tja, er wordt niet echt veel gepost vanavond.Luco/Alpine-racer schreef:erg heTom schreef:saaaie boel hier vanavond.
ACT: Algemeen Chat Topic. I
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
nee zo kom ik niet aan de 10.000 haha
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
je moet het cilinderinhoud ook verdriedubbelenRobert-Jan schreef:hoe de RX8 aan zo veel vermogen komt heb ik ook geen idee van.
.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
mwah geflopt
de techniek is vrij ingewikkeld om hem echt goed te krijgen, dus wat duurder dan een normale motor
alleen norton en mazda hebben het uitontwikkeld
zijn wel zeer sterke motoren qua koppel
de techniek is vrij ingewikkeld om hem echt goed te krijgen, dus wat duurder dan een normale motor
alleen norton en mazda hebben het uitontwikkeld
zijn wel zeer sterke motoren qua koppel

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ik vind het een aardige flop. Technisch is het leuk spul idd. Mooie techniek, maar zeg maar eens tegen de personen die toen der tijd de patenten opgekocht hebben dat het geen flop is
. Benzine verbuik was ook nooit echt een sterk punt

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
reken je rijk
4.2. Berekeningen slagvolume.
Omdat het slagvolume van een conventionele zuigermotor en een tweeslag motor beide een cilindrische vorm hebben kunnen we voor beide motoren eenzelfde formule toepassen.
Figuur 39: Benamingen zuigermotor.
Als eerste geven we een definitie van het slagvolume (Vs) bij een conventionele zuigermotor; Het slagvolume is dat volume wat door de zuiger verplaatst wordt tussen het onderste dode punt (ODP) en het bovenste dode punt (BDP).
Het slagvolume is dus afhankelijk van de slag van de zuiger en de boring. We weten vanuit de wiskunde dat de oppervlak van een cirkel berekend wordt met de formule:
A = π/4 . d2
In het bovenstaande hebben we gesteld dat het slagvolume een cilindrische vorm heeft. Om de inhoud van een cilinder te berekenen, en dus ook het slagvolume, gebruiken we de volgende formule:
Vs = A . s
Als we beide formules integreren komen we tot het volgende:
Vs = π/4 . d2 . s
(Dit is het slagvolume van één zuiger)
Ter verduidelijking geven we een rekenvoorbeeld.
Gegeven:
Een viercilinder vierslagmotor heeft een boring van 70 mm en een slag van 72 mm.
Gevraagd:
Bereken de oppervlak van de zuiger, het slagvolume van één cilinder en het totale slagvolume.
Uitwerking:
A = π/4 . d2
A = π/4 . 7,02
A =38,48 cm2
Vs = A . s
Vs = 38,48 . 7,2
Vs =277,06 cm2
Vs tot = Vs . 4
Vs tot = 277,06 . 4
Vs tot = 1108,24 cm2 (≈ 1,1 liter)
Omdat het slagvolume van een wankelmotor geen cilindrische vorm heeft kunnen we de hiervoor genoemde formule niet toepassen. Bij de wankelmotor kunnen we geen duidelijk grenzen aangeven waartussen de rotor beweegt. Wel kunnen we een omschrijving geven van het slagvolume van een wankelmotor. Deze luidt als volgt: Het slagvolume is het verschil tussen het maximale en het minimale kamervolume.
Figuur 40: Verklaring compressieruimte.
Uit bovenstaande afbeelding kunnen we opmaken dat het berekenen van het slagvolume niet zo eenvoudig is als bij een conventionele zuigermotor.
Om het slagvolume te berekenen maken we gebruik van de volgende formule:
Vs = 5,2 . e .R . b
(Dit is het slagvolume van één rotor)
Hierin is:
e = excentriciteit.
R = afstand hoek-middelpunt.
b = breedte rotor.
Bij de opgave van het slagvolume van een wankelmotor wordt het slagvolume van twee kamers opgeteld. Dit wordt verklaart omdat we het vergelijken met de conventionele zuigermotor. Hierbij draait de krukas twee maal rond voor een arbeidsproces. Omdat de krukas van een wankelmotor ter vergelijking ook tweemaal moet ronddraaien komen we uit op twee maal een arbeidsslag.
