Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

het is een domme schakelaar.

in combinatie met de ECU van een Mégane II kun je m ook stopzetten. maar daar gaat t nu niet om.

Het is bedoeld als alternatieve start manier tov de sleutel

@Menno: klopt, maar was ook niet de bedoeling

@Chris-MC: dat gaat niet werken, want de ene keer start je motor sneller dan de andere keer.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

chris-mc schreef:
Erik Olijnsma schreef:het is een domme knop.

zolang je de knop indrukt, komt er een puls uit.

Zodra je de knop loslaat, dan stopt de startmotor. Net als bij een contactslot.

Het intelligente starten kan idd alleen maar via de ECU
waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan :)

neem een relais met vertraging,dus als je op de knop druk en los laat,blijft het relais plakken op de ingestelde tijd.

de conrad catalogus staat er vol van :)
Niet aanteraden lijkt me.. als je motor warm is draait hij al heel snel op zich zelf. en dan blijft de start motor nog een tijdje meedraaien.

Gewoon een relais pakken en de bekrachtigen met een druk knop knop in, startmotor loopt, knop los start motor loopt niet meer.

gewoon een deurbel principe, Idd net als je contactslot.

Dus menno, even nog eens lezen en dan snap je hem wel. alleen die Puls slaat nergens op, dat moet konstante + zijn.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:het is een domme knop.

zolang je de knop indrukt, komt er een puls uit.

Zodra je de knop loslaat, dan stopt de startmotor. Net als bij een contactslot.

Het intelligente starten kan idd alleen maar via de ECU
:wink:


tis een puls-plus, aangezien hij er niet constant op blijft, maar een puls geeft naar het relais.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat een topic zeg over zo iets simpels dit kan een kind nog inelkaar knutselen heren!
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Abel schreef:
chris-mc schreef:
Erik Olijnsma schreef:het is een domme knop.

zolang je de knop indrukt, komt er een puls uit.

Zodra je de knop loslaat, dan stopt de startmotor. Net als bij een contactslot.

Het intelligente starten kan idd alleen maar via de ECU
waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan :)

neem een relais met vertraging,dus als je op de knop druk en los laat,blijft het relais plakken op de ingestelde tijd.

de conrad catalogus staat er vol van :)
Niet aanteraden lijkt me.. als je motor warm is draait hij al heel snel op zich zelf. en dan blijft de start motor nog een tijdje meedraaien.

Gewoon een relais pakken en de bekrachtigen met een druk knop knop in, startmotor loopt, knop los start motor loopt niet meer.

gewoon een deurbel principe, Idd net als je contactslot.

Dus menno, even nog eens lezen en dan snap je hem wel. alleen die Puls slaat nergens op, dat moet konstante + zijn.
als je een relais neemt die vrij fijn af te stellen is,valt dat wel mee.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

mark 5t schreef:wat een topic zeg over zo iets simpels dit kan een kind nog inelkaar knutselen heren!
das niet het punt, het ging om de originele startknop :wink:

@Chris: nee, want het punt wanneer de motor aanslaat blijft een variabele en een vertragingsrelais kun je alleen afstellen zonder variabelen
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

mark 5t schreef:wat een topic zeg over zo iets simpels dit kan een kind nog inelkaar knutselen heren!
plus ik heb toch wel een aantal gasten op dit forum dit moeten uitleggen,

wat vanzelfsprekend is voor jou en mij mark, hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

is het nu niet zo dat je altijd kan starten als je op de knop drukt ?
ongeacht de positie van de sleutel in het contackt slot?

ik moet binnenkort ook ff een strat schakelaar in de kangoo van me ouders zetten maar wil dus das ie pas alleen strat als contackt aan is
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

dat ligt eraan hoe je hem aansluit

een domme aansluiting zou direct op de accu zijn.

maar als je de startknop op de 12v+ achter de 2e stand van het contact aanlegt, dan start ie alleen als de auto op contact staat
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:maar als je de startknop op de 12v+ achter de 2e stand van het contact aanlegt, dan start ie alleen als de auto op contact staat
Je ,moet hem zowiezo na de 1e stand van het contact hebben zitten. anders zit je stuurslot er nog op toch? 8)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

de start draad die je moet doorverbinden op het contackt slot in elke auto is een constanteplus die door verdraaien van het elektrisch gedeeltje aan elkaar verbonden wordt

dus als je die drden op de schakelaar zet zal ie ten alle tijden de stratmotor bedienen

aanslaan is een 2 e verhaal dat hangt weer af van de andere pooltjes
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

klopt.

maar als je de knop voeding geeft van de 2e contact stand, dan heb je dat probleem niet.

en dus via een relais, dat weer op de startdraad is aangesloten
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Steven schreef:Ik vind het sowieso nutteloos...

Doe mij maar lekker het ouderwetse sleuteltje.
tja, ik vind het geinig dat iemand het probeerd maar om daar nou mijn dashboard voor te verzagen..........
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ja ok je zet het relais tussen de start draden en die laat je bedienen door de knop via standje 2 op contacktslot
dus bijvoorbeeld :
hmm ff uit me hoofd :
de te schakelen polen op een relais zijn 75 en 76
die stop je op de strat draden
30 op standje 2 dus contackt plus
enne 31 lekker naar massa
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Tom schreef:
Steven schreef:Ik vind het sowieso nutteloos...

