Carroserie als nieuw maken. Maar hoe?

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Michel S.
Contacteer:

Hey People,

Zoals sommige mensen weten willen we een nieuwe rally auto gaan bouwen. We hebben misschien een goede koets met weinig roest. Deze willen we eigenlijk helemaal blank maken, doorlassen, kooi erin lassen en dan spuiten/coaten.

Maar er zijn nogal wat meningsverschillen en ook prijsvcerschillen qua methodes.

Zo zouden we zelf met de beits en de verfstripper kunnen beginnen en de koets handmattig ontdoen van verf. Samen met een portable zandstraal machine zou het resultaat redelijk goed kunnen worden en de kosten laag. Daarna eventueel verzinken en dan spuiten/coaten.

Andere manier zou zijn de hele koets te stralen. Nadeel hiervan is dat er grit en rotzooi achterblijft in de holle plekken en dan hiervandaan zou kunnen gaan roesten. Daarbij kan het plaatwerk zich krom gaan trekken door het stralen.

Ook heb ik gelezen over een zuurbad en daarna verzinken. Dit zou een mooie oplossing zijn aangezien alle troep ervanaf gaat. Het verzinken zal de roest behoorlijk tegenhouden en het resultaat is denk ik het beste. Maar ik weet niet wat de kosten hiervan zijn.

Wat zijn jullie ervaringen en eventuele kosten plaatjes?

greetz

Michel
Riël
Über-Spammer

Mij lijkt het beste alles met de hand weg te halen, oude lak die nog goed is zitten laten, en opnieuw af tectyleren dorpels en naden vol met oude olie zodat wanneer ie in de zon staat het ertussen uit druppelt :p Dus gewoon slechte stukken eruit slijpen, opnieuw inlassen. Als dat goed gebeurt roest het ook nooit meer, tegenwoordig zijn de antiroestcoatings ook van veel betere kwaliteit als 15 jaar geleden.

Als je hem zo nog eens langs gaat heb je zeker een vergelijkbaar resultaat, met veel minder werk en kosten. Helemaal stralen lijkt me helemaal niet goed. Je haalt alle fabrieksprotectie ervanaf, je moet zelf zorgen dat je geen enkel hoekje vergeet na te bewerken plus het kost een kapitaal omdat je weer van voor af aan moet lakken. Over de hele auto.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

bij deze : http://www.renaultpower.com/index.php?p ... y&subID=32 5 is de kast ook gedeelte kaalgemaakt en daarna doorgelast.

GerryTT hier op 't forum heeft zijn kas in een zuurbad gehad, maar daana niet laten verzinken, wel opnieuw geprimerd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

zo die gast heeft het wel grondig aangepakt zeg, zo moet je het ook eigenlijk doen :worship:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
MarcoG
Contacteer:

Op het staal heeft hij gewoon ML olie gespoten...op een andere foto verderop is vervolgens de hele motorruimte glimmend zwart.
Ik heb niet kunnen vinden hoe hij het heeft afgewerkt...tectyl op ML olie? In je motorruimte lijkt me dat niet reeel.
alex1971

Een zuurbad is echt een superoplossing (letterlijk trouwens ook :lol: )

Haalt alles inclusief tectyl weg in de kleinste hoekjes en gaatjes (dus ook In de lasnaadjes!) tot op het blanke staal. Een maatje van me heeft zo 4 carrosserietjes behandeld en opnieuw opgebouwd voor de racerij en ik was erg onder de indruk.

Ik kan vragen waar het was en wat dat kostte, maar het staat me bij dat hij dat in belgie heeft laten doen. Heeft geloof ik wel gewoon mogen afrekenen in nederlandse euro's :)

Stralen is ook mooi maar véél intensiever en ook agressiever voor het metaal. Slechte plekken vreet je er helemaal mee weg, waar het bij een zuurbad alleen helemaal schoon wordt. Zo kan je de eventuele oorzaak van de problemen tenminste nog vinden en herstellen.

Trouwens ik bedenk me ook; als je ermee wil gaan racen is gewicht ook een factor.. dus je moet zoveel mogelijk eraf zien te krijgen en dan minimaal opbouwen en ook minimaal spuiten.. Scheelt allemaal weer kilo'tjes
GerryTT

Afbeelding Afbeelding Als je hem in een zuurbad laat doen krijg je hem zo terug. Er zit dan een laagje olie overheen zodat het niet gelijk weer gaat roesten. Je kunt dit alleen in belgie laten doen omdat het in nederland verboden is. Schijnt nogal gevaarlijk spul te zijn waar ze hem indompelen :wink:
Riël
Über-Spammer

Waar is dat en wat kost dat?
Steven
Car: M536

En waarom ging verzinken nou ook alweer niet Herry?
Je hoort toch vaak zat van mensen die de bodem in geheel laten verzinken.
GerryTT

Waar precies weet ik niet, kan het wel navragen. Het zuurbad alleen kost ongeveer 1000 euro maar je moet daarna alles weer in de grondverf zetten,kitten,tectyleren enz
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

het nadeel van dat zuurbad is volgens mij dat je elk hoekje ook in alle holle balken van een nieuw laagje primer moet voorzien. Dus ook waar je niet zo gemakkelijk bij komt.
Laatst gewijzigd door Johan op zo 14 aug 2005 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Herry, poets je bril es op en geef eens antwoord op mijn vraag :p
Riël
Über-Spammer

1000 euro voor dat bad? En dan ben je in feite nog niets opgeschoten.
Dan kun je toch beter met de haakse slijper en 'n lasapparaat aan de slag gaan denk ik zo?
Steven

Daarom vraag ik ook naar dat verzinkbad :p
alex1971

verzinken is niet persé nodig voor een auto die je in de sport gaat gebruiken. Daarmee kan je in principe al voldoen met het behandelen van de holle ruimtes en alle lasnaden en -punten. Ook weer extra gewicht! Maar (ik zal de 'kritici' even voorzijn) beter en duurzamer is het zonder enige twijfel wel.

