motorisch probleem met een 5 gtt

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

hoi

Ik zit met een zwaar probleem en kom er zelf niet meer uit. :(
Heb net een verse 5 gtt gekocht
Na een lekke koppakking heb ik besloten om meteen alles goed aan te pakken.
Heb bij jeroen (jl tuning) een zware koppakking + bouten, nieuwe garret t2 plus turbo, nieuwe saks koppeling + drukgroep, competitie bougie kabels, aparte oliekoeler gekocht.
Ook maar meteen een nieuwe verdelerkap + rotor gehaald, verse bougies
Had al een front intercooler van mijn oude gtt + uitlaat enz enz
Heb mijn hele motor eruit gehaald en alles wat nodig was er opnieuw opgezet.
Blok er weer in alles er weer op gemonteerd met bloed zweet en tranen.

Nu mijn probleem :

Zodra ik de auto start lijkt deze prima te lopen 1000-1100 toeren.
Maar zodra ik gas geef begint het blok te sputteren ehhh gorgellen houdt meteen heel erg in en af en toe een knal uit de uitlaat.
heb een renix 209 deze was (is) gewoon goed maar toch maar even met een andere geprobeerd met een renix 208 geen verschil.
sensor vervangen die boven het vliegwiel hangt geen verschil.
carb, (schoongemaakt) voor zover ik dacht dt het kon ook geen verschil :)
Ik heb gebeld met een maat (automonteur) deze zegt dat het misschien aan de voorontsteking kan liggen ?
Maar daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten.
Zou het kunnen zijn dat ik ergens misschien een vacuumslang of iets verkeerd heb zitten ?
Kan iemand mij misschien hiermee helpen ?
Ben nu erg radeloos na deze nogal erg dure operatie
Alle eventuele oplossingen opmerkingen zijn welkom

Alvast badankt

stefan
(voorheen grijze 5 gtt evo uit haarlem)
Renault 5 GTTurbo evolution
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hee Stefan, ouwe gek :D

Is dat sputteren en stotteren altijd, of alleen bij turbogebruik?
Kan misschien zijn dat je inlaatpakking niet helemaal ok is?

Probeer ff wat specifieker te zijn met wanneer wel en wanneer niet pruttelen.

Heb je toevallig de rotoras losgehad? waar dus je verdelerkap opzit?
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

heee stev.
Nee het is een veel zwaarder probleem.
Als ik vol gas geef kom ik met veel gepruttel niet boven de 2000 rpm.
heb ook nu de ic losgekoppeld puur alleen de carb
en stationair loopt de motor gewoongoed 1000-1100 toeren

Heb trouwens de zelfde turbo gekocht als jij hebt :D
Renault 5 GTTurbo evolution
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Klinkt als een probleem in de brandstoftoevoer. Doet ie 't met een hoop choke d'r op wel?
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

tja dacht ik ook vandaar dat ik de carb had schoongemaakt
tevens heeft de auto voor de operatie gewoon goed gelopen en heb nog niks aan de pomp en of filter gedaan.
de choke werkt wel maar zodra de toeren omhoog gaan gaat het mis
Renault 5 GTTurbo evolution
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het kan zijn dat je aan de karb een slangetje fout hebt zitten misschien?

Onstekingsvolgorde is goed?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

tja dat was ik me ook aan het afvragen.
Ik heb het gevoel dat ie in 1 keer een sloot benzine naar binnen krijgt maar er staat in dit forum nog een post over slangen aan sluiten en volgens dat denk ik dat het goed moet zitten.
Het enige wat ik me nog afvraag is of er nog een retour leiding van bezine bestaat en zoja waar deze aangesloten zit.
want die heb ik nog niet gevonden.

en de onsteking is 1342 cilinder volgorde
dat heb ik goed zitten en als je deze een slag doordraaid op de verdelerkap gezien doet ie alleen maar ploffen dus dat moet goed zitten denk ik want stationair loopt deze wel goed
Renault 5 GTTurbo evolution
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

ps weet iemand misschien het het zit met de voorontsteking misschien dat het probleem daar in zit
Renault 5 GTTurbo evolution
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, denk het niet. Dat wordt door de renix geregeld. Of je bdp-sensor moet stuk zijn. maar dan zou ie stationair ook niet oz goed lopen. Loopt ie echt op 4 poten?

