Vannacht was het weer raak met mijn gtt , ik reed over de autoweg en opeens hield mijn autotje ff in in de binnenspiegel kijken en veel rook heel veel kut klote weet ik veel wat ik nog meer heb gevloekt. Het resultaat is dat mijn olieleiding van de toevoer van de turbo is gesprongen en hopelijk is mijn turbo nog heel of heeft tie niet teveel geleden. De hele moter en de mik mak eromheen zit onder de olie had de moter net helemaal schoon.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze olie slang waar krijg je dat ding of kan iemand deze slangen zelf persen. Weet iemand toevallig hoe duur z'n slang is als tie bij renault verkrijgbaar is.
Ja maar daar zitten van die kut koppelstukken op geloof ik... heeft marco daar niet es ruzie mee gehad?? Vraag hem es, en informeer idd maar eens bij improve.
Nounou hebben gekeken, koelvloeistof = een en al olie, dus koppakking is naar de haaien. 2 opvallende dingen die ik en ruud ff niet zo 1 2 3 kunnen beantwoorden: 1 Bij toerental omhoog trekt de dikke koelvloeistofslang bovenaan de radiateur zich vacuum. 2 Alles zit onder de olie, waar komt dit dan vandaan? Nu lekt er zo te zien nix meer.
Iemand ervaringen? De olieleiding is het i.e.g. niet. Ik d8 aan een verstopping in het koelsysteem? Of is dit onzin?
ff een oud topic omhoog,
ik was vanmiddag bezig de olie toevoerleiding naar de turbo los te maken , maar dat gaat niet zo makkelijk als ik had verwacht. Ik krijg namelijk die leiding niet los die op de turbo zit, die wartel.Iemand een tip om die los te krijgen, is trouwens een vreemde maat, een 13-er steek lijkt net iets te groot te zijn en een 12-er is te klein
Je moet hier een goeie steek 13 voor hebben, ik ken het probleem wat dat busje wil wel eens verbuigen waardoor je opeen aan 2 kanten 12 hebt en dan andere kanten 13-14.
Ik geloof dat ik de onderkant van de leiding, die dus bij de de dukmeter aan de voorkant vastzit heb losgemaakt en daar ook aan gedraaid samen met een goeie steeksleutel (maat 13 dus) toen kwam ie wel los.
heey,
dat is wel een goeie ja,
onder los maken en dan aan de leiding beginnen te draaien, onderste bout is al los, alles ligt nu in de kruip olie. helaas zijn van die wartel de hoekjes van dat moertje al een beetje rond...maja probeer het over een dag of 2 nog eens...
Los,
mede dankzij het voorzichtig tikken met een klein beiteltje op de wartel.
de andere leiding zit er weerop en gelukkig doen de oliepeil/druk meter het ook...
Hmmm, de toevoerleiding erafgeknapt? Ik zou de turbocompressor maar goed inspecteren! Hoeveel turbodruk draaide je toen de leiding erafknapte? Heb je de motor meteen uitgeschakeld?
Ik heb laatst de toevoer leiding van de olie naar de turbo ook vervangen.
Je wilt niet weten in wat voor een staat die was, nog geluk gehad dat ie het nog zolang heeft uitgehouden.
Deze slangen worden gewoon erg rot naar een tijd.
Zou dus goed kunnen dat het een keer mis gaat....
Bij mij was ie niet eraf geknapt, ik heb em uit voorzorg vervangen omdat ik een heel klein lekje had opeen van de aansluitingen van die slang, heb nu een goeie gebruikte erop gezet, nieuwe was me te prijzig.
Om ff terug te vallen op die jaar oude discussie van de vorige pagina; een 12 past idd niet, en een 13 ook niet. Voor zover ik weet komen al die staal gevlochten toevoerleidingen uit de UK, dus zijn het ook engelse maten...
Het gaat dan ook om een 9/16 steek wat je nodig hebt....
Misschien dat iemand hier nog wat aan heeft? ik had toevallig een volledige engelse sleutelset liggen , toch beter dan mn mooie nieuwe leiding verkloten
::.. Renault 5 TL '86 C1EC1J B18FT ..:: Criticism comes easier than craftsmanship
Houd even rekening dat de retourleiding naar de carterpan in 2 diameters is geleverd.
Fase 1 is nauwe diameter (15mm doorgang)
Fase 2 is een grotere diameter (20mm doorgang)
Ik heb destijds het laatste bochtje van de retour proberen te bestellen in de grote diameter, maar ik kreeg tot 2x toe de fase1 geleverd.
Kep nu wel 1 bochtje van 15mm liggen trouwens.