Achterraam Erin + blinder vraag

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
catscan

Hoe moet ik bij mijn clio het achterraam erin doen?
Ik heb hem erut geduwnt en heb nu dus een rubber + raam liggen (om te blinderen)

Ik las iets over touw maar dat was me niet zo duidelijk.

Dus als iemand me dat zou kunnen uitleggen :)

En hoe blindeer je een bolle achterruit?
Laatst gewijzigd door catscan op di 23 aug 2005 19:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

mischien handig om te vermelden om wat voor auto het gaat..?
catscan

sorry :)

het gaat om een clio :P
frank_williams

je maakt, over de hele lengte, een touw in de sponning van het rubber, dan laat je een stuk bungelen van een centimeter of 30.
je zet je raam waar het moet komen en trekt van binnen uit aan het touw, zodat de flap van je rubber over de lijst valt. wel handig om het met zn tweeen te doen, dan kan de ene het raam op zn plek houden en de andere van binnenuit het touwtje trekken
catscan

oke thnx,

moet ik dus eerst het rubber om het raam doen, en dan het touwin de gleuf van het rubber? en dan vanuit de buitenkant tegen de lijst aan houden?
frank_williams

oh ja, eerst het raam er in dan he :) en idd van de buitenkant duwen...
catscan

oke thnx :D

het blinderen lukt trouwens niet echt.. komt door de bolle achterruit denk ik.. er blijft lucht onder zitten, echt irritant. ik heb geprobeert om erop te fohnen of in 3 stukken te snijden maar ik krijg het niet helemaal mooi, en anders zie je wel de randen tussen de stukken :S

iemand tips hier voor?
Martijnberk
Contacteer:

water! je moet met een plantenspuit je folie en je raam inspuiten en dan met een ramenlapper glad strijken....
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Volgens mij is een achterruit moeilijk zelf te doen of je moet het met folie doen die je dmv een hete lucht pistool warm maakt zodat ie na de bolling van de ruit komt te staan, of heb ik het nou mis??
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

gewoon laten coaten (Y)
http://www.glascoating.info/
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
catscan

voor mijn clio van 10 jaar oud ga ik hem niet laten coaten ofzo :p

Maar zou dat werken? eerst verwarmen in de vorm van de ruit? lijkt me sterk eigenlijk aangezien het toch heel slap spul is?

en nat spuiten heb ik al gedaan :P en glas strijken een uur lang. maar er komt steeds ergens anders wel een luchtbel, vooral aan de zijkanten.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

wat kost die folie voordat je het er goed op hebt?
vraag me af of coaten dan niet goedkoper is
catscan

rol folie van 17 euro ofzo :p

is mischien meer moeite maar ik ga geen 3 a 400 neertellen voor een beetje te blinderen, zoveel waarde hecht ik er nou ook niet aan :).

maar iemand antwoord nog op mijn vraag over de bolle achterruit?
-Ray-
Contacteer:

Ron(nie) schreef:Volgens mij is een achterruit moeilijk zelf te doen of je moet het met folie doen die je dmv een hete lucht pistool warm maakt zodat ie na de bolling van de ruit komt te staan, of heb ik het nou mis??
raak

happy oefening, clio ramen zijn hufters... ik heb er ook al heel wat tegen aan moeten smeren voordat het eindelijk lukte. er zijn wat handigheidjes voor, gebruik de search eens, is al uitvoerig beschreven.
Immer wieder die verdammte Holländer
catscan

raam zit er weer in :D ging makkelijker dan verwacht..

ik probeer dat blinderen wel een andere keer.

maar ik heb gesearch, maar is het beste gewoon de folie op buitenkant leggen (plaklaag+beschermfolie naar boven) met een sopje en dan verwarmen een beetje met een fohn?? en daarna bescherm folie laagje eraf en meteen nat maken en op de andere kant?

dus zonder in meerdere delen te snijden??

kan me niet voorstellen dat het wel zo lukt.. of licht het aan de folie (halfords :p ) want hetzijn aardig wat luchtbellen aan de zijkant die ik met geen mogelijkheid strak krijg..
Jordi - Clio 16V

