul gemaakt.
-De tuimelaaras kan heel iets anders zijn wat betreft de fixering, maar is volgens mij wel over te zetten.
Michel S.
Contacteer:

Hey Robert ik heb je topic even omhoog gehaald.

Ik heb Luc en daardoor de jongens van de Luchtmacht de opdracht gegeven om mij klepstoterstangen te maken die lichter en sterker zijn dan orgineel.

Maar vandaag eens het motorblok omgedraaid en de klepstoters erin gezet. En het viel mij op dat die dingen behoorlijk zwaar zijn. Is het mogelijk deze te vervangen door een lichter materiaal? Want dat zal toch ook behoorlijk wat schelen als je dat lichter weet te maken.

Dus kom maar op met de info tips and tricks
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
robert

sja misschien,

tis wel een hoog belast onderdeel, zo al dat geknoei tegen de nokkenas en in nauwe passing in het nokvolgergaatje.

probeer es uit titanium?
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Okee, heel eve nog naar aanleiding van dit topic.

Een vraag die de laatste tijd in mn kop aan t branden is....

Als ik dit zo lees allemaal

robert schreef:Nu blijkt het wat lastig te zijn om GTT en AT direct met elkaar te vergekijen, omdat een AT veel grotere kleppen heeft dan een GTT. Hij heeft ook dubbele klepveren.
De stoter heeft het in een AT veel moeilijker dan in een GTT.

Dus DJH maar eens gebeld. Hij heeft vroeger nogal eens vlotjes rondgescheurd met een A. (zelfde klepbediening, maar tammere nokken) Dus wat een A kan, kan een AT zeker ook. (kwa belasting op de distributie)
DJH zei dat je met een A makkelijk tot 7000 kan doortrekken, bij 7500 wordt het link.
Hij deed dit zonder extra ringetjes onder de klepveren. (DJH is erg purist)
Ik heb eens wat gerekend aan het effect van een extra onderlegringetje van 1mm.
Het rpm waarbij de kleppen gaan zweven gaat zo 200 rpm omhoog, waarbij dan de belasting op de nok 7% stijgt. Nou, met een beetje goeie olie durf ik die 7% wel aan.
Duzzz het lijkt erop dat ik zo tot 7000 kan doortrekken, en met die extra ringetjes wel tot 7250. Thats all I needed!

En wat wil hiermee: na schakelen wil ik bij een zo hoog mogelijke rpm uitkomen, zodat ik buiten het gebied zit waar hij zo pingelt.

Yeah-boost!

En voor een GTT?
nou de stoter is in ieder geval sterk zat voor alle wensen. Hoe de klepveer/klepgewicht zich gedraagd weet ik niet, michel S is degene met de ervaring hiermee.
Maar tot hoge rpm doortrekken heeft alleen zin als je het koppel, dus de vulling goed weet te houden. En bij een GTT neemt het koppel nogal af. Kijk maar naar metingen van bv GTtuning. Dus als je het koppel bij hoge rpm in stand weet te houden, dan gaat het wel. Dus wat extra vuldruk, alleen bij hele hoge rpm's. Das niet zo heel lastig voor elkaar te krijgen.
Misschien met een electrisch inschakelbaar kalibertje, zoals eerder gezien op het forum. In te schakelen boven een bepaald rpm.
Beetje shoppen in de electrowinkel en hobbyen dus.
Als je een schakelingetje hebt gemaakt dat een relaitje omgooit bij een bepaalde rpm: maak er dan gelijk nog een paar.
Ik noem maar:
extra boost boven 5500 rpm,
onsteking uit boven 7500 rpm,
schakellampje bij 7100 rpm...

Disclaimer: alles op eigen risico natuurlijk.
Zelf uitzoeken of je turbo dat wel aankan.
En TE veel vermogen kan highspeed knock veroorzaken. In praktijk valt het wel mee, als je het maar alleen voor sprintjes gebruikt.

alleee: knutselen maar!

is dit mijn conclusie:

Mits het blok in een goede conditie verkeerd moet het ZONDER problemen (en verdere aanpassingen aan stoterstangen/kleppen/etc/etc/etc.) mogelijk zijn om een gtt blok tot 7000RPM door te trekken voor een (paar) keertje(s).

