Waardoor kan dit komen?

Banden zitten ern 1000km om,paz-maniac schreef:wat hebben ze afgestelt, alleen sporing of ook camber. zijn je voorbanden gelijk gesleten, niet 1 nieuwe en 1 bijna glade band.
Vorige banden waren beide schuin afgesleten zeg maar aan de binnenkant geen profiel en aan de buitenkant nog 2mmR5alpineturbo schreef:slechte band kan ook of probs met het stuurhuis, een rem die blijft slepen een rollement die kapot is enz enz
is het zwaar scheeftrekken of niet (had je op de vorige banden gelijkmatige slijtage??)
greets thomas
Dingen zijn echt wel heel, Komen van auto van visscher af!Bart V schreef:Je kan pas zien of ze beschadigd zijn als je ze demonteert! Als ze niet goed zijn merk je dat doordat het stuur niet goed centreert na een bocht, en de auto met insturen niet direct reageert op het stuur (irritant) bijkomende klacht is dat de auto dus soms niet rechtuit stuurt. Rubbers hebben geen invloed op de sporing, maar wel op het stuurgedrag. Als uitlijnen niet geholpen heeft, moet je het in dat soort dingen gaan zoeken.
Alles is vervangen behalve de veerpoten sinds ik um tegen de stoeprand heb aan gezet! Alles zit echt wel vast heb alles bij vervangen van wiellagers nagetrokken met moment sleutel!pierre schreef:stuurhuisrubbers zitten aan het stuurhuis ter bescherming van het buigpunt van de spoorstang, maar lijkt me toch sterk verhaal hoor, het is slap rubber, check of er een kreukel of rare vouw in zit idd, ik neem aan dat bart spreekt uit ervaring.
als alles bijna nieuw is aan de voorwielophanging, moet je nagaan wat nog niet vervangen is en kijk eens naar het uitlijnrapport.
veerpoten zouden enigszins los kunnen zitten door versleten toplagers en rubbers.
of heb je een schade gehad in het verleden ?
of het stuur recht staat of niet, heeft helemaal niks met rechtuit rijden te maken, je kan het zo krom afstellen als wat en toch kaarsrecht rechtdoorgaan.
camber is niet afstelbaar bij jouw auto en die 1000 km hebben praktisch geen enkele invloed, dus dat zit wel goed.
banden die beiden aan de binnenkant scheef afgesleten zijn duidt op teveel uitspoor, maar dat is nu gecorrigeert.
dus even zoeken naar welke delen nog versleten zijn en los zitten.
Toen ik de auto kocht stond ie ook op 205 breed heb de hele terug weg ( 300km ) niet vernomen dat ie weg trok!pierre schreef:zijn allemaal mooie gelijkmatige waarden, met jouw auto is weinig aan de hand.
had je niet al eens eerder hierover gepost ?
controleer of de veerpoten goed vast zitten door auto op te krikken en poten verticaal te bewegen.
zet er eens andere banden voor en kijk of er verschil is.
brede 205 banden beinvloeden het rechtuitgaan nogal en reageren op een scheef wegdek of sporing.
het snelwegdek is altijd scheef aangelegd ivm waterafvoer.
En dan, volgens hun moet ik andere banden monteren want zou te lang met niet uitgelijnde auto hebben gereden.Robert-Jan schreef:Ik zou teruggaan naar het bedijf waar ie uitgelijnd is.
alex1971 schreef:wissel eerst eens je banden V<->A maar. Kans dat die banden wel recht zijn is erg groot. Blijft het probleem dan nog dan zit het toch in de uitlijning.
waarschijnlijk stond je stuur dan niet geheel in de middenstand. soms doen ze dat niet helemaal goed bij uitlijners dus staat de auto na meting wel goed maar stuurt niet rechtuit.
Trouwens uit de waarden blijkt ook dat je rechterwiel veel rechterop staat dan je linkerwiel. Laat ze dat ook maar zo gelijk mogelijk zetten en dan ivm banden slijtage de linker minder negatief maken. En dat is niet afstelbaar zoals je dat gewend bent, maar bij mij hebben ze toen de bouten losgehaald van de ophanging aan beide kanten en een lange hefboom haaks op het wiel gezet om het zo rechterop te krijgen. De paar mm die dat oplevert is vaak al genoeg.
Bedoel je het camber/caster?? Die paar mm ga je never halen door je bouten los en vast te halen....Camber/caster is standaard niet af te stellen. Als je heel veel mazzel hebt scheelt het loshalen van de bouten mischien 1 a 2 tiende, wat in principe verwaarloosbaar is.alex1971 schreef: Trouwens uit de waarden blijkt ook dat je rechterwiel veel rechterop staat dan je linkerwiel. Laat ze dat ook maar zo gelijk mogelijk zetten en dan ivm banden slijtage de linker minder negatief maken. En dat is niet afstelbaar zoals je dat gewend bent, maar bij mij hebben ze toen de bouten losgehaald van de ophanging aan beide kanten en een lange hefboom haaks op het wiel gezet om het zo rechterop te krijgen. De paar mm die dat oplevert is vaak al genoeg.
