verschil 1.8 16V t.o.v 2.0 16V
appieclio schreef:Hoe zie ik het verschil tussen een 1.8 en een 2 liter blok .
Vanaf de bovenkant zien ze er namelijk hetzelfde uit . Daarbedoel ik de letters op het blok. Fe 1.6 als ik het goed heb
F 16 i.e.
staat daar

Als het een originele 2.0 is, kan je het verschil zien aan de motorcode op het indentificatieplaatje, die zit vlak naast waar de peilstok de motor in gaat.
Motorcode voor een 1.8 16V is F7P, en 2.0 16V is F7R
Dit zijn de enige zichtbare verschillen.
Motorcode voor een 1.8 16V is F7P, en 2.0 16V is F7R
Dit zijn de enige zichtbare verschillen.
Klopt Merijn, aan het onderblok heeft een F7R tpv waar de krukas ronddraait bulten aan de buitenkant en de 1.8 liter heeft deze niet.
Dus als je een 2.0liter krukas monteert in een 1.8 blok moet er een beetje bijgefreesd worden aan de binnenkant in het onderblok en een F7P motor heeft daar aan de buitenkant verdikkingen zitten zodat daar wat meer vlees zit.
MAW, als je in een 1.8 teveel wegfreest heb je een gat in je onderblok terwijl een F7R heeft hier wat meer staal heeft.
Dus als je een 2.0liter krukas monteert in een 1.8 blok moet er een beetje bijgefreesd worden aan de binnenkant in het onderblok en een F7P motor heeft daar aan de buitenkant verdikkingen zitten zodat daar wat meer vlees zit.
MAW, als je in een 1.8 teveel wegfreest heb je een gat in je onderblok terwijl een F7R heeft hier wat meer staal heeft.
Hoe doe je dat bijfrezenMarcoG schreef:moet er een beetje bijgefreesd worden

met heel veel hitte 

jooonge jonge...ik moest er wel 8 seconden over nadenken idd. Maar dat zal wel aan de hoeveelheid methanol liggen die ik al genuttigd heb.Rob 16v schreef:Hoe doe je dat bijfrezenMarcoG schreef:moet er een beetje bijgefreesd worden![]()

Laten we toch hopen voor je gezichtsvermogen dat dat ethanol is...MarcoG schreef:jooonge jonge...ik moest er wel 8 seconden over nadenken idd. Maar dat zal wel aan de hoeveelheid methanol liggen die ik al genuttigd heb.
Cilinderkop en cilinderblok van een 2.0 F7R zijn beide anders...
En een Megane 16v/ Sport Spider 2.0 cilinderkop verschilt weer ten opzichte van de Williams 2.0...
Maar om even bij de Clio te blijven. Een Williams heeft 0,7mm grotere zuigers en 9,5mm meer slag. Totaal 82,7 en 93mm voor 1998cm³.
Een 16v heeft 82mm boring en 83,5 slag voor 1764cm³.
Een Williams F7R cilinderkop heeft grotere inlaatkleppen (dus ook klepzetels) en wat andere details aan de koeling van diezelfde cilinderkop.
Een Megane/ Sport Spider cilinderkop heeft een andere (kleinere) vorm in- en uitlaatkanalen. Maar waarschijnlijk kunnen anderen de details beter invullen.
Een F7R onderblok heeft een grotere krukkast. (Krukkast is de ruimte waarin je krukas ronddraait.) De krukas is tenslotte groter in diameter.
Dus uiterlijk zijn ze hetzelfde; intern echter zijn er grote verschillen. Ook qua output aan diezelfde krukas trouwens. Een F7R is echt een schunnig stuk sterker...
Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen met

???speedline schreef:Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen metbeantwoorden...
Ha Speedline, dus ik ben niet de enige nog zo laat wakker. Zal wel Ethanol geweest zijn denk ik.
Je zegt dat het onderblok van buiten hetzelfde is...maar ik zag daar waar de krrrrrukas ronddraaide een paar bulten zitten waar een 1.8 geen bulten heeft. Toch? Of had ik weer teveel drank op?
PtRGTE breekt zŽn nek over die dingen, moet het wel kenne weten, waar is die eigenlijk?

Je zegt dat het onderblok van buiten hetzelfde is...maar ik zag daar waar de krrrrrukas ronddraaide een paar bulten zitten waar een 1.8 geen bulten heeft. Toch? Of had ik weer teveel drank op?

PtRGTE breekt zŽn nek over die dingen, moet het wel kenne weten, waar is die eigenlijk?

