auto na het uitlijnen nog scheeftrekken

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
TMC16v

Mijn renault 19 16v is vanmorgen uitgelijnd en na het uitlijnen trekt hij naar links terwijl het uitlijn rapport zegt dat hij recht staat!

Waardoor kan dit komen? :( [/quote]
-PAZ-
Über-Spammer

wat hebben ze afgestelt, alleen sporing of ook camber. zijn je voorbanden gelijk gesleten, niet 1 nieuwe en 1 bijna glade band.
R5GTT. Drive it like you stole it
TMC16v

paz-maniac schreef:wat hebben ze afgestelt, alleen sporing of ook camber. zijn je voorbanden gelijk gesleten, niet 1 nieuwe en 1 bijna glade band.
Banden zitten ern 1000km om,
en hij moest eigenlijk gelijk uitgelijnt worden.
maar is niet gebeurd!

Ze hebben alleen sporing versteld camber kan niet zeiden ze!
-PAZ-
Über-Spammer

dat zou kunne, ik weet niet of je camber kan verstellen bij een 19 16v, er zijn idd auto's waar dit niet kan. maar hoe stond je camper, zat er een afwijking in
R5alpineturbo
Contacteer:

slechte band kan ook of probs met het stuurhuis, een rem die blijft slepen een rollement die kapot is enz enz

is het zwaar scheeftrekken of niet (had je op de vorige banden gelijkmatige slijtage??)

greets thomas 8)
-PAZ-
Über-Spammer

rollement = wiellager voor degene die niet meteen mee zijn
TMC16v

R5alpineturbo schreef:slechte band kan ook of probs met het stuurhuis, een rem die blijft slepen een rollement die kapot is enz enz

is het zwaar scheeftrekken of niet (had je op de vorige banden gelijkmatige slijtage??)

greets thomas 8)
Vorige banden waren beide schuin afgesleten zeg maar aan de binnenkant geen profiel en aan de buitenkant nog 2mm

Slechteband? dingen zijn nieuw Type Pirelli Pzero Nero 205/40/17
Remmen zijn allemaal net los gemaakt!

Afgelopen week vervangen:
Nieuwe wiellagers op,
Nieuwe fuseekogels
1 nieuwe spoorstang
1 nieuwe stuurkogel
Rest is allemaal nog goed!

als je 100km per uur rijd zit je na 3seconden op de andere rijstrook!
Bart V

Stuurhuisrubbers al vervangen?
TMC16v

Bart V schreef:Stuurhuisrubbers al vervangen?
Zijn niet beschadigd of doorweekt :)
Bart V

Je kan pas zien of ze beschadigd zijn als je ze demonteert! Als ze niet goed zijn merk je dat doordat het stuur niet goed centreert na een bocht, en de auto met insturen niet direct reageert op het stuur (irritant) bijkomende klacht is dat de auto dus soms niet rechtuit stuurt. Rubbers hebben geen invloed op de sporing, maar wel op het stuurgedrag. Als uitlijnen niet geholpen heeft, moet je het in dat soort dingen gaan zoeken.
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Waar zitten die stuurhuis rubbers Bart?
pierre

stuurhuisrubbers zitten aan het stuurhuis ter bescherming van het buigpunt van de spoorstang, maar lijkt me toch sterk verhaal hoor, het is slap rubber, check of er een kreukel of rare vouw in zit idd, ik neem aan dat bart spreekt uit ervaring.

als alles bijna nieuw is aan de voorwielophanging, moet je nagaan wat nog niet vervangen is en kijk eens naar het uitlijnrapport.
veerpoten zouden enigszins los kunnen zitten door versleten toplagers en rubbers.
of heb je een schade gehad in het verleden ?

of het stuur recht staat of niet, heeft helemaal niks met rechtuit rijden te maken, je kan het zo krom afstellen als wat en toch kaarsrecht rechtdoorgaan.