Bart V schreef:Bedoel je het camber/caster?? Die paar mm ga je never halen door je bouten los en vast te halen....Camber/caster is standaard niet af te stellen. Als je heel veel mazzel hebt scheelt het loshalen van de bouten mischien 1 a 2 tiende, wat in principe verwaarloosbaar is.alex1971 schreef: Trouwens uit de waarden blijkt ook dat je rechterwiel veel rechterop staat dan je linkerwiel. Laat ze dat ook maar zo gelijk mogelijk zetten en dan ivm banden slijtage de linker minder negatief maken. En dat is niet afstelbaar zoals je dat gewend bent, maar bij mij hebben ze toen de bouten losgehaald van de ophanging aan beide kanten en een lange hefboom haaks op het wiel gezet om het zo rechterop te krijgen. De paar mm die dat oplevert is vaak al genoeg.
Nee ander subframe onder gezet, met andere draagarmen en ander stuurhuis met andere spoorstangen en kogels!R5alpineturbo schreef:was u auto zwaar beschatdigd met dat accidentje aan de rechter kant
en zoja heeft hij op de richtbank gestaan ???
greets thomas
ps een nieuwe band kan ook een fout in het karkas hebben en daardoor foute dingen doen
uitlijnrapport is oke, je hebt negatief camber en negatief uitspoor, dus je wielen staan naar buiten.TMC16v schreef:Heb de auto eens opgekrikt en bekeken, je ziet gewoon dat linker voorwiel naar links wijst op het oogal,
rechts staat trouwens ook naar buiten maar minder:
zo dus: (beetje overdreven afgebeeld maargoed)
\ /
| |
En volgens uitlijnrapport staat het recht, Wat moet ik nu
pardon? waarom kun je een stuur nooit recht krijgen, das niet waar. Het kan zijn dat ze het stuur niet hebben klemgezet tijdens t uitlijnen, das waar, maar ELK stuur krijg je recht als je t fatsoenlijk doet.pierre schreef:uitlijnrapport is oke, je hebt negatief camber en negatief uitspoor, dus je wielen staan naar buiten.
in de praktijk zoekt de auto altijd de middenstand op, het zou mooi zijn als je het stuur traploos kunt verstellen, want dan kun je het in de praktijk netjes recht zetten. er zitten tandjes in de stuurnaaf dus moet het een beetje gegokt worden en staat het nooit echt recht of het is toeval.
teruggaan naar de uitlijner is zinloos, probeer zelf wat uit te vogelen met de antwoorden hier op het forum of laat iemand van het forum even met je auto rijden.
dan hebben ze goed hun best gedaaan, zo'n woest stuk ijzer 'ff' bijvijlen. Dan zullen de gaten ook wel niet meer geweldig haaks zijnBart V schreef:Wat is er precies uitgevijld dan??TMC16v schreef:[
Fusee's blijken uitgevijlt te zijn!
Stuur stond vast!~Haas~ schreef:pardon? waarom kun je een stuur nooit recht krijgen, das niet waar. Het kan zijn dat ze het stuur niet hebben klemgezet tijdens t uitlijnen, das waar, maar ELK stuur krijg je recht als je t fatsoenlijk doet.pierre schreef:uitlijnrapport is oke, je hebt negatief camber en negatief uitspoor, dus je wielen staan naar buiten.
in de praktijk zoekt de auto altijd de middenstand op, het zou mooi zijn als je het stuur traploos kunt verstellen, want dan kun je het in de praktijk netjes recht zetten. er zitten tandjes in de stuurnaaf dus moet het een beetje gegokt worden en staat het nooit echt recht of het is toeval.
teruggaan naar de uitlijner is zinloos, probeer zelf wat uit te vogelen met de antwoorden hier op het forum of laat iemand van het forum even met je auto rijden.
Bovenste gat naar binnentoe gevijlt!Bart V schreef:Wat is er precies uitgevijld dan??TMC16v schreef:[
voor meer camber dusTMC16v schreef:Bovenste gat naar binnentoe gevijlt!Bart V schreef:Wat is er precies uitgevijld dan??TMC16v schreef:[
Heb weer wat nieuws ontdenkt,alex1971 schreef:@ Pierre;
alle respect, maar rechtuit stellen kan ALTIJD omdat een stuurinrichting een zelfcentrerend effect heeft. Het stuurhuis heeft dus altijd een middenstand of nulpunt. Bij sommige merken staan er op het stuurhuis zelfs merktekens daarvoor!
Dus in het midden krijgen is altijd mogelijk. Het Ackermann principe is dat geloof ik.
wat bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks gebeurt is uitlijnen met gewichten in de auto.. en bij renault is er zelfs een mooi tabelletje gemaakt voor uitlijnen in referentie tot verlagen..
Sporing waarde voor 2 wielen -2mm +/- 1 of -0.20' +/- 10'