ACT: Clio III

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Gabri schreef:
Jacco Twingi schreef:Gimme Gimme Gimme!!! :D :worship:
zo'n 3.5L gaat echt niet in je Twingo passen :p
Ik weet nie of het nou echt ten goede komt voor het rijgedrag, alhoewel dat toch bijna niet slechter kan, grapje :D
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Tja, om de concurrentie te killen lijkt het me wel voldoende om het lekker grof van power te voorzien.

Ze hebben in ieder geval wel smaak bij Autoweek.

Heb ook wel eens gehoord dat de Bleek de 2.0 beter vind rijden dan de 3.0 V6, en op een circuit is de 2.0 ook sneller.

Clarkson vond de Clio wel oke, alleen er ging nog weleens het een en ander aan stuk.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

De V6 (phase 1 i.i.g.) heeft te kampen dat de achterkant uit wilt breken, gevolg is dat je dan van 't gas af moet, gevolg is dus dat je daardoor weer snelheid verliest.
De 2 liter daarentegen laat zich veel makkelijker door de bocht manouvreren waardoor je eerder / langer / etc. op 't gas kan.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

plus de RS gaat gecontroleerder over zijn grens heen

en heeft voornamelijk last van onderstuur.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Rémi clio ph3
Berichten: 932
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 10:10
Locatie: Valkenburg Car: clio II ph 3 (1600)

Maus schreef:De V6 (phase 1 i.i.g.) heeft te kampen dat de achterkant uit wilt breken, gevolg is dat je dan van 't gas af moet, gevolg is dus dat je daardoor weer snelheid verliest.
De 2 liter daarentegen laat zich veel makkelijker door de bocht manouvreren waardoor je eerder / langer / etc. op 't gas kan.
Maar de phase twee moet wat dat betrefd veel beter zijn >-) (Y) Helaas kan ik niet uit eigen ervaring spreken, heb ze allebij nog niet gereden :evil:
One clio to rule them all
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Erik Olijnsma schreef:plus de RS gaat gecontroleerder over zijn grens heen

en heeft voornamelijk last van onderstuur.
Dat zeg ik. :)
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

@ Remy; de ontwikkeling van de RS heeft natuurlijk ook niet stil gestaan, dus hoe de verhoudingen nu liggen, geen idee.
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Maus schreef:@ Remy; de ontwikkeling van de RS heeft natuurlijk ook niet stil gestaan, dus hoe de verhoudingen nu liggen, geen idee.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat de ontwikkelings-stap tussen een RS ph2 en ph3 toch vrij behoorlijk is. Er is beduidend minder onderstuur en een stuk meer grip. Wat dat betreft zijn de verwachtingen voor de Clio III RS dus hoog gespannnen.

Zo'n V6 ziet er geweldig uit, maar het blijft toch een beetje een "designers nightmare". Een korte wielbasis, de motor helemaal achterin en ook nog tamelijk hoog en voorwielen waarvan de stuuruitslag enorm beperkt is omwille van de brede banden. Ik denk niet dat er hier op het forum veel zullen zijn(daar reken ik mijzelf ook onder) die een gevalletje overstuur op tijd zullen kunnen corrigeren. Als je op die manier met je auto van de weg spint, is de lol er wel af...
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Er heeft bij mij te veel tijd tussen gezeten om 't weggedrag tussen een phase 2 en 3 nog te kunnen vergelijken. Wat ik wel merk, is dat de phase 3 bovenin veel feller is.

Nog ff over je bandenverhaal bij de V6; bij de phase 1 zit er origineel een 205-bandje om 't voorwiel, dat is dus nix breder dan bij de RS phase 3.
Overstuur bij een V6 phase 1 is (eigenlijk) niet op te vangen, denk dat 't voor een geoefende rijder zelfs niet te doen is. Heb 't zelf meegemaakt tijdens een slipcursus, eer je 't in de gaten hebt, staat ie al met z'n kont om. :)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Als oude Bleekemolen zegt dat de V6 niet makkelijk is te besturen kan je hem beter geloven, tenslotte heeft hij met beide wagens op de racebaan vertoefd.

