koppeling vervangen

Post hier al je vragen over de Clio
Bud_16v
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 jun 2005 15:26
Locatie: Zandvoort

hey omdat me koppeling is versleten wil ik hem (laten)
vervangen. Maar is het zelf te doen of kan ik het beter
laten doen en zo ja wat mag dat kosten?

Ik weet dat de motor der uit moet mijzelf lijkt het wel
te doen maar volgens me vader is het (te) veel werk.
Via een collega van me vader kan ik het bij een renault
monteur laten doen voor 500 inclusief onderdelen.
inieder geval alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Bud_16v op wo 17 aug 2005 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

500 is niet téveel.

Laat ook de keerring achter je vliegwiel vervangen!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

500 is idd een redelijke prijs, en je weet dat het dan meteen goed gedaan wordt door iemand met ervaring (neem ik aan).
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

De motor hoeft er dacht ik alleen uit als je ABS hebt.

Gr, Frits.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

inclusief onderdelen is het echt niet gek
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

motor hoeft er niet uit; zelfs niet bij ABS. Net als bij de anderen bak opzij schuiven en je kan erbij.

Luchtfilterhuis en accubak eraf en je hebt ruimte
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

alex1971 schreef:motor hoeft er niet uit; zelfs niet bij ABS. Net als bij de anderen bak opzij schuiven en je kan erbij.

Luchtfilterhuis en accubak eraf en je hebt ruimte
nou, dat mag je een keer komen demonstreren dan :beer:

subframe los, blok aan bakkant beetje laten zakken en bakkie er af halen...maar alleen luchtfilterhuis en accubak???ben ZEER benieuwd 8)
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

nou ik ook wanjt dat wil duzzzz echt niet :lol:
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Motor is er niet uitgeweest, accubak, luchtfilterhuis en thermostaat weggehaald en dan de normale zaken voor een koppeling. Bak losgehaald en richting L wiel geschoven en dat geeft genoeg ruimte om koppeling compleet te vervangen. Als je dat wil zien maak ik desnoods wel een foto van de rechtermotorsteun waar de gele verf van de fabriek nog netjes op de bout, ring en steun zit.

Van de ABS unit heb je helemaal geen last omdat de bak er niet uithoeft (snap zowiezo niet dat je daar last van kan hebben trouwens..)

Hoe lang doen jullie er dan over om dat te doen inclusief motor in en uitbouw en aansluiten van alle kabels etc?? Ben ook wel benieuwd!

Groetjes!!
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Heb pas geleden de koppeling van mijn 16V met ABS verv gewoon thuis in de garage auto op as steunen zetten.
Subframe er onder uit.
Blok aan de bakzijde loshalen en laten zakken kun je op een makkelijke manier de bak rondom losmaken.
500 € is lekker geld verdienen als je weet dat een Valeo koppeling bij Brezan 117 euro kost incl korting.
Renault levert ook Valeo koppelingen alleen een paar euries meer
VLK Groep
Bud_16v
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 jun 2005 15:26
Locatie: Zandvoort

Dus 500 is niet teveel voor de koppelingsplaat en druk groep.
Maar als ik het zelf doe hoe veel tijd ben ik dan kwijt? (ik kan
redelijk sleutelen en me vader ook).

Ik ga ook nog vragen wat die jongen wil hebben als ik
zelf de onderdelen regel ( kan ze via me vader met garage korting
bij brezan krijgen).

en nog iets me stuur bekrachtiging maakt een *$#$@ herrie
is dat iets bekents bij een clio ??
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

een complete koppelingset kost 117€ bij Brezan om dat betekend dat je 320€ aan arbeidsloon kwijt ben.
Als jij en je pa redelijk kunnen sleutelen zou ik het lekker zelf proberen.
Herrie maken van de stuurpomp is een bekend iets heb een keer nagevraagd wat revisie kost maar daar koop je bijna een nieuwe voor
VLK Groep
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

117€ ?? Ik meen 80 te hebben betaald voor een complete set.... Bij de brezan. Was dan wel geen Valeo maar een Sachs of Delphi.

http://www.carfix.nl is evt ook een "brezan voor franse merken" en die rekent ook ongeveer die prijs. Die levert wél Valeo dacht ik voor die prijs
Bud_16v
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 jun 2005 15:26
Locatie: Zandvoort

Robert-Jan schreef:een complete koppelingset kost 117€ bij Brezan om dat betekend dat je 320€ aan arbeidsloon kwijt ben.
Als jij en je pa redelijk kunnen sleutelen zou ik het lekker zelf proberen.
Herrie maken van de stuurpomp is een bekend iets heb een keer nagevraagd wat revisie kost maar daar koop je bijna een nieuwe voor
ok thnx dan ga ik het wel zelf doen maar moet de motor er nou uit of niet ?
ik heb trouwens wel abs mocht et wat uitmaken
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Moet niet, mag wel, die motor eruit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Kijk ook even of je distributie mischien nu..of binnen een korte termijn vervangen moet worden, want dan zou ik zeker die motor eruit halen, aangezien je dat achteraf veel tijd bespaart.
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

hoeveel tijd ben je kwijt met de motor eruit dan??? Ik doe de mijne weg maar twijfel of ik niet toch nog de snaren ff moet vervangen
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

motor til je er zo uit, alle kabels/snoeren los, je aandrijfassen loshalen, uitlaat los en je schakelstang....

ik heb wel een nieuwe valeo koppeling en drukgroep voor je liggen en een stuurbekrachtigingspomp.... dan spaar je toch een hoop geld uit....
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

alex1971 schreef:Motor is er niet uitgeweest, accubak, luchtfilterhuis en thermostaat weggehaald en dan de normale zaken voor een koppeling. Bak losgehaald en richting L wiel geschoven en dat geeft genoeg ruimte om koppeling compleet te vervangen. Als je dat wil zien maak ik desnoods wel een foto van de rechtermotorsteun waar de gele verf van de fabriek nog netjes op de bout, ring en steun zit.

Van de ABS unit heb je helemaal geen last omdat de bak er niet uithoeft (snap zowiezo niet dat je daar last van kan hebben trouwens..)

Hoe lang doen jullie er dan over om dat te doen inclusief motor in en uitbouw en aansluiten van alle kabels etc?? Ben ook wel benieuwd!

Groetjes!!
nou ben zoon dag mee druk en dan doe ik rustig aan alles op men gemakt
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

ok.. met de manier waarop ik bezig geweest ben kostte het 7 uur. Hoe lang duurt het dan voordat je de motor ernaast hebt liggen??

Een dag (8 uur) vind ik namelijk wel heel snel voor in en uitbouw van een motor + vervangen koppeling
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

uitbouwen kost niet zo heel veelhalfe dag of zo maar als je de motor er uit heb kun je wel overal veel gemakelijker bij he :)
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

nee ok dat snap ik.. maar 4 uurtjes om de motor eruit te hebben lijkt me zo snel.. maar als jij zegt dat dat te doen is ga ik daarvan uit
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

ik heb vorige week mijn GTE blok en bak er met 2 uur uitgehaald, maar toen zat alles mee. en ik had een goede motortakel, dat scheeld de helft....

ook moet je er voor zorgen dat je je bak-olie afgetapt hebt VOORDAT je de aandrijfassen ga demonteren.... anders heb je feest...
Bud_16v
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 jun 2005 15:26
Locatie: Zandvoort

Bart V schreef:Kijk ook even of je distributie mischien nu..of binnen een korte termijn vervangen moet worden, want dan zou ik zeker die motor eruit halen, aangezien je dat achteraf veel tijd bespaart.
distributie wou ik zoizo al doen
Bud_16v
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 jun 2005 15:26
Locatie: Zandvoort

Martijnberk schreef:motor til je er zo uit, alle kabels/snoeren los, je aandrijfassen loshalen, uitlaat los en je schakelstang....

ik heb wel een nieuwe valeo koppeling en drukgroep voor je liggen en een stuurbekrachtigingspomp.... dan spaar je toch een hoop geld uit....
ik weet niet hoeveel je daarvoor moet hebben maar ik kan
alles wat ik nodig heb (distributie, koppeling, drukgroep, spanrollen,
en een stuurbekrachtigings snaar) voor 150 bij brezan krijgen.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Als je een beetje doorwerkt ligt het complete blok er binnen 4 uurtjes uit.
Het makkelijkste is om het blok via de onderzijde te demonteren ivm met de ABS unit.
VLK Groep
Bud_16v
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 jun 2005 15:26
Locatie: Zandvoort

ok iedereen bedankt ik ga het gewoon zelf doen 8)
wat mij betreft mag een slotje op
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Bud_16v schreef:
Martijnberk schreef:motor til je er zo uit, alle kabels/snoeren los, je aandrijfassen loshalen, uitlaat los en je schakelstang....

ik heb wel een nieuwe valeo koppeling en drukgroep voor je liggen en een stuurbekrachtigingspomp.... dan spaar je toch een hoop geld uit....
ik weet niet hoeveel je daarvoor moet hebben maar ik kan
alles wat ik nodig heb (distributie, koppeling, drukgroep, spanrollen,
en een stuurbekrachtigings snaar) voor 150 bij brezan krijgen.
Dan hebben zij, of jij ergens een rekenfout gemaakt :wink: Bijelkaar kost dat lijstje wat jij noemt bijna het dubbele.
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

ik hoef voor het hele setje (koppelingsplaat/drukgroep/pomp) maar 50,- te hebben...
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Hoe heet die verstevigde "clutch" van Sachs? Iemand daar een goed prijsje voor?

Powerkluts ofzo...kan ik nog gebruiken tzt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Powerclutch jah, JL kan ze levere en Brezan ook (alleen wel wat duurder) ik had em bij JL vandaan.

Is wel fijn koppelingetje, kan iig nog aardig wat hebben.
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

je kan ook improve tuning proberen voor die sachs, ik heb mijne daarvandaan....
Bud_16v
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 jun 2005 15:26
Locatie: Zandvoort

Martijnberk schreef:ik hoef voor het hele setje (koppelingsplaat/drukgroep/pomp) maar 50,- te hebben...
is alles nieuw ? en waar woon je ?
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

lutjewinkel, dat is in noordholland en alles is nieuw (de pomp is gebruikt)
Bud_16v
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 jun 2005 15:26
Locatie: Zandvoort

Martijnberk schreef:lutjewinkel, dat is in noordholland en alles is nieuw (de pomp is gebruikt)
das best ver rijden... maar scheelt wel geld...
maarja ik denk er wel ff over als ik het wil pm ik je wel
Plaats reactie