Clio Donleben -> 2.0 16v is VERKOCHT

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Donleben
Contacteer:

Morgen komt de nieuwe aandrijfas! :smile:

Dan zal het van de week worden dat ik die eronder ga zetten. Kijk ik gelijk naar het gedeelte in de bak, dus het differentieel . Als dat dan beschadigd is, wat zou dat dan ongeveer moeten kosten? Ik kan namelijk niet echt prijzen hiervan vinden.

Toen mijn steun was gebroken, heb ik in totaal misschien 15 tot 20 meter stapvoets gereden. Met het trillen wel n paar km bij elkaar, maar nu staat ie alweer ff stil. Ik heb alleen een tok gehoord/voelt, maar dat was van mijn motorsteun.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Donleben
Contacteer:

DRINGEND ADVIES NODIG!!!!

De linker aandrijfas (bakzijde) heb ik eruit gehaald en deze is inderdaad stuk. De lagers (pinnetjes) zijn van 1 van de drie bollen uitgelopen en bij het aftappen van de olie kwamen er drie tevoorschijn. Hoe krijg ik de rest er nu nog uit? Volgens mij zitten er nog ongeveer 15 in.

Ook de eerste ring van de ingang van de versnellingsbak is beschadigd. Deze is wat gekarteld. Ik zal zo even foto's maken en posten, maar heb eerst advies nodig voordat ik verder kan gaan!
Riël
Über-Spammer

Ouwkut...

Denk dat je m 't beste kan doorspoelen een paar keer met de olie, voorzichtig heen en weer draaien. Die dingen kunnen overal tussen zitten :S

Er is nergens een groot gat waar je ze uitkrijgt, dus op dezelfde plek als waar ze erin zijn gekomen (via dif dus) eruit lijkt me 't beste.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Robke
Car: Lexus IS250

Als je geluk hebt zitten ze allemaal op het magneetje in de versnellingsbak.
Ik zou zo niet weten of je bij dat magneetje kunt komen zonder de bak eronderuit te moeten halen, dat zou je aan Reinier (canonballman) moeten vragen.
Donleben
Contacteer:

robclio16V schreef:Als je geluk hebt zitten ze allemaal op het magneetje in de versnellingsbak.
Ik zou zo niet weten of je bij dat magneetje kunt komen zonder de bak eronderuit te moeten halen, dat zou je aan Reinier (canonballman) moeten vragen.
Maar zal dat dan ook blijven zitten op t magneetje?
Nu kwamen er ook staafjes met de olie mee....
Wat is t nummervan Reinier? (PM anders even)
Christian

nou dat word zoeken als het goed is zijn het 27pinetjes
Donleben
Contacteer:

:gun: 27! |: Rob, bedankt voor t nummer! (Y)
Bart V

Je mag al blij zijn dat je bak niet angort gelopen is door die losse naalden, dat gebeurt meestal wel namelijk :) Hoop dus voor je dat je ze eruit krijgt.

Succes
Donleben
Contacteer:

Ik denk niet echt dat t gaat lukken om ze eruit te kunnen halen, en ik weet natuurlijk ook niet in hoeverre de boel al is beschadigd.

Wie heeft er nog n goede bak liggen of weet er nog 1, maar dan een JC5 of JB3.
Haas
Car: Megane RS

vraag reinier anders ff..die kan m voor je uit elkaar halen en kijken wat je moet vervangen. Heb je wel weer een goeie bak daarna. Bij een 2e hands, weet je nog niet wat je koopt...
Donleben
Contacteer:

Hij had het nu ff druk, dus ik wordt zo terug gebeld. Een een goede 2e hands is natuurlijk lastig te vinden.
Maar ik verwacht natuurlijk niet dat n clubgenoot iets beroerds zal verkopen... :wink:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

whaha er zijn er genoeg die je een doosje modder willen verkopen hor dus hoop daar maar niet op
kijk goed met wat voor persoon je te maken hebt
Donleben
Contacteer:

Daar moet ik nu wel even achteraan, want een andere oplossing is er volgens mij niet echt... :(

Wat zijn de juiste typenummers voor jc5 (Williams), jc5 (Megane Coupe) en jb3 (Clio 16v)?
Donleben
Contacteer:

Net belde Reinier even terug en dat viel gelukkig mee! :worship:

De pinnetjes kunnen wel in bak gaan zweven, maar worden dan uiteindelijk wel allemaal opgevangen door het magneetje wat standaard in de bak zit. Deze magneet is zo sterk dat deze de pinnetjes en eventuele slijpsel niet meer los laat. Je kunt dn dus zonder problemen gaan rijden.

Het is wel een kleine risico als ze nu nog niet aan de magneet zitten, maar het wordt gewoon een paar keer spoelen en pielen met een kleine magneet aan een telescopische staaf. Daarna weer de boel monteren en rijden. Als er dan wel 1 tussen de tandwielen gaat zitten, kan dit een beschadiging opleveren. De bak zal niet gaan blokkeren zodat het onverantwoord is om te gaan rijden. Als hij echt vast zou slaan, dan breekt meestal de rechter aandrijfas.