Ter verduidelijking geven we een rekenvoorbeeld.
Gegeven:
Een tweeschijf wankelmotor heeft een excentriciteit van 15 mm, een afstand van de rotorhoek tot het middelpunt van 105 mm en een rotorbreedte van 80 mm.
Gevraagd:
Bereken het slagvolume van de rotor.
Uitwerking:
Vs = 5,2 . e .R . b
Vs = 5,2 . 1,5 . 10,5 . 8,0
Vs = 655,2 cm2



4.2. Berekeningen slagvolume.
Omdat het slagvolume van een conventionele zuigermotor en een tweeslag motor beide een cilindrische vorm hebben kunnen we voor beide motoren eenzelfde formule toepassen.
Figuur 39: Benamingen zuigermotor.
Als eerste geven we een definitie van het slagvolume (Vs) bij een conventionele zuigermotor; Het slagvolume is dat volume wat door de zuiger verplaatst wordt tussen het onderste dode punt (ODP) en het bovenste dode punt (BDP).
Het slagvolume is dus afhankelijk van de slag van de zuiger en de boring. We weten vanuit de wiskunde dat de oppervlak van een cirkel berekend wordt met de formule:
A = π/4 . d2
In het bovenstaande hebben we gesteld dat het slagvolume een cilindrische vorm heeft. Om de inhoud van een cilinder te berekenen, en dus ook het slagvolume, gebruiken we de volgende formule:
Vs = A . s
Als we beide formules integreren komen we tot het volgende:
Vs = π/4 . d2 . s
(Dit is het slagvolume van één zuiger)
Ter verduidelijking geven we een rekenvoorbeeld.
Gegeven:
Een viercilinder vierslagmotor heeft een boring van 70 mm en een slag van 72 mm.
Gevraagd:
Bereken de oppervlak van de zuiger, het slagvolume van één cilinder en het totale slagvolume.
Uitwerking:
A = π/4 . d2
A = π/4 . 7,02
A =38,48 cm2
Vs = A . s
Vs = 38,48 . 7,2
Vs =277,06 cm2
Vs tot = Vs . 4
Vs tot = 277,06 . 4
Vs tot = 1108,24 cm2 (≈ 1,1 liter)
Omdat het slagvolume van een wankelmotor geen cilindrische vorm heeft kunnen we de hiervoor genoemde formule niet toepassen. Bij de wankelmotor kunnen we geen duidelijk grenzen aangeven waartussen de rotor beweegt. Wel kunnen we een omschrijving geven van het slagvolume van een wankelmotor. Deze luidt als volgt: Het slagvolume is het verschil tussen het maximale en het minimale kamervolume.
Figuur 40: Verklaring compressieruimte.
Uit bovenstaande afbeelding kunnen we opmaken dat het berekenen van het slagvolume niet zo eenvoudig is als bij een conventionele zuigermotor.
Om het slagvolume te berekenen maken we gebruik van de volgende formule:
Vs = 5,2 . e .R . b
(Dit is het slagvolume van één rotor)
Hierin is:
e = excentriciteit.
R = afstand hoek-middelpunt.
b = breedte rotor.
Bij de opgave van het slagvolume van een wankelmotor wordt het slagvolume van twee kamers opgeteld. Dit wordt verklaart omdat we het vergelijken met de conventionele zuigermotor. Hierbij draait de krukas twee maal rond voor een arbeidsproces. Omdat de krukas van een wankelmotor ter vergelijking ook tweemaal moet ronddraaien komen we uit op twee maal een arbeidsslag.
Ter verduidelijking geven we een rekenvoorbeeld.
Gegeven:
Een tweeschijf wankelmotor heeft een excentriciteit van 15 mm, een afstand van de rotorhoek tot het middelpunt van 105 mm en een rotorbreedte van 80 mm.
Gevraagd:
Bereken het slagvolume van de rotor.
