auto na het uitlijnen nog scheeftrekken

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Gewoon teruggaan en zeggen dat het niet klopt wat ze gedaan hebben.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik ken het fenomeen, het duidt op wat speling ergens in de ophanging van de veerpoten waarschijnlijk.
de kern vh probleem zit hem niet in een scheef stuur, dit is slechts het resultaat van factoren.

natuurlijk kun je het stuur precies afstellen maar zal het probleem hetzelfde blijven.

er is niet direkt hier online een oplossing aangeboden en zal ook niet gevonden worden.
laat er eens iemand anders mee rijden om te kijken in hoeverre de klacht storend is.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

op het gemakje met de submit knop pier :p :smoke:

** al geedit door mod, ~Haas~ **
R5GTT. Drive it like you stole it
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

TMC16v schreef:
alex1971 schreef:@ Pierre;

alle respect, maar rechtuit stellen kan ALTIJD omdat een stuurinrichting een zelfcentrerend effect heeft. Het stuurhuis heeft dus altijd een middenstand of nulpunt. Bij sommige merken staan er op het stuurhuis zelfs merktekens daarvoor!

Dus in het midden krijgen is altijd mogelijk. Het Ackermann principe is dat geloof ik.

wat bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks gebeurt is uitlijnen met gewichten in de auto.. en bij renault is er zelfs een mooi tabelletje gemaakt voor uitlijnen in referentie tot verlagen..

Sporing waarde voor 2 wielen -2mm +/- 1 of -0.20' +/- 10'
Heb weer wat nieuws ontdenkt,
Ene x staat stuur links scheef in de auto en de andere x rechts scheef!
is maar beetje maar wel genoeg om um uit recht spoor te krijgen!

Scherpe bocht maken of op de remtrappen zorgt voor richting verandering terwijl de stangen wel goed vast zitten
Dat zijn, zoals al eerder gezegd dus je stuurhuisrubbers die verschuiven :wink: Laat iemand maar eens sturen in je auto terwijl deze stilstaat. Doe je kap maar open, en kijk ff naar het stuurhuis. Je zal zien dat het hele stuurhuis kan bewegen....
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

En wat kan je hier aan doen om het op te lossen?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Bart V schreef:Stuurhuisrubbers al vervangen?
Dat dus :)
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

wat kan het leven soms simpel zijn he manne ? :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is trouwens best easy.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Bart V schreef:
Bart V schreef:Stuurhuisrubbers al vervangen?
Dat dus :)
Waar zitten die dingen dan :D
Nu begin zelf ookal te twijfelen zijn dat die dingen die om de binnenste spoorstangen heen zitten :beer:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

nee!

Die dingen zitten tussen de klemmen waarmee het stuurhuis vastzit aan het subframe.

Nummer 9 en 10 in de tekening.

[img]http://www.renaultfreak.nl/data/dialogy ... s1916v.JPG[/img]
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Hehe oke dan :D

Maarre dat dialogs voor windows wie kan mij dat regelen :)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.

vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Oehhh.. dat Dialogys is fraaii!!! HEBBUH!!!

Wie kan dat eens fijn op wat CD's fikken?? Heb er evt de BMW versie compleet (dus+motoren+klassiekers+techinfo+access.gids) voor retour..

Anders heb ik nog wat Belgische euro's liggen om te ruilen hehhe :lol:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

pierre schreef:nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.

vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
Nr 9 en 10 zijn rubberen bussen. Het is ook een kutsysteem, zo blijkt. Maar met nieuwe rubbers gaat het weer ff goed.
Laatst gewijzigd door Bart V op di 16 aug 2005 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

pierre schreef:nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.

vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
Bij een 5-je fase 1 zit het idd met nylonbussen vast, maar die slijten wel degelijk (of de beugels lubberen uit) met als resultaat dat na elke bocht je stuur een nieuwe middenstand heeft. Bij fase 2 en onbekrachtigde clio stuurhuis zit het gewoon met bouten vast op het subframe gebout, nooit problemen.