Op deze manier kan ik nog jaren zonder problemen rijden, en anders wordt t echt de boel vervangen als de bak het heeft begeven. Een ruilbak kost bij hem trouwens 680 euro met n jaar garantie.

De ring die beschadigd is, is waarschijnlijk de borgring. Kan iemand dat bevestigen? Ik zie de oogjes namelijk niet meer op de foto's.
Riël
Über-Spammer

Er gaat ook nog een circlip in!
Donleben
Contacteer:

Is dat niet die is aangevreten?

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/Clio ... fas_57.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer

er zitten zo te zien geen oogjes op, maar er zijn 2 haken waar je aan kunt trekken.. zitten rechts op de foto
Riël
Über-Spammer

Die is goed. Ik had het over de borging van die 27 staafjes.
canonballman

Donleben schreef: De pinnetjes kunnen wel in bak gaan zweven, maar worden dan uiteindelijk wel allemaal opgevangen door het magneetje wat standaard in de bak zit. Deze magneet is zo sterk dat deze de pinnetjes en eventuele slijpsel niet meer los laat. Je kunt dn dus zonder problemen gaan rijden.

Het is wel een kleine risico als ze nu nog niet aan de magneet zitten, maar het wordt gewoon een paar keer spoelen en pielen met een kleine magneet aan een telescopische staaf. Daarna weer de boel monteren en rijden. Als er dan wel 1 tussen de tandwielen gaat zitten, kan dit een beschadiging opleveren. De bak zal niet gaan blokkeren zodat het onverantwoord is om te gaan rijden. Als hij echt vast zou slaan, dan breekt meestal de rechter aandrijfas.

Op deze manier kan ik nog jaren zonder problemen rijden, en anders wordt t echt de boel vervangen als de bak het heeft begeven. Een ruilbak kost bij hem trouwens 680 euro met n jaar garantie.

De ring die beschadigd is, is waarschijnlijk de borgring. Kan iemand dat bevestigen? Ik zie de oogjes namelijk niet meer op de foto's.
Goed begrepen inderdaad.

Ga effe naar een automaterialenzaak waar ze Midlock gereedschappen verkopen. Midlock levert een telescopisch magneetje, wat heel sterk is. Ga daar mee in de bak vissen, door het gat van de olie aftapplug, en het grote gat van de aandrijfas.
Baat het niet dan schaadt het niet: met elk pinnetje wat je er zelf nog uithaalt daalt het percentage dat je bak door een pinnetje in de soep zal lopen. Hoe minder pinnetjes, hoe minder kans.

Verder, over die borgring: die heeft niet echt gaatjes, zoals de meeste borgringen, maar inkepingen aan het uiteinde. Goed te zien op de foto, aan de rechterkant, zeg maar op 3 uur.
Met een gewone puntbektang krijg je die borgring er al uit. Als je die eruit hebt dan kun je zo nog een shimring eruit pakken die daar achter zit. Daarna kun je het tandwiel (dat is die 'dom' waar die 3 banen inzitten voor je aandrijfas)eruit pakken, gewoon met je vingers.
Dan kijk je in het diff. Waarsch. zal er in het diff niets slechts te zien zijn, en kun je dat tandwiel/dom er weer in stoppen.
Haal bij de dealer effe een nieuwe shimring, en een nieuwe borgring, voor de zekerheid. Zijn de kosten niet.

Als de groef waar die borgring invalt versleten is (effe checken met een zaklampje) dan zal ie er een keer uitkomen, en heb je geen aandrijving meer, omdat het tandwiel dan ook naar buiten komt. Dan heb je een probleem, moet de bak eruit, en diff vernieuwd worden. Maar goed, die ouwe borgring zat er nu ook nog in, dus het zal wel meevallen.

Gewoon nieuwe shimring en borgring erin, en kijken wat er gebeurd.

succes!
canonballman

Overigens kom ik dat soort beschadigingen aan de borgring vaker tegen.
Denk dat daat komt door te lomp de aandrijfas erin zetten (slaan?)
Je moet met 1 vinger die as erin kunnen duwen, anders moet ie iets verdraait worden.

Dat die pinnetjes eruit zijn gelopen is volgens mij ook het gevolg van te onvoorzichtig te werk gaan met het monteren van die aandrijfas.
Daardoor het 'kooitje' van de naaldlagers verbogen/beschadigd, te zien op de foto.

Volgende keer iets voorzichtiger te werk gaan dus.
Donleben
Contacteer:

Maandag was ik nog lekker een dagje vrij, dus was ik maar langs de dealer gegaan om de bestelde ringen op te halen. Was maar iets van 9 euro bij elkaar. Tevens ook zo'n magneet ding gehaald. Best handig tooltje!

