airbag stuur demonteren + kolom

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
catscan

In mijn clio 1 zit een airbag stuur. volgens een garage hier is het ene laguna stuur maar zit er geen airbag in omdat er geen sensors waren.. weet niet 100% zeker of dit klopt maar ik ga er maar van uit dat er niks in zit :p

maar hoe krijg ik mijn stuur eraf nu, kan ik die kap mer "airbag" erop gewoon eraf trekken? of moet dat op een speciale manier? want ik krijg hem er niet 123 af.

thnx :)
Laatst gewijzigd door catscan op di 1 nov 2005 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

Er zijn wel Clio's 1 met werkende airbag.

Meestal zit zo'n ding vanaf de achterkant met 2 boutjes vast.
rev it like a rental
catscan

klopt.. dom van mij :p zit vast met torq schroef waarvan ik net niet de maat heb :(

maar die vent bij de garage wist dat te vertellen na even onder mijn dasboard te hebben gekeken maar ik weet dus niet zeker of er 1 in zit of niet.

niet dat straks dat ding eruit knalt :p
Bart V

Ik heb hier ook zo'n stuur liggen, compleet met airbag er nog in, en volgens mij zit alle slimmigheid in het stuur zelf. Heb geen bedrading en geen sensoren kunnen ontdekken in de auto zelf. Als je de airbag zelf ontkoppelt gaat er op het stuur een rood lampje knipperen, ook als je het stuur in zijn geheel verwijderd. Er zit dus ook iets van een "batterij" in. Waarschijnlijk voed deze batterij tevens de aansturing van de airbag en de sensor. Als je het stuur open maakt zie je ook het 1 en ander zitten naast de airbag module zelf.
Haas
Car: Megane RS

dat soort sturen zaten toch o.a. in GP's?
@bart, ook geen sleuf oid op de naaf?
catscan

gp's?
Haas

Clio 16V Grand Prix's ;)
Frits Clio 16v

GP = Grand Prix, dat is een speciale uitvoering van de clio 16v (500 stuks, alleen geleverd in Duitsland).
Die had ook een airbagstuur.

Gr, Frits.
catscan

op die manier :P

ik ben trouwens bezig om mijn stuurkolom eruit te halen.

maar waar zit ie bij de kruiskoppeling bevestigd? als ik vanuit de motorruimte naar het schutbord kijk zie ik zo niet 123 wat ik moet hebben.

iemand die misschien meer weet? :)
Haas

post dat verder ff in t act: clio16V. Staat er btw ook al in, recent ergens, paar pagina's terug :)
Robert-Jan

Clio Baccara 16v schreef:GP = Grand Prix, dat is een speciale uitvoering van de clio 16v (500 stuks, alleen geleverd in Duitsland).

Gr, Frits.
Het stuur uit een GP is het zelfde als een stuur uit een Safrane Baccara Bi-Turbo en nog enkele andere Safrane uitvoeringen
VLK Groep
catscan

Haas schreef:post dat verder ff in t act: clio16V. Staat er btw ook al in, recent ergens, paar pagina's terug :)
thnx voor de tip maar kan het niet echt vinden.. weet jij een beetje waar het staat?

ik moet mijn kolom eruit hebben dus en moet weten hoe hij in de motorruimte los moet en hoe ik alles moet laten lassen..
zit namelijk een vrij grote vrije slag in mijn stuur vanuit de middenstand, en ik hoorde dat lassen het goedkoopste is.. maar moet wel aan de lassers precies vertellen wat er gebeurt moet worden :P
Haas

Robert-Jan schreef:
Clio Baccara 16v schreef:GP = Grand Prix, dat is een speciale uitvoering van de clio 16v (500 stuks, alleen geleverd in Duitsland).

