[R5 GTX] Jobba's Project :: 30 jan, hij is door de APK!!

Vertel hier alles over je project.
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

Ik ben een tijdje weg geweest maar ben nu terug met mn nieuwe aanwinst!
Het is een GTX geworden van januari '89, met ongeveer 160.000 op de teller.

kwa roest ziet het er allemaal heeeeel positief uit.
heb nog niet meer mogen ontdekken dan 2 weggewerkte plekjes op de achterklep, een stukje bij de achterbumper ophanging en wat bij het voorste krikpunt links.

de lak is op de plastic delen niet zo best meer dus daar gaat aan gewerkt worden. verder zitten er wat lelijke deukjes in de portieren.
starten doet ie nog niet helemaal perfect, ik had gister op de terugreis vanuit Groningen (daar komt ie vandaan) wat problemen met een warme motor.
maar als ie loopt, loopt ie ook als een trein!! toch lekker zo'n 1700cc blok :worship:

en dan nu de eerste :foto:
[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00644.jpg[/img]
[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00646.jpg[/img]
[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00647.jpg[/img]
[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00648.jpg[/img]
[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00649.jpg[/img]
[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00650.jpg[/img]
[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00651.jpg[/img]
[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00654.jpg[/img]
[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00655.jpg[/img]

het is wel even wennen in vergelijk met de witte GTL en ik heb dan ook nog een paar constateringen waarvan ik me afvraag of deze normaal zijn:
- de koppeling en gaspedaal gaan erg zwaar?
- het is lastig om soepeltjes te schakelen, als je de koppeling op laat komen slaat ie er echt hard in?
- als je de motor veel toeren laat draaien en dan het gas los laat, hoor ik hard genetter uit de uitlaat?

tot slot zoek ik nog een gt turbo spoilertje, wel een harde en het liefst in mijn kleur.
de witte GTL is te koop, prima wagentje uit '86 met slechts 80.000km op de teller.
Heeft electrische ramen en cv (geen ab) en verkeert in een hele goede staat.
ze staat op de bijna nieuwe Pirelli p3000 banden van de GTX.
vraagprijs: €600,-
Laatst gewijzigd door Jobba op ma 30 jan 2006 16:47, 6 keer totaal gewijzigd.
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

wijze car man (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Leuk bakkie Jobba! Veel sleutelplezier. (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

mooi bakkie (Y) zit er ook nog een beetje luxe in deze?
5GTT & clio II 1.6 16v
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

tnx :D
ja hij is super de luxe!
mooi blauw dashboard met zachte bekleding in de deuren.
electrische ramen en cv op radiografische bediening met meeknipperende knippers! dit gaat tot minstens 50 meter afstand :lol:
ik zal zo ff wat :foto: 's schieten van het interieur
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

GOED,

het eerste probleem is een feit!
ik heb gister mn phase1 velgen met 185/60/r13 erop gezet en nu blijkt dit niet te passen :@ !
hij loopt gewoon aan de binnenkant bij de achterwielen... wat ik niet goed snap want op mn GTL ging het prima, daar hebben zelfs 195-ers op gezeten!
ik neem aan dat ik 'spacers' nodig heb? zoja kan iemand mij daar aan helpen?

tnx!
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Spacers? Ik denk eerder de Flex.

Ik heb zelf ook een R5GTX, ook met phase 1 velgjes eronder (gehad) en dat liep niet aan. Dus ik denk dat je een beetje veel tectyl ofzo daar hebt zitten. Want je binnenscherm is echt niet anders mij je GTX als bij je GTL.

Of andere velgjes kopen... heb nog wel een setje in de aanbieding :wink:
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

ik heb nog ff wat research gedaan en kwam hetvolgende tegen:

[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00657.jpg[/img]
weinig ruimte, maar net genoeg achter.

