[Renault 19 16v Turbo]

Vertel hier alles over je project.
Gesloten
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

PtrGte schreef:eeuuhhh...

idee nr.1:

die plastic dop houd je hulpasje op z'n plek voor de oliepomp aandrijving...zou ik lekker laten zitten :)

en dat van die oliedruk snap ik ook nog niet helemaal...wil je tijdens koude startfase (dacht dat dan alleen het overdrukventiel open ging wegens de dikke olie) een hogere oliedruk creeren???

ahhhhhh had ik toch nog de helft goed, Aanvoer heb ik dus al gevonden.
Maar waar heeft reno dan de afvoer gelaten bij een TD?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Retour gewoon aanlassen op de carterpan, zit 9 van de 10x zo bij turbomotoren.
Bas H
Berichten: 50
Lid geworden op: za 1 jun 2002 20:15
Contacteer:

gewoon een gat boren. naast het plastic kapje en dan iets omlaag zit een vlak stuk. Als je daar boort kom je mooi in het carter uit. Tap er dan draad in en je kan er een nippel indraaien. Je olie aanvoer kan je gewoon maken door een tstuk te plaatsen op de plaats waar nu je druksensor zit. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. Mijn motor loopt nu.

succes bas
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

TMC16v schreef:
PtrGte schreef:eeuuhhh...

idee nr.1:

die plastic dop houd je hulpasje op z'n plek voor de oliepomp aandrijving...zou ik lekker laten zitten :)

en dat van die oliedruk snap ik ook nog niet helemaal...wil je tijdens koude startfase (dacht dat dan alleen het overdrukventiel open ging wegens de dikke olie) een hogere oliedruk creeren???

ahhhhhh had ik toch nog de helft goed, Aanvoer heb ik dus al gevonden.
Maar waar heeft reno dan de afvoer gelaten bij een TD?
FOUT!!!

ik je hebt ook de AANVOER verkeerd...tenzij je je turbo wilt voorzien van koelwatersmering??? :D ik zou die aanvoer pakken van de plek waar de drukmeter nu zit... :)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

PtrGte schreef:
TMC16v schreef:
PtrGte schreef:eeuuhhh...

idee nr.1:

die plastic dop houd je hulpasje op z'n plek voor de oliepomp aandrijving...zou ik lekker laten zitten :)

en dat van die oliedruk snap ik ook nog niet helemaal...wil je tijdens koude startfase (dacht dat dan alleen het overdrukventiel open ging wegens de dikke olie) een hogere oliedruk creeren???

ahhhhhh had ik toch nog de helft goed, Aanvoer heb ik dus al gevonden.
Maar waar heeft reno dan de afvoer gelaten bij een TD?


FOUT!!!

ik je hebt ook de AANVOER verkeerd...tenzij je je turbo wilt voorzien van koelwatersmering??? :D ik zou die aanvoer pakken van de plek waar de drukmeter nu zit... :)
smeert ook wel toch :D :D
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

[img]http://www.minddrive.nl/Turbo%20Match.jpg[/img]

Aan de Vermogens indicatie hecht ik geen waarde, Wel aan de turbo en A/R gegevens die eruit rollen. Voor de mensen die willen spelen:

http://www.turbofast.com.au/TFmatch.html

Verder is nu alles klaar om weer gemonteerd te worden. Wachten is nu op pakkingen en lagerschalen. Zal nog even duren aangezien de auto voor gaat. :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Pff wat een bout programma.. Het enige wat dat ding gebruikt is een GT25 voor kleine motoren.. zelfs voor een 1.2
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Was er toch al achter dat T25 gewoon de meest geschikte is in mijn ogen. Ben alleen benieuwd of er ook een versie is die zowel op olie als op het koelststeem aangesloten kan worden.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