Uitwerking:
Vs = 5,2 . e .R . b
Vs = 5,2 . 1,5 . 10,5 . 8,0
Vs = 655,2 cm2
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Wankelmotor.
Zuigermotor (4T)
Motorinhoud:
2616 cm3 (4 x 654 cm3)
2261 cm3
Vermogen:
141 kW bij 7200 min-1
122 kW bij 6500 min 1
Koppel:
220 Nm bij 5000 min -1
207 Nm bij 4000 min-1
Wankelmotor.
Zuigermotor (4T)
Motorinhoud:
1308 cm3 (2 x 654 cm3)
1388 cm3
Vermogen:
141 kW bij 7200 min-1
59 kW bij 5600 min 1
Koppel:
220 Nm bij 5000 min -1
124 Nm bij 3500 min-1
vergelijking
Als eindconclusie van de vergelijkingen kunnen we stellen dat de wankelmotor naar vergelijking van zijn slagvolume van 1308 cm3. extreme prestaties levert, en eigenlijk geen concurrentie heeft.
Zuigermotor (4T)
Motorinhoud:
2616 cm3 (4 x 654 cm3)
2261 cm3
Vermogen:
141 kW bij 7200 min-1
122 kW bij 6500 min 1
Koppel:
220 Nm bij 5000 min -1
207 Nm bij 4000 min-1
Wankelmotor.
Zuigermotor (4T)
Motorinhoud:
1308 cm3 (2 x 654 cm3)
1388 cm3
Vermogen:
141 kW bij 7200 min-1
59 kW bij 5600 min 1
Koppel:
220 Nm bij 5000 min -1
124 Nm bij 3500 min-1
vergelijking

Als eindconclusie van de vergelijkingen kunnen we stellen dat de wankelmotor naar vergelijking van zijn slagvolume van 1308 cm3. extreme prestaties levert, en eigenlijk geen concurrentie heeft.
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op wo 30 nov 2005 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
snap je het zelf nog 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ja jij niet?Gabri schreef:snap je het zelf nog
de 1308 cc van de mazda is te vergelijken met een 2,2 zuigermotor ook al kom je met de formule van de wankel uit op 2,6 liter
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op wo 30 nov 2005 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Nsu is falliet gegaan door gebruik te maken van de wankelmotor wat serieus geflopt is toen der tijd.Luco/Alpine-racer schreef:mwah geflopt
de techniek is vrij ingewikkeld om hem echt goed te krijgen, dus wat duurder dan een normale motor
alleen norton en mazda hebben het uitontwikkeld
zijn wel zeer sterke motoren qua koppel
Het grote probleem van de wankelmotor zijn de afdichtingingen van het draaiende gedelte, dit is ook een groot probleem geweest bij Mazda en dit is ook de reden waarom Mazda een periode deze motor niet gebruikt heeft.
Mazda heeft deze probs opgelost en nu zijn ze wel betrouwbaar, denk dat iemand van een mazda dealer hier betger antwoord op kan geven maar volgens mij gebruiken ze bij mazda nu een of ander keramisch materiaal voor de afdichting van de motor
VLK Groep
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
moet ik het eerst lezenLuco/Alpine-racer schreef:ja jij niet?Gabri schreef:snap je het zelf nog

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
het is wat je floppen noemt
technisch vind ik het een mooi product
nsu is overgenomen door audi zoals zoveel andere merken
vandaar die vier ringen
De wankelmotor werd toegepast bij het automerk NSU (later opgegaan in het Audi concern) die de motor verder verbeterd heeft en op de markt bracht in de NSU RO 80.
technisch vind ik het een mooi product
nsu is overgenomen door audi zoals zoveel andere merken
vandaar die vier ringen
De wankelmotor werd toegepast bij het automerk NSU (later opgegaan in het Audi concern) die de motor verder verbeterd heeft en op de markt bracht in de NSU RO 80.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Wankelmotoren in auto's
De wankelmotor werd toegepast bij het automerk NSU (later opgegaan in het Audi concern) die de motor verder verbeterd heeft en op de markt bracht in de NSU RO 80.