Retourleiding benzine zit bij de benzinedrukregelaar bijrijderskant onder de motorkap aan je voorbalk vast.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

ehh ja denk het wel.
Als je een boegiekabel los trekt loopt de auto ook nog en dat zijn denk ik niet moeten kunnen op 2 cilinders (als de auto op 3 poten loopt)
maar op dit moment ben ik overal over aan het twijfellen.
Hoe kan ik hier 100 % zeker van zijn
Renault 5 GTTurbo evolution
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

zit die pen waar de rotor op zit niet 180 graden gedraaid?
Immer wieder die verdammte Holländer
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

-Ray- schreef:zit die pen waar de rotor op zit niet 180 graden gedraaid?
Dan zou die dus moeten ploffen, maar hij draait gewoon stationair.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik zou idd alle slangen op de carb goed gaan controleren.. Benziene druk regelaar ook cheken. Heb je die slangen los gehad?
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

ik heb alles los gehad
het blok is er compleet uitgeweest

dat zou het dan wel moeten zijn
want mijn gevoel zegt dat ie nu veeeel te veel benzine krijgt
ik kan me alleen niet voor me halen waar die regelaar zit
zit die in de buurt van mijn carb ?
Renault 5 GTTurbo evolution
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

Kan iemand voor mij misschien een paar foto's maken van die slangen hoe die horen te zitten.
Met name de slangen voor de benzine slangen (regelaar)
Renault 5 GTTurbo evolution
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik denk niet dat je die los hebt gehaal bij het uitnemen van je blok.

Teveel benzine kan eigenlijk alleen maar als de retourleiding dicht zou zitten maar daar ben je niet aan geweest.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

ehh ja dat zou kunnen
ik weet niet waar deze zit en kan het ook niet voor me halen terwijl ik al 3 gtt's heb gehad.
Ik heb bij mijn ouders nog een andere carb. liggen misschien moest ik dat dan maar eens gaan proberen
Renault 5 GTTurbo evolution
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Misschien een choke die altijd dicht blijft staan?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nog eentje uit de ouwe doos:
http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Moto ... rzicht.jpg

Op deze foto:
rechts van de elbow zie je 1 aftakking met 90 graden bochtje, dan zie je daaronder een geel slangetje wat van het verrijkingspompje van de carb afkomt.
Dan gaat er 1 aansluiting richting hoofdremcilinder, deze is voor turbodruk.
En 1 naar beneden, deze is voor je benzinedrukregelaar.

Dan heb je links nog de dunne gele van vacuum en dumpvalve en de dikke gele die als 'cup circuit' is aangesloten van carb naar turbo, met rooie bleedvalve ertussen.
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

Tja zo zit het bij mij ook nu
Alleen nog even voor de duidelijkheid de vacuum dumbv ontsteking wordt aangesloten achterop het inlaat spruitstuk toch ?
Renault 5 GTTurbo evolution
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jep
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

hmm dan moet het allemaal goed zitten pffff
schiet mij maar lek
gaat eerst maar es een andere carb proberen
Renault 5 GTTurbo evolution
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

Heeft er iemand misschien nog een andere suggestie wat het eventueel nog meer zou kunnen zijn ???
Renault 5 GTTurbo evolution
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kleppen goed gesteld?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

schone benzine erin? :D
Heerlijk weer een franse auto
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

kleppen tja dat is het enige wat ik nog nooit gedaan had.
Die heb ik gesteld zoals het in het handboek staat ? (overigens staat het er wel erg verwarrend in vind ik) maar zou dat kunnen dan dat de motor stagionair wel goed draaid met een verkeerd afstelling van de kleppen ?