Met een bekrachtigd stuurhuis op de 19 16V (hebben er blijkbaar eerder last van) en de clio zit het met rubbers vast en vaak zijn de beugels ook vervormd. Dus nieuwe rubbers een beugels halen en er mbv een brug of een smeerput in prutsen (je komt er weer zo heerlijk makkelijk bij...) et Voila: weer fijn sturen! (been there, done that, zal ik maar zeggen :D )

Dus ook nr 11 en 12 nieuw halen, naast 9 en 10.
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

goed nieuws dit.. ik had dta al vanaf het begin en door een linker wielvlucht die veel negatiever was dan de rechter maakte de auto midden in een willekeurige rechterbocht ineens onaangekondigd een extra stapje naar rechts, zonder je stuur maar een mm te verdraaien..

het was al stukken minder door beide voorwielen even negatief te zetten, maar met deze kennis kan ik er tenminste weer een kart van maken!!
Thx!!!
Rob 16v
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 14:49
Locatie: Sleen
Contacteer:

Bart V schreef:
pierre schreef:nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.

vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
Nr 9 en 10 zijn rubberen bussen. Het is ook een kutsysteem, zo blijkt. Maar met nieuwe rubbers gaat het weer ff goed.
Zijn idd rubber bussen, heb ze vorig jaar ook vervangen, naar aanleiding van dat scheefstaande stuur. Nr. 10 was bij mij helemaal gaar. Dingen kosten trouwens geen drol.
Alleen het vervangen van die dingen bij een 1916v is ff pielen (als je dunne armpjes heb kun je er zo bij)

Ik heb trouwens ook hetzelfde probleem. Uitgelijnd na vervangen: spoorstangen, stuurkogels, toplagers en ook die stuurhuisrubbers (deze zijn nog goed, heb het gecontroleerd.)
Heb op ook op 15" en nu op 17" gereden (allebei 195 breed) maar probleem blijft......
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Rob 16v schreef:
Bart V schreef:
pierre schreef:nr 9 en nr. 10 zijn waarschijnlijk nylon bussen, als het nylon is slijt het niet.

vroeger had het renault 5 stuurhuis ook zo'n nylon bus, die hebben ze bij fase 2 gewoon weggelaten.
heb ik toen eens vervangen 10 jaar geleden, effect nul.
Nr 9 en 10 zijn rubberen bussen. Het is ook een kutsysteem, zo blijkt. Maar met nieuwe rubbers gaat het weer ff goed.
Zijn idd rubber bussen, heb ze vorig jaar ook vervangen, naar aanleiding van dat scheefstaande stuur. Nr. 10 was bij mij helemaal gaar. Dingen kosten trouwens geen drol.
Alleen het vervangen van die dingen bij een 1916v is ff pielen (als je dunne armpjes heb kun je er zo bij)

Ik heb trouwens ook hetzelfde probleem. Uitgelijnd na vervangen: spoorstangen, stuurkogels, toplagers en ook die stuurhuisrubbers (deze zijn nog goed, heb het gecontroleerd.)
Heb op ook op 15" en nu op 17" gereden (allebei 195 breed) maar probleem blijft......
Dunne vingers heb ik wel,
Maar snap er niets van waarom stuur ene x scheef staat en andere x recht!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Stuurhuis beweegt naar links en rechts in de rubbers. Geef maar eens een harde ruk in een bocht de andere kant op, staat het stuur scheef andersom :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Mischien moet je eerst eens gaan lezen voor je vragen steeds opnieuw stelt :) De zeer waarschijnlijke oorzaak en oplossing zijn al 2x gegeven!!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bij onze megane was het dat 1 wiel een noodstop plek had. 2 nieuwe voorbanden en probleem was verholpen
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Vrienden en vriendinnen,

bij een bepaald topic dat ik niet terugvinden kon had ik het over camberbouten met een excentrische verstelling erop. Dankzij mezelf de bouten gevonden; dankzij Bart V :worship: het topic.

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=799

Hiermee kan je uitlijningsellende na verlagen voor een groot deel weer corrigeren, ZONDER al te gekke fratsen uit te hoeven halen.

Have fun with it!!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goh open you're eyes, die dingen zijn al eeuwen te koop bij elke automaterialenzaak.

Magic Camber van Monroe bijv. :p


Wist jij niet onwijs veel? :~
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

maar ook niet alles stond erbij, remember?? :wink:

Met mij zijn er meerdere mensen hier die ze <nog> niet kennen lijkt me..
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toch zijn ze al meerdere keren op het forum voorbij gekomen hoor :p
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Goh open you're eyes

english translation:

Dude open your eyes
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Deutsche Übersetzung;

Alors, ouvriez tes yeux!

(Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Das Fransch..

Is wel leuk nummer van de Guano apes, dat open your eyes.
Kep op vakantie een bed gesloopt met dat nummer :D
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

@Steven... Meen je dat nou, datdat Frans is? :lol:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Nieuwe rubbers, en stuurhuis zit echt vast,
En stuur staat soms nog scheef en dan weer recht :(
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

was je al teruggeweest naar de uitlijnboer?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

dan heb je toch waarschijnlijk een stuurhuis die een tand mist op de tandheugel ofzo door een harde klap tegen een stoep ofzo
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

heb je ook al gekeken of de bussen in je draagarmen goed zijn?
Plaats reactie