Mercedes-Benz heeft met de wankelmotor geëxperimenteerd van 1962 tot in het begin van de jaren '70. Ze hebben zowel kleine wankelmotoren gebouwd voor hun sedans, maar ook een tweetal grotere voor een prototype genaamd de Mercedes-Benz C111. In 1969 was dat eerst een model met 3 rotors, goed voor 280 pk en in 1970 een model met 4 rotors dat een maximum leverde van meer dan 400 pk. Er is ook een wankelmotor ingebouwd in een Mercedes 350SL, welke met 320 pk ruim 120 pk meer leverde dan de standaard 3,5 liter V8, maar toch ook 60 kilo lichter was. Deze auto is cadeau gedaan aan Felix Wankel, hoewel deze nooit een rijbewijs heeft gehad.
Door de oliecrisis zijn geen van de Mercedessen met wankelmotor ooit in productie gegaan.
Citroëns experimentele auto's met WankelmotorOok het Franse merk Citroën heeft met de Wankelmotor geëxperimenteerd. Het zocht 500 trouwe klanten die bereid waren om, onder het waakzame oog van de firma en met de waarborg van optimale servicemogelijkheden, 30.000 km of meer per jaar te rijden met de vanaf 1 januari 1970 geproduceerde M 35. Het was een prototype afgeleid van het toenmalige model AMI 8, een 2+2 coupé met hydraulische ophanging zoals de DS, en uitgerust met een Wankelmotor van 995 cm³, goed voor 49 pk bij een toerental van 5500/minuut, en een topsnelheid van 144 km/u. Uiteindelijk werden er tussen 1970 en 1971 slechts 267 van geproduceerd.
Daarna waagde Citroën een stapje verder: in 1973 kreeg het Wankel-experiment een vervolg met de zogenaamde GS Birotor. De motor beschikte over twee rotors (in feite de verdubbeling van de M 35-motor) met een totale inhoud van 1990 cm³: deze leverde 107 pk bij 6500 toeren/minuut, goed voor een topsnelheid van 175 km/u. De Wankelmotor zorgde wel voor een super-geruisloze en snelle versie van het populaire GS-model, maar het benzineverbruik was bijzonder hoog, en dat maakte de verkoop (vanaf februari 1974, in volle oliecrisis) zeker niet tot een succes. Omdat Citroen zich realiseerde dat het project geen succes zou kennen, werd de productie van de GS birotor reeds na 847 exemplaren stopgezet in 1975, zonder dat er een nieuw koetswerk voor werd ontwikkeld, wat de oorspronkelijke bedoeling was geweest.
Na 1977 is het Japanse Mazda nu het enige autobedrijf ter wereld die de wankelmotor of rotatiemotor nog toepast. Vanaf 1978 eerst in het model RX-7, dat tot laat in de jaren '90 is geproduceerd en tegenwoordig in het model RX-8. Voor de Japanse thuismarkt zijn ook andere mazda modellen verkrijgbaar geweest met een wankelmotor, zoals de 929.
[bewerk]
Wankelmotoren in motorfietsen
De wankelcyclus: inlaat (blauw); compressie (groen); ontsteking (rood); uitlaat (geel).In de motorfietswereld zijn diverse motoren met wankelmotor op de markt gebracht. De eerste was de firma Van Veen die onder typeaanduiding OCR 1000 een zware en exclusieve motor op de markt bracht die gedurende korte tijd en in kleine oplage is gefabriceerd.
Suzuki bracht in 1975 DE Suzuki RE-5 op de markt, die een 500 cc enkel-schijfs wankelmotor bevatte. In 1978 werd de productie alweer gestaakt. (zie suzuki wankel)
De Duitse firma Hercules bracht in 1985 een motorfiets met wankelmotor op de markt die een doorontwikkeling was van de NSU/Audi technologie.
