In mijn clio 1 zit een airbag stuur. volgens een garage hier is het ene laguna stuur maar zit er geen airbag in omdat er geen sensors waren.. weet niet 100% zeker of dit klopt maar ik ga er maar van uit dat er niks in zit
maar hoe krijg ik mijn stuur eraf nu, kan ik die kap mer "airbag" erop gewoon eraf trekken? of moet dat op een speciale manier? want ik krijg hem er niet 123 af.
thnx
Laatst gewijzigd door catscan op di 1 nov 2005 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb hier ook zo'n stuur liggen, compleet met airbag er nog in, en volgens mij zit alle slimmigheid in het stuur zelf. Heb geen bedrading en geen sensoren kunnen ontdekken in de auto zelf. Als je de airbag zelf ontkoppelt gaat er op het stuur een rood lampje knipperen, ook als je het stuur in zijn geheel verwijderd. Er zit dus ook iets van een "batterij" in. Waarschijnlijk voed deze batterij tevens de aansturing van de airbag en de sensor. Als je het stuur open maakt zie je ook het 1 en ander zitten naast de airbag module zelf.
Clio Baccara 16v schreef:GP = Grand Prix, dat is een speciale uitvoering van de clio 16v (500 stuks, alleen geleverd in Duitsland).
Die had ook een airbagstuur.
Gr, Frits.
Het stuur uit een GP is het zelfde als een stuur uit een Safrane Baccara Bi-Turbo en nog enkele andere Safrane uitvoeringen
Haas schreef:post dat verder ff in t act: clio16V. Staat er btw ook al in, recent ergens, paar pagina's terug
thnx voor de tip maar kan het niet echt vinden.. weet jij een beetje waar het staat?
ik moet mijn kolom eruit hebben dus en moet weten hoe hij in de motorruimte los moet en hoe ik alles moet laten lassen..
zit namelijk een vrij grote vrije slag in mijn stuur vanuit de middenstand, en ik hoorde dat lassen het goedkoopste is.. maar moet wel aan de lassers precies vertellen wat er gebeurt moet worden
Clio Baccara 16v schreef:GP = Grand Prix, dat is een speciale uitvoering van de clio 16v (500 stuks, alleen geleverd in Duitsland).
Gr, Frits.
Het stuur uit een GP is het zelfde als een stuur uit een Safrane Baccara Bi-Turbo en nog enkele andere Safrane uitvoeringen
Gr, Frits.
Gr, Frits.
Kijk wel uit als je met het stuur aan de gang gaat, om de airbag vol te blazen zit er in het stuur een hoeveelheid springstof die gelijkstaat aan 2 handgranaten...
Je ziet in de tekening op beide stuurkolommen dat grote rubber zitten. Als je die in de auto ff weghaalt (bij je pedalen) zit daaronder een kruisstuk, en daar net boven zit die trillingsdemper die speling heeft. Als je aan het stuur draait voel je de vrije slag, en je kijkt naar die trillingsdemper, zie je vanzelf wel wat er "los" zit. Als je het ziet spreekt het voor zich.
want de garage vertelde me dat bij een clio je het hele stuk nieuwe moet doen en een rubber kan vervangen net als bij een 5je. is dit lulkoek of kan het echt niet, en moet het daarom gelast worden?
en daarom wordt hij regelmatig gelast. Maar zoals er al gezegd wordt, als je het zelf eens bekijk zie je snel genoeg waar de speling zit. Met een beetje goede wil heb je hem er in een uurtje uit.
die moet er uit die buis, maar dat lukt wel met een beetje vroeten en kloten. Maar dit is idd het minst fijne stukje van het werk, hoewel je die buis er in een paar minuutjes uit hebt