camber is niet afstelbaar bij jouw auto en die 1000 km hebben praktisch geen enkele invloed, dus dat zit wel goed.
banden die beiden aan de binnenkant scheef afgesleten zijn duidt op teveel uitspoor, maar dat is nu gecorrigeert.

dus even zoeken naar welke delen nog versleten zijn en los zitten.
TMC16v

Bart V schreef:Je kan pas zien of ze beschadigd zijn als je ze demonteert! Als ze niet goed zijn merk je dat doordat het stuur niet goed centreert na een bocht, en de auto met insturen niet direct reageert op het stuur (irritant) bijkomende klacht is dat de auto dus soms niet rechtuit stuurt. Rubbers hebben geen invloed op de sporing, maar wel op het stuurgedrag. Als uitlijnen niet geholpen heeft, moet je het in dat soort dingen gaan zoeken.
Dingen zijn echt wel heel, Komen van auto van visscher af!
En heb ze van de week bij wisselen van spoorstang nog gezien was niets mis mee.
pierre schreef:stuurhuisrubbers zitten aan het stuurhuis ter bescherming van het buigpunt van de spoorstang, maar lijkt me toch sterk verhaal hoor, het is slap rubber, check of er een kreukel of rare vouw in zit idd, ik neem aan dat bart spreekt uit ervaring.

als alles bijna nieuw is aan de voorwielophanging, moet je nagaan wat nog niet vervangen is en kijk eens naar het uitlijnrapport.
veerpoten zouden enigszins los kunnen zitten door versleten toplagers en rubbers.
of heb je een schade gehad in het verleden ?

of het stuur recht staat of niet, heeft helemaal niks met rechtuit rijden te maken, je kan het zo krom afstellen als wat en toch kaarsrecht rechtdoorgaan.

camber is niet afstelbaar bij jouw auto en die 1000 km hebben praktisch geen enkele invloed, dus dat zit wel goed.
banden die beiden aan de binnenkant scheef afgesleten zijn duidt op teveel uitspoor, maar dat is nu gecorrigeert.

dus even zoeken naar welke delen nog versleten zijn en los zitten.
Alles is vervangen behalve de veerpoten sinds ik um tegen de stoeprand heb aan gezet! Alles zit echt wel vast heb alles bij vervangen van wiellagers nagetrokken met moment sleutel!

Wat kan er mis met toplagers zijn?

Uitlijn rapport: VOOR uitlijnen:

Caster:
Links:2. 12
Rechts:2. 24

Camber:
Links -0.54
Rechts -0.36

Sporing:
Totale: 0.39
Links: 0.27
Rechts: 0.12

Na uitlijnen:

Caster:
Links:2. 12
Rechts:2. 24

Camber:
Links -0.54
Rechts -0.36

Sporing:
Totale: -0.12
Links: -0.06
Rechts: -0.06
pierre

zijn allemaal mooie gelijkmatige waarden, met jouw auto is weinig aan de hand.
had je niet al eens eerder hierover gepost ?

controleer of de veerpoten goed vast zitten door auto op te krikken en poten verticaal te bewegen.
zet er eens andere banden voor en kijk of er verschil is.

brede 205 banden beinvloeden het rechtuitgaan nogal en reageren op een scheef wegdek of sporing.

het snelwegdek is altijd scheef aangelegd ivm waterafvoer.
TMC16v

pierre schreef:zijn allemaal mooie gelijkmatige waarden, met jouw auto is weinig aan de hand.
had je niet al eens eerder hierover gepost ?

controleer of de veerpoten goed vast zitten door auto op te krikken en poten verticaal te bewegen.
zet er eens andere banden voor en kijk of er verschil is.

brede 205 banden beinvloeden het rechtuitgaan nogal en reageren op een scheef wegdek of sporing.

het snelwegdek is altijd scheef aangelegd ivm waterafvoer.
Toen ik de auto kocht stond ie ook op 205 breed heb de hele terug weg ( 300km ) niet vernomen dat ie weg trok!