Het Engelse Norton concern bracht van 1983 tot 1988 een, voor de politie bedoelde, motorfiets met twee-schijfs wankelmotor van 588 cc uit. Iets eerder was er zelfs een race-motor uitgerust met dezelfde motor die korte tijd uitkwam in de 500 cc klasse. Door onduidelijkheid over de bepaling van de juiste cilinderinhoud werd deze motor al snel weer teruggetrokken. Er werd een straat-versie op de markt gebracht onder het type nummer RCW 588. De motor leverde een vermogen van 69,9 kW (95 PK) bij 9500 rpm en een maximaal koppel van 77,3 Nm bij 7500 rpm.
[bewerk]
Externe link
afstudeeropdracht over de wankelmotor
De wankelmotor werd toegepast bij het automerk NSU (later opgegaan in het Audi concern) die de motor verder verbeterd heeft en op de markt bracht in de NSU RO 80.
Mercedes-Benz heeft met de wankelmotor geëxperimenteerd van 1962 tot in het begin van de jaren '70. Ze hebben zowel kleine wankelmotoren gebouwd voor hun sedans, maar ook een tweetal grotere voor een prototype genaamd de Mercedes-Benz C111. In 1969 was dat eerst een model met 3 rotors, goed voor 280 pk en in 1970 een model met 4 rotors dat een maximum leverde van meer dan 400 pk. Er is ook een wankelmotor ingebouwd in een Mercedes 350SL, welke met 320 pk ruim 120 pk meer leverde dan de standaard 3,5 liter V8, maar toch ook 60 kilo lichter was. Deze auto is cadeau gedaan aan Felix Wankel, hoewel deze nooit een rijbewijs heeft gehad.
Door de oliecrisis zijn geen van de Mercedessen met wankelmotor ooit in productie gegaan.
Citroëns experimentele auto's met WankelmotorOok het Franse merk Citroën heeft met de Wankelmotor geëxperimenteerd. Het zocht 500 trouwe klanten die bereid waren om, onder het waakzame oog van de firma en met de waarborg van optimale servicemogelijkheden, 30.000 km of meer per jaar te rijden met de vanaf 1 januari 1970 geproduceerde M 35. Het was een prototype afgeleid van het toenmalige model AMI 8, een 2+2 coupé met hydraulische ophanging zoals de DS, en uitgerust met een Wankelmotor van 995 cm³, goed voor 49 pk bij een toerental van 5500/minuut, en een topsnelheid van 144 km/u. Uiteindelijk werden er tussen 1970 en 1971 slechts 267 van geproduceerd.
Daarna waagde Citroën een stapje verder: in 1973 kreeg het Wankel-experiment een vervolg met de zogenaamde GS Birotor. De motor beschikte over twee rotors (in feite de verdubbeling van de M 35-motor) met een totale inhoud van 1990 cm³: deze leverde 107 pk bij 6500 toeren/minuut, goed voor een topsnelheid van 175 km/u. De Wankelmotor zorgde wel voor een super-geruisloze en snelle versie van het populaire GS-model, maar het benzineverbruik was bijzonder hoog, en dat maakte de verkoop (vanaf februari 1974, in volle oliecrisis) zeker niet tot een succes. Omdat Citroen zich realiseerde dat het project geen succes zou kennen, werd de productie van de GS birotor reeds na 847 exemplaren stopgezet in 1975, zonder dat er een nieuw koetswerk voor werd ontwikkeld, wat de oorspronkelijke bedoeling was geweest.
Na 1977 is het Japanse Mazda nu het enige autobedrijf ter wereld die de wankelmotor of rotatiemotor nog toepast. Vanaf 1978 eerst in het model RX-7, dat tot laat in de jaren '90 is geproduceerd en tegenwoordig in het model RX-8. Voor de Japanse thuismarkt zijn ook andere mazda modellen verkrijgbaar geweest met een wankelmotor, zoals de 929.
[bewerk]
Wankelmotoren in motorfietsen
De wankelcyclus: inlaat (blauw); compressie (groen); ontsteking (rood); uitlaat (geel).In de motorfietswereld zijn diverse motoren met wankelmotor op de markt gebracht. De eerste was de firma Van Veen die onder typeaanduiding OCR 1000 een zware en exclusieve motor op de markt bracht die gedurende korte tijd en in kleine oplage is gefabriceerd.
