verschil 1.8 16V t.o.v 2.0 16V

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
appieclio
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 aug 2005 15:47

Hoe zie ik het verschil tussen een 1.8 en een 2 liter blok .
Vanaf de bovenkant zien ze er namelijk hetzelfde uit . Daarbedoel ik de letters op het blok. Fe 1.6 als ik het goed heb
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Uiterlijk is nagenoeg hetzelfde,

't vermogen niet :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

appieclio schreef:Hoe zie ik het verschil tussen een 1.8 en een 2 liter blok .
Vanaf de bovenkant zien ze er namelijk hetzelfde uit . Daarbedoel ik de letters op het blok. Fe 1.6 als ik het goed heb

F 16 i.e.

staat daar :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als het een originele 2.0 is, kan je het verschil zien aan de motorcode op het indentificatieplaatje, die zit vlak naast waar de peilstok de motor in gaat.

Motorcode voor een 1.8 16V is F7P, en 2.0 16V is F7R

Dit zijn de enige zichtbare verschillen.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Volgens mij zijn er wel iets meer zichtbare verschillen... Kan me herinneren dat er ergens ribbels zaten op de F7R, terwijl dat bij de F7P glad was of zo. Weet alleen niet meer waar en zo. :S :)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Klopt Merijn, aan het onderblok heeft een F7R tpv waar de krukas ronddraait bulten aan de buitenkant en de 1.8 liter heeft deze niet.
Dus als je een 2.0liter krukas monteert in een 1.8 blok moet er een beetje bijgefreesd worden aan de binnenkant in het onderblok en een F7P motor heeft daar aan de buitenkant verdikkingen zitten zodat daar wat meer vlees zit.

MAW, als je in een 1.8 teveel wegfreest heb je een gat in je onderblok terwijl een F7R heeft hier wat meer staal heeft.
Rob 16v
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 14:49
Locatie: Sleen
Contacteer:

MarcoG schreef:moet er een beetje bijgefreesd worden
Hoe doe je dat bijfrezen :wink: :p
knetter
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 28 nov 2004 10:36
Locatie: grave
Contacteer:

met heel veel hitte :p
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Rob 16v schreef:
MarcoG schreef:moet er een beetje bijgefreesd worden
Hoe doe je dat bijfrezen :wink: :p
jooonge jonge...ik moest er wel 8 seconden over nadenken idd. Maar dat zal wel aan de hoeveelheid methanol liggen die ik al genuttigd heb. :)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

MarcoG schreef:jooonge jonge...ik moest er wel 8 seconden over nadenken idd. Maar dat zal wel aan de hoeveelheid methanol liggen die ik al genuttigd heb. :)
Laten we toch hopen voor je gezichtsvermogen dat dat ethanol is...

Cilinderkop en cilinderblok van een 2.0 F7R zijn beide anders...

En een Megane 16v/ Sport Spider 2.0 cilinderkop verschilt weer ten opzichte van de Williams 2.0...

Maar om even bij de Clio te blijven. Een Williams heeft 0,7mm grotere zuigers en 9,5mm meer slag. Totaal 82,7 en 93mm voor 1998cm³.

Een 16v heeft 82mm boring en 83,5 slag voor 1764cm³.

Een Williams F7R cilinderkop heeft grotere inlaatkleppen (dus ook klepzetels) en wat andere details aan de koeling van diezelfde cilinderkop.

Een Megane/ Sport Spider cilinderkop heeft een andere (kleinere) vorm in- en uitlaatkanalen. Maar waarschijnlijk kunnen anderen de details beter invullen.

Een F7R onderblok heeft een grotere krukkast. (Krukkast is de ruimte waarin je krukas ronddraait.) De krukas is tenslotte groter in diameter.

Dus uiterlijk zijn ze hetzelfde; intern echter zijn er grote verschillen. Ook qua output aan diezelfde krukas trouwens. Een F7R is echt een schunnig stuk sterker...

Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen met :lol: beantwoorden...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

speedline schreef:Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen met :lol: beantwoorden...
???
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Ha Speedline, dus ik ben niet de enige nog zo laat wakker. Zal wel Ethanol geweest zijn denk ik. :beer:

Je zegt dat het onderblok van buiten hetzelfde is...maar ik zag daar waar de krrrrrukas ronddraaide een paar bulten zitten waar een 1.8 geen bulten heeft. Toch? Of had ik weer teveel drank op? :)

PtRGTE breekt zŽn nek over die dingen, moet het wel kenne weten, waar is die eigenlijk? (Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ga maar gewoon eens rijden in een willi en een 16v. Voor dat verschil in aanschaf krijg je meer dan alleen gouden wielen hoor!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Tom schreef:ga maar gewoon eens rijden in een willi en een 16v. Voor dat verschil in aanschaf krijg je meer dan alleen gouden wielen hoor!!
Betere stoelen? :~
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Blauwe gordels? ;)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Blauwe tellerplaten ;)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

blauw plaatje op je versnellingspook... "Gouden" plaatje op het dashboard met een nummer... grotere spoorbreedte voor...