-Ray- schreef: happy oefening, clio ramen zijn hufters....
Zoek gewoon iemand die het voor je doet :D
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

catscan schreef:rol folie van 17 euro ofzo :p

is mischien meer moeite maar ik ga geen 3 a 400 neertellen voor een beetje te blinderen, zoveel waarde hecht ik er nou ook niet aan :).

maar iemand antwoord nog op mijn vraag over de bolle achterruit?
waar haal je die 3 a 400 euro vandaan???????????
zoek eens beter als je raam eruithaalt rond de 100 euro en dan is het wel perfect
-Ray-
Contacteer:

3 tot 400 euro per auto is best normaal hoor, tegenwoordig kan je je hele auto ook laten doen voor rond de 250. mensen vergissen zich vaak. als ik het voor iemand doe ben ik aan materiaal alleen al rond de 150 euro kwijt (zo'n 6 meter per auto). dan heb je folie van superkwaliteit. is veel dunner als die dikke halfords en autopech bende, de praktijk wijst uit dat die meuk gewoon niet genoeg te vervormen is....

hou je voor arbeid nog 100 euro over voor een hele dag, je bent gewoon 7-8 uur continue bezig als je het een beetje netjes wil doen....

@ jordi: nog 2 weekies en dan ga je ;)

ik heb het zo'n 3 jaar geleden geleerd op een cursus in sliedrecht bij CD design. hele dag heen, lunch en alles erop en eraan, 250 euro en gegarandeerd resultaat. mijn cliootje 1.4 zag er echt te gek uit!

twingo's zijn het makkelijkst om te doen, die van Opa en Ronnie waren/zijn echt 200%.

clio's zijn etters, die van Thijs RSi, Ray Si en Jordi Clio 16V heb ik ook gedaan, die van Thijs is nu prima, die van Jordi en Ray doe ik binnenkort het achterraam ff over, zo ben ik ook weer ;)

5GTT's zijn heel goed te doen, zijkanten zijn zo beurt en ik heb op me eigen 5 denk wel 20 meter folie gebruikt voordat het perfect was. moest natuurlijk wel een beetje reclame rijden :D

megane's begin in niet meer aan, wat een ellende was dat zeg.... zijkanten prima, achterraam doffe ellende. was ook de eerste auto die ik deed voor een ander, weet je nog bambi :lol:

voor de rest ben ik ook aardig vreemdgegaan met andere merken, een smart, jeep cherokee, vw transporters, vito's, ibiza's etc etc.

oefening baart kunst! en verder moet je gewoon engelengeduld hebben en werk schoon, ieder stofje zie je erop en eronder....
Florus

Maar wat is dan een goed merk folie?
-Ray-
Contacteer:

geen id, ik bestel nooit een bepaald merk. heb een tijdje de folie van CD Design zelf besteld maar bestel nu via Thijs. hij werkt in de grafische industrie dus krijg ik dezelfde kwaliteit. heb nog wel een doos in de schuur staan, zal morgen ff kijken naar het merk, tis nu te nat en de deuren zitten te op slot ;)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

snap het allemaal niet met dat folie?
goedkope folie is troep en werkt niet fatsoenlijk (N)

goede folie is duur en dan is coaten (naar mijn mening) een veel beter alternatief :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ray. heb je ook verschillende kleuren toevallig?? Mag ook in een PM :wink:
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef: goede folie is duur en dan is coaten (naar mijn mening) een veel beter alternatief :D
Luco. doe mij eens een concurerende prijs voor het coaten van mn ramen... :wink:
-Ray-
Contacteer:

alles is mogelijk frits :)

JP ze ouwe zilveren 5 had ik met een blauwige gloed gedaan, stond echt uber :)

verder heb je natuurlijk de discussie over welke tint, ik doe 9 van de 10 keer 35% rondom, staat gewoon erg netjes.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