Suzuki bracht in 1975 DE Suzuki RE-5 op de markt, die een 500 cc enkel-schijfs wankelmotor bevatte. In 1978 werd de productie alweer gestaakt. (zie suzuki wankel)
De Duitse firma Hercules bracht in 1985 een motorfiets met wankelmotor op de markt die een doorontwikkeling was van de NSU/Audi technologie.
Het Engelse Norton concern bracht van 1983 tot 1988 een, voor de politie bedoelde, motorfiets met twee-schijfs wankelmotor van 588 cc uit. Iets eerder was er zelfs een race-motor uitgerust met dezelfde motor die korte tijd uitkwam in de 500 cc klasse. Door onduidelijkheid over de bepaling van de juiste cilinderinhoud werd deze motor al snel weer teruggetrokken. Er werd een straat-versie op de markt gebracht onder het type nummer RCW 588. De motor leverde een vermogen van 69,9 kW (95 PK) bij 9500 rpm en een maximaal koppel van 77,3 Nm bij 7500 rpm.
[bewerk]
Externe link
afstudeeropdracht over de wankelmotor
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Het is zeker een technisch hoogstandje maar wat ik me afvraag is de ontwikkeling van zoŽn motor wel rendabel voor een fabrikant want mazda heeft een aantal jaar nodig gehad om de wankelmotor betrouwbaar te makenLuco/Alpine-racer schreef:het is wat je floppen noemt
technisch vind ik het een mooi product
nsu is overgenomen door audi zoals zoveel andere merken
vandaar die vier ringen
VLK Groep
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
goh doet me aan iemand denken zulke lappen text 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ow vertel?Gabri schreef:goh doet me aan iemand denken zulke lappen text
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
- Locatie: Sappemeer
snelheidslijntjeLuco/Alpine-racer schreef:ow vertel?Gabri schreef:goh doet me aan iemand denken zulke lappen text
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
die ja 

-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Bruto-adviesprijs dan lijkt het me excl.
Interessante lectuur, dat verhaal over de Wankel motor. Hoe zit het eigenlijk met de 2-takt motor?Toch ook een heel "economische" motor, elke tweede slag een arbeidsslag. Het lijkt wel of dit motor principe langzamerhand ter ziele is gegaan, alleen de lichte versies voor brommers e.d. (50 cc) bestaan nog. Zijn er nu nog "zware" types gemonteerd in voertuigen? In de jaren 50- 70 en nog vroeger natuurlijk werden tal van motorfietsen en enkele auto's (b.v. DKW, Wartburg) met 2-takt motor uitgerust.Ook Japan wist raad met de 2-takt motor, heel bekend was de 500 cc tweetakt van Suzuki. En nog jarenlang figureerde de 500 cc 2-takt in de zwaarste motorrace klasse. De verdwijning zal wel iets te maken hebben met een groot benzineverbruik en met de milieu eisen.
Ger
Ger
wat zouden jullie nemen, een JBL subwoofer met kist 250 watt 12 inch, of een magnat subwoofer met kist 300 watt? (inch weet ik niet) welke geeft de meeste bas? Gaat aangesloten worden op een Mac audio versterker die totaal max 440 wat geeft.
-
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: do 19 jul 2001 0:00
- Locatie: Westerbork
En de Croma testrit van vorige week en de graadmeter van vorige week en het verslag van ons bezoek aan Italdesign deze week en de graadmeter deze week. pffffffffffffffffffTom schreef:zit net de laatste autoweek door te bladeren staat er in "over en weer" weer een stukkie van Opa (andre)
Sommige mensen....André ter Velde schreef:En de Croma testrit van vorige week en de graadmeter van vorige week en het verslag van ons bezoek aan Italdesign deze week en de graadmeter deze week. pffffffffffffffffffTom schreef:zit net de laatste autoweek door te bladeren staat er in "over en weer" weer een stukkie van Opa (andre)
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Lijkt net of ie daar werkt, zoveel staat Opa in dat blad




JBL klinkt wel deftiger, denk ook dat ie wel wat meer peut heeft.