De V6 is bruut en staat volgens hem inderdaad zo achterstevoren, laat staan een doorsnee automobilist.

( ooit eens te zien geweest in programma over de Bleekemolens)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Maus schreef:Er heeft bij mij te veel tijd tussen gezeten om 't weggedrag tussen een phase 2 en 3 nog te kunnen vergelijken. Wat ik wel merk, is dat de phase 3 bovenin veel feller is.

Nog ff over je bandenverhaal bij de V6; bij de phase 1 zit er origineel een 205-bandje om 't voorwiel, dat is dus nix breder dan bij de RS phase 3.
Overstuur bij een V6 phase 1 is (eigenlijk) niet op te vangen, denk dat 't voor een geoefende rijder zelfs niet te doen is. Heb 't zelf meegemaakt tijdens een slipcursus, eer je 't in de gaten hebt, staat ie al met z'n kont om. :)
het was niet eens te doen voor die Pace-car rijder op de World Series by Renault op Zolder :lol: :lol: :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Maus schreef:Nog ff over je bandenverhaal bij de V6; bij de phase 1 zit er origineel een 205-bandje om 't voorwiel, dat is dus nix breder dan bij de RS phase 3.
Wist niet dat de maat hetzelfde was. Ik dacht nog breder. Dit is immers waar al die testers in de bladen over klagen.

Bij de ph3 voel je een omslagpunt, bij ca 5000 rpm, inderdaad. Dan krijgt 'ie er een stuk meer zin in(tweede aanzuigkanaal gaat open/variabele kleppen?), en voel je 'm meer versnellen. Dat was bij de ph2 niet. Ik heb overigens niet het gevoel dat het per saldo veel sneller gaat als met de ph2. De opgegeven sprinttijd van Renault scheelt ook maar 0,1 seconde.

Voor wat betreft de V6 zijn we het dus wel eens met z'n allen. Ziet er goed uit, maar zelfs voor een ervaren coureur nog een hele kluif. Heeft Renault dus toch de juiste beslissing genomen om hem maar niet meer te maken...
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

#Ron# schreef:
Maus schreef:Nog ff over je bandenverhaal bij de V6; bij de phase 1 zit er origineel een 205-bandje om 't voorwiel, dat is dus nix breder dan bij de RS phase 3.
Wist niet dat de maat hetzelfde was. Ik dacht nog breder. Dit is immers waar al die testers in de bladen over klagen.

Bij de ph3 voel je een omslagpunt, bij ca 5000 rpm, inderdaad. Dan krijgt 'ie er een stuk meer zin in(tweede aanzuigkanaal gaat open/variabele kleppen?), en voel je 'm meer versnellen. Dat was bij de ph2 niet. Ik heb overigens niet het gevoel dat het per saldo veel sneller gaat als met de ph2. De opgegeven sprinttijd van Renault scheelt ook maar 0,1 seconde.

Voor wat betreft de V6 zijn we het dus wel eens met z'n allen. Ziet er goed uit, maar zelfs voor een ervaren coureur nog een hele kluif. Heeft Renault dus toch de juiste beslissing genomen om hem maar niet meer te maken...
Tuurlijk niet dit was (is) toch altijd de uitdaging om de auto te "temmen"? :p
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Mr Top Gear vond t wel een goed wagentje :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

ARNO16V schreef:
#Ron# schreef:
Maus schreef:Nog ff over je bandenverhaal bij de V6; bij de phase 1 zit er origineel een 205-bandje om 't voorwiel, dat is dus nix breder dan bij de RS phase 3.
Wist niet dat de maat hetzelfde was. Ik dacht nog breder. Dit is immers waar al die testers in de bladen over klagen.

Bij de ph3 voel je een omslagpunt, bij ca 5000 rpm, inderdaad. Dan krijgt 'ie er een stuk meer zin in(tweede aanzuigkanaal gaat open/variabele kleppen?), en voel je 'm meer versnellen. Dat was bij de ph2 niet. Ik heb overigens niet het gevoel dat het per saldo veel sneller gaat als met de ph2. De opgegeven sprinttijd van Renault scheelt ook maar 0,1 seconde.

