Carroserie als nieuw maken. Maar hoe?
Hey People,
Zoals sommige mensen weten willen we een nieuwe rally auto gaan bouwen. We hebben misschien een goede koets met weinig roest. Deze willen we eigenlijk helemaal blank maken, doorlassen, kooi erin lassen en dan spuiten/coaten.
Maar er zijn nogal wat meningsverschillen en ook prijsvcerschillen qua methodes.
Zo zouden we zelf met de beits en de verfstripper kunnen beginnen en de koets handmattig ontdoen van verf. Samen met een portable zandstraal machine zou het resultaat redelijk goed kunnen worden en de kosten laag. Daarna eventueel verzinken en dan spuiten/coaten.
Andere manier zou zijn de hele koets te stralen. Nadeel hiervan is dat er grit en rotzooi achterblijft in de holle plekken en dan hiervandaan zou kunnen gaan roesten. Daarbij kan het plaatwerk zich krom gaan trekken door het stralen.
Ook heb ik gelezen over een zuurbad en daarna verzinken. Dit zou een mooie oplossing zijn aangezien alle troep ervanaf gaat. Het verzinken zal de roest behoorlijk tegenhouden en het resultaat is denk ik het beste. Maar ik weet niet wat de kosten hiervan zijn.
Wat zijn jullie ervaringen en eventuele kosten plaatjes?
greetz
Michel
Zoals sommige mensen weten willen we een nieuwe rally auto gaan bouwen. We hebben misschien een goede koets met weinig roest. Deze willen we eigenlijk helemaal blank maken, doorlassen, kooi erin lassen en dan spuiten/coaten.
Maar er zijn nogal wat meningsverschillen en ook prijsvcerschillen qua methodes.
Zo zouden we zelf met de beits en de verfstripper kunnen beginnen en de koets handmattig ontdoen van verf. Samen met een portable zandstraal machine zou het resultaat redelijk goed kunnen worden en de kosten laag. Daarna eventueel verzinken en dan spuiten/coaten.
Andere manier zou zijn de hele koets te stralen. Nadeel hiervan is dat er grit en rotzooi achterblijft in de holle plekken en dan hiervandaan zou kunnen gaan roesten. Daarbij kan het plaatwerk zich krom gaan trekken door het stralen.
Ook heb ik gelezen over een zuurbad en daarna verzinken. Dit zou een mooie oplossing zijn aangezien alle troep ervanaf gaat. Het verzinken zal de roest behoorlijk tegenhouden en het resultaat is denk ik het beste. Maar ik weet niet wat de kosten hiervan zijn.
Wat zijn jullie ervaringen en eventuele kosten plaatjes?
greetz
Michel
Mij lijkt het beste alles met de hand weg te halen, oude lak die nog goed is zitten laten, en opnieuw af tectyleren dorpels en naden vol met oude olie zodat wanneer ie in de zon staat het ertussen uit druppelt
Dus gewoon slechte stukken eruit slijpen, opnieuw inlassen. Als dat goed gebeurt roest het ook nooit meer, tegenwoordig zijn de antiroestcoatings ook van veel betere kwaliteit als 15 jaar geleden.
Als je hem zo nog eens langs gaat heb je zeker een vergelijkbaar resultaat, met veel minder werk en kosten. Helemaal stralen lijkt me helemaal niet goed. Je haalt alle fabrieksprotectie ervanaf, je moet zelf zorgen dat je geen enkel hoekje vergeet na te bewerken plus het kost een kapitaal omdat je weer van voor af aan moet lakken. Over de hele auto.

Als je hem zo nog eens langs gaat heb je zeker een vergelijkbaar resultaat, met veel minder werk en kosten. Helemaal stralen lijkt me helemaal niet goed. Je haalt alle fabrieksprotectie ervanaf, je moet zelf zorgen dat je geen enkel hoekje vergeet na te bewerken plus het kost een kapitaal omdat je weer van voor af aan moet lakken. Over de hele auto.
-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
bij deze : http://www.renaultpower.com/index.php?p ... y&subID=32 5 is de kast ook gedeelte kaalgemaakt en daarna doorgelast.
GerryTT hier op 't forum heeft zijn kas in een zuurbad gehad, maar daana niet laten verzinken, wel opnieuw geprimerd.
GerryTT hier op 't forum heeft zijn kas in een zuurbad gehad, maar daana niet laten verzinken, wel opnieuw geprimerd.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
zo die gast heeft het wel grondig aangepakt zeg, zo moet je het ook eigenlijk doen 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Op het staal heeft hij gewoon ML olie gespoten...op een andere foto verderop is vervolgens de hele motorruimte glimmend zwart.
Ik heb niet kunnen vinden hoe hij het heeft afgewerkt...tectyl op ML olie? In je motorruimte lijkt me dat niet reeel.
Ik heb niet kunnen vinden hoe hij het heeft afgewerkt...tectyl op ML olie? In je motorruimte lijkt me dat niet reeel.
Een zuurbad is echt een superoplossing (letterlijk trouwens ook
)
Haalt alles inclusief tectyl weg in de kleinste hoekjes en gaatjes (dus ook In de lasnaadjes!) tot op het blanke staal. Een maatje van me heeft zo 4 carrosserietjes behandeld en opnieuw opgebouwd voor de racerij en ik was erg onder de indruk.
Ik kan vragen waar het was en wat dat kostte, maar het staat me bij dat hij dat in belgie heeft laten doen. Heeft geloof ik wel gewoon mogen afrekenen in nederlandse euro's
Stralen is ook mooi maar véél intensiever en ook agressiever voor het metaal. Slechte plekken vreet je er helemaal mee weg, waar het bij een zuurbad alleen helemaal schoon wordt. Zo kan je de eventuele oorzaak van de problemen tenminste nog vinden en herstellen.
Trouwens ik bedenk me ook; als je ermee wil gaan racen is gewicht ook een factor.. dus je moet zoveel mogelijk eraf zien te krijgen en dan minimaal opbouwen en ook minimaal spuiten.. Scheelt allemaal weer kilo'tjes