TMC16v schreef:
Aan de Vermogens indicatie hecht ik geen waarde, Wel aan de turbo en A/R gegevens die eruit rollen. Voor de mensen die willen spelen:
Als je geen waarde hecht aan 't berekende vermogen, is de geadviseerde turbo ook niet zinvol voor je.
rev it like a rental
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Menno schreef:
TMC16v schreef:
Aan de Vermogens indicatie hecht ik geen waarde, Wel aan de turbo en A/R gegevens die eruit rollen. Voor de mensen die willen spelen:
Als je geen waarde hecht aan 't berekende vermogen, is de geadviseerde turbo ook niet zinvol voor je.
Ik heb geen vermogen voor ogen maar een koppel van tussen 200 en 240nm aan de kruk-as. En dat koppel moet hij relatief betrouwbaar kunnen volhouden :worship:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20614.jpg[/img]

Oliecooler van een Citroen XM V6 24v,
Heb setje nieuwe slangen eraan.
Heb al een idee hoe ik hem aangesluiten aangezien ik geen thermostaat heb.
Wou ik het aansluiten tussen retour van de turbo en carter.
De mooie ophang beugels maken het mogelijk hem op zijn kop te monteren onder de rechterkoplamp.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Moet je vanaf de oliefilter nemen.

Kun je er niet zo'n ding van de gt tussen schroeven?

De olieretour koelen heb je vrijwel niets aan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Slangen van de Praxis?

Zo'n ding in de retour van je turbo is wel een beetje vragen om problemen. (en weinig flow, dus weinig koeling)
rev it like a rental
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Menno schreef:Slangen van de Praxis?

Zo'n ding in de retour van je turbo is wel een beetje vragen om problemen. (en weinig flow, dus weinig koeling)
Nee van de gamma :D
Die op de foto had ik ff voor de maat zitten nu versies van rubberachtig iets aan. Ga idee van riel eens verder uitvissen of dat werkt.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Wat betreft de oliekoeler zou ik gewoon netjes een mocal koeler aanschaffen met bijbehorend aansluitsetje, dat werkt tenminste wel, en past er zo op.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ding heeft me niets gekost dus kan allicht proberen of het werkt. Wordt het niets heeft het me alleen een GTT adapter gekost.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Whehe wat een waardeloos ding zeg, koop idd gewoon een complete mocal set als je echt serieus wil overkomen. :p
Dit koelt echt niet veel beter als de standaard water/oliekoeler van de 16v.

En als je gelezen had, heb ik al gezegd dat je de olieretour zo restrictieloos mogelijk wilt hebben, anders gaat je turbo binnen no time naar de haaien (S)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Steven schreef:Whehe wat een waardeloos ding zeg, koop idd gewoon een complete mocal set als je echt serieus wil overkomen. :p
Dit koelt echt niet veel beter als de standaard water/oliekoeler van de 16v.

En als je gelezen had, heb ik al gezegd dat je de olieretour zo restrictieloos mogelijk wilt hebben, anders gaat je turbo binnen no time naar de haaien (S)
Wil hem gaan aansluiten via GTT systeem. Verder werkte het ding prima op de auto waar hij afkwam.

En dit is een low budget project, Dus zie wel hoever ik ermee kom :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ei, F7p(turbo) low budget klinkt niet goed samen.

Nu ben ik ook wel fan van low-butgetten maar sommigen dingen gaan gewoon niet anders :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Riël schreef:Ei, F7p(turbo) low budget klinkt niet goed samen.

Nu ben ik ook wel fan van low-butgetten maar sommigen dingen gaan gewoon niet anders :)
Low budget betekend niet dat we gaan besparen op lagers oid.
Maar intercooler,oliecooler en verglijkbare delen 2e hands / Ebay / marktplaats kan helemaal geen kwaad.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Steven schreef:Whehe wat een waardeloos ding zeg, koop idd gewoon een complete mocal set als je echt serieus wil overkomen. :p
Dit koelt echt niet veel beter als de standaard water/oliekoeler van de 16v.