Voor wat betreft de V6 zijn we het dus wel eens met z'n allen. Ziet er goed uit, maar zelfs voor een ervaren coureur nog een hele kluif. Heeft Renault dus toch de juiste beslissing genomen om hem maar niet meer te maken...
Tuurlijk niet dit was (is) toch altijd de uitdaging om de auto te "temmen"? :p
Als temmen op tranen uitloopt niet.

Jerremy Clarkson heeft een hele aparte smaak wat auto's betreft. Hoe vaak rij jij "sideways" op de openbare weg? :) Ook z'n bandenrekening heb je denk ik liever niet. :worship:
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bandjes kosten mij nie zoveel :p
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Heb ik nog liever Tiff, maar dat terzijde.
Ik denk dat er qua weggedrag van de V6 best nog wel wat van te maken is door middel van een ander onderstel.
Enneh, er is goed en ook best wel hard mee te rijden hoor. Maar als je eenmaal de grens bereikt hebt, dan ben je op voorhand de sigaar. Met een V6 moet je constant geconcentreerd blijven rijden en je niet laten verleiden tot onverantwoorde dingen.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

daarom is 4x4 echt niet zo gek op dat ding, zelfsperrendifferentiëlen en YAW control erop.
Dan heb je echt een lekkere auto met middenmotor, wat dus best competitief kan zijn
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Het idee is op zich leuk Erik maar de bodemplaat van de nieuwe Clio moet zich wel lenen voor vierwielaandrijving. (Genoeg ruimte voor aandrijfassen en de benodigde bewegingsruimte.)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Maus schreef:Heb ik nog liever Tiff, maar dat terzijde.
Nix terzijde, Needell roeleerd :worship:

Kep hier nog een zooi ouwe filmpies met RS4 test enzo, prachtig mannetje.
Denk dat Clarkson een groot deel van zijn huidige gedrag ook een beetje van Tiff heeft overgenomen.

Offe Vicky Butler Henderson, ook een pittig dametje ;)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

speedline schreef:Het idee is op zich leuk Erik maar de bodemplaat van de nieuwe Clio moet zich wel lenen voor vierwielaandrijving. (Genoeg ruimte voor aandrijfassen en de benodigde bewegingsruimte.)
jawel, tis ook een als..... he.

maar net als met de Clio II V6, werd de hele bodemgroep aangepast.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Steven schreef: Offe Vicky Butler Henderson, ook een pittig dametje ;)
Vicky is cool!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

speedline schreef:Het idee is op zich leuk Erik maar de bodemplaat van de nieuwe Clio moet zich wel lenen voor vierwielaandrijving. (Genoeg ruimte voor aandrijfassen en de benodigde bewegingsruimte.)
En dan nog zoeken naar een beetje goeie balans, want daar zijn ze met de V6 ook wel 'ff' mee bezig geweest voordat ie op de markt kwam.

Het blijft gewoon lastig om in een auto met korte wielbasis een beetje leuk veel vermogen weg te krijgen op de achterwielen (en dus ook 4x4) en het toch nog een beetje rijdbaar te houden voor de markt.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

ARNO16V schreef:Bandjes kosten mij nie zoveel :p
Jij woont vlakbij hè? :p :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Erik Olijnsma schreef:
Steven schreef: Offe Vicky Butler Henderson, ook een pittig dametje ;)
Vicky is cool!
Heb hier ergens een testliggen waar ze de RS onder de 7 seconden op de 100 kreeg, 6.9 om precies te zijn.
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:
ARNO16V schreef:Bandjes kosten mij nie zoveel :p
Jij woont vlakbij hè? :p :D
Jep :)
Rémi clio ph3
Berichten: 932
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 10:10
Locatie: Valkenburg Car: clio II ph 3 (1600)