Na flink spoelen en puzzelen, heeft t niet gebaat om de ringetjes eruit te krijgen. Waarschijnlijk zaten ze toch al aan de magneet van de bak. De nieuwe aandrijfas gemonteerd en gevuld met heerlijk schone olie. Vervolgens ben ik gaan rijden en dat ging weer perfect. Hij schakelt weer heerlijk en het trillen is geheel weg! 8)

Vandaag ook weer heerlijk met de auto naar het werk geweest. Hier nog n pic:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/Ringen_JB3.jpg[/img]
-PAZ-
Über-Spammer

mooi dat het zo opgelost is (Y) (Y) voor het zelfde geld draait heel je versnellingsbak ik kachelhout
R5GTT. Drive it like you stole it
Donleben
Contacteer:

Er zou nog n kleine kans bestaan dat t binnenkort moet gebeuren, maar ik hoop dat t niet zo is. Gewoon even rijden, want als ze eenmaal op de magneet zitten, komen ze helemaal niet meer los! Een kwestie van afwachten en rijden dus.
-PAZ-
Über-Spammer

jah en wie weet zit et eens mee met een renault :p :smoke: ipv altijd tegenslag :)
R5GTT. Drive it like you stole it
Donleben
Contacteer:

Gelukkig is het me dan vandaag toch eindelijk gelukt om netjes door de APK te komen.
Het is echt een drama geweest met CO-problemen, maar dit is nu zo goed als helemaal weg! :worship:

Alles is in de tussentijd wel meerdere keren gecontroleerd, maar echt vinden konden we het niet.
Bij Kroonenburg in Zwaag hebben ze er ook naar gekeken en aan de kast gehangen, nadat de
dealer niets had kunnen vinden. Alleen kwam er af en toe een korte foutmelding van de
lambda tevoorschijn, terwijl deze ook vervangen was.

Vervolgens de bekabeling van de lambda gecontroleerd en weer opnieuw netjes aangesloten.
De HC-waarde was bij eerst rond de 4000, maar later gedaald tot 1000. De CO zat rond de 7.

Vandaag even goed warm ween rijden en stationair beter afgesteld. Daarna bij Hurricane geweest
en daar de boel fijner afgesteld en was in ene in orde tot mijn stomme verbazing!
Direct laten keuren en alles was goed. Ben weer helemaal blij!

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/CO_APK_011205.jpg[/img]
Donleben
Contacteer:

Het is even geleden, maar ik rij nog steeds! Nu heb ik er alleen wel een vervelende storing bij. Ik ben er nog niet uit wat het is, maar daarom hier even wat hoop. Was ook langs de dealer geweest, maar die kon in eerste instantie nog niets vinden.

Het probleem is namelijk dat hij af en toen inhoudt in de lage toeren. Ook verander het geluid van de auto in een Impreza. Hier heb ik even snel een filmpje gemaakt om het geluid te horen. Helaas staan de laatste toeren er niet met geluid op, want die klinken wel goed! Als ik gas geef, gaat hij haperen. gas los normaal, vol gas, weer haperen. Gas terug en licht gas geven, rijden.... :(

Hier even een vlug filmpje om een indicatie te geven. Het is dus af en toe in de lage toeren. (tot +/- 4000)
Sorry van de kwaliteit... http://videos.streetfire.net/player.asp ... 99C29512AB

Voordat ik m echt wil gaan uitlezen, wil ik eerst wat onderdelen switchen en controleren. Iedeeën?
Remco_Rs
Contacteer:

Is dit probleem opeens gekomen?? of na afstelling van de motor.
Donleben
Contacteer:

Het probleem is echt spontaan gekomen. Heb ook niets bijzonders versleuteld ofzo. Begon heel af en toe en nu weer wat vaker. Best vervelend af en toe met rustig rijden.

Rotor, verdeelkap, kabels en bougies zien er nog goed uit in ieder geval.
Robke

Heb je de ECU al een keer gereset?
Donleben
Contacteer:

Jep, maar hielp niet... :@
Robke

Kijk anders eens je massapunten goed na, vooral in de motorruimte.
Misschien is er een injector die niet goed is, of heeft de brandstofpomp niet genoeg opbrengst meer.
Donleben
Contacteer:

Die massapunten kan ik wel even gaan controleren. Hoeveel zitten er eigenlijk op en welke kan ik het beste controleren? Die grote boven de bak is vrij nieuw.

Als de brandstofpomp misschien niet meer helemaal lekker is, moet je dat dan niet over een heel toerengebied merken en is dat dan ook niet continue een probleem? In ieder geval alvast even bedankt voor het meedenken!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

is het alleen bij warm?
of koud ook al?
Menno

secundair deel van je ontsteking:
bougiekabel die doorslaat, rotte bougies, rotte verdeler.
rev it like a rental
Plaats reactie