shift00 schreef:Het is hier vast al vaker de revu gepasseerd, maar het lijkt wel alsof mijn clio meekijkt op mn teller en ziet dat ik net voorbij de 2ton ben. Sindsdien lijkt mn oliedruk ook wat lager geworden.
Bij normaal rijden met olie boven de 100 graden heb ik rond de 1 bar druk. Met deze olietemperatuur heb ik bij stilstaan ook ongeveer geen druk. Ik dacht dat dit meer was toen ik mn clio net had. Ik lek geen olie en verbrand ook niet zo gek veel olie. Is slijtage dan de enige reden voor de lager wordende oliedruk? En wat is hieraan te doen?
Slechte / versleten lagers zorgen vaak voor een lage oliedruk! Het kan nooit kwaad ze preventief te vervangen. Je hoeft ze namelijk niet te horen. Mike16v's motor klonk als een zonnetje, maar de lagers waren echt al ver versleten (coating helemaal weg, op sommige plekken zelfs al geschuurd).
Als je zelf handig bent kost het niet veel (alleen drijfstanglagers kost ruwweg 50 euro aan materiaal, dan heb je nieuwe lagers en nieuwe bouten). Dat is met de hele mikmak ingebouwd, op een dagje rustig werken gebeurd. Krukaslagers gaat ook wel ik heb geen idee wat die kosten, maar ik denk ook 50 euro voor de set met nieuwe bouten.
Heeft er iemand ervaring met krukaslagers vervangen ? Dit zou mogelijk moeten zijn met de krukas nog ingebouwd. Alleen de krukaskeerring krijg je dan niet vervangen.
Een nieuwe oliepomp is ook niet zo duur (ik geloof nog geen 100 euro) maar dat is meestal niet nodig. Die van mike16v hebben we toen we m eraf hadden met een voelermaatje eens nagemeten en de veer met plunjer bekeken op schuren/lekkage, maar de speling viel nog ruim binnen de toleranties.