[img]http://www2.hku.nl/~job/GTX/DSC00660.jpg[/img]
de remklauwen voor lopen aan op de plak-loodjes :beer:
kunnen ze die ook gewoon aan de binnenkant plakken? dan is het probleem snel opgelost!

edit: ik heb net ff met de garage gebeld en dit kan. moet ie ze wel opnieuw balanceren... lekker is dat, weer 25 euro lichter.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

:wink: die lood dingetjes plat slaan.. werkt perfect ;)

en ik zie bij je eerste foto van je wiel een aardig stukje roest.. die bult. trek je bekleding maar los achterin en begin maar te prikken..

Verder mooie auto :worship:
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

tnx :D
ik heb de loodjes inderdaad platgeslagen en het werkte prima!

ik ben nu op zoek naar een aantal onderdelen:

- GT Turbo dakspoilertje, wel een harde en het liefst in mijn kleur (donker blauw)
- rechter portier, in mijn kleur en in goede staat (geen roest of deuken dus)
- ik heb zowel horizontale als verticale speling op de voorwielen, er is vast wel iemand die weet wat ik dan nodig heb? stuurkogels, fuseekogels oid?
- rechter ruitenwisser systeem heeft veel speling, dit lijkt mij slijtage of kan ik dit fixen?

tot slot nog wat probleempjes:
- met het optrekken/schakelen duurt het steeds even voordat de koppeling pakt, waardoor ie echt inslaat. lijkt mij slecht voor de auto.
- als ik gas geef en dan loslaat hoor ik een paar keer een piepend geluid. het lijkt door het kantelen van het blok te komen of het frame oid. iemand bekend met dit probleem?
- starten met koude motor gaat slecht, warm is nu wel goed na het vervangen van de accu. koud maakt het ook niet uit of je de choke ver open hebt of gas bijgeeft, het duurt gewoon erg lang voordat ie pakt.
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

:@ :@ :@ :@ :@
goed ik heb dus een bougie afgebroken bij het vastdraaien...
gewoon domweg te hard aangedraaid...

heeft iemand een tip hoe ik deze zonder al teveel moeite er weer uit kan krijgen?? moet ik hier speciaal gereedschap voor aanschaffen of kan ik gewoon iets als een schroevendraaier in het restant van de bougie slaan om hem vervolgens eruit proberen te draaien?
please help!
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

iedere keer als ik je naam zie denk ik aan

Jobba jobba jobba job job job
Jobba jobba jobba job job job
wij zijn 2 vrienden met een gouden hart (~)
Immer wieder die verdammte Holländer
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

-Ray- schreef:iedere keer als ik je naam zie denk ik aan

Jobba jobba jobba job job job
Jobba jobba jobba job job job
wij zijn 2 vrienden met een gouden hart (~)
Haha, is dat niet Hoeba Hoeba Hoeba Hop Hop Hop :D :p
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ja tuurlijk is dat hoeba hoeba, hoe ver zit dat nou van jobba jobba :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

:)

hoe off-topic kun je gaan >-) :lol:
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

:lol: inderdaad, als je me nu ook nog een antwoord kan geven voor mn bougie probleempje ben ik helemaal blij
:)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Een linkse tap er in draaien werkt vaak wel. Ik neen aan dat het binnenste deel er helemaal uit is? Dan moet het wel lukken.
rev it like a rental
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

top!
we gaan het morgen eens proberen :)
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

(Y) hij is er weer uit!
linkse tap erin en draaien maar, tnx! :worship:

nu viel me op aan de oude bougies dat de 1e 3 een witte aanslag hadden en de 4e een zwarte aanslag.
ik weet dat dit iets betekent maar ik weet niet wat :p iemand?
hij start en loopt in ieder geval veel beter op de nieuwe kaarsjes :D
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

dan ben je best aan het sleuren geweest, eer een beetje bougie wil breken
Mrtn = Maarten
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

viel best mee, kreeg het met 1 hand voorelkaar...
ken mn eigen krachten niet denk ik :D
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Jobba schreef: nu viel me op aan de oude bougies dat de 1e 3 een witte aanslag hadden en de 4e een zwarte aanslag.
ik weet dat dit iets betekent maar ik weet niet wat :p iemand?
hij start en loopt in ieder geval veel beter op de nieuwe kaarsjes :D
Wit is te arm, zwart is te rijk.
Als je een goede ontbranding hebt schijnen ze bruin te moeten zijn.
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