Volgens mij ging het om F7P vs. F7R
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

(Y) Calle
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

weer zo'n jaloerse 16v-rijder :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik rijd geen 16V :P

maar ontopic is wel handig :)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

MarcoG schreef:Ha Speedline, dus ik ben niet de enige nog zo laat wakker. Zal wel Ethanol geweest zijn denk ik. :beer:

Je zegt dat het onderblok van buiten hetzelfde is...maar ik zag daar waar de krrrrrukas ronddraaide een paar bulten zitten waar een 1.8 geen bulten heeft. Toch? Of had ik weer teveel drank op? :)

PtRGTE breekt zŽn nek over die dingen, moet het wel kenne weten, waar is die eigenlijk? (Y)
Toch teveel gezopen... Of teveel hersencellen weggespoeld...

And I quote mijzelf:

Cilinderblok en cilinderkop van een F7R (da's een 2-liter) zijn beiden (dus kop en blok) anders (tov een F7R 1.8 16v)...

(S)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

speedline schreef: Een F7R onderblok heeft een grotere krukkast. (Krukkast is de ruimte waarin je krukas ronddraait.) De krukas is tenslotte groter in diameter.

Dus uiterlijk zijn ze hetzelfde; intern echter zijn er grote verschillen. Ook qua output aan diezelfde krukas trouwens. Een F7R is echt een schunnig stuk sterker...

Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen met :lol: beantwoorden...
Ik weet het, ik moet van de drank afblijven...'k lees het waarschijnlijk nog steeds verkeerd. :lol:
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Zo der is er ff eentje scherp zeg. Hulde voor deze man!!! :worship:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

speedline schreef:
MarcoG schreef:Ha Speedline, dus ik ben niet de enige nog zo laat wakker. Zal wel Ethanol geweest zijn denk ik. :beer:

Je zegt dat het onderblok van buiten hetzelfde is...maar ik zag daar waar de krrrrrukas ronddraaide een paar bulten zitten waar een 1.8 geen bulten heeft. Toch? Of had ik weer teveel drank op? :)

PtRGTE breekt zŽn nek over die dingen, moet het wel kenne weten, waar is die eigenlijk? (Y)
Toch teveel gezopen... Of teveel hersencellen weggespoeld...

And I quote mijzelf:

Cilinderblok en cilinderkop van een F7R (da's een 2-liter) zijn beiden (dus kop en blok) anders (tov een F7R 1.8 16v)...

(S)
neem aan dat je een F7P bedoeld :p
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

speedline schreef:
MarcoG schreef:jooonge jonge...ik moest er wel 8 seconden over nadenken idd. Maar dat zal wel aan de hoeveelheid methanol liggen die ik al genuttigd heb. :)
Laten we toch hopen voor je gezichtsvermogen dat dat ethanol is...

Cilinderkop en cilinderblok van een 2.0 F7R zijn beide anders...

En een Megane 16v/ Sport Spider 2.0 cilinderkop verschilt weer ten opzichte van de Williams 2.0...

Maar om even bij de Clio te blijven. Een Williams heeft 0,7mm grotere zuigers en 9,5mm meer slag. Totaal 82,7 en 93mm voor 1998cm³.

Een 16v heeft 82mm boring en 83,5 slag voor 1764cm³.

Een Williams F7R cilinderkop heeft grotere inlaatkleppen (dus ook klepzetels) en wat andere details aan de koeling van diezelfde cilinderkop.

Een Megane/ Sport Spider cilinderkop heeft een andere (kleinere) vorm in- en uitlaatkanalen. Maar waarschijnlijk kunnen anderen de details beter invullen.

Een F7R onderblok heeft een grotere krukkast. (Krukkast is de ruimte waarin je krukas ronddraait.) De krukas is tenslotte groter in diameter.

Dus uiterlijk zijn ze hetzelfde; intern echter zijn er grote verschillen. Ook qua output aan diezelfde krukas trouwens. Een F7R is echt een schunnig stuk sterker...

Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen met :lol: beantwoorden...
Als een F7R een stuk sterker is dan een F7P waarom is dat niet terug te vinden in 0 - 100 tijden? of in de topsnelheid? :bonk: :bonk:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Voor die topsnelheid is een duidelijke oorzaak: een willy loopt in z'n 5 tegen de toerenbegrenzer aan.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

TMC16v schreef:
speedline schreef:
MarcoG schreef:jooonge jonge...ik moest er wel 8 seconden over nadenken idd. Maar dat zal wel aan de hoeveelheid methanol liggen die ik al genuttigd heb. :)
Laten we toch hopen voor je gezichtsvermogen dat dat ethanol is...

