Ik ben Erik, 24 jaar oud, en werkzaam als chauffeur luxe-wagens. En ben sinds 2003 lid van de Renault Tuning Club.
Mijn eerste auto was een Renault 5 1.4 GTL uit 1985, kenteken NV-93-PJ. Deze heb ik gekocht toen ik bij een Renault dealer werkzaam was op mijn 17e.
[img]http://www.gccw.ch/Img/Vehicules/renault_1.jpg[/img]
Maar dan zonder die witte strepen erop

Zodra ik 18 was heb ik direct gebruik gemaakt van de auto, en na 6 maanden was de wagen economisch total-loss.
Een Patrol kwam van links en gaf mij geen voorrang, waardoor de wagen een kapot knipperlicht en een kapotte spatbord had.
Nadat de dealer de waarde van de auto op 1250 gulden had geschat en de schade 1285 euro, werd de wagen total-loss verklaard, en ingenomen door de verzekering.
Ik heb toen de verzekering 250 gulden betaald voor mijn auto en de resterende 1000 gulden op de bank gekregen.
Daarna heb ik er nog 3 maanden in gereden, en ingeruild tegen een Toyota Corolla 1.3 Liftback GLS. (RK-77-DS)
[img]http://www.nic.fi/~jikonen/sivu/auto1.jpg[/img]
Ter illustratie
Dit was 1 van de domste dingen ooit, de wagen starte altijd wel, maar ik had veel problemen, wat ook veel geld kostte. na een jaar in die auto te hebben gereden, heb ik de wagen een dag na de Rai van 2001 naar de sloop gebracht en mij voorgenomen een echt auto te kopen, en zo nieuw mogelijk.
In november van 2001 heb ik een Renault Clio 1.6 RT gekocht (XH-FN-20), met veel opties waaronder airco.
[img]http://www.maxtune-d.com/cliooud1.jpg[/img]
Zo heb ik de auto gekocht.
[img]http://www.maxtune-d.com/cliooud2.jpg[/img]
Mijn Clio na een paar maand.
[img]http://www.maxtune-d.com/clio7.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/clio9.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/na7.jpg[/img]
en zo was ie toen ik hem inruilde op de Mégane
Ik heb veel plezier in deze auto gehad, en een aantal wijzigingen aangebracht, zoals andere velgen, wat spuitwerk, een andere achterspoiler, veel audio-gebeuren.
Totdat ik in begin 2004 de auto aan de kant moest zetten vanwege een vaag elektronica storing, heb ik nog nooit wat met deze auto gehad, naast het reguliere onderhoud.
Eind 2002 had ik toch wel weer zin in het sleutelen aan auto's dus heb ik iets oud en frans en bijzonders proberen te zoeken.
Dit had ik gevonden in een Talbot Samba Cabriolet 1.4, (JK-12-VB).
[img]http://www.maxtune-d.com/P1000036-2.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/P1000037-2.jpg[/img]
Wat heb ik ontzettend veel fun gehad met deze auto, dat ding wou best vooruit met 2 dubbele solex carburateurs, en nog nooit motorproblemen mee gehad,
we hebben wel ontzettend veel moeten lassen aan die auto en na een seizoen rijden, en het kriebelen van de GTTurbo, moest ie toch wijken in 2003
Ik ben altijd al fan geweest van de GTTurbo, de dochter van de Renault-dealer directeur. Had destijds een phase II en ik mocht hem zo af en toe eens gebruiken, wat een feest!
Toen mijn financiële positie sterker werd heb ik in 2003 een GTT phase 1 uit 1987 gekocht.
[img]http://www.maxtune-d.com/DSC00120.JPG[/img]
Deze bleek veel werk te hebben en daar had ik toen geen tijd voor. Die wagen heb ik toen voor een rot-prijs verkocht (inclusief originele Renault-Speedlines).
Toch begon het eind 2003 weer te kriebelen, en heb ik een phase II GTT (TR-86-ZG) gekocht in Amsterdam, die helaas een kapotte turbo had, maar met interessante prijs.
[img]http://www.maxtune-d.com/2402-15.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/2402-12.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/2402-1.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/3.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/19sep01.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/20sep02.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/20sep15.jpg[/img]
Na deze auto gekocht te hebben, ben ik begonnen aan de terugweg naar huis. Ik ben 30-40 kilometer ver gekomen en toen had ik een vastloper, waarna ik de ANWB heb gebeld, en die hebben mijn GTT naar huis gebracht de volgende dag, en mij een gloednieuwe Corsa ter leen gegeven.
Dit was een dikke domper op mijn 2e GTT avontuur, maar ik heb een ander motorbok gekocht, en die door de volgende maanden heen erin gesleuteld, samen met hulp van vrienden.
16 maart 2004 was het eindelijk zover, de wagen kon weer rijden en na een paar kleine details deed de wagen het perfect, en tot op heden heb ik er mechanisch gezien er niets aan hoeven sleutelen.
Ook warm en koud starten is geen probleem.
Ik heb inmiddels veel aan deze auto gewijzigd, waarvan het meest duidelijk de kuipstoelen zijn. Ik ben nu nog bezig mijn nieuwe 16 inch velgen te spuiten, zodat die er weer onder kunnen. Net als mijn audio plannen. Dit houd ik wel op de hoogte in mijn project-topic.
Maar door die storing van de Clio en de hoger wordende benzinekosten ben ik G3 gaan overwegen en ik had 2 auto's op het oog. Een Mazda 323F uit 2001 en een Mégane Coupé 1.6 16v sport uit 2001.(84-FT-XZ)
[img]http://www.maxtune-d.com/megk1.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/megk4.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/meg1.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/meg5.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/Dsc03092-2.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/megwiel03.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/megwiel06.jpg[/img]
De Coupé is het geworden, omdat deze auto gewoon veel beter weggedrag had, en meer accessoires, waaronder airco en lederen bekleding. Ook was de gastank onder vloer weggewerkt, wat broodnodig is in een Coupé.
Aan deze auto heb ik weinig gedaan, behalve andere grille's voorin en inmiddels 17 inch lichtmetalen velgen.
Wel heb ik de motorkap en bumper laten herspuiten door gevolg van steenschade.
Aangezien dit niet mijn hobby-auto is, zal ik er weinig geld aan cosmetische dingen aan besteden.
En naast deze auto's ben ik ook nog samen met mijn broertje bezig aan het 25 jaar huwelijkskado voor mijn ouders,
Een 1974 Simca 1501 Special.
[img]http://www.maxtune-d.com/Dsc01165-800.jpg[/img]