Juist?!

Want ik heb toch echt wel die 7000 nodig om in mn 2 de honderd te tippen! :D

Ik doe dit ook niet dagelijks ofzo, maar heb het wel eens gedaan in een sprintje (of twee...).
Verder (nog) geen nare dingen gehoord/gevoeld sindsdien.

En wat je krijgt als het fout gaat?!?!!?

-Kromme stoterstangen?
-.......?????

thanx.
robert

De conclusie is niet juist.

De toerentallen zijn op basis van ervaring met een alpine. Omdat een alpine turbo dezelfde kleppen/veren/tuimelaar enzo heeft kan je conclusies trekken voor alpine turbo.

gtt heeft andere kleppen ( lichter :D ) en klepveren (ook lichter :( ), dus die conclusie kan je dus niet gtt maken.
we hebben wel hetzelfde onderblok enzo, dus als er lichte stoters voor de alpine turbo passend te maken zijn, is dit heel waarschijnlijk ook mogelijk voor de gtt. En vice versa. Vandaar de topic naam.

maar ik vermoed (let op: geen conclusie dus ) dat een gtt best wel even 7000 aankan. maar je moet het vragen aan mensen die dit al eens gedaan hebben.

edit: ah je hebt het al eens geprobeert, en nix naars gehoord. Ook geen plots klepgetik erna. Nou dan kan het bij jou auto. Maar let op: het kan best kantje boord geweest zijn.
spir@l
Contacteer:

bedankt voor de rectificatie Robert.
Ik werd al bijna overmoedig....

Ik bazeerde mijn conclusie ook vooral op de stoterstangen...
robert schreef:De stoter heeft het in een AT veel moeilijker dan in een GTT.
vandaar...

Maar oke....

Omdat je het over "kantje boord" hebt.

Wat is "the worst case scenario"??????!?!!??!?!

mazzl.
Michel S.
Contacteer:

GTT kan 7000 rpm kortstondig aan. Mits het blok in goede staat is. Wel denk ik dat het tegen het maximum aan zit. Ik heb al diversen keren met de witte GTT door getrokken.
Ik moest zelfs voor de tijd goed te klokken door tot 7200 RPM!!!!! door in de 2. Dat deed die. Niks van kromme stoters of andere narige bijgeluiden/dingen. Dus ik denk dat het bij een goed blok wel kan. Maar vaak tegen de 7000 aan hikken zal die niet pikken denk ik. Vandaar dat ik wel wat dingen ga veranderen voor de rally kist.

maar zowel de 2 witte, als de 2 blauwe gingen probleemloos tot 6800-7000 rpm . Wel maar een enkele keer. Dus niet elke versnelling. Want zo ver doortrekken heeft voor je accelaratie geen zin, behalve als het voor een bocht is en overschakelen en terugschakelen gewoon teveel tijd kost of je tot een bepaalde snelheid gaat en minder schakelen je tijd kan schelen.

groetjes

P.s. de stoters en de stoterstangen zijn op weg naar de luchtmacht boys en krijg te horen wat zij voor mijn kunnen betekenen.
robert

je kleppen kunnen gaan zweven.
Dat is dat de klep veren niet sterk genoeg zijn om de klep zo snel te laten sluiten dat het hele zaakje klep-tuimelaar-stoterstang-nokvolger nog tegen de nokkenas aan drukt. Das nie zo mooi want even later dan slaan ze allemaal hard op elkaar. Dat zijn best harde krachten. Maar eventjes houdt de zaak het best wel uit. Een profiel van de nokkenas is altijd zo gekozen dat de onderdelen zachtjes 'landen', of bij openen dat de speling er zachtjes wordt uitgedrukt.

