auto na het uitlijnen nog scheeftrekken
ik ken het fenomeen, het duidt op wat speling ergens in de ophanging van de veerpoten waarschijnlijk.
de kern vh probleem zit hem niet in een scheef stuur, dit is slechts het resultaat van factoren.
natuurlijk kun je het stuur precies afstellen maar zal het probleem hetzelfde blijven.
er is niet direkt hier online een oplossing aangeboden en zal ook niet gevonden worden.
laat er eens iemand anders mee rijden om te kijken in hoeverre de klacht storend is.
de kern vh probleem zit hem niet in een scheef stuur, dit is slechts het resultaat van factoren.
natuurlijk kun je het stuur precies afstellen maar zal het probleem hetzelfde blijven.
er is niet direkt hier online een oplossing aangeboden en zal ook niet gevonden worden.
laat er eens iemand anders mee rijden om te kijken in hoeverre de klacht storend is.
Dat zijn, zoals al eerder gezegd dus je stuurhuisrubbers die verschuivenTMC16v schreef:Heb weer wat nieuws ontdenkt,alex1971 schreef:@ Pierre;
alle respect, maar rechtuit stellen kan ALTIJD omdat een stuurinrichting een zelfcentrerend effect heeft. Het stuurhuis heeft dus altijd een middenstand of nulpunt. Bij sommige merken staan er op het stuurhuis zelfs merktekens daarvoor!
Dus in het midden krijgen is altijd mogelijk. Het Ackermann principe is dat geloof ik.
wat bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks gebeurt is uitlijnen met gewichten in de auto.. en bij renault is er zelfs een mooi tabelletje gemaakt voor uitlijnen in referentie tot verlagen..
Sporing waarde voor 2 wielen -2mm +/- 1 of -0.20' +/- 10'
Ene x staat stuur links scheef in de auto en de andere x rechts scheef!
is maar beetje maar wel genoeg om um uit recht spoor te krijgen!
Scherpe bocht maken of op de remtrappen zorgt voor richting verandering terwijl de stangen wel goed vast zitten
Is trouwens best easy.
nee!
Die dingen zitten tussen de klemmen waarmee het stuurhuis vastzit aan het subframe.
Nummer 9 en 10 in de tekening.
[img]http://www.renaultfreak.nl/data/dialogy ... s1916v.JPG[/img]
Die dingen zitten tussen de klemmen waarmee het stuurhuis vastzit aan het subframe.
Nummer 9 en 10 in de tekening.
[img]http://www.renaultfreak.nl/data/dialogy ... s1916v.JPG[/img]
nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.
vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
Oehhh.. dat Dialogys is fraaii!!! HEBBUH!!!
Wie kan dat eens fijn op wat CD's fikken?? Heb er evt de BMW versie compleet (dus+motoren+klassiekers+techinfo+access.gids) voor retour..
Anders heb ik nog wat Belgische euro's liggen om te ruilen hehhe
Wie kan dat eens fijn op wat CD's fikken?? Heb er evt de BMW versie compleet (dus+motoren+klassiekers+techinfo+access.gids) voor retour..
Anders heb ik nog wat Belgische euro's liggen om te ruilen hehhe

Nr 9 en 10 zijn rubberen bussen. Het is ook een kutsysteem, zo blijkt. Maar met nieuwe rubbers gaat het weer ff goed.pierre schreef:nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.
vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
Laatst gewijzigd door Bart V op di 16 aug 2005 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij een 5-je fase 1 zit het idd met nylonbussen vast, maar die slijten wel degelijk (of de beugels lubberen uit) met als resultaat dat na elke bocht je stuur een nieuwe middenstand heeft. Bij fase 2 en onbekrachtigde clio stuurhuis zit het gewoon met bouten vast op het subframe gebout, nooit problemen.pierre schreef:nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.
vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
Met een bekrachtigd stuurhuis op de 19 16V (hebben er blijkbaar eerder last van) en de clio zit het met rubbers vast en vaak zijn de beugels ook vervormd. Dus nieuwe rubbers een beugels halen en er mbv een brug of een smeerput in prutsen (je komt er weer zo heerlijk makkelijk bij...) et Voila: weer fijn sturen! (been there, done that, zal ik maar zeggen

Dus ook nr 11 en 12 nieuw halen, naast 9 en 10.
goed nieuws dit.. ik had dta al vanaf het begin en door een linker wielvlucht die veel negatiever was dan de rechter maakte de auto midden in een willekeurige rechterbocht ineens onaangekondigd een extra stapje naar rechts, zonder je stuur maar een mm te verdraaien..
het was al stukken minder door beide voorwielen even negatief te zetten, maar met deze kennis kan ik er tenminste weer een kart van maken!!
Thx!!!
het was al stukken minder door beide voorwielen even negatief te zetten, maar met deze kennis kan ik er tenminste weer een kart van maken!!
Thx!!!
Zijn idd rubber bussen, heb ze vorig jaar ook vervangen, naar aanleiding van dat scheefstaande stuur. Nr. 10 was bij mij helemaal gaar. Dingen kosten trouwens geen drol.Bart V schreef:Nr 9 en 10 zijn rubberen bussen. Het is ook een kutsysteem, zo blijkt. Maar met nieuwe rubbers gaat het weer ff goed.pierre schreef:nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.
vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
Alleen het vervangen van die dingen bij een 1916v is ff pielen (als je dunne armpjes heb kun je er zo bij)
Ik heb trouwens ook hetzelfde probleem. Uitgelijnd na vervangen: spoorstangen, stuurkogels, toplagers en ook die stuurhuisrubbers (deze zijn nog goed, heb het gecontroleerd.)
Heb op ook op 15" en nu op 17" gereden (allebei 195 breed) maar probleem blijft......
Dunne vingers heb ik wel,Rob 16v schreef:Zijn idd rubber bussen, heb ze vorig jaar ook vervangen, naar aanleiding van dat scheefstaande stuur. Nr. 10 was bij mij helemaal gaar. Dingen kosten trouwens geen drol.Bart V schreef:Nr 9 en 10 zijn rubberen bussen. Het is ook een kutsysteem, zo blijkt. Maar met nieuwe rubbers gaat het weer ff goed.pierre schreef:nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.
vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
Alleen het vervangen van die dingen bij een 1916v is ff pielen (als je dunne armpjes heb kun je er zo bij)
Ik heb trouwens ook hetzelfde probleem. Uitgelijnd na vervangen: spoorstangen, stuurkogels, toplagers en ook die stuurhuisrubbers (deze zijn nog goed, heb het gecontroleerd.)
Heb op ook op 15" en nu op 17" gereden (allebei 195 breed) maar probleem blijft......
Maar snap er niets van waarom stuur ene x scheef staat en andere x recht!
Stuurhuis beweegt naar links en rechts in de rubbers. Geef maar eens een harde ruk in een bocht de andere kant op, staat het stuur scheef andersom 

Vrienden en vriendinnen,
bij een bepaald topic dat ik niet terugvinden kon had ik het over camberbouten met een excentrische verstelling erop. Dankzij mezelf de bouten gevonden; dankzij Bart V
het topic.
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=799
Hiermee kan je uitlijningsellende na verlagen voor een groot deel weer corrigeren, ZONDER al te gekke fratsen uit te hoeven halen.
Have fun with it!!
bij een bepaald topic dat ik niet terugvinden kon had ik het over camberbouten met een excentrische verstelling erop. Dankzij mezelf de bouten gevonden; dankzij Bart V

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=799
Hiermee kan je uitlijningsellende na verlagen voor een groot deel weer corrigeren, ZONDER al te gekke fratsen uit te hoeven halen.
Have fun with it!!
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
dan heb je toch waarschijnlijk een stuurhuis die een tand mist op de tandheugel ofzo door een harde klap tegen een stoep ofzo
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
heb je ook al gekeken of de bussen in je draagarmen goed zijn?