Verzinken heeft écht nut bij dagelijks gebruik (en dus dagelijks blootstelling aan de weersomstandigheden) en kleine lakschade's.

Omdat ik ervan uitga dat je serieus gaat rallyen ermee, neem ik aan dat je na elk seizoen de auto afbouwt, naloopt en in de winter weer opnieuw opbouwt. Evt. narigheden kom je dan vanzelf tegen, maar verwacht ik niet als je de kale auto goed laat spuiten en tectyleert.
GerryTT

Steven schreef:En waarom ging verzinken nou ook alweer niet Herry?
Je hoort toch vaak zat van mensen die de bodem in geheel laten verzinken.
Je hebt dan drie baden naast elkaar nodig waar het chassis inkan. Een voor het zuurbad, een voor de spoeling en dan nog een om te verzinken. En die zijn er niet volgens de spuiter.
Steven

En toch weet ik zeker dat ze er zijn, volgens mij heeft Jan-Geert destijds nog eens een compleet onderstel van z'n 4tje laten verzinken.
GerryTT

Steven schreef:En toch weet ik zeker dat ze er zijn, volgens mij heeft Jan-Geert destijds nog eens een compleet onderstel van z'n 4tje laten verzinken.
Als je dat eens na wil vragen. De spuiter wil dat zeker wel weten dan. Hij doet regelmatig chassis' in een zuurbad en het opnieuw behandelen kost gewoon ontzettend veel tijd en geld. Kweet niet of ik het nog een keer zou doen. Komt ook deels omdat er bij mij na het zuurbad bijna geen roest bleek te zitten
Riël
Über-Spammer

Toch blijf ik erbij, dat als je 't met de hand doet, het goedkoper en net zo duurzaam is.
Roy
Moderator

alex1971 schreef: Heeft geloof ik wel gewoon mogen afrekenen in nederlandse euro's :)
Niet met Belgische euro's? :wink:
D@n

Hoe zit het eigenlijk met de chassisnummer?

Die zal wel nog te zien zijn na een zuurbad, maar dan moet je daarover opnieuw met een primer en lak gaan.
Gaan ze dan op de keuring niet denken dat ermee gesjoemeld is?
alex1971

is net als in de fabriek; daar wordt het chassisnummer ook eerst ingeslagen voordat de carrosserie naar de dompelbaden gaat.
knetter
Contacteer:

je zou het ook kunnen zandstralen kun je zelf ik heb genoeg reparaties gedaan aan autos die met roest te maken hadden en als je de auto naar eeb verzinkerij brengt moet alle verf tectyl en de rest van alle zooi er af zijn anders gaat het niet goed met verzinken
alex1971

@ knetter;

Foto's gezien van die glimmende carrosserie hierboven? Zuurbad regelt het allemaal. :lol: Stuk minder intensief dan stralen en ook minder agressief voor roestplekken.
knetter
Contacteer:

maar als je het zelf doet is het voordeliger
alex1971

ok, dat kan.. heb zelf alleen niet de ruimte ervoor en moet ook zeggen dat ik niet zo'n liefhebber ben van stoflongen :lol:
marcel16v

Steven schreef:En toch weet ik zeker dat ze er zijn, volgens mij heeft Jan-Geert destijds nog eens een compleet onderstel van z'n 4tje laten verzinken.
Moet gewoon bij een verzinkerij gedaan kunnen worden.
Afmetingen verzink bad Nedcoat Moet met een carosserie van een 5 te doen zijn.
NielsT

En heeft iemand al een mailtje gestuurd en antwoord gekregen?
pierre

gaten professioneel opvullen met lood of tin, zo doen ze het als het echt goed moet.

stoflongen krijg je niet zomaar, moet je minstens 20 jaar in de mijnen werken.
Riël
Über-Spammer

Ja met tin, ik heb mensen gezien die brengen dat aan en hoeven daarna amper nog te schuren :worship:
Patrick

Ik ben op dit moment ook veel van plan....maar nu was ik nieuwschierig of er überhaubt nog nieuwe kastjes voor de 5 gt turbo te krijgen zijn...Is ook een optie toch? :)
Misschien iemand die hier weet van heeft,groeten :wink:
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Nope. De rien. Nada. Nakkes. Norhing. Niets.

Niet nieuw te krijgen zover de info reikt. (al was het wel zo dat in een ver verleden Bennie Raeperes uit Belgie er wat had....heb ik ooit vernomen....)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Patrick

Das wel jammer...had er wel oren naar als dat wel zo zijn geweest,maar ja is natuurlijk ook te mooi om waar te zijn.Maar volgens jouw is bij onze oom niets meer op zolder te vinden? :-(
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Nope. Zelfs geen volledige motor meer.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer