(5GTT) Startmotor slaat aan tijdens het rijden

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
TurboSpeed
Car: 5 GT Turbo

De startmotor van m’n R5GTT slaat aan tijdens het rijden, ik heb echter geen idee waar ik het probleem moet zoeken, iemand anders wel?

Waar het begon:
Vorig jaar m’n 5GTT na 4 jaar van min of meer stilstand weer “geactiveerd” (APK, verzekering, belasting). Starten ging natuurlijk niet zo lekker (accu na opladen toch niet goed genoeg meer) maar met wat slepen sloeg de auto toch wel weer na 200 m. aan. Verder viel me een raar geluid op (leek op een soort knetteren; kortsluiting?) maar dit duurde maar kort. Later kwam het nog maar een paar keer terug, verder geen geen invloed op electronica/dashboard of motor of wat dan ook.

Verder niet veel mee gereden tot januari dit jaar moest de auto verplaatst worden ivm verhuizing. Rare “knetterende” geluid was er weer af en toe, verder had het geen impact (dacht ik). Maandje na de verhuizing wilde ik toch wel ff een rondje rijden: starten OK, rondje gereden, bij terugkomst auto voor het huis gezet, daarna wilde ik ‘m in de garage zetten maar starten ho maar. Na veel uitzoekwerk op het forum en doormeten van het e.e.a. (meten is weten!) bleek de startmotor kaduc (het ronsel bleek ook een heel eind afgesleten van het waarschijnlijk blijven hangen in vliegwiel (overigens nooit gemerkt met starten!)). Startmotor vervangen (is inderdaad een kl*teklus), daarna weer rijden, was alweer aan APK toe, kwam die weer glansrijk doorheen.

Echter dat ene geluid (leek knetterend) was er toch weer zo nu en dan: vooral bij het optrekken in z’n 1 en 2; echter bij het doortrekken in de toeren geen probleem. Een pingel-geluid was het ook niet, maar omdat het geluid mij in de oren klonk als een kortsluiting onder de kap heb ik er gisteren maar eens een andere ontstekingsunit erop gezet, maar het geluid was er nog steeds: bij optrekken in 1 en 2 en voornamelijk bij het nemen van bochten naar rechts. ????
Al rijdend (beste meditatie ;-) ), kreeg ik een heldere ingave: dat knetterende geluid is een metaalachtig geluid en wel van de ronsel van de startmotor tegen het vliegwiel. Om de een of andere reden wordt de startmotor geactiveerd vnml. bij schokkerige bewegingen van de auto (optrekken) en bij bochten naar rechts; alsof er twee draadjes tegen elkaar aankomen of iets anders, relais misschien? Heeft iemand hier ervaring mee of een idee waar te zoeken naar het probleem??
Abel
Über-Spammer

waarschijnlijk ligt er een beschadigde kabel ergens kortluiting te maken bij rukkerige bewegingen.. dus pluis de kabelboom na en vooral die witte draad die naar de stratmotor gaat.
TurboSpeed

Bedankt voor je reactie Abel.
Klinkt inderdaad het meest plausibel.
Wat die witte draad betreft, die komt uit e.o.a. kokertje en is onbeschadigd (bekeken met het vervangen van de startmotor). Weet je misschien hoe die draad verder omhoog loopt en waar hij ergens buiten dat kokertje/beschermpijpje komt?

Kan het verder ook nog zo zijn dat bv een relais van binnen kapot is of een los contactje heeft of zoiets (heb eigenlijk nog nooit een relais van binnen bekeken). En weke relais zou het dan kunnen zijn (uitgezonderd het startrelais op de startmotor)?
Riël
Über-Spammer

Check de afstand en de positie van de rode + kabel, en dan de beugel waarmee ie op de startmotor zit. Deze wil je hitteschild nogal eens raken! Hier staat direct accuspannig op, ook zonder contact! Het kan ook dat deze de witte kabel raakt. Dan zal de startmotor willen aanslaan. Daar moet je het i.e.g. in zoeken.

Zit dat allemaal vrij, dan zal er een kortsluiting kunnen zijn in je startmotorrelais.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

Heb je de juiste startmotor en de pasbus ook gemonteerd?

je kan 9 of 10 tandjes hebben, wat een gtt heeft weet ik effe niet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
TurboSpeed

Gisteren eindelijk tijd gehad om te checken. Bij de startmotor zit alles keurig op z'n plaats. Ik heb het kabel verzamelblok (of hoe dat mag heten) bij de linkerkoplamp uit elkaar gehad, maar daar was niets vreemds aan te ontdekken (behalve dat er e.o.a. roze pasta in zat; waarschijnlijk ter isolatie?). Verder kabels rechts onder dashboard bekeken, ook niets vreemds.

Volgens mij moet ik het in het contactslot zoeken, dat is nml. de plaats waar er stroom op de draad naar de startmotor wordt gezet. Na 190K km kan ik me voorstellen dat dat ding ook een keer versleten is. Nu nog uitzoeken hoe het contactslot eruit te halen.
TurboSpeed

Gisteravond alle stekkers in de kabelboom maar eens in- en uit-elkaar geschoven beetje gerommeld links en rechts, resultaat: geen problemen meer! Waar lag het aan? Nobody knows, hopen maar dat het zo blijft.... :smile:
Mrtn
Car: R5GTT

Abel schreef: kortluiting rukkerige bewegingen..
:p
Mrtn = Maarten
PaulM

Mrtn schreef:
Abel schreef: kortluiting rukkerige bewegingen..
:p

(0)
Plaats reactie