in de winter gereden met 15inch en trok ook nie naar 1 kant ofzo!
Na dat ik schade heb gehad aan rechterkant heb ik allemaal nare dingen

Maar zal eens kijken of ik andere velgen kan ritselen en de veren controleren.
alex1971

wissel eerst eens je banden V<->A maar. Kans dat die banden wel recht zijn is erg groot. Blijft het probleem dan nog dan zit het toch in de uitlijning.

waarschijnlijk stond je stuur dan niet geheel in de middenstand. soms doen ze dat niet helemaal goed bij uitlijners dus staat de auto na meting wel goed maar stuurt niet rechtuit.

Trouwens uit de waarden blijkt ook dat je rechterwiel veel rechterop staat dan je linkerwiel. Laat ze dat ook maar zo gelijk mogelijk zetten en dan ivm banden slijtage de linker minder negatief maken. En dat is niet afstelbaar zoals je dat gewend bent, maar bij mij hebben ze toen de bouten losgehaald van de ophanging aan beide kanten en een lange hefboom haaks op het wiel gezet om het zo rechterop te krijgen. De paar mm die dat oplevert is vaak al genoeg.
TMC16v

Heb de auto eens opgekrikt en bekeken, je ziet gewoon dat linker voorwiel naar links wijst op het oogal,

rechts staat trouwens ook naar buiten maar minder:

zo dus: (beetje overdreven afgebeeld maargoed)

\ /

| |

En volgens uitlijnrapport staat het recht, Wat moet ik nu :evil:
Robert-Jan

Ik zou teruggaan naar het bedijf waar ie uitgelijnd is.
VLK Groep
TMC16v

Robert-Jan schreef:Ik zou teruggaan naar het bedijf waar ie uitgelijnd is.
En dan, volgens hun moet ik andere banden monteren want zou te lang met niet uitgelijnde auto hebben gereden.

Aangezien ik nog nieuwe achterbanden moet, zeggen ze moet je de nieuwe maar voor zetten en dan moet het wel over zijn.

Vreemd genoeg heb ik daar geen vertrouwen in.
Robert-Jan

Het is te proberen had hetzelfde probleem met een Clio 16V zaten velgen onder met de verkeerde ET waarde, 3.5 vm verlaagd na uitlijning trok ie nog naar rechts.
Heb ik er originele Clio 16V velgen onder gezet met nieuwe Michelin banden aan de voorzijde probleem opgelost
VLK Groep
Bart V

alex1971 schreef:wissel eerst eens je banden V<->A maar. Kans dat die banden wel recht zijn is erg groot. Blijft het probleem dan nog dan zit het toch in de uitlijning.

waarschijnlijk stond je stuur dan niet geheel in de middenstand. soms doen ze dat niet helemaal goed bij uitlijners dus staat de auto na meting wel goed maar stuurt niet rechtuit.

Trouwens uit de waarden blijkt ook dat je rechterwiel veel rechterop staat dan je linkerwiel. Laat ze dat ook maar zo gelijk mogelijk zetten en dan ivm banden slijtage de linker minder negatief maken. En dat is niet afstelbaar zoals je dat gewend bent, maar bij mij hebben ze toen de bouten losgehaald van de ophanging aan beide kanten en een lange hefboom haaks op het wiel gezet om het zo rechterop te krijgen. De paar mm die dat oplevert is vaak al genoeg.
alex1971

TMC; op zich klopt hetgeen wat de uitlijner zegt wel. Als je 10,000 KM hebt gereden met een verkeerde uitlijning, merk je dat zeker in de slijtage en evt ook in het naar een kant aflopen.