En als je gelezen had, heb ik al gezegd dat je de olieretour zo restrictieloos mogelijk wilt hebben, anders gaat je turbo binnen no time naar de haaien (S)
Waarom zou alles andere dan wat je via de bestaande kanalen voor veeeel geld wordt aangeboden minder goed zijn? Bovendien, dit ding koelt sowieso beter dan niks, want dat is wat er standaard op zit op een F7 blok.
Ik zou ook maar wat graag met een zelf gevonden oplossing voor bijvoorbeeld de IC rondrijden dan met een 700 euro bullshit IC van merk X. :wink: Dat blok gaat tenslotte ook geen 650PK leveren (waar die dure IC voor bedoelt is) maar een "measely" 170 ofzo. :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zelfbouw en ontwikkeling rules!! :worship:

ik zou als ik jou was allleen wel even goeie olie slangen laten maken bij lasaulec of zo en niet die gamma waterleidingen monteren die gaan erg snel stuk!
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Nu ben ik aan het tobben over een sandwitchplaatje.

[img]http://www.minddrive.nl/zonder%20oliekoeler.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/alleen%20oliekoeler.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/oliekoeler%20en ... filter.jpg[/img]

Nu schijnt dus dat niet elke 19 16v een warmte wisselaar heeft maar dat sommige filter direct op de mtor hebben. Een GTT heeft een andere sandwitchplaat waarop een luchtgekoelde oliekoeler zit.

Wat is dus beter watergekoelde koeler of die van een GTT met luchtgekoelde koeler
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

voor de sandwich plate maakt dat niet uit. Meestal is een luchtgekoelde MET thermostaat beter.

GT (volgens mij standaard clio 16V ook) hebben een warmte wisselaar. De water is sneller warm als de olie, en die verwaarmt dus de olie en later als de olie heter is gaat het andersom, en word vervolgens de water weer lucht gekoeld
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik heb op het circuit gereden met, en zonder dat ding tussen het oliefilter met dezelfde motor voorzien van een externe oliekoeler. Als ik het verschil in buitentemperatuur meereken, scheelde het op de meter eigenlijk nauwelijks iets. Als je dus een externe koeler gaat gebruiken is hij niet per se noodzakelijk, maar als je hem toch hebt zoals jij, moet je hem er gewoon opzetten. Deze is overigens van een clio16v, en zit ook op de megane 2.0 16V. Op de 19 is hij inderdaad ook geleverd, maar dat is een dunnere.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ben een Sandwitchplate van een opel astra op het spoor,
Is bijna het zelfde als die ik nu heb alleen dan voorzien van thermostaat met extrerne koeler!
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Wat bedoel je met een sandwich plate Chris? Je bedoelt de adapterplaat achter je oliefiltertje om je oliekoeler op aan te sluiten?
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

MarcoG schreef:Wat bedoel je met een sandwich plate Chris? Je bedoelt de adapterplaat achter je oliefiltertje om je oliekoeler op aan te sluiten?
Dat heet een sandwitchplate schijnt!
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

kan aan mij liggen maar door dat zilvere ding stroomt toch koelvloeistof ?
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Christian schreef:kan aan mij liggen maar door dat zilvere ding stroomt toch koelvloeistof ?
Klopt! Water en olie :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Vraag me ook af wat je met de benaming sandwich plate moet, het is gewoon een warmtewisselaar.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ja het verwarmt elkaar zo dat ze allebij snel op temp zijn klaar :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah de sandwitchplate en de warmtewisselaar worden hier weer heerlijk door elkaar gebruikt :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:Jah de sandwitchplate en de warmtewisselaar worden hier weer heerlijk door elkaar gebruikt :p
bij het sandwichen komt ook warmte vrij :lol:

oops: verkeerde forum :p :p :p :p
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

De warmte wisselaar is een warmtewisselaar.

En de adapterplaat heb je nodig om je oliekoeler op aan te sluiten, lijkt er een beetje op, maar is niet hetzelfde. (Y)
Gesloten