Doe mij maar lekker het ouderwetse sleuteltje.
tja, ik vind het geinig dat iemand het probeerd maar om daar nou mijn dashboard voor te verzagen..........
je hoeft niets te verzagen
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

even een klein voorbeeldje.

met psp lukt t me niet direct om superduidelijk schema te maken, maar denk wel dat jij t snapt Sven :wink:

maar niet een standaard relais gebruiken! die trekt een startmotor niet

[img]http://www.maxtune-d.com/startknop.jpg[/img]
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

wel mooi voor in de alpine :worship:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
viper
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 19:32

da ziet er allemaal heel goed uit en het gedacht ook :wink:

da zal wel gerust werke zolang je maar ni vergeet van je sleutel in te steken want anders zegt je startvergrendeling van nee nee, ik wil ni starten :p :lol:

laat maar eens foto's zien als het af is he :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het is helemaal niet moeilijk om de motor automatisch te laten starten met 1 druk op de knop.


Je kan je olielampje ervoor gebruiken. Dat ding maakt toch massa als de druk te laag is?

Nou druk je op de startknop, 1x kort, en je zorgt dat je een relais schakelt wat de massa krijgt van het olielampje(druksensortje). het relais blijft ingeschakelt totdat de oliedruk er is (cq lampje gaat uit) dan gaat het relais mee uit. En stopt de startmotor.

Je kan ook de B+ van de dynamo gebruiken.

Natuurlijk laat je alles op contactstroom werken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

je kan het best met verschillende dingen rekening laten houden, maar het is goed mogelijk om zelf een knop te maken, contactslot weg en een kaart of soort sleutel insteken.

Lijkt me wel een leuk project voor in mijn volgende auto, zeker aangezien ik ooit nog elektronica gedaan heb (maar vond automechnica toffer). In mijne clio begin ik er niet aan, want die ga ik mss binne een 2 jaar ombouwen tot cross-auto.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

je blijft met de stuurslot zitten en met een kaartlezer heb je een ecunodig, zeer prijzig en omslachtig
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

het stuurslot valt wel op te lossen, en zo een kaart ook, zonder al te dure onderdelen, maar je gaat wel zelf moeten programmeren.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef::wink:

ik kwam op de sloop een halve Mégane II tegen, en had zoiets van: dat kan ik zelf ook wel eens doen :p

ik zou ook het display meenemen van bovenop het dash, maar dat was aan de achterkant volledig opgefikt
knop blijkt dus uit een laguna te komen :lol: :lol:

er was nogal weinig van die auto over, alleen eigenlijk het dash, :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
viper
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 19:32

stuurslot is enorm snel opgelost.

ma om uw systeem aan te passen aan een kaart is iets heel anders want de uch herkent de kaart en dan zit je toch al met een uch erbij en da is er ook ene met multiplex dus dan gaat het nog moeilijker worden.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

viper schreef:uch uch
gezondheid :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toch wel knap dat we al op pagina 3 zitten voor een lullig knoppie :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ja en het knoppie zit er nog niet in
er wordt meer over geluld dan aan gewerkt :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Moet je es kijken hoe vaak er al weltruste of goedemorgen is gezegd :lol:
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Riël schreef:Het is helemaal niet moeilijk om de motor automatisch te laten starten met 1 druk op de knop.


Je kan je olielampje ervoor gebruiken. Dat ding maakt toch massa als de druk te laag is?

Nou druk je op de startknop, 1x kort, en je zorgt dat je een relais schakelt wat de massa krijgt van het olielampje(druksensortje). het relais blijft ingeschakelt totdat de oliedruk er is (cq lampje gaat uit) dan gaat het relais mee uit. En stopt de startmotor.

Je kan ook de B+ van de dynamo gebruiken.

Natuurlijk laat je alles op contactstroom werken.
zit iets in,zo lijkt me het wel te kunnen.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Alleen gaat bij de ene auto het lampje al uit terwijl de motor nog niet aan is geslagen en bij de andere auto gaat het lampje pas uit als hij al 2 seconden loopt......
viper
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 19:32

Erik Olijnsma schreef:
viper schreef:uch uch
gezondheid :p
:lol: (ik zei maar 1 keer uch he :p )
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

robclio16V schreef:Alleen gaat bij de ene auto het lampje al uit terwijl de motor nog niet aan is geslagen en bij de andere auto gaat het lampje pas uit als hij al 2 seconden loopt......
Precies, daarom gebruik je een tijdrelais wat minstens x seconden blijft starten.


:)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Of je start gewoon met de sleutel. :lol:
Dan zou ik liever via de ontsteking of de toerenteller wat maken, dat lijkt me wat beter.
viper
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 19:32

als je met een startvergrendeling zit moet je wel via het contactslot werken voor de vrijgave van je injectie of tenminste voor je verschillende schakelingen
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bijna alle startsystemen werken op de oliedruk(lampje/sensor) hoor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie