hoog verbruik clio 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

nou sprak ik vandaag iemand die ook een 16v heeft.
en toen vroeg ik eens wat hij nou met een tank rijdt
en dat was zo'n 450 km

nou vond ik al dat de mijne niet zuinig was maar ik dacht dat dat aan het blok lag.
ik rij dus zo'n 200 max op een volle tank.

waar kan dit aan liggen?
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Een zware rechtervoet? :beer:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

gokje: kapotte watertemperatuursensor (of bedrading)
rev it like a rental
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

zelfs als ik constant onder de 3000 toeren probeer te blijven rijd die 200 km op een tank.

en de watertempratuurmeter doet het goed.

ik heb trouwens wel een k&n filter en een andere uitlaat mss heeft dat invloed.
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Mag geen invloed hebben dat heb ik ook allemaal maar ik rijd ongeveer 400 kilometer op een tank benzine.
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

:(

ik wil ook 400 km op een tank!!
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

zeker weten dat die watertemp 't goed doet? Het is een andere sensor dan voor je dash, dus daar kan je 't niet uit afleiden.
rev it like a rental
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

De temperatuur sensor voor je ECU zit in je cilinderkop geschroefd, links van de verdelerkap.
Zit een witte stekker op.

Gr, Frits.
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

wordt hij snel warm als je wegrijdt? Of duurt dat errug lang? Thermostaatproblemen willen ook voor hoog verbruik zorgen
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

@rie schreef::(

ik wil ook 400 km op een tank!!
Hmmm.... Maar 400? 500 haal ik meestal wel (of ik kom er bij de pomp achter dat er niet meer dan een ruime 40 liter in wil)
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

jij rijdt met een Clio 16V 500 Km op een tank?? :worship:
daniël16v
Berichten: 280
Lid geworden op: do 9 sep 2004 21:18
Locatie: westerhaar [ov]

volgens mij is er ook al zo'n toppic met het verbruik en dan zitten de meeste net onder 1:10
dus 200km vink nie veel
meestal haal ik de 450 wel en op de snelweg 500km
en tank ongeveer 46 liter dan gaat het lampje branden/knipperen
knetter
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 28 nov 2004 10:36
Locatie: grave
Contacteer:

hoeveel liter wordt er dan getankt?
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

@ Clio Baccara 16v

hoe kom ik erachter dat de tempratuur sensor kapot is kan ik daar wat aan meten?

@alex1971
der is niet vreemd aan het warm worden na 5min ofzo is die wel aardig op temp


Edit:

hoe kan het trouwens liggen aan de tempratuur sensor kan iemand me dat uitleggen??/
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

@rie schreef:hoe kan het trouwens liggen aan de tempratuur sensor kan iemand me dat uitleggen??/

Als de computer denkt dat de motor nog niet op temp is, spuit deze via de5e injector extra veel brandstof in en houdt hij het stationaire toerental wat hoger, beiden zorgen voor een extra hoog verbruik.

In de haynes staan waarden van de weerstand die de sensor bij bepaalde temperaturen moet hebben, zo zou die kunnen controleren. Ik heb de haynes alleen niet zo bij de hand.
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

kan ik dan niet de 5e injector uitschaklen en testen of die zuiniger word ofzo
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

@rie schreef:kan ik dan niet de 5e injector uitschaklen en testen of die zuiniger word ofzo
Je kunt beter de oorzaak zoeker, sensor nameten of wisselen is niet zo veel werk, ik heb er nog een liggen of gewoon een nieuwe halen, als het werkt heb je het in 1 tankbeurt er al weer uit.
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

ja dat ben met je eens

maar als je die injector kan uitschakelen en hij word zuiniger weet ik toch ook de oorzaak zo bedoelde ik want ik denk dat het meten mij niet gaat lukken
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Je kunt een stuk makkelijker bij de sensor dan bij de vijfde injector, die zit nl. van onderen in het inlaat spruitstuk geschroeft. Ik weet niet of de computer het leuk gaat vinden als je die injector loskoppelt. Mocht het toch willen proberen, haal in ieder geval de accu los voor je begint.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Die 5e injector doet 't alleen bij heel koude omstandigheden. Bij 'gewoon koud' injecteert ie ook een hoop extra, via de normale injectoren.
rev it like a rental
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

ok daar zie ik dus vanaf :p

ik zal wel is kijken op de sloop voor een andere dan en kijken of het helpt.

kan ik hem zo los draaien trouwens of stroomt er dan koelvloeistof uit ofzo?
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

@rie schreef:ok daar zie ik dus vanaf :p

ik zal wel is kijken op de sloop voor een andere dan en kijken of het helpt.

kan ik hem zo los draaien trouwens of stroomt er dan koelvloeistof uit ofzo?
Dan loopt hij wel een endje leeg...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

en check vooral de stekker en bedrading ook!
rev it like a rental
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

nog ff over dat koudstartventiel en de warmdraairegeling.. Klopt het dat hij maar kort een verhoogd stationair heeft bij het warmdraaien? Ik merk dat hij wel iets doet maar niet echt overtuigend zal ik maar zeggen.. Kan natuurlijk zijn dat het gewoon zo werkt, dus vandaar mijn vraag!

Thx
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

alex1971 schreef:nog ff over dat koudstartventiel en de warmdraairegeling.. Klopt het dat hij maar kort een verhoogd stationair heeft bij het warmdraaien? Ik merk dat hij wel iets doet maar niet echt overtuigend zal ik maar zeggen.. Kan natuurlijk zijn dat het gewoon zo werkt, dus vandaar mijn vraag!

Thx
Hij draait als je hem koud start zo rond de 1100-1200 rpm stationair, maar zeg maar drie straten verder is dat bij mij meestal alweer teruggezakt naar de normale 900 rpm. Als het echt warm weer is (25+) dan merk je er nauwelijks iets van, ook niet met een koude start.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Dat klopt. Bij koude motor loopt ie net 100 toeren harder dan normaal, swinters hoogstens 200. Zodra ie al een klein beetje op temperatuur komt, is 't weg.
rev it like a rental
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

duidelijk.. dan heb ik nu dus iets gevonden wat WEL normaal werkt aan mijn auto :lol: 't was ff zoeken.. maar de beloning is groot

Thx!!!
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

De koude start injector doet het alleen als de koelvloeistof onder de 20 graden is,
en zolang je onder een bepaald toerental blijft.

Die sensor heb ik ook eens vervangen, die koste nieuw niet zo veel (kan de bon zo snel niet vinden).

Gr, Frits.
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Clio Baccara 16v schreef:De temperatuur sensor voor je ECU zit in je cilinderkop geschroefd, links van de verdelerkap.
Zit een witte stekker op.

Gr, Frits.
Gegevens van het opname element koelvloeistoftemperatuur.

+/- 20 graden, weerstand(Ω) 3060 tot 4050
+/- 80 graden, weerstand(Ω) 300 tot 370
+/- 90 graden, weerstand(Ω) 210 tot 270
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

ah yes!!! das rlex

als ik dus me multimeter op weerstand zet en dan op de 2 draden die uit die sensor komen zou het moeten lukken

zo weet ik zeker waar ik aan toe ben.

bedankt
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

je moet de stekker ff loshalen, en alleen de sensor meten. Anders zit je de pullup in de ecu te meten.
rev it like a rental
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

ok ik heb gemeten

koude motor 2600
warme motor 300

sensor is het probleem niet
mss bedrading

kan ik het niet meten net voordat die de ecu in gaat om zo te kijken of de bedrading goed is?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Je kunt op de 35polige stekker op de computer meten. Loshalen, en kijken of je 't zelfde meet als op de sensor.
rev it like a rental
@rie
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:19
Locatie: rockanje

hoe weet ik dan welke 2 polen ik moet meten ik kan ze moeilijk allemaal afgaan :p
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

@rie schreef:hoe weet ik dan welke 2 polen ik moet meten ik kan ze moeilijk allemaal afgaan :p
Hoezo is dat moeilijk?? 8) Meten is weten :p

:lol: :lol:
Plaats reactie