Je kan relatief simpel en snel zelf je banden v/a wisselen om te zien of dat het probleem verandert of misschien oplost. Omdat je achterbanden niet sturen slijten die veel vlakker af.
Bart V

alex1971 schreef: Trouwens uit de waarden blijkt ook dat je rechterwiel veel rechterop staat dan je linkerwiel. Laat ze dat ook maar zo gelijk mogelijk zetten en dan ivm banden slijtage de linker minder negatief maken. En dat is niet afstelbaar zoals je dat gewend bent, maar bij mij hebben ze toen de bouten losgehaald van de ophanging aan beide kanten en een lange hefboom haaks op het wiel gezet om het zo rechterop te krijgen. De paar mm die dat oplevert is vaak al genoeg.
Bedoel je het camber/caster?? Die paar mm ga je never halen door je bouten los en vast te halen....Camber/caster is standaard niet af te stellen. Als je heel veel mazzel hebt scheelt het loshalen van de bouten mischien 1 a 2 tiende, wat in principe verwaarloosbaar is.
Haas
Car: Megane RS

bij een 16v helpt camberbouten loshalen niet denderend veel.. Misschien een paar camberbouten eenoplossing?
R5alpineturbo
Contacteer:

was u auto zwaar beschatdigd met dat accidentje aan de rechter kant
en zoja heeft hij op de richtbank gestaan ???
greets thomas
ps een nieuwe band kan ook een fout in het karkas hebben en daardoor foute dingen doen :D
alex1971

@Bart V;

zou ik ook denken ware het niet dat ik het met mijn eigen ogen heb zien gebeuren en ik achteraf op die manier ook van een heel naar stuurprobleem ben afgekomen. En laat het een mm zijn op de bouten; hoeveel denk je dat dat scheelt aan de rand van het wiel?

Bij de uitlijner hadden ze een soort T stuk gemaakt waar het liggende deel van de T aan het wiel vastgezet word met de wielbouten en de staander van de T een lange hefboom is.
TMC16v

Bart V schreef:
alex1971 schreef: Trouwens uit de waarden blijkt ook dat je rechterwiel veel rechterop staat dan je linkerwiel. Laat ze dat ook maar zo gelijk mogelijk zetten en dan ivm banden slijtage de linker minder negatief maken. En dat is niet afstelbaar zoals je dat gewend bent, maar bij mij hebben ze toen de bouten losgehaald van de ophanging aan beide kanten en een lange hefboom haaks op het wiel gezet om het zo rechterop te krijgen. De paar mm die dat oplevert is vaak al genoeg.
Bedoel je het camber/caster?? Die paar mm ga je never halen door je bouten los en vast te halen....Camber/caster is standaard niet af te stellen. Als je heel veel mazzel hebt scheelt het loshalen van de bouten mischien 1 a 2 tiende, wat in principe verwaarloosbaar is.

Fusee's blijken uitgevijlt te zijn!

R5alpineturbo schreef:was u auto zwaar beschatdigd met dat accidentje aan de rechter kant
en zoja heeft hij op de richtbank gestaan ???
greets thomas
ps een nieuwe band kan ook een fout in het karkas hebben en daardoor foute dingen doen :D
Nee ander subframe onder gezet, met andere draagarmen en ander stuurhuis met andere spoorstangen en kogels!

Eerst maar eens nieuwe achterbanden dan en die voor zetten :D
pierre

TMC16v schreef:Heb de auto eens opgekrikt en bekeken, je ziet gewoon dat linker voorwiel naar links wijst op het oogal,

rechts staat trouwens ook naar buiten maar minder:

zo dus: (beetje overdreven afgebeeld maargoed)

\ /

| |

En volgens uitlijnrapport staat het recht, Wat moet ik nu :evil:
uitlijnrapport is oke, je hebt negatief camber en negatief uitspoor, dus je wielen staan naar buiten.
in de praktijk zoekt de auto altijd de middenstand op, het zou mooi zijn als je het stuur traploos kunt verstellen, want dan kun je het in de praktijk netjes recht zetten.
er zitten tandjes in de stuurnaaf dus moet het een beetje gegokt worden en staat het nooit echt recht of het is toeval.

teruggaan naar de uitlijner is zinloos, probeer zelf wat uit te vogelen met de antwoorden hier op het forum of laat iemand van het forum even met je auto rijden.
Bart V