hmm oke, maar is het dan niet vreemd dat er 3 te arm zijn en 1 te rijk?
het wagentje hokt en stoot ook een beetje als je constant in wat lage toeren rijdt (tot 3000)
kan dit en de kleur van de bougies ook veroorzaakt worden door een slechte ontsteking/verdelkap/rotor? of zit ik nu helemaal verkeerd?
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Jobba schreef:hmm oke, maar is het dan niet vreemd dat er 3 te arm zijn en 1 te rijk?
het wagentje hokt en stoot ook een beetje als je constant in wat lage toeren rijdt (tot 3000)
kan dit en de kleur van de bougies ook veroorzaakt worden door een slechte ontsteking/verdelkap/rotor? of zit ik nu helemaal verkeerd?
Misschien dat die ene bougie geen goed ontsteking had en daarom z`n mengsel niet kon ontbranden met als gevolg dat die zwart werd.

Slechte bougies is slechte ontsteking en kan idd het stoten veroorzaken.

Nooit een slecht idee om ff je rotor en verdeelkap te vervangen.
Kosten trouwens geen reet.
Bougiekabels waren wel allemaal goed ? Anders vervang je die ook gelijk.
En je zult merken dat die gelijk een stuk lekkerder loopt.
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

bedankt voor de tip, ga de spulletjes nu meteen maar even halen.

weet iemand toevallig ook de ontstekingstijd van een GTX?
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Dat hokken en stoten dot mijn GTX ook, vooral bij lage toeren. Alsof ie dan verzuipt ofzo.
Heb de bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkapje vervangen, maar probleem bleef. Dus zal wel een beetje GTX eigen zijn denk ik
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

laat me raden een twee-traps carbje, heb ik dus ook en precies dezelfde problemen

ga binnenkort een ander carbje proberen en kijken wat hij dan goed doet
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Nou ik heb injectie...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

heb ook een gtx gehad ook altijd gekloot met die shit carb.
heb hem na een paar jaar verkocht was er zo flauw van.
succes verder er mee.

o ja wat ook nog wel eens wil helpen is de bobine loshalen van je unit en de contacten goed schoonmaken en inspuiten met reiniger.
dit alles natuurlijk wel in samenwerking met nieuwe bougies rotor verdeler en kabels
succes
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

we gaan het gewoon proberen...
nieuwe bougies zitten er al op en de rotor en verdelerkap komen er morgen op.
nu alleen nog die ontstekingstijd... wie o wie weet het!?

goed om te weten dat jij precies hetzelfde probleem hebt met injectie Rob, dan hoef ik het dus niet direct bij de carb te zoeken.
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

dat schroefje zit toch daar onder de rotor ergens??? om de ontsteking bij te stellen??
R 5 Convertible Rulezz
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

ik dacht dat je de complete verdelerkap gewoon moest verdraaien maar zeker weten doe ik het ook niet.
gelukkig gaat iemand me ermee helpen die er verstand van heeft :D
hij vroeg me alleen nog of ik uit kon zoeken wat het ontstekingstijdstip is.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ontsteking is volgens mij niet af te stellen is elektronisch
maak de bobine maar eens los en die 2 contacten goed schoon
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

zo de rotor, verdelerkap & bougies zitten er nieuw op.
alle kabels heb ik schoon gemaakt en ingesprayed met contactspray.
hij start een stuk beter en lijkt ook mooier te lopen.
helaas zit er wel olie in de verdelerkap dus gaan we vanavond proberen de keerring te vervangen en het ontstekingstijdstip af te stellen.
of het kan of niet komen we vanavond dus wel achter :)
hopelijk ben ik dan van het horten en stoten af...
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

nog ff wat anders,
ik heb een maand geleden geld overgemaakt voor lidmaatschap van RTC en nog steeds nix gehoord :(
duurt dit altijd zo lang??
Plaats reactie