Cilinderkop en cilinderblok van een 2.0 F7R zijn beide anders...

En een Megane 16v/ Sport Spider 2.0 cilinderkop verschilt weer ten opzichte van de Williams 2.0...

Maar om even bij de Clio te blijven. Een Williams heeft 0,7mm grotere zuigers en 9,5mm meer slag. Totaal 82,7 en 93mm voor 1998cm³.

Een 16v heeft 82mm boring en 83,5 slag voor 1764cm³.

Een Williams F7R cilinderkop heeft grotere inlaatkleppen (dus ook klepzetels) en wat andere details aan de koeling van diezelfde cilinderkop.

Een Megane/ Sport Spider cilinderkop heeft een andere (kleinere) vorm in- en uitlaatkanalen. Maar waarschijnlijk kunnen anderen de details beter invullen.

Een F7R onderblok heeft een grotere krukkast. (Krukkast is de ruimte waarin je krukas ronddraait.) De krukas is tenslotte groter in diameter.

Dus uiterlijk zijn ze hetzelfde; intern echter zijn er grote verschillen. Ook qua output aan diezelfde krukas trouwens. Een F7R is echt een schunnig stuk sterker...

Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen met :lol: beantwoorden...
Als een F7R een stuk sterker is dan een F7P waarom is dat niet terug te vinden in 0 - 100 tijden? of in de topsnelheid? :bonk: :bonk:


:lol: :lol: :lol:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ohjee hij weer :bonk: :bonk: :bonk:

Volens autoweek:

Clio 16v
0 - 100 8sec
990kg

Clio Willie 0 - 100 7,8sec
980kg

Spoort dat wel?
mikko
Berichten: 457
Lid geworden op: wo 16 feb 2005 14:21
Locatie: Deventer
Contacteer:

Nee die tijden sporen volgens mij niet, ik had iig geen kans tegen een 2.0 Williams met mijn 16v, en dat was een groter verschil dan 0.2 sec.
Als je de Williams topics doorleest zie je ook vaak dat het krukas vermogen rond de 175pk zit..dit terwijl autoweek bijvoorbeeld 150 pk aangeeft.

Correct me if im wrong, >-)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

TMC16v schreef:Ohjee hij weer :bonk: :bonk: :bonk:

Volens autoweek:

Clio 16v
0 - 100 8sec
990kg

Clio Willie 0 - 100 7,8sec
980kg

Spoort dat wel?
VOLGENS AUTOWEEK,

zou een Toyota Corolla GT COUPE (ja jullie zullen wel weer denken: "hij weer met z'n AE86 :) ) VOORwielaangedreven zijn :lol: :lol: :lol:

dus geloof niet alles wat er staat he! :beer:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah en turbomotoren hebben vaak 'turbo: nee' erbij staan.

Verder zegt papier bar weinig... ook met echte bankuitdraaien kun je je nog aardig vergissen.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

mikko schreef:Nee die tijden sporen volgens mij niet, ik had iig geen kans tegen een 2.0 Williams met mijn 16v, en dat was een groter verschil dan 0.2 sec.
Als je de Williams topics doorleest zie je ook vaak dat het krukas vermogen rond de 175pk zit..dit terwijl autoweek bijvoorbeeld 150 pk aangeeft.

Correct me if im wrong, >-)
175 pk op de krukas?? Dat gaat een standaard F7R echt niet redden (S)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Welke tijden zijn dan wel reeël op ee F7R en op een Patrick blok?
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

mijn williams was standaard sneller als een golf vr6, wat ook een 0-100 van 7.8s heeft.
standaard had ik 137.5 pk's aan de wielen in goes. een ex-collega van mij is ook in goes op de bank geweest met een standaard mr2, (158 pk standaard volgens hem) en hij had 137.6 pk's aan de wielen.
en als ik 137 aan de wielen heb moet een standaard 16v 124(13 minder) aan de wielen hebben. die heb ik nog niet gezien.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Het verschil tussen een 16v en een Williams is als je volgas en op toeren rijdt met beide auto's misschien niet zo heel groot... De Williams moet echter altijd sneller zijn...

Ik denk dat je het verschil tussen een 16v en een Willi mooi kunt laten zien door zowel een 16v als Williams vanaf 2000 tot 2500 toeren in bijvoorbeeld de derde versnelling te laten accelereren naast elkaar.

Of accelereer eens van 160 naar 200km/h met zowel een 16v als Williams...

Dan zie je de overmacht van de F7R pas goed...
Plaats reactie