TMC16v schreef:[

Wat is er precies uitgevijld dan??
Haas

pierre schreef:uitlijnrapport is oke, je hebt negatief camber en negatief uitspoor, dus je wielen staan naar buiten.
in de praktijk zoekt de auto altijd de middenstand op, het zou mooi zijn als je het stuur traploos kunt verstellen, want dan kun je het in de praktijk netjes recht zetten. er zitten tandjes in de stuurnaaf dus moet het een beetje gegokt worden en staat het nooit echt recht of het is toeval.

teruggaan naar de uitlijner is zinloos, probeer zelf wat uit te vogelen met de antwoorden hier op het forum of laat iemand van het forum even met je auto rijden.
pardon? waarom kun je een stuur nooit recht krijgen, das niet waar. Het kan zijn dat ze het stuur niet hebben klemgezet tijdens t uitlijnen, das waar, maar ELK stuur krijg je recht als je t fatsoenlijk doet.

:)
Haas

Bart V schreef:

dan hebben ze goed hun best gedaaan, zo'n woest stuk ijzer 'ff' bijvijlen. Dan zullen de gaten ook wel niet meer geweldig haaks zijn :S
TMC16v

~Haas~ schreef:
pierre schreef:uitlijnrapport is oke, je hebt negatief camber en negatief uitspoor, dus je wielen staan naar buiten.
in de praktijk zoekt de auto altijd de middenstand op, het zou mooi zijn als je het stuur traploos kunt verstellen, want dan kun je het in de praktijk netjes recht zetten. er zitten tandjes in de stuurnaaf dus moet het een beetje gegokt worden en staat het nooit echt recht of het is toeval.

pardon? waarom kun je een stuur nooit recht krijgen, das niet waar. Het kan zijn dat ze het stuur niet hebben klemgezet tijdens t uitlijnen, das waar, maar ELK stuur krijg je recht als je t fatsoenlijk doet.

:)
Stuur stond vast!
Bart V schreef:

Bovenste gat naar binnentoe gevijlt!
Haas

TMC16v schreef:
Bart V schreef:

Bovenste gat naar binnentoe gevijlt!
voor meer camber dus :(
alex1971

@ Pierre;

alle respect, maar rechtuit stellen kan ALTIJD omdat een stuurinrichting een zelfcentrerend effect heeft. Het stuurhuis heeft dus altijd een middenstand of nulpunt. Bij sommige merken staan er op het stuurhuis zelfs merktekens daarvoor!

Dus in het midden krijgen is altijd mogelijk. Het Ackermann principe is dat geloof ik.

wat bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks gebeurt is uitlijnen met gewichten in de auto.. en bij renault is er zelfs een mooi tabelletje gemaakt voor uitlijnen in referentie tot verlagen..

Sporing waarde voor 2 wielen -2mm +/- 1 of -0.20' +/- 10'
TMC16v

alex1971 schreef:@ Pierre;

alle respect, maar rechtuit stellen kan ALTIJD omdat een stuurinrichting een zelfcentrerend effect heeft. Het stuurhuis heeft dus altijd een middenstand of nulpunt. Bij sommige merken staan er op het stuurhuis zelfs merktekens daarvoor!

Dus in het midden krijgen is altijd mogelijk. Het Ackermann principe is dat geloof ik.

wat bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks gebeurt is uitlijnen met gewichten in de auto.. en bij renault is er zelfs een mooi tabelletje gemaakt voor uitlijnen in referentie tot verlagen..

Sporing waarde voor 2 wielen -2mm +/- 1 of -0.20' +/- 10'
Heb weer wat nieuws ontdenkt,
Ene x staat stuur links scheef in de auto en de andere x rechts scheef!
is maar beetje maar wel genoeg om um uit recht spoor te krijgen!

Scherpe bocht maken of op de remtrappen zorgt voor richting verandering terwijl de stangen wel goed vast zitten
Plaats reactie