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Blauwe tellerplaten 

Project: GTT Blue Sport
ik rijd geen 16V 
maar ontopic is wel handig

maar ontopic is wel handig

Toch teveel gezopen... Of teveel hersencellen weggespoeld...MarcoG schreef:Ha Speedline, dus ik ben niet de enige nog zo laat wakker. Zal wel Ethanol geweest zijn denk ik.![]()
Je zegt dat het onderblok van buiten hetzelfde is...maar ik zag daar waar de krrrrrukas ronddraaide een paar bulten zitten waar een 1.8 geen bulten heeft. Toch? Of had ik weer teveel drank op?
PtRGTE breekt zŽn nek over die dingen, moet het wel kenne weten, waar is die eigenlijk?
And I quote mijzelf:
Cilinderblok en cilinderkop van een F7R (da's een 2-liter) zijn beiden (dus kop en blok) anders (tov een F7R 1.8 16v)...

Ik weet het, ik moet van de drank afblijven...'k lees het waarschijnlijk nog steeds verkeerd.speedline schreef: Een F7R onderblok heeft een grotere krukkast. (Krukkast is de ruimte waarin je krukas ronddraait.) De krukas is tenslotte groter in diameter.
Dus uiterlijk zijn ze hetzelfde; intern echter zijn er grote verschillen. Ook qua output aan diezelfde krukas trouwens. Een F7R is echt een schunnig stuk sterker...
Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen metbeantwoorden...

neem aan dat je een F7P bedoeldspeedline schreef:Toch teveel gezopen... Of teveel hersencellen weggespoeld...MarcoG schreef:Ha Speedline, dus ik ben niet de enige nog zo laat wakker. Zal wel Ethanol geweest zijn denk ik.![]()
Je zegt dat het onderblok van buiten hetzelfde is...maar ik zag daar waar de krrrrrukas ronddraaide een paar bulten zitten waar een 1.8 geen bulten heeft. Toch? Of had ik weer teveel drank op?
PtRGTE breekt zŽn nek over die dingen, moet het wel kenne weten, waar is die eigenlijk?
And I quote mijzelf:
Cilinderblok en cilinderkop van een F7R (da's een 2-liter) zijn beiden (dus kop en blok) anders (tov een F7R 1.8 16v)...

Als een F7R een stuk sterker is dan een F7P waarom is dat niet terug te vinden in 0 - 100 tijden? of in de topsnelheid?speedline schreef:Laten we toch hopen voor je gezichtsvermogen dat dat ethanol is...MarcoG schreef:jooonge jonge...ik moest er wel 8 seconden over nadenken idd. Maar dat zal wel aan de hoeveelheid methanol liggen die ik al genuttigd heb.
Cilinderkop en cilinderblok van een 2.0 F7R zijn beide anders...
En een Megane 16v/ Sport Spider 2.0 cilinderkop verschilt weer ten opzichte van de Williams 2.0...
Maar om even bij de Clio te blijven. Een Williams heeft 0,7mm grotere zuigers en 9,5mm meer slag. Totaal 82,7 en 93mm voor 1998cm³.
Een 16v heeft 82mm boring en 83,5 slag voor 1764cm³.
Een Williams F7R cilinderkop heeft grotere inlaatkleppen (dus ook klepzetels) en wat andere details aan de koeling van diezelfde cilinderkop.
Een Megane/ Sport Spider cilinderkop heeft een andere (kleinere) vorm in- en uitlaatkanalen. Maar waarschijnlijk kunnen anderen de details beter invullen.
Een F7R onderblok heeft een grotere krukkast. (Krukkast is de ruimte waarin je krukas ronddraait.) De krukas is tenslotte groter in diameter.
Dus uiterlijk zijn ze hetzelfde; intern echter zijn er grote verschillen. Ook qua output aan diezelfde krukas trouwens. Een F7R is echt een schunnig stuk sterker...
Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen metbeantwoorden...