#Ron# schreef:Zo'n V6 ziet er geweldig uit, maar het blijft toch een beetje een "designers nightmare". Een korte wielbasis, de motor helemaal achterin en ook nog tamelijk hoog en voorwielen waarvan de stuuruitslag enorm beperkt is omwille van de brede banden.
Ik dacht dat de stuuruitslag vanaf de 1.6 16V beperkt was omdat de motor "te groot" is voor de motorruimte? Ik heb daarom ook nooit gesnapt waarom de V6 zo'n absurde draaicirkel heeft..... want zo moeilijk moet het toch niet zijn om met wat bredere banden toch een kleine draaicirkel te maken hoe doen alle andere merken dat dan.
One clio to rule them all
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Steven schreef:
Maus schreef:Heb ik nog liever Tiff, maar dat terzijde.
Nix terzijde, Needell roeleerd :worship:

Kep hier nog een zooi ouwe filmpies met RS4 test enzo, prachtig mannetje.
Denk dat Clarkson een groot deel van zijn huidige gedrag ook een beetje van Tiff heeft overgenomen.

Offe Vicky Butler Henderson, ook een pittig dametje ;)
Als je zijruiten maar schoon zijn, vind Tiff 't best. :)
Enneh, Vicky mag er ook best wezen. :)
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Rémi clio ph3 schreef:Ik dacht dat de stuuruitslag vanaf de 1.6 16V beperkt was omdat de motor "te groot" is voor de motorruimte? Ik heb daarom ook nooit gesnapt waarom de V6 zo'n absurde draaicirkel heeft..... want zo moeilijk moet het toch niet zijn om met wat bredere banden toch een kleine draaicirkel te maken hoe doen alle andere merken dat dan.
Als je kijkt naar bv een Impreza of een EVO, zie je dat die wagens ook een absurd grote draaicirkel hebben. (Hoewel een EVO veel direkter stuurt, heeft die weer een veel kortere stuuruitslag, waardoor je alsnog aan een grote draaicirkel komt...)
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

(Vervolg op discussie in het topic van Maus...)

Niemand weet zeker welke motor er in komt. Die 2.0 150pk motor is waarschijnlijk een Nissan motor (bron: Speedline). En het kan dus ook een doorontwikkeling van de F4R worden. In beide gevallen zitten we met een schamele hoeveelheid koppel en een Clio die weer groter (lees: zwaarder) is geworden. Hoe dan ook: het is nog even afwachten.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Even offtopic, maar ik heb van het weekend even onder de kap van een megane RS mogen kijken en daar word je ook niet echt warmer/kouder van. Ziet de Clio RS er toch imposanter uit onder de kap. (Y)
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Plastic Fantastic....
Tja, ik denk dat we er niet aan ontkomen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Rémi clio ph3 schreef:
#Ron# schreef:Zo'n V6 ziet er geweldig uit, maar het blijft toch een beetje een "designers nightmare". Een korte wielbasis, de motor helemaal achterin en ook nog tamelijk hoog en voorwielen waarvan de stuuruitslag enorm beperkt is omwille van de brede banden.
Ik dacht dat de stuuruitslag vanaf de 1.6 16V beperkt was omdat de motor "te groot" is voor de motorruimte? Ik heb daarom ook nooit gesnapt waarom de V6 zo'n absurde draaicirkel heeft..... want zo moeilijk moet het toch niet zijn om met wat bredere banden toch een kleine draaicirkel te maken hoe doen alle andere merken dat dan.
Joh je moet gewoon wat meer gas geven :beer:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Sander2 schreef:Even offtopic, maar ik heb van het weekend even onder de kap van een megane RS mogen kijken en daar word je ook niet echt warmer/kouder van. Ziet de Clio RS er toch imposanter uit onder de kap. (Y)
ja me too, je ziet er nix aan, maar dat is bekend tog met nieuwe auto's :)
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

willow schreef:
Sander2 schreef:Even offtopic, maar ik heb van het weekend even onder de kap van een megane RS mogen kijken en daar word je ook niet echt warmer/kouder van. Ziet de Clio RS er toch imposanter uit onder de kap. (Y)
ja me too, je ziet er nix aan, maar dat is bekend tog met nieuwe auto's :)
Tja, mijn Clio is ook vrij nieuw, maar dat ziet er 10 keer beter uit (Y)
Plaats reactie