Haalt alles inclusief tectyl weg in de kleinste hoekjes en gaatjes (dus ook In de lasnaadjes!) tot op het blanke staal. Een maatje van me heeft zo 4 carrosserietjes behandeld en opnieuw opgebouwd voor de racerij en ik was erg onder de indruk.
Ik kan vragen waar het was en wat dat kostte, maar het staat me bij dat hij dat in belgie heeft laten doen. Heeft geloof ik wel gewoon mogen afrekenen in nederlandse euro's

Stralen is ook mooi maar véél intensiever en ook agressiever voor het metaal. Slechte plekken vreet je er helemaal mee weg, waar het bij een zuurbad alleen helemaal schoon wordt. Zo kan je de eventuele oorzaak van de problemen tenminste nog vinden en herstellen.
Trouwens ik bedenk me ook; als je ermee wil gaan racen is gewicht ook een factor.. dus je moet zoveel mogelijk eraf zien te krijgen en dan minimaal opbouwen en ook minimaal spuiten.. Scheelt allemaal weer kilo'tjes
Waar is dat en wat kost dat?
-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
het nadeel van dat zuurbad is volgens mij dat je elk hoekje ook in alle holle balken van een nieuw laagje primer moet voorzien. Dus ook waar je niet zo gemakkelijk bij komt.
Laatst gewijzigd door Johan op zo 14 aug 2005 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
1000 euro voor dat bad? En dan ben je in feite nog niets opgeschoten.
Dan kun je toch beter met de haakse slijper en 'n lasapparaat aan de slag gaan denk ik zo?
Dan kun je toch beter met de haakse slijper en 'n lasapparaat aan de slag gaan denk ik zo?
verzinken is niet persé nodig voor een auto die je in de sport gaat gebruiken. Daarmee kan je in principe al voldoen met het behandelen van de holle ruimtes en alle lasnaden en -punten. Ook weer extra gewicht! Maar (ik zal de 'kritici' even voorzijn) beter en duurzamer is het zonder enige twijfel wel.
Verzinken heeft écht nut bij dagelijks gebruik (en dus dagelijks blootstelling aan de weersomstandigheden) en kleine lakschade's.
Omdat ik ervan uitga dat je serieus gaat rallyen ermee, neem ik aan dat je na elk seizoen de auto afbouwt, naloopt en in de winter weer opnieuw opbouwt. Evt. narigheden kom je dan vanzelf tegen, maar verwacht ik niet als je de kale auto goed laat spuiten en tectyleert.
Verzinken heeft écht nut bij dagelijks gebruik (en dus dagelijks blootstelling aan de weersomstandigheden) en kleine lakschade's.
Omdat ik ervan uitga dat je serieus gaat rallyen ermee, neem ik aan dat je na elk seizoen de auto afbouwt, naloopt en in de winter weer opnieuw opbouwt. Evt. narigheden kom je dan vanzelf tegen, maar verwacht ik niet als je de kale auto goed laat spuiten en tectyleert.
Je hebt dan drie baden naast elkaar nodig waar het chassis inkan. Een voor het zuurbad, een voor de spoeling en dan nog een om te verzinken. En die zijn er niet volgens de spuiter.Steven schreef:En waarom ging verzinken nou ook alweer niet Herry?
Je hoort toch vaak zat van mensen die de bodem in geheel laten verzinken.
Als je dat eens na wil vragen. De spuiter wil dat zeker wel weten dan. Hij doet regelmatig chassis' in een zuurbad en het opnieuw behandelen kost gewoon ontzettend veel tijd en geld. Kweet niet of ik het nog een keer zou doen. Komt ook deels omdat er bij mij na het zuurbad bijna geen roest bleek te zittenSteven schreef:En toch weet ik zeker dat ze er zijn, volgens mij heeft Jan-Geert destijds nog eens een compleet onderstel van z'n 4tje laten verzinken.
Toch blijf ik erbij, dat als je 't met de hand doet, het goedkoper en net zo duurzaam is.
je zou het ook kunnen zandstralen kun je zelf ik heb genoeg reparaties gedaan aan autos die met roest te maken hadden en als je de auto naar eeb verzinkerij brengt moet alle verf tectyl en de rest van alle zooi er af zijn anders gaat het niet goed met verzinken
maar als je het zelf doet is het voordeliger
Moet gewoon bij een verzinkerij gedaan kunnen worden.Steven schreef:En toch weet ik zeker dat ze er zijn, volgens mij heeft Jan-Geert destijds nog eens een compleet onderstel van z'n 4tje laten verzinken.
Afmetingen verzink bad Nedcoat Moet met een carosserie van een 5 te doen zijn.
Ja met tin, ik heb mensen gezien die brengen dat aan en hoeven daarna amper nog te schuren 

Ik ben op dit moment ook veel van plan....maar nu was ik nieuwschierig of er überhaubt nog nieuwe kastjes voor de 5 gt turbo te krijgen zijn...Is ook een optie toch?
Misschien iemand die hier weet van heeft,groeten

Misschien iemand die hier weet van heeft,groeten
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Nope. De rien. Nada. Nakkes. Norhing. Niets.
Niet nieuw te krijgen zover de info reikt. (al was het wel zo dat in een ver verleden Bennie Raeperes uit Belgie er wat had....heb ik ooit vernomen....)
Niet nieuw te krijgen zover de info reikt. (al was het wel zo dat in een ver verleden Bennie Raeperes uit Belgie er wat had....heb ik ooit vernomen....)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-