TMC16v schreef:Als een F7R een stuk sterker is dan een F7P waarom is dat niet terug te vinden in 0 - 100 tijden? of in de topsnelheid?speedline schreef:Laten we toch hopen voor je gezichtsvermogen dat dat ethanol is...MarcoG schreef:jooonge jonge...ik moest er wel 8 seconden over nadenken idd. Maar dat zal wel aan de hoeveelheid methanol liggen die ik al genuttigd heb.
Cilinderkop en cilinderblok van een 2.0 F7R zijn beide anders...
En een Megane 16v/ Sport Spider 2.0 cilinderkop verschilt weer ten opzichte van de Williams 2.0...
Maar om even bij de Clio te blijven. Een Williams heeft 0,7mm grotere zuigers en 9,5mm meer slag. Totaal 82,7 en 93mm voor 1998cm³.
Een 16v heeft 82mm boring en 83,5 slag voor 1764cm³.
Een Williams F7R cilinderkop heeft grotere inlaatkleppen (dus ook klepzetels) en wat andere details aan de koeling van diezelfde cilinderkop.
Een Megane/ Sport Spider cilinderkop heeft een andere (kleinere) vorm in- en uitlaatkanalen. Maar waarschijnlijk kunnen anderen de details beter invullen.
Een F7R onderblok heeft een grotere krukkast. (Krukkast is de ruimte waarin je krukas ronddraait.) De krukas is tenslotte groter in diameter.
Dus uiterlijk zijn ze hetzelfde; intern echter zijn er grote verschillen. Ook qua output aan diezelfde krukas trouwens. Een F7R is echt een schunnig stuk sterker...
Ik hoor nog wel eens mensen verklaren dat een 16v sneller zou zijn als een 16v maar dat kan ik alleen metbeantwoorden...
![]()



Nee die tijden sporen volgens mij niet, ik had iig geen kans tegen een 2.0 Williams met mijn 16v, en dat was een groter verschil dan 0.2 sec.
Als je de Williams topics doorleest zie je ook vaak dat het krukas vermogen rond de 175pk zit..dit terwijl autoweek bijvoorbeeld 150 pk aangeeft.
Correct me if im wrong,
Als je de Williams topics doorleest zie je ook vaak dat het krukas vermogen rond de 175pk zit..dit terwijl autoweek bijvoorbeeld 150 pk aangeeft.
Correct me if im wrong,

VOLGENS AUTOWEEK,TMC16v schreef:Ohjee hij weer![]()
![]()
![]()
Volens autoweek:
Clio 16v
0 - 100 8sec
990kg
Clio Willie 0 - 100 7,8sec
980kg
Spoort dat wel?
zou een Toyota Corolla GT COUPE (ja jullie zullen wel weer denken: "hij weer met z'n AE86




dus geloof niet alles wat er staat he!

175 pk op de krukas?? Dat gaat een standaard F7R echt niet reddenmikko schreef:Nee die tijden sporen volgens mij niet, ik had iig geen kans tegen een 2.0 Williams met mijn 16v, en dat was een groter verschil dan 0.2 sec.
Als je de Williams topics doorleest zie je ook vaak dat het krukas vermogen rond de 175pk zit..dit terwijl autoweek bijvoorbeeld 150 pk aangeeft.
Correct me if im wrong,

mijn williams was standaard sneller als een golf vr6, wat ook een 0-100 van 7.8s heeft.
standaard had ik 137.5 pk's aan de wielen in goes. een ex-collega van mij is ook in goes op de bank geweest met een standaard mr2, (158 pk standaard volgens hem) en hij had 137.6 pk's aan de wielen.
en als ik 137 aan de wielen heb moet een standaard 16v 124(13 minder) aan de wielen hebben. die heb ik nog niet gezien.
standaard had ik 137.5 pk's aan de wielen in goes. een ex-collega van mij is ook in goes op de bank geweest met een standaard mr2, (158 pk standaard volgens hem) en hij had 137.6 pk's aan de wielen.
en als ik 137 aan de wielen heb moet een standaard 16v 124(13 minder) aan de wielen hebben. die heb ik nog niet gezien.
Het verschil tussen een 16v en een Williams is als je volgas en op toeren rijdt met beide auto's misschien niet zo heel groot... De Williams moet echter altijd sneller zijn...
Ik denk dat je het verschil tussen een 16v en een Willi mooi kunt laten zien door zowel een 16v als Williams vanaf 2000 tot 2500 toeren in bijvoorbeeld de derde versnelling te laten accelereren naast elkaar.
Of accelereer eens van 160 naar 200km/h met zowel een 16v als Williams...
Dan zie je de overmacht van de F7R pas goed...
Ik denk dat je het verschil tussen een 16v en een Willi mooi kunt laten zien door zowel een 16v als Williams vanaf 2000 tot 2500 toeren in bijvoorbeeld de derde versnelling te laten accelereren naast elkaar.
Of accelereer eens van 160 naar 200km/h met zowel een 16v als Williams...
Dan zie je de overmacht van de F7R pas goed...