Benzine kan het eigenlijk niet zijn want de auto heeft daarvoor goed gelopen op de zelfde benzine.

:D Ben trouwens erg blij met de reacties bedankt aan allen die mij proberen te helpen :D
Laatst gewijzigd door Scrooge op vr 29 jul 2005 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GTTurbo evolution
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

Is er misschien iemand die ergens in de buurt of rond nijmegen woont ?
Die mij misschien kan helpen. (met de enige ervaring van de 5 gtt)
Kosten worden vergoed voor benzine en eventueel een vergoeding voor het helpen ???
Renault 5 GTTurbo evolution
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik gebruik altijd dit voor kleppen stellen:
Alleen heb ik de tip gehad om inlaat op 0,15 en uitlaat op 0,2 te doen ipv 0,2 en 0,25. Hij draait er iig goed op :p
integra schreef:Ik denk dat je het over je roode gttje hebt :-*
Die liep ook wel als een zonnetje :lol: :lol: :wink:
nee hier klopt geen fuck van.
eerst moet je de ontsteekings volgorde weeten en
die is 1.3.4.2. dan kan het handig zijn om te weeten
waar cil.1 zit{rechterkant bakzijde}
Dan zog je er voor dat UITLAAD klep van cil.1 HEELEMAAL is in gedrukt{klep staat dus open}
Nu kun je INLAAD klep van cil.3 stellen{0,20mm}
en UITLAAD klep van cil.4
DUS uitlaadklep cil 1 open,stelleninlaad 3 en uidlaad 4.
1 3 4 2 uitlaadklep open
-------------
3 4 2 1 inlaadklep stellen 20 mm
-------------
4 2 1 3 uitlaadklep stellen 25 mm

Voor de mensen die willen weeten wat in en uitlaad is het volgende!

---------------------------------
| cil.4 | cil.3 | cil.2 | cil.1 |
---------------------------------
| U I | I U | U I | I U |
---------------------------------
Nou jonges, veel plezier er mee kijk goed wat je doet en meet niet tesnel. Het voeler maatje moet wel wat weerstand voelen.NIET TE VEEL!!!


de groeten uut grunn
DE GT DOCTER
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Steven schreef: Alleen heb ik de tip gehad om inlaat op 0,15 en uitlaat op 0,2 te doen ipv 0,2 en 0,25. Hij draait er iig goed op :p
En waarom heb jij het dan zo ?
Willen wij natuurlijk ook weten he.
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

ja nu je het zegt dat heb ik ook een keer gehoord
ik heb de kleppen nu gesteld op 0.2 0.25 maar hoor ze nu nog wel
je kan de kleppen ook stellen op tuimellen schijnt.
maar kan de motor gewoon redelijk goed stationair lopen als de kleppen verkeerd staan gesteld ??
Renault 5 GTTurbo evolution
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee op tuimelen kun je de gtt kleppen niet stellen. Moet echt volgens het boekje.

Klepafstelling komt erg nauw bij de gtt. Dat scheelt echt pk's. Ik denk dat het te maken heeft met zijn lage compressieverhouding. Klep te strak en het loopt voor geen meter meer.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

nou zit ik alleen nog met de vraag of een verkeerde afstelling mijn probleem kan zijn ??
want dan ga ik het nog een keer nakijken
Dit is eigenlijk het enige wat kwa afstelling is geweizigd (opnieuw afgesteld) ivm nieuwe koppaking
Renault 5 GTTurbo evolution
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kans is klein, maar goed, 't is een gtt, alles kan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Scrooge
Berichten: 36
Lid geworden op: di 24 jun 2003 22:51

hehehe :D :D :D :D tja ik heb in het verleden weinig problemen gehad maar ben het met je eens :D :D :D
Renault 5 GTTurbo evolution
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

He
op de carborateur zit aan de gasklephendel een stang, die loopt voorlangs de carb (onder) en bedient het acceleratiepompje.

Als deze eraf is en je geeft gas, dan valt ie spontaan uit.

Kijk of dit nog in mekaar zit?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie