S
-----------------
In het verleden behaalde snelheden, bieden geen garantie voor de toekomst!
[ This message was edited by: Sander on 2002-03-23 19:43 ]
_________________On 2002-04-09 10:27, robert wrote:
ik heb even gezocht waar het te filen, maar ik kon geen goed topic vinden.
Ik had van de week het electrische waterpompje van mijn chargekoeler in mijn handen. En kon duzz het boschnummer aflezen.
bij deze:
Bedankt Robert!
Snder
Bedankt Robert
Snder
BOSCH
APG 12V
0 130 002 061
Te bestellen bij de brezans.
Het ding doet geloof ik zo uit mijn blote hoofd zon 120 liter per uur, en kan eigenlijk geen druk leveren.
robert schreef:Nu blijkt het wat lastig te zijn om GTT en AT direct met elkaar te vergekijen, omdat een AT veel grotere kleppen heeft dan een GTT. Hij heeft ook dubbele klepveren.
De stoter heeft het in een AT veel moeilijker dan in een GTT.
Dus DJH maar eens gebeld. Hij heeft vroeger nogal eens vlotjes rondgescheurd met een A. (zelfde klepbediening, maar tammere nokken) Dus wat een A kan, kan een AT zeker ook. (kwa belasting op de distributie)
DJH zei dat je met een A makkelijk tot 7000 kan doortrekken, bij 7500 wordt het link.
Hij deed dit zonder extra ringetjes onder de klepveren. (DJH is erg purist)
Ik heb eens wat gerekend aan het effect van een extra onderlegringetje van 1mm.
Het rpm waarbij de kleppen gaan zweven gaat zo 200 rpm omhoog, waarbij dan de belasting op de nok 7% stijgt. Nou, met een beetje goeie olie durf ik die 7% wel aan.
Duzzz het lijkt erop dat ik zo tot 7000 kan doortrekken, en met die extra ringetjes wel tot 7250. Thats all I needed!
En wat wil hiermee: na schakelen wil ik bij een zo hoog mogelijke rpm uitkomen, zodat ik buiten het gebied zit waar hij zo pingelt.
Yeah-boost!
En voor een GTT?
nou de stoter is in ieder geval sterk zat voor alle wensen. Hoe de klepveer/klepgewicht zich gedraagd weet ik niet, michel S is degene met de ervaring hiermee.
Maar tot hoge rpm doortrekken heeft alleen zin als je het koppel, dus de vulling goed weet te houden. En bij een GTT neemt het koppel nogal af. Kijk maar naar metingen van bv GTtuning. Dus als je het koppel bij hoge rpm in stand weet te houden, dan gaat het wel. Dus wat extra vuldruk, alleen bij hele hoge rpm's. Das niet zo heel lastig voor elkaar te krijgen.
Misschien met een electrisch inschakelbaar kalibertje, zoals eerder gezien op het forum. In te schakelen boven een bepaald rpm.
Beetje shoppen in de electrowinkel en hobbyen dus.
Als je een schakelingetje hebt gemaakt dat een relaitje omgooit bij een bepaalde rpm: maak er dan gelijk nog een paar.
Ik noem maar:
extra boost boven 5500 rpm,
onsteking uit boven 7500 rpm,
schakellampje bij 7100 rpm...
Disclaimer: alles op eigen risico natuurlijk.
Zelf uitzoeken of je turbo dat wel aankan.
En TE veel vermogen kan highspeed knock veroorzaken. In praktijk valt het wel mee, als je het maar alleen voor sprintjes gebruikt.
alleee: knutselen maar!
vandaar...robert schreef:De stoter heeft het in een AT veel moeilijker dan in een GTT.