Donleben schreef:
De pinnetjes kunnen wel in bak gaan zweven, maar worden dan uiteindelijk wel allemaal opgevangen door het magneetje wat standaard in de bak zit. Deze magneet is zo sterk dat deze de pinnetjes en eventuele slijpsel niet meer los laat. Je kunt dn dus zonder problemen gaan rijden.
Het is wel een kleine risico als ze nu nog niet aan de magneet zitten, maar het wordt gewoon een paar keer spoelen en pielen met een kleine magneet aan een telescopische staaf. Daarna weer de boel monteren en rijden. Als er dan wel 1 tussen de tandwielen gaat zitten, kan dit een beschadiging opleveren. De bak zal niet gaan blokkeren zodat het onverantwoord is om te gaan rijden. Als hij echt vast zou slaan, dan breekt meestal de rechter aandrijfas.
Op deze manier kan ik nog jaren zonder problemen rijden, en anders wordt t echt de boel vervangen als de bak het heeft begeven. Een ruilbak kost bij hem trouwens 680 euro met n jaar garantie.
De ring die beschadigd is, is waarschijnlijk de borgring. Kan iemand dat bevestigen? Ik zie de oogjes namelijk niet meer op de foto's.
Goed begrepen inderdaad.
Ga effe naar een automaterialenzaak waar ze Midlock gereedschappen verkopen. Midlock levert een telescopisch magneetje, wat heel sterk is. Ga daar mee in de bak vissen, door het gat van de olie aftapplug, en het grote gat van de aandrijfas.
Baat het niet dan schaadt het niet: met elk pinnetje wat je er zelf nog uithaalt daalt het percentage dat je bak door een pinnetje in de soep zal lopen. Hoe minder pinnetjes, hoe minder kans.
Verder, over die borgring: die heeft niet echt gaatjes, zoals de meeste borgringen, maar inkepingen aan het uiteinde. Goed te zien op de foto, aan de rechterkant, zeg maar op 3 uur.
Met een gewone puntbektang krijg je die borgring er al uit. Als je die eruit hebt dan kun je zo nog een shimring eruit pakken die daar achter zit. Daarna kun je het tandwiel (dat is die 'dom' waar die 3 banen inzitten voor je aandrijfas)eruit pakken, gewoon met je vingers.
Dan kijk je in het diff. Waarsch. zal er in het diff niets slechts te zien zijn, en kun je dat tandwiel/dom er weer in stoppen.
Haal bij de dealer effe een nieuwe shimring, en een nieuwe borgring, voor de zekerheid. Zijn de kosten niet.
Als de groef waar die borgring invalt versleten is (effe checken met een zaklampje) dan zal ie er een keer uitkomen, en heb je geen aandrijving meer, omdat het tandwiel dan ook naar buiten komt. Dan heb je een probleem, moet de bak eruit, en diff vernieuwd worden. Maar goed, die ouwe borgring zat er nu ook nog in, dus het zal wel meevallen.
Gewoon nieuwe shimring en borgring erin, en kijken wat er gebeurd.
succes!