-Ray- schreef:alles is mogelijk frits :)
Blauw? of blauwig?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

zijruiten achter (per stuk) als je ze er zelf uit haalt 50 euro met garantie
is misschien wel iets duurder maar zit veel netter en beter en garantie :D
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:zijruiten achter (per stuk) als je ze er zelf uit haalt 50 euro met garantie
is misschien wel iets duurder maar zit veel netter en beter en garantie :D
Kleuren? En de achterruit?
-Ray-
Contacteer:

ja hoe moet je dat nou uitleggen...... gewoon van dat hele heldere zeewater blauw... eens kijken of ik een foto heb ergens.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Luco, en Ray. voor we dit topic te veel vervuilen.. Ik PM morgen verder. Ga nu richting bed. :wink:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

op de vorige bladzijde al een link geplaatst allerlei kleuren hele aardige correcte gast en binnenkort meekleurende coating leverbaar
maar nogmaals de link waar ik geeest ben http://www.glascoating.info/

ik denk dat een achterruit rond de 100 euro zit, heb ik niet laten doen dus weet het niet precies
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op wo 24 aug 2005 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Doe je nog wel 19's Ray? :p

heb er nog 1tje staan die gedaan moet worden...
en wa kostda natuurlijk? (PM mag ook)
catscan

Wat is dan goede folie naast die van halfords? ik wil niet al te dure ivm een oudere clio enzo waar ik niet te veel in wil steken..

En hoezo 7-8 uur werk? met het gladstrijken? krijg ik wel lamme arm dan :P
Florus

catscan schreef:
's echt niet overdreven als je het netjes wilt doen,je moet ook de folie nog passnijden/knippen,de boel schoonmaken enz, enz........
peanudt

BLijft leuk om de bolle ruitjes van een Clio te doen......Binnenkort eens aan beginnen zodra mijn folie binnen is.
Op http://www.glasfolie.nl kun je als particulier folie bestellen die met een föhn aan te passen is. Het is professionele folie voor een leuke prijs. Deze is dunner en flexibeler dan de standaard folies (oftewel goed te vervormen) en is ook voorzien van een krasvaste laag.

Zodra de folie binnen is zal ik de voortgang posten. Ik heb begrepen dat de truc zit in de combi met verwarmen en nat houden. Eerst aan de buitenkant leggen en naar de ruit vormen door de ruit goed nat te houden en met de föhn de vouwen te laten krimpen. Tip van de pro's: gebruik geen spatel !!! :worship:
Wanneer je de rand met de hand gaat uitwrijven kun je voelen wanneer de folie kan gaan vouwen en je dus op tijd met de föhn aan de slag kunt. Zodra de folie mooi op maat/vorm is en je gaat plakken, kun je de spatel erbij pakken om de laatste luchtbellen weg te wrijven.

Oh ja, normaal gesproken ben je zo'n 1,5u zoet met de achterruit van een Clio (zonder schoonmaaktijd en met een professionele folie!). Doe het a.u.b. niet wanneer je haast hebt.
-Ray-
Contacteer:

catscan schreef:Wat is dan goede folie naast die van halfords? ik wil niet al te dure ivm een oudere clio enzo waar ik niet te veel in wil steken..

ff logisch nadenken henkie....

als je het goed doet demonteer je alle zijruiten. de meeste auto's die ik aangeleverd kreeg, op een aantal na waren allemaal vuil aan de binnenkant (of hadden een hond vervoerd... ga eens op een bank zitten --> haren overal, dus ook in de lucht, dus ook tegen je raam), uitzuigen. schoonmaken van je ramen is je grootste winst. ieder vuiltje of haartje zie je. dan ga je raam voor raam op maat snijden en plakken. 4 keer dus. wel eens de achterste zijruiten van een clio verwijderd zonder dat er 1 torx niet doldraait?? knap... twingo laat je zitten, heb je alleen wat meer snijwerk, kost meer tijd..... GTT heb je er zo uit.

dan het achterraam. met een beetje raam ben je gewoon een uur aan het fohnen! en idd daar krijg je een lamme arm van ja. dan nog plakken, maar doe dat niet te enthousiast, want zit er 1 vuiltje tussen je "sqeezjee" en je folie ben je weg en kan je opnieuw gaan fohnen. klaar met plakken? alle ramen waar nodig bijsnijden, monteren, interieur afbouwen, spullen opruimen en je dag is om.

knappe jongen die dit in 3 uurtjes flikt ;)
Plaats reactie