jb versnellings bakken

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
clio-special
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 okt 2005 19:14

ik heb ff een vraag aan iedereen die verstand heeft van versnellingsbakken
ik heb een clio 16v met een jb3 048 bak en ik wil mijn bak gaan wisselen met een bak met andere overbrengen (tandwielverhoudingen)
heeft iemand misschien een lijst met versnellingsbakken?
of met verhoudingen?
ik wil langere versnellingen en een hogere topsnelheid
alvast bedankt
michel 16v
Berichten: 997
Lid geworden op: za 13 apr 2002 0:00
Locatie: nijverdal
Contacteer:

clio-special
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 okt 2005 19:14

daar heb ik wat aan heb je ook zo'n lijst maar dan ook met jb1 bakken?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

bedenk wel dat langere versnellingen langzamere acceleratie geven :)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

daarom is ook een langere 5 wat mij betreft een ideale oplossing, toch een lekkere acceleratie en ook een hoge top snelheid, en mischien nog wel belangrijker, je motor draait wat minder toeren als je 120/140 rijd
R5GTT. Drive it like you stole it
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ja dat zeg ik ook al jaren maar waar moet je die lange 5 dan uitslopen?
clio-special
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 okt 2005 19:14

het hele probleem is dat m'n clio bij 2000toeren in de 5e versnelling 50km/u loopt en als ik 120km/u rij dan zit ik tegen de 4500toeren
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, dat deed de mijne ook....dus daarom wil je andere??? :X
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Euhhh.... je kunt wel een hele lange of een iets langere 5de versnelling monteren, maar je topsnelheid wordt niet hoger, maar lager bij gelijkblijvend (standaard) vermogen.

Waarom? Omdat je motor het niet trekt.

Zou mooi zijn: knal er een lange vijf in, een langere eindoverbrenging, 19 inch wielen, met 80 serie banden, en je gaat 50 km harder :foto:


Alleen als je wezenlijk meer PKs hebt als standaard, dan is een langere bak leuk, om een hoge top te halen.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Tenzij je auto in zn 5 de begrenzer nog haalt toch?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ookal leg je begrenzer later, zal t niet erg veel harder gaan. Die ligt daar niet voor nix natuurlijk. Versnellingsverhoudinge worden niet gekozen a.d.h.v. leukigheid, maar a.d.h.v. het motorvermogen en koppel..
Leuke tip: ga maar eens bij F12004 oid rijden en leg je verhoudingen uber lang...zit je in de 7, gas erop...hmz..de toeren vallen terug, terug naar 6, op naar 7 ... en weer terug.. Vermogen bepaald je top in wezen
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Hmm ja ok..

Zei dat omdat die gozer waar ik mn velgen op heb gehaald een clio RSi heeft, waarbij ie een 5 van een diesel erin heeft gehangen ofzo, en nou liep ie bij 120 nog maar 3000 tpm zei ie, en haalde ie een hogere top...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

minder toeren bij dezelfde snelheid is logisch he...maar hogere top kan bijna niet. Ga maar eens op je fiets bergop rijden in de drie. Op een gegeven moment ga je zelf ook terug naar de twee en misschien zelfs de 1 :)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Ja leek me ook sterk..maar hij had t erover dat ie op 215 had gezeten..en top RSi is uit mn hoofd 195...
zal wel aan zn wielen hebben gelegen dan :D


Is dat ook weer uit de wereld ;)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

kan wel wat schelen, maar ook als je er bij wijze van tractorwielen op legt, zal het vermogen dat niet trekken...kracht, arm, toerental enz he :P
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Ja snap ik..heb ooit ook mechanica gehad ;)

Ik bedoelde eigenlijk dat ie gewoon een flinke tellerafwijking heeft ;)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dat ook..en verbeelding denk ik ook :P
clio-special
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 okt 2005 19:14

ok ik heb nu delen over tellerafwijkingen gelezen en andere banden maar het gaat mij hierom: ik had bij mijn vorige 16klepper een versnellingsbak van een volvo gemonteerd (zoals jullie weten heeft volvo langere tijd ook rondgereden met renault blokken en bakken) en met die bak haalde ik 110km/u in m'n 2e versnelling en in de 5e versnelling draaide m'n moter lang geen 4500toeren, nu weet ik alleen het type van die bak niet maar volgens mij was het een jb1?
verder is m'n 16v voorzien van een open k&n filter, spagetti spuitstuk,katvervanger een laser einddemper en 16inch wielen (tellerafwijking bij 100km/u is 5km)
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Ik zou eerst deze bak, of je teller maar eens nakijken. Ik zit op 3600 RPM bij 120 in de 5. Ook een clio 16V JB3.
clio-special
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 okt 2005 19:14

ik heb een rondje gereden met een testkast van renault naast me en toen m'n teller 100km/u aangaf gaf die testkast105km/u aan
ik weet niet watvoor indice nummer jou bak heeft maar daar zit ook verschil in de mijne is een 048
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

ik heb ook een 048
clio-special
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 okt 2005 19:14

ok heb je enig idee waar ik op moet letten?
ik heb nog geen rare geluiden uit me bak gehoord?
zou het kunnen dat de vorige eigenaar er een andere eindoverbrenging in heeft gezet?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hou ook rekening met de afwijking van je toerenteller.
Mijn toerenteller wijkt ongeveer 150-200 tpm af bij 3500 tpm.....
clio-special
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 okt 2005 19:14

hey hobby rob weet jij misschien of je ook de CLIP van de renault dealer kan aansluiten op een clio fase 1?
want anders kan ik een grafiek uitdraaien met snelheid, toerental en temperaturen
p.s. wat heb jij nou op je foto staan heb je een 16v dashboard aangepast?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Een clip kan alleen aan wat nieuwere Renaults volgens, aan een Clio 1 kun je in ieder geval alleen maar de XR25 hangen.

Ik heb m'n klokunit inderdaad aangepast, daar kun je alles over lezen in m'n projecttopic. Klik hier
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

robclio16V schreef:Een clip kan alleen aan wat nieuwere Renaults volgens, aan een Clio 1 kun je in ieder geval alleen maar de XR25 hangen.
Je kan de clip er wel op aan sluiten heb je alleen de diagnosefunctie voor het programmeren van rekeneenheden en sleutels heb je de XR25 nodig
VLK Groep
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Heb het vandaag nog eventjes getest. En 120 in z'n 5 is 3600 RPM en 120 in z'n 4 is 4500 RPM.
Plaats reactie