Remedie: de zaak lichter maken, of sterkere veren. Het laatste geeft natuurlijke hogere krachten en meer slijtage.

Als je nog hoger gaat in toerental dan gaan de kleppen heel erg veel zweven. En dan gebeurt het dat als de zuiger bovenaan komt in de uitlaatslag dat de uitlaatklep nog open staat. Die rammen dan op elkaar.

Bij een AT, waar de kleppen onder een hoek staan, slaat direct de klep krom. Bij een gtt, waar de klep recht boven de vlakke zuiger staat, is de kans op kromme klep veel kleiner.

Een krommeklep geeft veel klepspeling, waardoor de rest van de onderdelen ook bij laag toerental nog staan te timmeren.

Grote kans dat ook de stoterstangen krom slaan. Overigens zijn de tunnels waar de stoterstangen in lopen zo nauw dat ze niet meer dan 1 cm krom kunnen staan. Je hoort aan een mystery kleptik.

grootste risico:
kromme klep -> veel werk.
kromme stoter -> klusje van een paar uur. (if handig)

je moet bij hoog toerental expirimenten goed naar de motor luisteren. Zwevende kleppen kan je wel horen. Ik kan helaas niet het geluid goed omschrijven. licht geratel ofzo.

Buiten dit alles belast je natuurlijk de motor flink. Dus alles wat op afbreken staat zal ook afbreken dan. Was er niet laatst een gele alpine turbo te koop?
spir@l
Contacteer:

Thanx jongens.

Ik weet even voldoende.

7000Rpm moet-ie volgens mij (MITS blok in redelijke staat!) aan kunnen.
MIJn ervaring hiermee ondersteunt die conclusie ook. :p
En ik bedoel...die 7000 staat toch ook niet voor niets op de meter?!?!?! :lol: :p :wink:

Verder is het dus gewoon goed luisteren naar wat je blok je te zeggen heeft.
En in acht houden dat je wel op zn limit zit te 'pushen'.
So.......DOn't push me, 'cause- i'm close- to- the eeeeedge.
I'm try-ing not- to lose- my head(gasket :) )!

Kom ik ook wel weer een beetje op Menno's oude signature....(+aanvulling :p )

If you're not breaking parts, you're not making enough power!
OR....you're driving like an idiot!

keep it save....BUT FAST!!!!

mazzl.
robert

zo daar zijn we weer :)

de laatste updates waren een atmosferische nokkenas, squishzuigers en korte inlaat spruitjes. Pietsie meer druk (plm 1 bar overd) Dat gaat heeeel leuk :)

dan ga je wat prutsen en je vergeet het wastegate slangetje.

dan heb je ff heeeeel veel vermogen (ik schat zn 2!!!! bar overdruk) en zoooveel pingel dat de voorbijgangers omkeken. (kan natuurlijk ook aan mn verse kapsel liggennnnn ;)

ennieway meteeen vantgas af. ff stoppen hola k*t dat slangetje. plop derop.
helaas pindakaas vanaf toen het klassieke bigendlager geluid.
ARG!!

dus de 5 is ff in de intensive care.
es kijken of ik die balk onder de pan vandaan kan krijgen. (grmmbl)
Abel
Über-Spammer

Dit is toch al een tijd geleden gebeurt? iig een jaar geleden hadje al een standaard alpine nokken as gemonteerd..

Heb je geen turbodruk meter in je auto zodat je dat de eerste run meteen had gezien?
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

hee robert da,s een tijdje geleden. mooi kut van dat slangetje (N) ff lagerschaaltje wisselen of drijfstang :bonk: heb je wat te doen,kunt er niet super bij :@ maare ik spreekje nog groeten uit blankenham
robert

hey abel,

jaaa ik rij al een dik jaar rond met die mods.

maar vd week even de v-snaar vervangen (komt bekent voor he boneless)
enne toen dus het slangetje vergeten.

Tuurlijk heb ik een druk meter, en heb ook maar heel kort die overdruk gehad. 1 seconde ofzo. Ksnap ook niet dat van die korte tijd het bigeind overlijdt,. Maar ervoor was het geluid er niet en erna meteen wel.
Vd week proberen die balk onder de pan weg te krijgen, en gewoon kijken wat er is.
Abel
Über-Spammer

He jammer. wel schunnig snel schade iig. Suc6 met de reparatie en fijn dat je weer op de site bent.. We missen wel af en toe een Techneut. Speedie is ook van de scene verdw :( nen
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

speedy sleeps
robert weer tijd voor leuk sleutel werk haha
ik ben het gt en al weer zat dus ik ga weer leuk verder met het echte leuke spul le at :smoke:
robert

nou ik kijk nog zowat iedere dag naar de rtc hoor..

tis gelukt de pan eronderuit te prutsen.
De balk was geen probleem want... die loopt onder de bak door. geen last van dus :)
Het moeilijkste was het lospeuteren van de olieretourleidingen van turbo en nokkenasgallerei. pfft
Dan was het nog spannend of ik de zeef wel rechtstandig door het zelfgefabriekte klotsschot kreeg... mja! netaan.

De lagerschaal tjes zien er niet bepaald meer nieuw uit, maar er was er niet eentje erg stuk. hmmm. zowiezo vernieuwen natuurlijk.
Ik zie ook geen brokkies in de pan, en alles ziet er eigen best wel schoon uit.
Ik voel ook geen speling in de zuigerpen.
Morgen ook ff de oliepomp eraf en de kanaaltjes doorspuiten. kijken of er wat gereutel uit de olietoevoer vd krukas enzo komt.
Abel
Über-Spammer

Goed bezig Robert.. Nog nooit zat van je AT?? Hoelang heb je deze al wel niet.

Verder nog plannen?? T25 Hybride? Gas injectie? Direct ingespoten benz?

Gewoon alles uit dit blokje halen dat de moderne blokken zich moeten schamen. Dus 170PK en Zeer ecologisch/zuinig.

Maar daar heb jij vast schijt aan :lol: Gewoon verder uitontwikkelen :worship:
robert

ja ik ben em vaak zat.
Onder meer nu :-(

Op mn rug onder de auto liggend:

Op zoek naar de tik toch maar de hoofdlagers gelicht. Tsja fraai is het ondertussen niet, maar kapot - nope. Vervangen-> tuurlijk!
Oliepomp is fris.
Olie kanaaltjes doorgepoten, alles is schoon en lijkt open.

De zuigerpennen glijden netjes door de zuigers, de zuigers klemmen niet oid.

Het gaatje naar de druksensor kan ik niet goed checken, morgen ff een slangetje met banjo maken waarmee ik de zaak door kan blazen.

Ik heb wel een ingeving wat presies zon geluid kan maken: een gebroken klepveer! Een alpine kop heeft 2 klepveren per klep, eentje gebroken gaat de klep al veeel eerder zeven, en sluit met een harde tik.
Beetje vreemd dat het net na zon hoge last gebeurt.. maarja ik heb geen andere opties meer.

170 pk kan ongeveer wel, maar dat ecologisch/zuinig das was toch echt met tammer nokasje en hogere compressieverhouding.

Kwa plannen zat!, mja dit kwam er even tusssendoor :(
Ik kreegg laatst een mooie blauwe brief van mr belasting. Gefeliciteerd meneer, uw mobiel is 25 jaar en u hoeft geen belasting meer te betalen.

Dus er komt Low Pingel Gas injectie bij ;) Tuurlijk een zelfgeprutst systeem, met goeie componenten. Mn ecu kan dat er nog wel bij hebben.
Als de kop er een keertje af moet dan gaat ook de compressie weer omhoog. Als hij dat vervelend vind, dan komt er waterinjectie bij.
Abel
Über-Spammer

Hou ons op de hoogte :worship:
Plaats reactie