Gr, Frits.
Het stuur uit een GP is het zelfde als een stuur uit een Safrane Baccara Bi-Turbo en nog enkele andere Safrane uitvoeringen
het zat ook in onze laguna uit 96
Menno

Met een beetje goeie wil, je neus dicht, en een blusser in de buurt, kan je 'm gewoon lassen terwijl ie nog in de auto zit. Scheelt een hoop geklooi.
rev it like a rental
Haas

:lol: :)
Tom
Moderator
Car: MB

Haas schreef:
Robert-Jan schreef:

Gr, Frits.
en het ziet er niet uit in een clio :smoke:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robert-Jan

Tom schreef:
Haas schreef:
Robert-Jan schreef:

Gr, Frits.
en het ziet er niet uit in een clio :smoke:
Kan me er niet echt aan storen dat ie erin zit :D.
VLK Groep
laguna2
Contacteer:

Kijk wel uit als je met het stuur aan de gang gaat, om de airbag vol te blazen zit er in het stuur een hoeveelheid springstof die gelijkstaat aan 2 handgranaten...
Haas

weet wel dat de inflators van volvo X40 voor de bestuurdersairbag onder een druk staan van ong 250 bar :)

Das toch ff boem hoor.. :s
catscan

Wat moet er precies gelast worden en hoe kom je erbij?

misschien dat ik dan beter kan doen dan :)

als het eruit halen toch zoveel werk is..

en dat stuur haal ik er wel uit met goede hoop :P
Tom
Moderator

er zit een rubber in een koppeling in de stuurkolom, hier krijg je naar verloop van tijd speling op. Die zou je eventueel kunnen lassen
catscan

oke..
dus je moet er vanaf de motorruimte bij en verder hoeft de kolom niet los/eruit?? of is dat geen slim idee

want ik wil het snel laten doen in het weekend en daarna heb ik me auto weer nodig voor me werk :)
Haas

ten eerste...snel doen is nooit goed, gat altijd fout :P ;)

je moet erbij kunnen onder je dash meen ik...
Tom
Moderator

onder je dash idd. Persoonlijk zou ik hem eruit halen en dan lassen. Zou ik makkelijker en beter vinden. Ook dat kan in een middagje.
catscan

zie dit plaatje
http://img156.imageshack.us/my.php?image=17zh.jpg

ff kopiere plakke in adresbalk :P

maar ik wat moet er precies gelast worden dan?
is iemand die een beetje gedetaileerd dat kan zeggen :P zou heel fijn zijn :)
Bart V

Je ziet in de tekening op beide stuurkolommen dat grote rubber zitten. Als je die in de auto ff weghaalt (bij je pedalen) zit daaronder een kruisstuk, en daar net boven zit die trillingsdemper die speling heeft. Als je aan het stuur draait voel je de vrije slag, en je kijkt naar die trillingsdemper, zie je vanzelf wel wat er "los" zit. Als je het ziet spreekt het voor zich.
catscan

thnx :)

is me al een stuk duidelijker nu..

want de garage vertelde me dat bij een clio je het hele stuk nieuwe moet doen en een rubber kan vervangen net als bij een 5je. is dit lulkoek of kan het echt niet, en moet het daarom gelast worden?
Tom
Moderator

je kunt een hele nieuwe plaatsen, heb ik een jaartje geleden ook gedaan. Rubbers vervangen kan idd niet volgens mij.
catscan

dat kan ja.. maar de prijs was volgend de garage 205,- incl btw exl werkuren. :P

is me toch iets te prijzig voor mijn 10 jaar oud autotje als het ook goedkoper kan :P
Tom
Moderator

en daarom wordt hij regelmatig gelast. Maar zoals er al gezegd wordt, als je het zelf eens bekijk zie je snel genoeg waar de speling zit. Met een beetje goede wil heb je hem er in een uurtje uit.
catscan

edit
Laatst gewijzigd door catscan op zo 27 nov 2005 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
catscan

Kut.. heb ik net alels los en dan wilt die kolom er niet uit:S

die luchtbuis voor de ventilatie zit in de weg :S moet ik zeker heel dashboard los slopen om die buis eruit te krijgen:S
Tom
Moderator

die moet er uit die buis, maar dat lukt wel met een beetje vroeten en kloten. Maar dit is idd het minst fijne stukje van het werk, hoewel je die buis er in een paar minuutjes uit hebt
Tom
Moderator

effe iets anders, verkopen ze bij reno eigenlijk nog stuurjtes van de clio 16v/willi/19 16v? En zo ja, voor hoeveel
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

ik heb nog een clio 16v stuur liggen voor je als je wil?

weet niet of ze ze nog nieuw verkopen eigenlijk..maar zal vast niet heel goedkoop zijn..
Plaats reactie